Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

Mijn oorspronkelijke vermoeden van "temmen van de terugkoppeling" lijkt dus jullie instemming te hebben. Maar merk op dat de heren auteurs van de MK in het oorspronkelijke artikel (dank, Hugo!) er met geen woord over reppen, het hele C'tje wordt niet genoemd... Over dat terugkoppelcircuit is trouwens nog meer te zeggen, dat komt wel op de meeting...

De Grote Hellehond Zelve.

Frithjof schreef o.a.:

[...]@Rd12tf: zuignappen zijn in Golden Tulip hotels taboe Misschien 2 latten voor een kruis meenemen? Op wat voor frequentie kom je dan, en hoe doe je het met de terugkoppeling? Dat wordt een draderige massa... [...]

Niet als kring voor de ontvanger, maar als antenne. Aperiodisch of afgestemd, in het laatste geval kan een draad in de bandkabel als koppelspoel dienen.

Twee latten gaat natuurlijk ook in plaats van zuignappen... Ik heb echter geen oprolbare latjes in huis!
Misschien kan de antenne over een stoel gehangen worden?

[...] Gelijkloop is alleen janken geblazen bij een super als je de spoelen zelf maakt. Overigens: bij fabrieks spoelsets deugt het ook vaak voor geen meter. Kom ik nog wel eens op terug... [...]

Voor fred101 heb ik destijds, een klein programma geschreven dat bij een gegeven afstemcondensator en kring de trimmer, de padder en de oscillator spoel berekent.
De rekenwijze komt uit een boek van ene F.A.S. Sterrenburg ... Het heet TrimPad.exe, misschien kan fred of FET dit zippen en op het upload archief plaatsen, ik heb het spul op mijn werk staan en daar kan ik maandag weer bij.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 30 maart 2007 10:47:47

@Schimanski en/of Hugo W.: hebben jullie de beschrijving van de UN-10 ook, je zou zeggen dat de verklaring van die "ontkoppel-C" toch in de eerste beschrijvingen moeten staan, dan hadden ze tegen de tijd dat de UN-42 werd gepubliceerd gewoon vergeten om het opnieuw te zeggen.

En kijk nu toch eens aan: in de tekst van de UN-42 wordt gezegd dat je ook een ECC81 kunt nemen. Dan passen ze de kathode-R van de AF versterker keurig aan, maar IN DE DETECTOR LATEN ZE ALLES ZOALS HET IS. En dan moet je bedenken dat de ECC82 een steilheid heeft van 2,2 mA/V en de ECC81 een van 5,5 mA/V. Niks aanpassen van het aantal terugkoppelwindingen en de roosterlekcombinatie is de bekende 100 pF en 1 MegOhm. Verfijnde ontwerpprocedures!

@Rd12tf: hé, gaaf, aperiodische loop. Dat doet vrijwel nooit iemand maar het is reuze handig. Kan wel over een stoel! Als je hem afstemt krijg je een tweekringer, ik meen dat ene Rd12tf in het begin van dit forum scherpe criteria stelde...?

EN NU HEEL BELANGRIJK: die formules voor de gelijkloop in het boek van Sterrenburg zijn FOUT!! Fred101 heeft van me een diskette met een programma dat klopt. Ik start een nieuw forumpje GELIJKLOOP.

fred101

Golden Member

Ik heb inderdaad dat progje toen van rd12tf gehad, helaas is mijn pc gecrashed en ben ik het kwijt. Ik heb er toen mee gewerkt en inderdaad klopte het niet. Ik heb later de formules van FET gehad en deze in excel ingevoerd. Die waren ongelofelijk lang. Ik heb daar mee zitten stoeien maar de uitkomsten waren anders dan dat progje van rt12tf en ook anders als die uit het boek ontvangers. daar werd ik toejn een beetje gefrustreerd van.Ik snap nu hoe gelijkloop werkt. Dat is het belangrijkste. ik heb het nog niet kunnen testen want de door mij zelf ontworpen superhet heeft nooit goed gewerkt. Ik kreeg hem eerst niet op de goede frequentie en daarna ontving ik niets. De reden daarvoor was achteraf dat het zonder goede antenne en foute propagaties geen zin heeft om te gaan zitten luisteren naar een band die dicht is :-). Waarschijnlijk werkte hij dus wel.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Op 30 maart 2007 11:07:22 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Schimanski en/of Hugo W.: hebben jullie de beschrijving van de UN-10 ook, je zou zeggen dat de verklaring van die "ontkoppel-C" toch in de eerste beschrijvingen moeten staan, dan hadden ze tegen de tijd dat de UN-42 werd gepubliceerd gewoon vergeten om het opnieuw te zeggen.

