gedag heren van het forum en misschien zelfs wel dames
ik ben volkomen a technisch en richt me in mijn wanhoop tot jullie voor enige tips en adviezen .
mijn electra verbruik blijkt het afgelopen jaar verdubbelt van 23ookw naar 51oo kw bijbetalen 845 euros
na het bijna hartaanval gaan zoeken waar dat in kan zitten
volgens eneco kan het zgn lekstroom zijn zoals gezegt ben ik geen helder licht hierin dus een meneer thuis laten komen meter er tussen gezet en huilen maar deze meet hetzelfde als die van eneco .maar ik ga nu met dze gebruik zelfs boven 6000kw per jaar komen .
samen met zwager in vergelijkbare woning en en gezin meterstand bij gehouden . ik verbuik standaard bij de helft meer terwijl ik niet meer apperaten heb aanstaan .
de buren zijn geen wietplantage begonnen en ik geen zonnebankcentrum .
electrien komt as vrijdag meter weer weg halen en weet eigenlijk niet goed waar hij moet gaan zoeken .
zegt dat leksroom op mijn apperaten nooit die hoeveelheid kunnen verklaren en wil nu een apperaatje tussen mijn wasmachine en droger hangen om te kijken wat dat weg trekt .
maar het gekke is dat ook mijn nachtverbruik hoog is ik heb wel het een en ander op standbey staan maar voor de goede orde dat had ik alle jaren daarvoor ook .
kunnen apperaten in huis zoveel stroom wegtrekken dat je 1800kw meer verbruikt ~?
en hoe ik kom ik haal ik dat lek boven ?
het is al erg genoeg dat ik nu moet bijbetalen maar het jaar loopt nog en mijn meter ook
zit nu heel spastich te doen met kaarsjes en een lampje in de huiskamer durf amper mijn wasmachine te gebruiken of droger .
alle apperaten die ik heb zijn a apperaten en mijn vriezer en ijskast en wasmachine ziotten zelfs nog in de garantie zo nieuw zijn ze .
ik heb vorig jaar een nieuwe hoogrendementsketel gehad .
ik heb een dubbel meter met goedkoop nachtstroom .
er is op de dag niemand thuis en ik heb geen plasma scherm aangeschaf of apperaten gekocht die veel stroom verbruiken .
kortom ik kan het niet gebruikt hebben en toch geven beide meters aan dat ik zo veel gebruik
een nachtmerrie dus ik gebruik stroom en ik weet niet waaraan
alle stekkers eruit gehad en dan staat de meter stil een voor een de stekkers erin en dat zie je de draaischijf rustig meten .
en toch is het bij elkaar onmogelijk veel
bij eneco zeggen ze dat als ik zo door ga ik dit jaar voor 6000 kw gebruik maar ik heb geen idee waaraan dan kunnen jullie me aub helpen ?
het zgn eijken van de meter komt op 600 euro op mijn kosten
ik kan wel janken en doe gen oog meer dicht
sorry voor het misschien wat warrig verhaal maar ik ben onderhand wanhopig
in iedergeval bedankt voor jullie moeitte
trudy

Schaken eens groep voor groep uit, dan kan je zien welke groep er veel gebruikt.

-Kijk eens wat er in 1 uur verbruikt wordt (alle groepen aan).
-Schakel dan groep 1 uit, en kijk wat het verbruik dan is (ook weer 1 uur).
-Schakel dan groep 1 weer aan, en groep 2 uit, en kijk wat het verbruik dan is (1 uur).
-Etc. totdat je alle groepen gehad hebt

Vraag, blijft de koelkast of diepvriezer niet continu doordraaien ?

Als ik het goed heb, is het huidige gebruik af te lezen bij een dubbeltariefmeter ?
Je zou eens kunnen kijken hoeveel dat is (Watts)
Doe dit eens overdag, alle lampen uit, cv uit.
Je verbruik zou in de orde van 100 watt moeten liggen (of lager) Doe dit wel even gedurende een paar uur, schrijf bv iedere 10 minuten op hoeveel er wordt gebruikt.
Het verhoogde gebruik (+1800KWh/365/24 = 205Watt) duidt op een gebruiker die GEMIDDELD >205 Watt gebruikt.

