Hallo forumleden,
wij moeten voor school een robotmaaier (automaaier) maken. Een voorbeeld van zo'n automaaier staat op: http://nl.automower.com/node155.aspx
Wij moeten hierbij een H brug gebruiken voor het aansturen van motor (sturen links/rechtsom).
De H-Brug is 12 volt en wij hebben een accu van 18 volt. Hoe kunnen wij toch eenvoudig dit schema gebruiken: http://www.imagewoof.com/view_image/e39ac427/Figuur2.jpg
Ik heb nog veel meer vragen maar die laat ik eerst achterwege.
Alvast bedankt,
groeten Jan-Willem

Volgens mij kun je er gewoon 18V bij gebruiken, als de FETs dat aankunnen (er staat geen type bij, maar het lijkt me dat ze vast wel 50V of meer aankunnen).

Vervang wel zener Z1 door een exemplaar van 22V.
C2 moet kunnen blijven zitten, maar als je er bang voor bent, zet er dan een 40V type in.

/edit
Er bestaan betere bruggen; hier kun je een gevaarlijke situatie krijgen als je 1 1 aanbiedt. Andere CO'ers weten dat vast uit hun hoofd; zoek anders even op de site.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]

Ja dat van die 1, 1 aansturen weet ik, daarom komt er nog een beveilinging bij, even opzoeken.
edit: http://www.imagewoof.com/view_image/9e2cb545/Schemavoorhbrug.JPG

[Bericht gewijzigd door Jan-Willem op ]

"four mutually exclusive outputs which are active HIGH"

Check, dan kan je geen twee ééntjes hebben. En de pulsbreedte regelen via de Enable is ook slim.

Ehm ik begrijp je niet helemaal, en is het sarcastisch bedoeld?
Of is het echt wel slim.....
groet Jw

of je gebruikt een stappenmotor sturing a la LMD18245, heb je meteen de beveiliging er ook al in zitten.

Op 16 maart 2007 14:10:48 schreef Jan-Willem:
Ehm ik begrijp je niet helemaal, en is het sarcastisch bedoeld?
Of is het echt wel slim.....
groet Jw

De quote is van het datablad. Die moest ik lezen om te zien of dat echt veilig was. Dat was het dus.
Door de Enable te gebruiken ben je van een hoop andere poortjes af. Dat vond ik wel handig.

@LaStei's speciale chipje is natuurlijk ook erg mooi. Daar zit echt alles in, neem ik aan.

Misschien een idee. Je kunt natuurlijk twee relaistjes aansturen en daartussen de diodes. Als de stroom dan ompoolt gaat het andere relaistje aan, wat precies andersom zit aangesloten bij de motor.

@Jan Willem: hoe worden de messen aangedreven, want ik wil een radiografische grasmaaier maken (zit alleen met de aandrijving). Het is voor het profielwerkstuk.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op ]

Op 16 maart 2007 22:10:40 schreef Corné 12:
Misschien een idee. Je kunt natuurlijk twee relaistjes aansturen en daartussen de diodes. Als de stroom dan ompoolt gaat het andere relaistje aan, wat precies andersom zit aangesloten bij de motor.

@Jan Willem: hoe worden de messen aangedreven, want ik wil een radiografische grasmaaier maken (zit alleen met de aandrijving). Het is voor het profielwerkstuk.

Ja idd dat kan ook, maar ik maak graag gebruik van de H-Brug, ook omdat ik deze nog niet eerder heb gebouwd.
De messen worden aangedreven met een motor van een accu boormachine. (redelijk sterk!) Ik heb hier een spec. blad van.

Ik doe zelf elektrotechniek... en we moeten een automaaier maken,en in onze projectgroep zitten ook werktuigbouwkundigen, zij gaan zich ontfermen over de aandrijving van de maaier. Waar kom je niet uit bij de aandrijving?