...

UN-10 = Meeneemradio met DAF91, DL92 en 402N spoel.
Rado Bulletin juli 1952 of het boek jongensradio deel 4.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Toch jammer dat je mij dat niet gemeld hebt Fred ... Amateur zijn ... Communicatie, onze bezigheid.

zojuist de 402 replica weggehaald uit mijn quick&dirty 1 buis eenkringer, en een raamantenne gemaakt :) nog ietsje tweaken, ik kan net niet ontvangen wat ik wil. oplossing: taps op de antennespoel maken, zodat ik één of meerdere windingen kort kan sluiten. bereik is nu iets van 500...980khz, gevoeligheid is nog niet 100%, maar ik ontvang op enkel de loop de BBC, Arrow en radio 5 met voldoende sterkte :D
nu nog wat meer ducktape erop plakken, en de quick&dirty loop ontvanger is officieel klaar voor de Mexicaanse Hondenclub.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Voor de gelijkloop zie het nieuwe forumpje.

@Hugo W.: ja kom, jongen, dacht je dat we allemaal zo'n gigantisch documentatiecentrum hadden als jij? Vooruit met de geit, onthul ons of de heren van de MK iets over dat C'tje zeggen in RB juli '52 of Jongensradio deel 4... :-)

@ledlover: ha, lekker een raam! hoe kan dat, maar van 500 tot 980 kHz? Heb je een kleine afstem-C? Ik zou inplaats van kortsluiten gewoon meer of minder aftappen. Kortgesloten windingen op een ferrietloop zuipen signaal op, ik kan zo niet uit mijn hoofd bedenken of dat ook met een loop zonder ferriet het geval is, maar dat zou best kunnen. Of ben ik in de war, andere heren?

Hugo Welther

Moderator

@Frithjof. ik heb wat in je malbox gedropt.
Zal straks ff de UN-10 scannen, nu eerst even de familiaire verplichtingen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Met aftappen, flubbert er zo een parasiet van een capaciteit bij, ik zeg: Kortsluiten die handel.

Na mijzelf volgestopt te hebben met een Kidney Bean salade met Tonijn en pepers en rijst, moet ik nog gehakt balletjes maken met knoflook, bieslook, kappertjes, mosterd, mierikswortel, havermout (!), Sherry en ei, mijn vrouw is daar gek op en komt morgen terug van een vakantie met vriendinnen. Dus ik ben even QRX!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 30 maart 2007 20:06:00

fzwart

Golden Member

Nou, hier eindelijk ook geluid uit de doos. Ik heb net een nieuwe camera en GPS ontvanger gekocht dus was dit op de achtergrond geraakt.
Schema is deze: http://www.b-kainka.de/kosmos/radiomannpcl86.htm

Bereik: geen idee ..... niet erg veel in ieder geval en signaal valt regelmatig weg. Moet dus nog een hoop aan gebeuren om het stabiel te krijgen. Zou de onderdelen opstelling kritisch zijn? Met name de spoel ten opzichte van de rest?

Foto's: Zijaanzicht, Bovenaanzicht
Korte MP3 opname

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

@FZWART: nee jo, die opstelling kan het niet zijn, dat maakt niks uit. Is die PCL86 OK? (tegen tikken).

fzwart

Golden Member

Er tegen tikken maakt niets uit. Mechanisch zal het nog wel in orde zijn. Misschien dat hij gewoon "op" is. Ik zal dan morgen nog eens wat andere PCL86s opgraven. Hopelijk ligt het daar aan.

fred101

Golden Member

Op 30 maart 2007 19:26:44 schreef Rd12tf:
Toch jammer dat je mij dat niet gemeld hebt Fred ... Amateur zijn ... Communicatie, onze bezigheid.

