heey
ik heb een budget van 400,-
en daar wil ik
2* topjes +/- 300 watt
2* subs +/- 800 watt
topjes gewoon van een pa instalatie
subjes wil ik glijbaan subs maken (of kan ik dat beter niet doen in kleinere ruimtes vanwege zijn bereik)omdat ik flinke bas in de hele zaal wil hebben
budget is excl. versterkers/hout
mvg remco
Hmm, ik denk niet dat je het met €400,- gaat halen...
Ik heb hier een flinke PA-set staan, en dat heeft me in totaal zo'n €9500,- gekost.....en het is maar sky..........hihi
Maar dat is ook allemaal gekocht, misschien dat zelfbouw beter te doen is..
[edit] sorry, jongens!, vind het leuk om ff te ''showen''
jaja, ik weet het sky.....maar klinkt toch erg goed, je moet gewoon de goede combinatie hebben:P
[Bericht gewijzigd door Henk hobby op ]
Hij heeft 400 Euro over voor de Drivers
Ik zou eens gaan kijken naar wat eminence drivers.
@henk: Toch nog iemand met sky, dacht dat ik de enige was 
@hierboven: of de goede combinatie
Je hebt alle series skytec door elkaar! Heel toevallig ook een PA-2150?
[Bericht gewijzigd door fritsuitoosterstreek op ]
Volgens mij heb ik het al eerder in een ander topic van je opgemerkt, maar er zijn andere fora als deze welke zich meer bezighouden met zelfbouw PA. 
Circuitsonline is in de eerste plaats een electronicaforum.
Wat handig is om te kiezen (nieuw, zelfbouw of tweede hands) en wat niet hangt van veel zaken af.
Het verbaasd mij dat het bedrag voor de aanschaf vaak een struikelblok lijkt te zijn bij allerlei semi-prof audio.
Ik schrijf dat soort apparatuur hier in acht jaar af, kostenplaatjes (spreadsheets in ons geval) gaan er dan anders uit zien. Het moet vooral betrouwbaar en degelijk zijn, en aan de verdere verwachtingen voldoen.
2200W voor 400 EUR. Moeten het "echte" watts zijn? Dan kan je het vergeten.
Ow jah, ik wil ook wel een auto met 500PK. Maar mag niet meer dan 4000 EUR kosten! 
Op 30 maart 2007 20:58:56 schreef subsonik:
Ow jah, ik wil ook wel een auto met 500PK. Maar mag niet meer dan 4000 EUR kosten!
Pas op wat je zegt! een flinke duitser met schade ofzo is zo gekocht!
Op 30 maart 2007 20:47:45 schreef Henk hobby:
Hmm, ik denk niet dat je het met €400,- gaat halen...
Ik heb hier een flinke PA-set staan, en dat heeft me in totaal zo'n €9500,- gekost
Sorry henk hobby maar 9500 euro gaat dit setje zeker niet kosten. ik kom op max. 1500 euro.
Verdiep je eens in de rendement materie, voor 9500 euro kun je een sub top kombi kopen die deze stapel skytech weg speelt, laat staan het aantal versterker wat je nodig heb om zoveel verschillende boxen aan te sturen.
Je kan niet zomaar het zaakje parallel en in serie zetten zonder vreemde reakties, laat staat de hoeveelheid piezo tweeters.
sorry voor de negatieve reaktie.
Akino
Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
Met je budget,en de manier waarop je nu bezig bent,ga je straks 2 keer je geld uit moeten geven.PA spul goedkoop is bijna nergens te krijgen,of met veel geduld,of het is oud/defect.
Voor 400 euro,kun je enkel wat budgetprul merken kopen,...da's veel hoge getallen voor wat lijkt weinig geld,maar de kwaliteit van de grondstoffen iszo erbarmelijk dat je per saldo opgelicht bent.De budgetmerken zoals JB systems/skytek/dap/stagline IMQ/Monacor etcetcetc (ik sluit me geheel bij Nijhuisr aan),die je overal ziet,hebben voor de verkoper een mooie marge,en de consument valt voor het gelikte uiterlijk,leuke blauwe ledjs,etc,etc. en het komt allemaal uit dezelfde fabriek,ander verfje/logootje.