Je zou kunnen proberen door om en om een groep uit te schakelen om zo te ontdekken in welk deel van het huis je moet zoeken. Als je zo iets vind kun je in dat deel verder zoeken.
Ook kan je proberen elke stekker in heel het huis uit het stopcontact te halen, denk daarbij ook aan close-in boilers, vloerverwarming badkamer ?

Gezien de tweede meter hetzelfde aangeeft dan je eigen meter lijkt het me sterk dat de meter het probleem is.

Verdacht vindt ik wel de combinatie nieuwe cv en dubbeltarief, wat voor cv heb je eigenlijk ? Mijn eerste ingeving is een boiler op stroom die dit alles goed zou kunnen verklaren.

Verder zou de al genoemde vloerverwarming (elektrisch) goed dingen kunnen verklaren, bijverwarming in de schuur ? Let op een verbruiker die verwarmt, dat zijn grote verbruikers.

Een lek dat 200Watt verbruikt had zichzelf allang middels een heftige brandlucht gemeld.

Altijd moeilijk zulke gevallen, al meerdere van gehad helaas.

1 lekstromen uitsluiten door aardlek automaten te plaatsen deze gaan uit als er stroom weglekt.

2 elke groep voorzien van een tussen meter om zo te zien welke groep de meeste vermogen gebruikt.

3 De groep met het meeste verbruik aan het begin monitoren en elk apparaat monitoren zo krijg je een beeld, of er een apparaat is dat veel te veel verbruik heeft of dat er een installatie deel teveel verbruikt.

Vergelijken met anderen heeft weinig zin, elk heeft een totaal ander energie verbruik.

Houd er ook rekening mee dat de meter misschien wel een tijd slecht heeft gemeten en dat u daardoor juist een tijd te weinig heeft betaald.En nu dus een reeele meting krijgt.

Eijken van de meter gebeurt alleen op uw kosten als de meter goed blijkt te zijn, was er echt wat met de meter dan zijn de kosten voor Eneco.
Echter 99% van de gevallen zijn er geen fouten met de meter, de gebruiker krijgt een nw. digitale meter en de oude gaat in de revisie.Meter vervanging is voor kosten van de gebruiker tenzij de meter stuk is.

Ik weet 1 leuke instelling van een HR ketel die dit ook kan veroorzaken: de pomp als deze op altijd circuleren staat verbruikt de ketel ±100watt volcontinu ipv alleen bij verwarmen van de woning en warmwater voorziening.

Ga eerst na, of het om verlies op je leidingen gaat danwel om een toestel dat abnormaal veel verbruikt. Schakel alle apparaten en verlichting uit, en ga na of de teller nog draait. Heeft die na 10 minuten nog niet bewogen, dan is een verbruiker de schuldige. Welke dat is, zal wel wat zoekwerk kosten. Misschien kan een verbruiksmeter je daarbij helpen. Voor 30 euro heb je al zo'n ding.

Ondanks dat je koelkast en vriezer nieuw zijn zou ik me daar eerst op richten. Koop zo'n energiemetertje en meet het verbruik van beide. Een onzuinige kan 5x zoveel verbruiken als een zuinige.

Doe je de was 's nachts of in 't weekend?
Hoe vaak was je?
Als je maar vaak genoeg wast en de wasdroger gebruikt kom je wel aan dat verbruik.
Stel dat het verbruik van 1 wasbeurt+wasdroger = 3kWh
Als je om de dag 1 wasje doet is dat 182 dagen x 3kWh = 546kWh. Hmm, dat valt me nog mee...

Heb je een computer met ouderwetse monitor? Dat hakt er ook aardig in als dat veel aanstaat.

Gooi die wasdroger de deur uit :P
Wij hebben geen wasdroger, geen vriezer,
slechts een kleine eco-koelkast met vriesvak, en een laptop i.p.v. een gewone computer.
jaarverbruik: rond de 1200kWh :).

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op ]

Op 17 maart 2007 13:03:28 schreef The Headhunter:
Echter 99% van de gevallen zijn er geen fouten met de meter, de gebruiker krijgt een nw. digitale meter en de oude gaat in de revisie.Meter vervanging is voor kosten van de gebruiker tenzij de meter stuk is.

Ik heb, in de 37 jaar dat ik voor Electrabel werkte, nooit een meter moeten vervangen omdat die te veel aanduidde. Wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is.

zit nu heel spastich te doen met kaarsjes en een lampje in de huiskamer durf amper mijn wasmachine te gebruiken of droger.