Sorry Rd, maar dat wist ik toen niet, staat er wat ongelukkig geformuleerd. Ik dacht toen dat jou progje klopte. Die gegevens heb ik gebruikt als basis voor mijn radio. Omdat die formules van FET zo ingewikkeld waren was ik bang dat ik die niet goed had ingevoerd.
Maar als verdediging, ik was toen nog geen zendamateur, hooguit HF amateur :-). Ik was toen nog mega nOOb. Nog 4 dagen en dan op voor F.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ok! Zit wel goed joh!
Ben gewoon een ouwe zeur!
Heel veel sterkte met je F, ik kan er deze keer niet bij zijn voor support.
;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 30 maart 2007 22:19:48

zo, de quick 'n dirty loop is klaar en ingeducktaped, morgen gaat hij in de premiere op de beurs in driebergen!
als je wil luisteren, even mij omlaten roepen (zie profiel) of even msn of mailen. gaat mee samen met een 3m spriet voor als het signaal onverhoopt te zwak is, en de batterijen zitten erbij ingetaped :)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 30 maart 2007 22:18:24

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Als het nog lukt ga ik na 4 april proberen een buizen eenkringer te bouwen. Kijken of ik dat kan met een buis uit mijn gitaarversterker. Een voetje moet ik dan maar zelf maken. Zou anders niet weten hoe ik aan dat spul moet komen op zo'n korte termijn. Ik heb nog 1 afstem C. Dat trafogebeuren moet ik me ook in verdiepen maar daar heb ik nu geen tijd voor. Zijn erg leuke compacte schema's hier voorbij gekomen. Is het geluid uit zo'n ding hard genoeg om een speaker aan te sturen of moet daar ook een LF versterker bij. Die moet wel met een buis dan voor die mooie warme sound. Ik luister altijd naar arrow maar de gemiddelde omroepdoos klinkt voor geen meter op AM.
Mijn vader wilde laatst dat gedoe met radiotjes wel eens zien en die stond verbaasd van het geluid wat uit mijn mexicaantje kwam (werd wel een pc soundsetje met subwoofer ingestuurd :-) ).

Fred

Hugo Welther

Moderator

Wat voor type buisvoetjes heb je nodig?
De UN-42 (zie mijn eerdere post) geeft luidspreker sterkte.

voor de belangstellende de UN-10:
ARTIKEL

@Frithjof. Het 100pF C-tje is bedoeld als HF ontkoppeling zodat dit niet de "eindtrap" in verdwijnt, volgens het verhaal bij de UN-10.
De versterkingruimte van de eindtrap wordt anders volledig voor HF gebruikt ipv LF.

Kleine zusje ook maar onder scanner, de UN9:
ARTIKEL

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op vrijdag 30 maart 2007 23:48:21

Schimanski

Golden Member

Op 30 maart 2007 23:09:29 schreef Hugo Welther:

@Frithjof. Het 100pF C-tje is bedoeld als HF ontkoppeling zodat dit niet de "eindtrap" in verdwijnt, volgens het verhaal bij de UN-10.
De versterkingruimte van de eindtrap wordt anders volledig voor HF gebruikt ipv LF.

Als het c'tje dient voor HF ontkoppeling, zoals uit de tekst blijkt, dan zou ik persoonlijk een C'tje van 1nF nemen en dan 100K tussen Anode en C'tje zetten om wel HF op de anode te houden. Misschien streefde men in die tijd toch naar zo min mogelijk onderdelen met het oog op de kosten en de eenvoud van de ontwerpen en koos men daarom als compromis voor 100 pF zonder weerstand.

@Hugo: Bedankt voor de scan's. Ik heb maar een 9-tal RB's uit die periode en net niet die waar de eenkringers in staan.

@fzwart: Ziet er mooi uit zo op plexiglas. Als ik er van uit ga dat je een eenkringer voor middengolf wilt maken denk ik dat de spoel wat te klein is. Ik tel 20 windingen 2,5 mm draad en gok op een lengte van 10cm en een diamter van 2cm. Je hebt dan een inductie van rond de 2 á 3 uH. Met een C van 400pf zit je dan op een laagste freq. van 6Mhz. Waarschijnlijk heb je daarom weinig ontvangst. Probeer een spoel van zo'n 200uH te maken voor MG. Ik heb een spoel van zo'n 80 windingen (dun draad op een wc-rol) en deze heeft gemeten een inductie van 110uH wat eigenlijk ook nog te laag is. Aftakking voor de terugkoppeling maak je op 1/4 of 1/6. Aftakking aan massa. Beneden de 3Mhz maak je spoelen eigenlijk het liefst met litzedraad, maar dat heeft niet iedereen meer liggen tegenwoordig ;(

Ik probeer altijd een kring te maken welke een beetje goede kwaliteitsfactor (Q) heeft. Een kring met 2pF kan met de juiste spoel prima generen op b.v. 3 Mhz. Van een goede Q komt alleen niets terecht, de kleinste verandering in de bedrading (capaciteit) geeft al verstemming. Even zo als je een spoel van 2 windingen wilt laten resoneren op 3 Mhz.