Dan heb je nog het tussen segment,Behringer American DJ,die hebben nog best wel wat goede producten voor de prijs/garantieperiode.
Ikzelf ben gemiddeld per kast zo'n 300 a 400 euro of meer kwijt...en dan heb ik echt meer en deel al gedateerd spul,maar wel A merk,
Merken zoals JBL Pro,EV,Meyer,SA,dB tech, en aan verwanten,leveren 10 tallen jaren nog steeds recones/onderdelen/support.Informatie is goed voor handen.
Een geluidset is meer dan een paar versterkertjes in een rackje proppen,samengeraapt zooitje speakers en kasten op elkaar..en hopen,dat het gaat (niet uit elkaar) knallen.
Ik zou als ik jou was,je maar eens in de materie verdiepen,voor je zomaar dingen gaat aanschaffen/bouwen.
Ik weet niet,wat de bedoelingen zijn,maar las je een verhuurbedrijf onder de arm neemt,en meedeeld dat je b.v x keer per jaar een bepaalde set wil afnemen,denk ik dat dat verstaandiger is.Maar ook in die sector zijn er veel kwakzalvers,dus ga niet met de eerste de beste in zee,kijk eens goed rond.
Helehoop budgetmerken rommel komt onder andere via deze jongens de markt op,...
http://www.class-d.com/Pages/Manufacturing.aspx
M'n verhaal is echt niet negatief /afbrekend bedoeld,maar wil je de ellende besparen,waar je jezelf nu langzaam mee aan't opzadelen bent.
Oja,..2 de handjes van verhuurbedrijven,..enkel bij erg grote,die zelf die merken ook verkopen,en op de verkochte spullen ook nog garantie en onderdelen/reparatie kunnen bieden.
en voor 9500 euro,hmmm...doe mij deze dan maar,
DB Technologies FL System 118
2x FL 10 Fifty Line 2x FL 15 Fifty Line 2x FL 18 Fifty Line
Actief,
ff opelkaar,stekkers in het stopkontakt,driverrackje erop preset laden,en vlammen maar,....
dit is EEN reactie in een keer AL je recente topics op CO.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Leuk zo een stapel skytec, ziet 'stoer' uit, dat is ook meteen de reden dat veelal 'jongere' gasten die met drive-in beginnen dit soort speakers aanschaffen.
De kosten geen fluit maar daar klinkt het ook naar...
Schelle piezo's, stinkende woofers omdat ze niet goed een continue load kunnen handelen..
Zoals akino zegt kan je beter merken als jbsystems&skytec(tronic/tech/enz.) links laten liggen en naar de middenmoot gaan kijken.
Overigens levert het merk dap ook in het hogere segment zeer leuke speakers met over het algemeen nette prestaties!
@ henk, als jou set €9500,- waar is, METEEN verkopen, en een nette set Wbins halen met fatsoenlijke toppen van jbl ofzo 
De totale oppervlakte van al die woofers wil niet meteen zeggen dat je ook een zware bassdruk krijgt in alle zalen..
Laten we het maar helemaal niet hebben over hoe de hoge tonen klinken..
[Bericht gewijzigd door Piet elektro op ]
Akino
Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
En dat middensegment,is eigenlijk alleen intersant,als je zelf voldoende kennis hebt om de budget delen zelf te vervangen,en eventueel hier en daar een ingreep te verrichten.Zoals Piet Elektro en ik,en hier nog wel veel meer mensen.
En voor mensen zonder ervaring,is b.v zo'n DB set echt ideaal,5 jaar garantie,waarvan de eerste 2 jaar binnen 24 omruil/reparatie,lekker actief.De set zit als preset standaard in de DBX driverrack.(je hebt ze ook kleiner,maar heb ff snel gekeken wat je voor 9500 euro's kon kopen)
Modulaire 3 weg (of meer weg) actief gefilterde set bestaande uit court-, W-,C- ,G- en andere bins en hoorn aanverwanten,is toch niet voor ff mee te beginnen,als je in niet weet waar je mee bezig bent.Zo kunnen bijvoorbeeld een W-bin en glijbaan beter niet samen in een stack worden gestapeld.Al je speakers liggen niet op een lijn,dus delay's instellen komt er ook nog's bij kijken,los van de frequentie/kanterlhoek/Db volt signaal naar je versterkers in te stellen op je crossovers.
