Op 30 maart 2007 23:09:29 schreef Hugo Welther:
@Frithjof. Het 100pF C-tje is bedoeld als HF ontkoppeling zodat dit niet de "eindtrap" in verdwijnt, volgens het verhaal bij de UN-10.
De versterkingruimte van de eindtrap wordt anders volledig voor HF gebruikt ipv LF.
Als het c'tje dient voor HF ontkoppeling, zoals uit de tekst blijkt, dan zou ik persoonlijk een C'tje van 1nF nemen en dan 100K tussen Anode en C'tje zetten om wel HF op de anode te houden. Misschien streefde men in die tijd toch naar zo min mogelijk onderdelen met het oog op de kosten en de eenvoud van de ontwerpen en koos men daarom als compromis voor 100 pF zonder weerstand.
@Hugo: Bedankt voor de scan's. Ik heb maar een 9-tal RB's uit die periode en net niet die waar de eenkringers in staan.
@fzwart: Ziet er mooi uit zo op plexiglas. Als ik er van uit ga dat je een eenkringer voor middengolf wilt maken denk ik dat de spoel wat te klein is. Ik tel 20 windingen 2,5 mm draad en gok op een lengte van 10cm en een diamter van 2cm. Je hebt dan een inductie van rond de 2 á 3 uH. Met een C van 400pf zit je dan op een laagste freq. van 6Mhz. Waarschijnlijk heb je daarom weinig ontvangst. Probeer een spoel van zo'n 200uH te maken voor MG. Ik heb een spoel van zo'n 80 windingen (dun draad op een wc-rol) en deze heeft gemeten een inductie van 110uH wat eigenlijk ook nog te laag is. Aftakking voor de terugkoppeling maak je op 1/4 of 1/6. Aftakking aan massa. Beneden de 3Mhz maak je spoelen eigenlijk het liefst met litzedraad, maar dat heeft niet iedereen meer liggen tegenwoordig
Ik probeer altijd een kring te maken welke een beetje goede kwaliteitsfactor (Q) heeft. Een kring met 2pF kan met de juiste spoel prima generen op b.v. 3 Mhz. Van een goede Q komt alleen niets terecht, de kleinste verandering in de bedrading (capaciteit) geeft al verstemming. Even zo als je een spoel van 2 windingen wilt laten resoneren op 3 Mhz.
Ik hanteer zelf altijd de volgende vuistregeltjes voor parallel capaciteit. Als je deze capaciteit aanhoudt en hierbij een spoel fabriekt voor de genoemde frequentie zit je altijd goed.
< 1,8 Mhz 300 á 500 pF
1,8 Mhz 200 á 300 pF
3,5 Mhz 150 á 200 pF
7 Mhz 60 á 100 pF
14 Mhz 50 pF
21 Mhz 30 pF
28 Mhz 20 pF
[Bericht gewijzigd door
Schimanski
op zaterdag 31 maart 2007 00:44:07