Ik hanteer zelf altijd de volgende vuistregeltjes voor parallel capaciteit. Als je deze capaciteit aanhoudt en hierbij een spoel fabriekt voor de genoemde frequentie zit je altijd goed.

< 1,8 Mhz 300 á 500 pF
  1,8 Mhz 200 á 300 pF
  3,5 Mhz 150 á 200 pF
  7   Mhz  60 á 100 pF
 14   Mhz  50 pF
 21   Mhz  30 pF
 28   Mhz  20 pF

[Bericht gewijzigd door Schimanski op zaterdag 31 maart 2007 00:44:07

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Zat ik lekker te antwoorden, klik ik m'n hele tekst weg. Dan maar opnieuw.
@fzwart: misschien komt die PCL86 uit een TV en heeft ie iets vreselijks met pulsen enzo gedaan. Gewoon rot?
@fred101: we duimen allemaal voor je en buisvoet of wat dan ook ligt vast wel bij ons in de junkbox.
@Hugo W. en Schimanski: in de UN-10 hebben ze een fatsoenlijk F4 pi filter in de anode, dat is dus OK, maar die eerste C moet ik maar eens testen: ik maak een replica van de UN42 detector met en zonder C, kijken wat er met de terugkoppeling gebeurt. De eindbuis wordt natuurlijk dichtgeblazen door de HF, misschien schakel ik hem maar als RF versterker!! Overigens: wat een flutbrij van een tekst staat er bij die oude artikelen, de helft is lolbroekerij... Een R van 100 kOhm voor de C zeeft wel, maar omdat er een 500 kOhm volumeregelaar nakomt raak je AF kwijt. Ik zal maar in mijn bak met HF smoorspoeltjes grijpen...
@Fzwart: heb je geen ferriet MG spoeltje uit de sloop? Dan kan je er makkelijk 10 windingen of zo voor de terugkoppeling en idem voor eventueel een draadantenne op aanbrengen. Hoef je ook geen taps aan te brengen op het litze! Mijn Mexicaan heeft zo'n ferrietstaafje.

fred101

Golden Member

even misbruik maken van deze denktank maar ik heb net een proefexamen gemaakt (najaar 2006 F op www.ham-radio.nl ) en daar zijn 4 vragen waar ik echt geen raad mee weet. Kan iemand die uitleggen:
vraag 21 het antwoord zou D moeten zijn.
vraag 17 B, vraag 28 D en 44 D.
Ik kan dit echt niet terug beredeneren en kan me niet voorstellen dat er fouten in een examen staan. Als dat wel is dan is dat een eng idee.

Vraag 47 is wel een instinker. Ze vragen wat de electrische lengte is in golflengtes van 150mHz maar daarboven staat iets over 8m coax met de verkortingslengte. Blijkt dat er gewoon voor de lol te staan en heeft dus niets met de vraag te maken. Beetje lullig, vooral omdat vragen wel vaker niet juist geformuleerd zijn, gaan ze er hier wel tekstverklaren van maken.

fzwart

Golden Member

@Frithjof: Ik heb 2 andere buizen geprobeerd, maakt niets uit dus de buis zal wel goed zijn. Dat van die ferrietspoel zal ik nog proberen. Nu alleen nog ergens een MG sloopradio vinden tussen de rotzooi .....

Schimanski

Golden Member

Op 31 maart 2007 10:59:54 schreef fred101:
even misbruik maken van deze denktank maar ik heb net een proefexamen gemaakt (najaar 2006 F op www.ham-radio.nl ) en daar zijn 4 vragen waar ik echt geen raad mee weet. Kan iemand die uitleggen:
vraag 21 het antwoord zou D moeten zijn.
vraag 17 B, vraag 28 D en 44 D.
Ik kan dit echt niet terug beredeneren en kan me niet voorstellen dat er fouten in een examen staan. Als dat wel is dan is dat een eng idee.

Vraag 47 is wel een instinker. Ze vragen wat de electrische lengte is in golflengtes van 150mHz maar daarboven staat iets over 8m coax met de verkortingslengte. Blijkt dat er gewoon voor de lol te staan en heeft dus niets met de vraag te maken. Beetje lullig, vooral omdat vragen wel vaker niet juist geformuleerd zijn, gaan ze er hier wel tekstverklaren van maken.