als je handig bent kom je erg ver..
heb hier een setje staan 1100 watt per kant
de woofers (4 stuks) (gekregen)
hout (mdf) (gekregen),
hoorn tweeters (35 euro per stuk) (visaton tht 8.7)
aluminium hoekprofiel (gekregen)
antraciet kleurig naaldvilt tapijt (2 euro m2)
bolhoeken (0,35 x 32)
gaas (gekregen)
klein onderdelen waren bij elkaar ongeveer 50 euro
en voor de aansturing een peavey CS1000 (geruild voor een ps2)
en ja dan denk je hoe kan dat allemaal?
connecties hebben bij horeca, jongerencentrum en metaal bedrijf en gewoon goed zoeken 
interresant topic.......
zoals djtobias al aangaf met zelfdoen kom je een heel eind, uit jouw openings post (en andere) begrijp ik dat je wilt gaan zelfbouwen. uit het feit dat jij je post opent met het woord "heey" maak ik uit dat je onder de 20 bent,(zie je ook op marktplaats : "heey ,ik heb hier nog liggen..." ). ik neem aan dat je dan nog thuis woont.
als eerste heb je werkruimte nodig. garage,schuur, leegstaande kamer oid.
ten tweede gereedschap, deco,schroefmachine,schuurmachine,cirkelzaag,werkbank,lijmklemmen en handgereedschap. een zaagtafel is niet noodzakelijk maar maakt het leven een stuk makkelijker.
got that ?
dan het internet : op http://www.speakerstore.nl/ vind je allerlei construkties en bouwtekeningen, ook voor de speakers die zij verkopen.
new-line is hier ook al genoemd, kun je wekenlang op lezen.
op marktplaats,speurders en 2ehands.nl is ook een muziek en pa afdeling te vinden ,zoeken zoeken en nog eens zoeken,
weken achterelkaar tot net die aanbieding opduikt die jij zoekt.
zo vond ik onder andere een 2 x 15 bands 19" equalizer (geruild voor een gitaar eq pedaaltje). een 19" compressor voor 20 euro. een 19" 2-weg crossover voor 25 euro.een dubbele cd speler voor 10 euro (draadbreukje) en 2 stuks 12 inch auto woofers voor 15 euro de 2 (moest er wel een uurtje voor in de auto maar dat geeft niet voor die prijs).
zoek op goudengids.nl naar PA bedrijven bij jou in de buurt en kijk op hun sites of er 2ehands spullen op staan, de meeste zaken komen zo van hun afgeschreven spullen af.
als je 400,- te besteden hebt aan luidspekers kun je geen topkwaliteit verwachten. punt.
heb je al versterkers en zo nee wat mag dat kosten ?
gebruikte peavey cs series is goed spul voor het geld, komt vaak zat langs op MP.
als je zelf kasten gaat bouwen zal iedereen je aanraden om
berken multiplex te gebruiken. ik niet, als ze nooit buiten in de regen komen kun je ook gewoon mdf of spaanplaat nemen. heb ik ook gedaan en werkt perfekt.
als afsluiting nog een paar foto's van mijn eigen speelgoed :
flightcase met versterkers en effecten
velleman versterker 2x50watt
w-bin in opbouw :
en het resultaat :
ik was wel wat minder dan 400 euro kwijt waarbij het meeste geld opging aan hardware voor de flightcaseen de platen hout. 2 van de drie amps zijn zelfbouw en de derde is gekregen en omgebouwd. computers en monitor vind je ook gewoon op straat. tweeters heb ik gevonden in een vuilnisbak. enkele trafo's komen uit sloopversterkers.
het is een 4 weg systeem met 3 eindversterkers en 8 hoorn luidsprekers.
zooitje wordt 1 keer per jaar gebruikt, met de jaarwissling gaat alles de straat op en om 12 uur feesten maar.
enne... over de geluidskwaliteit : als er 50 dronken buren voor staan gaan ze echt niet zeuren over 2 DB lift op 2 khz oid.
