Op 28 januari 2007 19:55:28 schreef rob007:
[...]

Ben niet zo'n slimmert met dit spul!
Kan je het een beetje uitleggen?
BV hoe zet ik het om van mijn ontvanger naar laptop?
EN hoe van laptop naar zendertje?
Kan je schema er bij laten zien?
Vertellen jullie mij eens wat?

Rob007.

Antwoorden in http://www.circuitsonline.net/forum/view/44125 omdat Rob even een topic geopend heeft, goed plan Rob.

Okee, woensdag is het zover het halfjaarlijkse examen ;-)
Zijn er al mensen met examenvrees :-P

Jij al nerveus? Nee toch? Regels in je kop? Juiste leesbril gepoetst?
Vooral dat laatste is *heel belangrijk* de meeste fouten die ik met de proef examens had, waren fouten door verkeerd lezen!

Tip: Wens de mensen op het examen, om je heen sterkte! Dat kunnen ze wel gebruiken, te oordelen naar de witte gezichtjes...

;)

Oh ja: Sterkte iedereen! Breek een been!

begin nu toch wel heel nerveus te worden. Ik ga steeds de mist in bij de basis. Het "simpele" rekenwerk aan weerstanden en met dingen als effectieve, gemiddelde waardes enzo. Zodra het gaa over filters, ontvangers, zenders, modulatie enz dan weet ik het zonder na te denken. Regelgeving, Q-codes gaan redelijk. Antennes gaan ook redelijk zodra ze maar niet met PEP en rekenwerk beginnen. Bij propagaties haal ik altijd door elkaar wat nu goed is voor welke band maar meestal kan ik dat aan de antwoorden wel herleiden.
Ik had dat F boek eerder moeten kopen ipv 2 weken van te voren. Ach ja, haal ik het in november gewoon toch met 0 fouten :-)
Beste score tot nu toe 37 goed, slechtste 32. Hoop maar dat het meevalt net als N, dat was een makkelijke.

Fred

Ook iedereen namens mij veel succes gewenst met de komende examens! Ook ik ga op 4 april op voor de F. Tot nu toe gaan de oefenexamens best goed. Ik heb meestal 3 á 5 fout, maar dat zegt niet zoveel. :-)

Overigens hoorde ik een leuke tip op 2 meter, want ik was nogal vaak in de war met de Q-codes QRN en QRM. De tip luid als volgt: QRN, N van natuur, dus onweer etc. en QRM, M van mens, dus storing van je buurman etc. :-)

Michael

fred:
Ik had voor ik aan het echte examen begon volgens mij nog maar 1 proef examen die een beetje goed was gegaan, en heb het ook gehaald ;-) Terminologie is wel even opletten, als je het pep vermogen uit uitrekenen geven zij natuurlijk elk mogelijk antwoord.
Q codes is gewoon hopen dat ze net degene vragen die je wél weet :-)

Ah, zijn we alweer een half jaar verder, en ik 'zou' me er voor opgeven... 'zou'. Iedereen succes.

:'-(
Das jammer Henry, PA2HS is nog vrij ...

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Iedereen veel succes gewenst,
woensdag gaan 3 leden van ESRAC (PI4TUE) ook het F examen doen, hopelijk halen ze het, hebben we weer wat meer mensen op PI4TUE vaak de lucht in te brengen.

Suc6 iedereen!
Ik ga deze keer niet op, kan niet weg van me werk....
Groet
Bas/pd1bjs

Op 1 april 2007 19:20:28 schreef Rd12tf:
:'-(
Das jammer Henry, PA2HS is nog vrij ...

Volgende keer beter, kwam er niet aan toe...
Papa Alfa Twee Hotel Sierra bekt wel.

Als ik slaag wil ik pa4tim als dat kan. ik heb nu pa7tim. Mijn zoontje heet tim en dit geeft wel grappige verwarring maar iedereen onthoudt me zo wel. en pa4tim betekent dan pa(pa) fo(u)r tim. Vind ik wel grappig. Hij is in ieder geval niet uitgegeven.

Fred

Hoe kan je nu een al PA.... call hebben?
Novice is een D-call. De PA-call wordt alleen uitgegeven als je geslaagd bent voor "F"

Op 2 april 2007 00:18:13 schreef Hugo Welther:
Hoe kan je nu een al PA.... call hebben?
Novice is een D-call. De PA-call wordt alleen uitgegeven als je geslaagd bent voor "F"

spelfoutje, ik heb pd7tim nu. Was een testje of jullie wakker waren :-)

Voor die personen die naar het examen gaan heel veel suc6.

Shit ik zit nog steeds op gemiddeld 5 fouten, de vraagstelling is soms behoorlijk verraderlijk.
Rondgaande fasedraaiing moet je niet verwisselen met de fasedraaing in het tegenkoppelende netwerk van de oscillator.
En met een open-voedingslijn bedoelt men geen open coax ;-)
Halvering van de kabeldiameter is wat anders dan halvering van de doorsnede :-P ga zo maar door.
Nou ja, ik ga mijn leesbril nog ff flink poetsen en iedereen succes morgen :-)

Eerst even naar Hans ;)

met gemiddeld 5 fouten zou ik iets anders roepen dan shit :-), mijn beste score is tot nu toe 38 goed oftwewel 12 fout :-(

Fred

Jaaaa!!! Kom op mensen maak er wat van! Pak ze. Bijt ze. Laat je niet kisten hè!
Kill and destroy!

(Morgen hoor ik het wel, wie er geslaagd is ... )

Nogmaals, heel veel sterkte!

;)

Iedereen heel veel succes morgen!!!

73 de PA2HW

Op 2 april 2007 08:58:17 schreef fred101:
[...]

spelfoutje, ik heb pd7tim nu. Was een testje of jullie wakker waren :-)

en het was 1 april :+

Succes voor de gene die het examen gaan doen.

73 de pe1rcd

Geslaagd! :D :-P

Toch nog een vraag fout doordat mijn leesbril nog een vlekje bevatte, kan nog steeds een kwart periode tijd niet onderscheiden van een halve periode tijd :(
De andere fout wist ik ook echt niet, ging over de spanningverdeling van een halve golflengte dipool gevoed vanuit een kwart golflengte open-voedingslijn |:(

Hoe zit het eigenlijk met het opengeven voor een voorkeurs callsign, wanneer kan je die opgeven?

Iedereen die ook geslaagd :D is van harte... :P

Iedereen die gezakt is ;( erg jammer volgende keer beter :)

Gefeliciteerd!!

Als je geslaagd ben krijg je van AT binnen een week een brief met de bevestiging van de uitslag van je examen.
Hiermee kan je je aanmelden op de site van AT (E-diensten) en een callsign aanvragen.
Via die zelfde E-diensten (callbook) kan je kijken of jouw voorkeur callsign al is uitgegeven.

Xenobinol van harte man! Geweldig! :) :D ;)

Houden we nog een CO ronde op de een of andere praatpaal als alles rond is?