Fred, Effe snel je in de juiste richting sturen.

vraag 21: bij HF wil je een maximale vermogens overdracht en kies je Ruit=Rin. Bij LF wil je max. spanningsoverdracht (liefst ook nog freq. onafhankelijk) dus Rin>Ruit.

vraag 17: weerstanden zijn lineair dus grafiek moet recht zijn. Is R t.o.v. I een gebruikelijke grafiek voor een tor?

vraag 28: Denk aan het faseverschil. gebruik phytagoras vector vergelijking... (phytagoras gebruiken als er een weerstand in het circuit zit). Wat is de gemeenschappelijke grootheid I of U? Zet deze uit op de X-as en teken nu de afzonderlijke vectoren voor L en C en tel deze op.

vraag 44: Pin blijft gelijk. Veranderd de versterkingsfactor (gain) van de antenne, of is die voor beide gelijk?

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
fred101

Golden Member

Waar haal dan je een weerstand van 100 kW. Als er Ohm stond zou ik het gelijk geloven want dat klinkt logisch maar er staat bij mijn linux en mijn vrouw's apple toch echt 1, 10, 600 en 100kW.

De antwoorden zeggen dat het een ptc is maar de grafiek is niet lineair wat moet voor een weerstand zoals jij zegt. Als de temp stijgt, stijgt de weerstand. Als de weerstand hoger wordt daalt de stroom toch ? Hier is het een onderdeel wat bij een stroom stijging een hogere weerstand krijgt. Ik zie dus iets over het hoofd. Het kan alleen een heel klein stukje van de grafiek van een ptc zijn. De stroom verwarmt de ptc, daardoor neemt de weerstand toe. Als gevolg daarvan neemt de stroom af en stijgt de temp niet veder maar dat zie je niet in de grafiek.

De rest is nu duidelijk. Ik dacht alleen dat een gevouwen dipool minder effectief was maar ook omdat de impedantie veranderd maar dat blijkt gecompenseerd te zijn door er meer vermogen in te pompen of de aanpassing te veranderen waardoor hij toch weer 100W afstraald. Als een gevouwen dipool geen verlies in gain heeft tov een gewone dipool waarom hangt men dan nog gewone dipolen op gezien de ruimte. De gain is blijkbaar dus gelijk.

Gelukkig had ik genoeg vragen goed want dat ik dit niet snap is niet goed voor mijn zelfvertrouwen.

Fred

Hugo Welther

Moderator

Op 31 maart 2007 20:34:36 schreef fred101:
Waar haal dan je een weerstand van 100 kW. Als er Ohm stond zou ik het gelijk geloven want dat klinkt logisch maar er staat bij mijn linux en mijn vrouw's apple toch echt 1, 10, 600 en 100kW.

toch echt een karakterset probleem op de PC's.
Ik zie netjes de griekse omega.

De antwoorden zeggen dat het een ptc is maar de grafiek is niet lineair wat moet voor een weerstand zoals jij zegt. Als de temp stijgt, stijgt de weerstand. Als de weerstand hoger wordt daalt de stroom toch ? Hier is het een onderdeel wat bij een stroom stijging een hogere weerstand krijgt. Ik zie dus iets over het hoofd. Het kan alleen een heel klein stukje van de grafiek van een ptc zijn. De stroom verwarmt de ptc, daardoor neemt de weerstand toe. Als gevolg daarvan neemt de stroom af en stijgt de temp niet veder maar dat zie je niet in de grafiek.

Klopt is maar een een klein deel van de grafiek. De lijn zal vanaf een bepaalde waarde van T nagenoeg stijl omhoog gaan.

De rest is nu duidelijk. Ik dacht alleen dat een gevouwen dipool minder effectief was maar ook omdat de impedantie veranderd maar dat blijkt gecompenseerd te zijn door er meer vermogen in te pompen of de aanpassing te veranderen waardoor hij toch weer 100W afstraald. Als een gevouwen dipool geen verlies in gain heeft tov een gewone dipool waarom hangt men dan nog gewone dipolen op gezien de ruimte. De gain is blijkbaar dus gelijk.

Er is wel degelijk verschil in beide antenne types.
De vraag gaat echter voor beide antennes uit van 100W ERP.
ERP = Effective Radiated Power => i.c. 100W afgestraald vermogen.
Dan maakt het op 1000km afstand niet meer uit of het een open of gevouwen dipool is.

Gelukkig had ik genoeg vragen goed want dat ik dit niet snap is niet goed voor mijn zelfvertrouwen.

Fred

en heb je alle examens gemaakt op de site?

BTW in vraag 28 ben ik ook ingestonken.

Dit topic is gesloten