Anoniem
@Smurf, met die laatste regel van je verhaal ben ik het helemaal eens!!!, MAAR ik heb ondanks dat een paar jaar terug alle zooi weg gedaan want met karnaval zeurt niemand over de kwalitijd maar wel steeds vaker over de kwantitijd, ofwel het moest steeds harder en mijn toen bijna 60 jaar oude oren konden dat niet meer aan, verder moet ik zeggen dat zelf bouw heel goede resultaten kan opleveren als je maar weet waar je mee bezig bent.
mvg, Hans
@Knustelsmurf ik heb gereedschap + werkruimte bij de hand
en de prijs is zonder versterkers enz. hout heb ik ook genoeg
ik denk dat een 500 watt bas speaker al genoeg is vanwege het model kast
dit zit in het budget
-de speakers
-de filters
Op 2 april 2007 01:19:43 schreef Knustelsmurf:
interresant topic.......zoals djtobias al aangaf met zelfdoen kom je een heel eind, uit jouw openings post (en andere) begrijp ik dat je wilt gaan zelfbouwen. uit het feit dat jij je post opent met het woord "heey" maak ik uit dat je onder de 20 bent,(zie je ook op marktplaats : "heey ,ik heb hier nog liggen..." ). ik neem aan dat je dan nog thuis woont.
als eerste heb je werkruimte nodig. garage,schuur, leegstaande kamer oid.
ten tweede gereedschap, deco,schroefmachine,schuurmachine,cirkelzaag,werkbank,lijmklemmen en handgereedschap. een zaagtafel is niet noodzakelijk maar maakt het leven een stuk makkelijker.
got that ?
dan het internet : op http://www.speakerstore.nl/ vind je allerlei construkties en bouwtekeningen, ook voor de speakers die zij verkopen.
new-line is hier ook al genoemd, kun je wekenlang op lezen.
op marktplaats,speurders en 2ehands.nl is ook een muziek en pa afdeling te vinden ,zoeken zoeken en nog eens zoeken,
weken achterelkaar tot net die aanbieding opduikt die jij zoekt.zo vond ik onder andere een 2 x 15 bands 19" equalizer (geruild voor een gitaar eq pedaaltje). een 19" compressor voor 20 euro. een 19" 2-weg crossover voor 25 euro.een dubbele cd speler voor 10 euro (draadbreukje) en 2 stuks 12 inch auto woofers voor 15 euro de 2 (moest er wel een uurtje voor in de auto maar dat geeft niet voor die prijs).
zoek op goudengids.nl naar PA bedrijven bij jou in de buurt en kijk op hun sites of er 2ehands spullen op staan, de meeste zaken komen zo van hun afgeschreven spullen af.
als je 400,- te besteden hebt aan luidspekers kun je geen topkwaliteit verwachten. punt.
heb je al versterkers en zo nee wat mag dat kosten ?
gebruikte peavey cs series is goed spul voor het geld, komt vaak zat langs op MP.
als je zelf kasten gaat bouwen zal iedereen je aanraden om
berken multiplex te gebruiken. ik niet, als ze nooit buiten in de regen komen kun je ook gewoon mdf of spaanplaat nemen. heb ik ook gedaan en werkt perfekt.als afsluiting nog een paar foto's van mijn eigen speelgoed :
flightcase met versterkers en effecten
[afbeelding]
[afbeelding]velleman versterker 2x50watt
[afbeelding]w-bin in opbouw :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]en het resultaat :
[afbeelding]
[afbeelding]ik was wel wat minder dan 400 euro kwijt waarbij het meeste geld opging aan hardware voor de flightcaseen de platen hout. 2 van de drie amps zijn zelfbouw en de derde is gekregen en omgebouwd. computers en monitor vind je ook gewoon op straat. tweeters heb ik gevonden in een vuilnisbak. enkele trafo's komen uit sloopversterkers.
het is een 4 weg systeem met 3 eindversterkers en 8 hoorn luidsprekers.