Doe geen moeite... lampjes en drogers gebruiken net zoveel als voorheen. Mocht de meter defect zijn en teveel aangeven dan telt het uiteraard wel als meer, maar dat wordt wel verrekend mocht het werkelijk blijken dat het aan de meter ligt.

Maar zoveel energie kwijtraken moet toch wel op te sporen zijn, het is echt niet een gsm-lader die je per abuis in het stopcontact hebt laten zitten oid.

Je zou met een verbruiksmeter gewoon alle verdachte apparaten (ijskasten, cv ketel, etc) een dagje kunnen monitoren en kijken of er nogal veel verbruikt. Niet toevallig ergens een straalkacheltje op zolder aan laten staan ofzo?

En wat geld betreft.. 1800 kWh kost echt geen 845 euro. Misschien 350 (inclusief alles) als het allemaal dagstroom is.

Je kunt een lijste maken waarop je aan het eind van iedere dag je meterstand noteert. Dan kun je elke dag zien hoeveel er die dag verbruikt is, zodat je dan mogelijk een verband kunt ontdekken tussen het dagverbruik en welke apparaten je die dag hebt gebruikt.

Op 17 maart 2007 12:38:59 schreef kreuter:

zit nu heel spastich te doen met kaarsjes en een lampje in de huiskamer durf amper mijn wasmachine te gebruiken of droger

Op tijd naar de psychiater gaan :-)
Zou het kunnen dat een probleem koelkast/diepvrieser stiekem
abnormaal meer berbruikt ?

Neem dan een multimeter en meet hoeveel spanning er over ieder zekering staat en je hebt zo de boosdoener. (mits iedere stop/zekering van hetzelfde vermogen is)

Dan kan je beter een stroomtang gebruiken !
Als je de openings post leest, dan zie je dat de TS niet technische is !

Alle verbruikers loskoppelen en kijken of er nog steeds verbruik is.
Maak een inventaris van je (zwaarste) verbruikers.
Bekijk of je tov vorig jaar een andere levens situatie had , bvb vaker iemand overdag thuis , uitbreiding van je gezin en dergelijke.
Nieuwe apparatuur aangekocht ? een plasma tv ofzo ......

Eventueel later per groep aanschakelen en kijken of je opeens een groot verbruik ziet (meter welke sneller draait) en kijken welke verbruikers er op aan gesloten liggen.

Er zijn tal van mogelijkheden voor je verbruik maar dit zijn al enige voorbeelden hoe je het een en ander kan elimineren kwa verbruik, hou zeker je eigen manier van verbruik van je toestellen in de gaten tov vorig jaar dat je niet iets extreem veel gebruikte en onderschat sommige verbruikers niet.

Mvg Luc

Op 17 maart 2007 13:51:57 schreef Zom-B:
Neem dan een multimeter en meet hoeveel spanning er over ieder zekering staat en je hebt zo de boosdoener. (mits iedere stop/zekering van hetzelfde vermogen is)

Wat een onzin !!!!
Koop voor een paar tientjes een energiemeter en ga maar eens een maandje alle apparaten in huis af.

Van 2300 kWh naar 5100 kWh is natuurlijk 2800 verschil ipv 1800. Dat is dus een gemiddeld gebruik van 319 W.

Denk inderdaad aan een ander leefpatroon. En vergeet niet dat mensen die overstappen van analoog naar ADSL of kabel internet vaak ineens de pc dag en nacht aan laten staan om te downloaden... Ook al doet de pc de hele dag niets, hij verbruikt meer dan je denkt.

IKEA doet het ook goed, de transformatoren voor (kleine) halogeen verlichting secundair af te schakelen, de adapter wordt/blijft meer als handwarm, i.e. daar gaat ook watt verloren.

Secundair geschakelde halogeentjes of een paar adaptertjes die permanent is het stopcontact zitten verbruiken echt geen honderden watts continu.

Ook al doet de pc de hele dag niets, hij verbruikt meer dan je denkt.

Maar echt geen 300W als hij min of meer staat te idlen, tis niet dat een torrent client een pc normaliter maximaal belast.

6000kWh op jaarbasis lijkt me inderdaad riant hoog.