De wielen wou ik aandrijven via een ruitenwissermotortje. De messen eigenlijk via een benzinemotor. ( wou hem ongeveer 40 cm breed maken). Het zou nog mooier zijn als de messen via een elektromotor aangedreven werden. Alleen hij moet sterk zijn en natuurlijk niet te veel energie kosten. Anders is de accu zo leeg. Is een startmotor daar misschien geschikt voor?

denk ik wel maar hoelang gaat hij mee op en accu?

Een beetje serieus grasmaaien kost veel energie.
De benzine-grasmaaiermotors zijn al gauw een 1000 Watt.
Autostartmotors hebben een slecht rendement en zijn zwaar.
Het zal niet meevallen om een goed compromis te vinden.
Om een beetje vermogen te krijgen zonder dat het allemaal loodzwaar wordt kom je wel op een brandstofmotor uit ja.

Als je het elektrische wilt houden is zo'n ruitenwissermotortje misschien wel wat. Het vermogen is beperkt dus je zult wel korte messen moeten hebben anders trekt hij het niet.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op ]

De aandrijving moet snel en sterk zijn voor de messen. (een ruitenwissermotortje is sterk maar niet snel) Met zon benzinemotortje kun je gelijk een dynamo aandrijven, die de accu oplaad voor de ruitenwissermotortjes die de wieltjes aandrijven, zo dacht ik het te doen (misschien nog andere ideeen, die zijn ook welkom). Het ruitenwissermotortje kun je die snelheidregelen door een motorregeling van de site?

Ja daar kan je zo'n regeling voor gebruiken.
Het toerental moet inderdaad voldoende hoog zijn anders sla je het gras alleen maar plat :+

Trouwens, als ik een 12 V dynamo (auto) op de benzinemotor aansluit om een accu op te laden. Hoe zwaar moet hij daaraan trekken? Dat is ook belangrijk om te weten als ik zon benzinemotor wil kopen.

Hoe meer elktrisch vermogen je van de dynamo vraagt, hoe moeilijker hij rond te draaien is.
Dus Mechanisch vermogen = Elektrisch vermogen + verliezen.

Stel dat je 20A uit de dynamo trekt, dat is dan 14V x 20A = 280 Watt.
De verliezen in de dynamo zijn bijvoorbeeld 70 Watt.

Dus benodigd mechanisch vermogen = 280+70 = 350 Watt.

Dat is bijna 0,5 pk. (1pk = dacht ik 736 Watt).

En het volle vermogen van een dynamo is? Als de accu bijna leeg is?

Die dingen kunnen behoorlijk wat leveren.
Zou je kunnen opzoeken. Omstreeks de 35A is een normale waarde.

En die maximale waarde is ook ongeveer de waarde die ze kosten?

Trouwens het is wel leuk een dynamotje. Maar miss kan ik beter gewoon een volle accu pakken. Als alles bij elkaar misschien maximaal 15 A is, kun je daar een heel poosje mee maaien en zet je daarna de acculader erop. Hoeveel kan een accu leveren die niet meer geschikt is voor een auto? (die er uit gaat, omdat hij niet meer wil starten).

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op ]

?
Je bedoelt het max mechanisch vermogen.
Dan moet je het rendement weten, dan kun je 't uitrekenen.

Die gegevens en gegevens over accu's kun je alllemaal op 't internet vinden ;)
En wat een oude accu nog kan, tja dat is koffiedik kijken.

Een trekker accu was iets van 100 Ah. Dus hij kan max 100 A leveren betekent dit toch?

Een perfecte motor om te maaien is een brandstof modelbouwmotortje. Veel toeren, redelijk vermogen, klein en licht. Met een goede demper krijg je ook geen ruzie met de buren.

Die zijn iets van 1 tot 1,5 pk. Als je een maaier hebt van 40 cm, zit er meestal iets op van 3,5 tot 4,5 pk. Dus dat iets te weinig. Trouwens die modelbouwmotors die draaien iets van 15000 toeren. Een normale 4 takt motor volgens mij iets van paar duizend.