zooitje wordt 1 keer per jaar gebruikt, met de jaarwissling gaat alles de straat op en om 12 uur feesten maar.enne... over de geluidskwaliteit : als er 50 dronken buren voor staan gaan ze echt niet zeuren over 2 DB lift op 2 khz oid.
slaapkamer ook goed?
me speakers staan nu in een verwarmde droge schuur bij mijn oma vanwege het feit dat mijn tv een beetje verkleurde,
dus eerst binnekort ff plasma schermpje halen 
als je een cs 1000 wil kopen zou ik zeggen ga lekker zoeken
deze worden weinig aangeboden en dan moeten ze nog tussen de 350-500 euro kosten...
kijk eens op www.audiogoedkoop.nl
staan leuke spullen op maar ook onderdelen, wil als een van de volgende projecten 4 kilomax pro 15 inbouwen in mijn auto 
maar eerst ff nieuwe tv
gr. erwin
(als vrijwilliger bij jongerencentrum/buurthuis gaan werken wil erg goed helpen als je spullen nodig hebt, of vraag eens bij horeca in de buurt
evt. met mededeling dat het voor buurthuis is werkt erg goed
)
o ja knutsel smurf, speakers zien er strak uit alleen had ik ze persoonlijk van mdf gemaakt
nou, die 9500,- is voor alles, 4 versterkers, alle luidsprekers, mengpaneel, en alles, behalve kabels, die niet..
Ik heb een tijdje geleden 3 (volgens de aanbieder slechte) Beyma's 18" Inchies voor een prikkie meegenomen in 2 zelfgelijmde* W-Bin kassies gepropt, de maten met een stukkie software laten berekenen... Materiaal MDF, zwarte lak... waren binnen een week weg op marktplaats 
*zelfgelijmd: Lijstje met maten aan de persoon bij Doeland overhandigd
einde van de middag kon ik het ophalen...
Als je met MDF gaat werken... alles verlijmen, schroeven met zelfborende schroeven (zit een soort boortje op de schroef).
Ów, wat ik met de 3 Beyma heb gedaan... Nou een iets groot uitgevallen draagbare radio van gemaakt... Fotoootje staat er zo bij... ff in m'n foto archief kijken.
Edit:
Dit is niet de foto die ik bedoelde maar deze had ik ook nog gemaakt, werkte wel... Heel diep/ laag...
Ga nog verder kijken, moet hier ergens op één van de HDDs rondslingeren...
[Bericht gewijzigd door ddvelzen op ]
Op 5 april 2007 23:28:56 schreef djtobias:
[...]als je een cs 1000 wil kopen zou ik zeggen ga lekker zoeken
deze worden weinig aangeboden en dan moeten ze nog tussen de 350-500 euro kosten...
Ik doelde eigenlijk op de CS400 en dan de eerste series, moet je kunnen vinden voor rond de 100-150 euro.
Op 5 april 2007 23:28:56 schreef djtobias:
[...]o ja knutsel smurf, speakers zien er strak uit alleen had ik ze persoonlijk van mdf gemaakt
bedankt voor het compliment. de 10 inch hoorns zijn van (20 mm)mdf en multiplex wat over was van een ander projekt, de midden en hogetonen spekers daar boven op zijn ook voor het grootste deel van mdf (8 mm).
de keuze voor spaanplaat voor de W-bin's was een praktische en finaciele: 12 mm spaanplaat is een stuk lichter en goedkoper dan mdf. de 10 inchers zijn hierdoor zwaarder dan de w-bin's, ik weet wel dat mdf akoestisch beter is. ik was voor de w-bin's 25 euro kwijt incl speaker en montagemateriaal, dat zijn nog leuke prijzen...
de w-bins zullen wel rampzalig slecht meten maar dat dondert niet, ze klinken redelijk goed.
overigens vind ik het een sport om bij dit projekt zo goedkoop mogelijk te werken, ik heb ook nog een hypotheek en een gezin en een paar andere hobby's.
ben nog niet klaar, ik moet ook nog een flightcase voor de mengtafel en dubbele cd speler gaan maken. houten plaat heb ik al, komt uit een puinbak...