Neem een blad papier om de meterstanden te noteren.
Investeer in een kleine kwh meter (zie bvb conrad)
Die kan je gebruiken op alle apparaten die van een stopkontakt zijn voorzien.

Voor apparaten zonder stopkontakt of eentje waarop de kwh meter niet past (stopkontakt kookplaaten CV ketel bvb):

Noteer stand grote Kwh meter
Schakel alles uit. (alle zekeringen uit)
Noteer aan het einde van het nachttarief terug de meterstand. Zet voor de dag alles weer aan.

Volgende dag : herhalen maar geef bvb oven stroom, rest uit.

Volgende dag : herhalen met een ander apparataat, rest uit.

Meetperiode: minimum een volle week.

Lekstroom kan in principe niet want dan moet de verliesstroomschakelaar reageren.

wauw ik ben onder de indruk van jullie snelle manier van reageren hiervoor mijn hartelijke dank
ben heeft gelijk als hij zegt dat ik natuurlijk geen 845 euro bij moet betalen alleen voor de stroom maar het is natuurlijk een totaal plaatje meer belasting op het bedrag en natuurlijk ook wat meer aan water of gas gebruikt of de prijs daarvan is gestegen
maar het feit blijft dat ik gewoon idioot veel gebruikt .
ik heb bij eneco heb ik alle jaarrekeningen van de afgelopen 5 jaar opgevraagd en bekeken deze liggen allemaal rond de 2300kw .het ene jaar iets meer dan het ander .
ik was juist veel in het weekend en draai dan 2-3 wassen weg . ik gebruik wel mijn droger maar die gebruik ik al 4 jaar ,ik heb astma en kan dus bij slecht weer niet binnen drogen .
jullie hebben me heel veel tips gegeven die ik zeker ga gebruiken en met de elctricien ga doornemen .
ook heb ik vandaag voor alle lampen waar het kan een spaarlamp gekocht en deze gaan we vervangen na het onderzoek vrijdag
ik hoop dat ik er uit kom want ik ben inderdaad onder hand rijp voor de psyg hahahahahaha
heel erg bedankt voor jullie hulp en ik laat jullie zeker weten wat ik boven water heb kunnen halen
ps afwasser is inmiddels vervangen voor teiltje en borstel

en o ja we hebben inderdaad een aardlekschakelaar met drie groepen waaronder een aparte groep waarin mijn wasmachine en droger staan aangesloten .

Heb je trouwens wel elk jaar de meterstand braaf doorgegeven ? Als je dat een paar jaar niet doet kan je in een keer een heftige correctie krijgen. (Maar dan valt het volgend jaar weer mee)

Ik neem aan dat die rekening van ca 2300 kWh wel op basis van meterstanden zijn.

En eerlijkgezegd denk ik dat 2300 ook een reeeler getal is dan 5100 voor een gewoon woonhuis. Als ik naar mn eigen situatie kijk verbruik ik 4000-4500 kWh op jaarbasis, maar dat is inclusief kantoor aan huis, en belangrijker, inclusief electrische boiler. Komt bij dat ik niet bijzonder zuinig ben met electriek, maar ondanks dat alles kom ik er dus lang niet aan.

Sowieso is het heel raar dat je verbruik zou verdubbelen zonder dat je wezenlijk andere dingen doet in huis. Ik zou onderhand ook gaan twijfelen of de meteropnemer zich niet gewoon verschreven heeft (cijfertjes omgedraaid oid?) - das nog de meest voorkomende verklaring voor dit soort rekeningen ;)

Ehm, ik begrijp dat je er ook al een electricien bij hebt? Die moet zoeits toch zo op kunnen sporen?

Op 17 maart 2007 19:49:32 schreef flipflop:
Ehm, ik begrijp dat je er ook al een electricien bij hebt? Die moet zoeits toch zo op kunnen sporen?

Absoluut. Maar --als het even tegenzit-- niet op een uurtje tijd.

@kreuter: zomaar tussendoor, woon je op een appartement, of gaat het om een afzonderlijke woning? Met voormalige herenwoningen, die later verdeeld werden over 2 of meer appartementen, heb ik ook al gekke dingen meegemaakt.

Op 17 maart 2007 15:28:19 schreef Ben_:
Maar echt geen 300W als hij min of meer staat te idlen, tis niet dat een torrent client een pc normaliter maximaal belast.

Nou, roep dat maar niet te hard..