Op 5 april 2007 23:45:46 schreef Henk hobby:
nou, die 9500,- is voor alles, 4 versterkers, alle luidsprekers, mengpaneel, en alles, behalve kabels, die niet..
sorry hoor, maar voor 9500,- stel ik die een set samen die:
en harder gaat, en beter klinkt, en degelijker gebouwd is, en compacter is, en die meer credability heeft hier....
[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op ]
Akino
ik lees hier over peavey...toch even er op wijzen...dat als je er een koopt,dat ie 100% in orde is.Liefst nog spelend ook.zorg dat je de eindtrappen te zien krijgt,dat er geen vreemde (vervangen tussenzit)eindtor tussen zit,..waarom.
De oude CS zwarte serie 400/800 word ook vaak verkocht met wat als klein defectje omschreven word,..meestal is er maar een van de eindtorren defect,
en nu komt de aap uit de mouw,als je het ECHT goed wil herstellen,komt het er eigenlijk op neer dat er zowat de hele eindtrap opnieuw van componeten moet worden voorzien.Anders zorg je d'r voor dat je bezig blijft.Eindtrap bestaat uit matched transistoren.
Hier nog je tijd in gaan versteken om het weer matched te krijgen,is zinloos,want oude vaak mishandelde transistors zijn onvoorspelbaar.
En door de jaren zijn meer en deel van de weerstanden erg in waarde verlopen,ver over de tollerantiegrens.Zelfde geld voor de condensatoren op de eindtrap.Peavey gebruikte voor Keramise schijven toe nog hun eigen (geld voor elk onderdeel) eigen typenummers,en ook nog's zennerdiodes die er uitzien als weerstanden.Daarom kan zo'n reparatie maar beter in keer goed gebeuren,anders blijf je er mee bezig.
Alles zit ook goed ouderwets 5 mm omgebogen en degelijk gesoldeerd op de riante printbanen.Waarschijnlijk zo riant om te kunnen weerstaan aan hitte die zo's oudje produceert,maar waar dus wel alle bovenstaande componenten door de tientallen jaren aardig te lijden hebben gehad.De bekabeling is meestal nogwel 100%,maar qua isolatie niet meer hedendaags te noemen,...AMP schuifconectors zonder isolatie bij het metalen gedeeltes.(AC en DC)
De trafo's zijn (zo goed als) onverwoestbaar.(d'r zijn figuren die krijgen alles kapot)
Als je zelf geen verstand hebt van versterkers,...zou ik verder kijken,als is ie maar 100 125 euro.En d'r zijn maar weing mensen die met plezier aan peavey herstelling beginnen.
Massaal onderdelen vervangen geld eigenlijk elke PA versterker ouder dan 15/20 jaar,zal vaak toe zijn aan een grote revisie,ook lijkt het maar zo'n kleine herstelling,en zeker als ie zwaar belast gaat worden.PA vertekers hebben altijd mishandeld leven achter de rug.Alles raakt op elkaar ingesleten.
Vaak is het qua onderdelen wel te betalen,maar kost veel tijd,en meestal zoekwerk naar alternatieve onderdelen (genoeg topics hierover op CO)
Zeker als je hem maar een 2 keer nodig hebt,zou het zonde om vanwege een b.v. een te snelle reparatie of een oude onderdeel wat besluit er mee op te houden,je in eens zonder geluid komt te staan.
Geluksfaktor speelt ook een rol,maar ik wil gewoon aanstippen waar je tegenaan kunt lopen,met zo'n op leeftijd zijnde bak.
En...je TV,...metalen plaat tussen je beeldbuis en het magnetis veld van je speaker,en weg is de verkleuring van je beeld.En zou toch ook eens verder kijken dan je neus lang is voor een zinnig alternatief in plaats van de 4 killomaxen.En wil daarmee verre van beweren dat het niet gaat/pas,maar zijn betere zinnige alternatieven met meer rendement,zeker voor toepassing in de wagen.En dat baseer ik op diverse bevindingen van diverse mensen uit het verleden.Of je moet een grote GMC bus hebben,of geinspireerd zijn geraakt door iemand die rond reed in een afgerachte panda,met zo'n apparaat achterin
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
hmm bij mijn bruiloft heb ik ook een PA setje + DJ geregeld.
maar PEAVEY vindt ik te schel.
ik ga het niet hebben over skytec. Die tweeters maakte motorola destijds ook. vind je telkens bij conrad in de restpartijen. Leuk om met de piezo's te spelen.... maar geluid? Laat maar zitten, hoog is het wel..
JBL kan goed zijn, maar heb er ook VEEL bagger van gehoord. Gewoon een veel te agressieve bas die niet echt mooi diep komt. de budget serie van JBL klinkt nergens naar.
Kun je misschien nog beter KODA kopen, maar das eigenlijk zwaar hifi spul en niet geschikt voor PA. Net zoals die budget speakers van conrad (speaka of wat ze nog niet meer hebben)
er zijn wel fatsoenlijk merken. Ik ben uitgekomen bij dynacord... Maar er zijn wel meer leuke speakers. Die vallen echter meestal niet binnen je budget. (lees gewoon helemaal niet).
Over BOSE ga ik ook iets zeggen... ik heb mijn gedachte dat BOSE het PA merk is van B&O; veel design weinig sound en wel de hoofdprijs vangen!
Als hij overigens overweegt zelf te bouwen kan ik nog wel 1 goed advies geven... kijk eens bij monacor niet duur en hebben echt hele goede speaker soms. Maar let goed op, er zit ook minder spul tussen. hebben ook echt PA spul. Misschien handig om eens met fuzzbass te overleggen, die heeft hier veel mee gebouwd volgens mij...
[EDIT]
vond plaatje van de mooiste PA boxen die ik ooit gehoord heb:
dynacord DB1200.
Nauwelijks te vinden. spotgoedkoop, uit de tijd en niet meer geschikt voor hedendaagse eisen. MAAR WOW wat een bass, mooi glad en niet overheersend. en de tweeters die het geheel mooi aanvullen. 'k weet niet hoe oud ze zijn, maar denk eind jaren 70. AMAZING speakers...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]
Akino
JBL Pro,is niets mis mee,maar een hele hoop mensen snappen niet hoe JBL z'n specs schrijft en bedoeld.Met als gevolg,dat de crossover frequenties verkeerd afgesteld staan,wat resulteerd in wat henk beschrijft.(los van verkeerde kast om de speaker) en vaak ook schade aan de speaker.Voorbeeld:2226 heeft 30 Hz-2.5 kHz response,als je dit instelt is ie idd zo rot,afhangkelijk van de kast is 60-400HZ de crossover freq.
JBL Pro is supergevoelig voor te weinig versterkend vermogen,z.g.n underpower,help je ze in no time mee omzeep.Voorbeeld: een JBL Pro van (stel) 100 watt RMS,moet minimaal een versterker hebben die effectief 200 watt RMS kan leveren,liefst nog meer.Andersom,en hij is no time omzeep.En de EAS waardes van vandaag,zijn ook nog's mislijdend,in RMS is dat stukken lager.
En idd henk,...mooie kastjes,en de alu kap,geeft net dat iets fellere klankkleur aan je geluid.
Al blijft de beleving en smaak van geluid een persoonlijke ervaring,en discuties over het ideaale geluidsweergave zijn bij voorbaat zinloos en eindeloos.omdat smaken en oren verschillen van mens tot mens.
mee eens akino: ik zei ook JBL budget spul. volgens mij laatst ook setje pro's gehoord (kon niet goed zien was donker daaro)
was al ouder spul...
dat JBL setje klonk best goed dus. Maar heb je niet voor 400 euro
[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
@ High met Henk,
Iets vind ik wel krom, je zegt zelf dat je piezo's alles behalve mooi vind klinken.
Maar toch pik je er een setje speakers uit welke uitgerust zijn met 2 van die krengen..
Moet je mij toch eens uitleggen 
ik weet niet of dat piezo's zijn... Ik vraag me dat al jaren af om heel eerlijk te zijn....
die krengen zijn eind jaren 70 zover ik weet. of dat piezo's zijn. ik heb ze gehoord toen ik 15 was.....en laat nog steeds een diepe indruk achter gelaten.