Ik ben aan het regelen, steeds na een halve / een hele dag wat omhoog. Maar de buitenste en de middelste zijn aan gesloten. (buitenste +) Maar nu vroeg ik me af, moet de andere buitenste niet naar de nul (-)?

Je moet die in ieder geval aansluiten. Ofwel met GND, ofwel zoals in het schema dat ik laatst tekende.

Ik heb het nu zoals in het gewone schema (origineel) alleen met een 10-slagspotmeter. Moet dan pin 3 ook met de massa aan gesloten worden?

Als je in het originele CO-schema P1 vervangen hebt door een 10-slags potmeter, moet je die derde pin niet aansluiten. Maar het is in dergelijke gevallen een goede gewoonte om die pin te verbinden met de pin van de loper. Daar is een reden voor: stel dat de loper om één of andere reden geen contact meer maakt met de koolstofbaan. Als je nu enkel loper en pin 1 hebt aangesloten, eindig je met een weerstand die oneindig hoog is (onderbreking). Als de derde pin verbonden is met de pin v/d loper, heb je bij zo'n malheur nog steeds de maximum weerstand v/d potmeter.

BTW: als je Paaskuikens wil bekomen, zal je toch een tandje bij moeten steken... :-)

Over paaskuikens, ik kijk wanneer het een beetje mooi weer wordt, anders kost het te veel energie, om die beestjes warm te houden of ze hebben het altijd koud.

Hallo,

Sorry ik val jullie weer eens voor de zoveelste keer lastig met de thermostaat, omdat hij nog niet naar behoren werkt. Ik heb nu gewoon een 10-slagspotmeter er tussen staat ipv de gewone potmeter. Gisteren stond hij op 35,5 -35,8 en daarna een klein slagje gegeven. Poosje later, 35,8-36,7. Gisterenavond kwam ik thuis nog steeds zoNou dacht ik dat is mooi. Maar toen kwam ik vanochtend aan, stond dat dan meer dan 40 graden en ging nog niet uit. Waar ligt dit nu aan? Aan de IC of de potmeter?

Zomaar meer dan 3 graden hoger nadat hij het een dag lang goed deed, zonder dat je iets aangeraakt hebt? Dat is niet normaal. Meet eens met een koortsthermometer, om zeker te zijn dat je referentie-thermometer OK is.

Na een halve dag, 7 uur savonds ingesteld. Om 1 uur deed hij het nog goed. En de volgende ochtend was het 43 graden. Mn oude digitale thermostaat wees het ook aan. De thermometer heb ik een keer geijkt en zat er niet zover naast.

Het stellen ging de hele tijd goed. Maar omdat hij 35,8 graden was, wou ik hem nog wat hoger hebben. En dat laatste kleine slag ging dus niet goed.

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op ]

Ik kan enkel zeggen dat ik er niets van begrijp. Kleine schommelingen (0.2°C) kan je wel verwachten met zo'n eenvoudige schakeling, maar zeker geen 6°C!. Meet --bij het controleren/instellen van de temperatuur-- de spanningen op de pinnen 2 en 3 eens, en noteer ze. Anders blijft het maar gissen.

Volgens mij is het geen schommeling maar een soort verloop.
Nu is het 35,6-35,9 dus ik gooi hem maar omhoog en meet gelijk de spanningen.

Heb net even gemeten. Nog niets verandert. De spanning op pin 2 schommelt nog al. Als de lampjes uit zijn 2,05 V en als de lampjes aan zijn 1,99 / 2,00 V is dit de oplossing?

Als je voeding niet gestabiliseerd is, kan je dat verwachten. Doordat T1 gaat geleiden zakt de voedingsspanning iets, en bijgevolg ook de spanning op pin 2. Maar de spanning op pin 3 zou in gelijke mate moeten zakken.

De voeding is een adapter. Is een acculader beter gestabiliseerd? Maar dit zou dus niet de oorzaak moet kunnen wezen? Spanning voeding is 12,8 V.

Vanmiddag (12 uur) voor de laatste keer gesteld. De hele middag 35,6-36 graden gezeten en nu vliegt hij naar de 38 graden en slaat nog niet af. Ik snap er niets meer van.

Op 5 april 2007 17:31:25 schreef Corné 12:
De voeding is een adapter. Is een acculader beter gestabiliseerd? Maar dit zou dus niet de oorzaak moet kunnen wezen? Spanning voeding is 12,8 V.

Ook met een niet-gestabiliseerde spanning hoort de schakeling goed te werken. Je hebt immers 2 spanningsdelers (R1/R2/R3 en P1/R4/R5), waarvan de spanning op hun knooppunten ongeveer gelijk is als de ingestelde temperatuur bereikt is. Bij een wisselende voedingsspanning gaan de spanningen op beide knooppunten in gelijke mate schommelen, en is de invloed op de temperatuurinstelling zero.

Vanmiddag (12 uur) voor de laatste keer gesteld. De hele middag 35,6-36 graden gezeten en nu vliegt hij naar de 38 graden en slaat nog niet af. Ik snap er niets meer van.

De meekoppel-weerstand tussen pin 6 en pin 3 zit toch nog op zijn plaats?

Die zit nog op zn plaats. Maar ondertussen heb ik wel weer een schommeling van meer dan 2 graden.

En wat zeggen de spanningen op pinnen 2 en 3?

wanneer? als hij aan of uit staat? De lampen bedoel ik dan.

Beiden. Als je wil nagaan hoe de opamp zich gedraagt, moet je de spanning aan de ingangspinnen kennen, en het niveau van zijn uitgang. Zo lang de spanning op pin 3 hoger is dan die op pin 2, moet pin 6 hoog zijn, en andersom.
Als dat bij iedere meting zo is, kan je de opamp afschrijven als schuldige, en moet de oorzaak elders gezocht worden. Al kan ik me niet voorstellen waar...

Nu staat hij op 41 graden. Gisterenavond na die 37 ging hij weer normaal terug naar 35,6-35,9. Even de spanning opgemeten op de pinnen bij 41 graden. Pin 2 1,9 V (gisteren nog rond de 2 en daarna niets meer aan veranderd) en pin 3 1,57 V en pin 6 is dan nog steeds hoog. Volgens mij is die opamp niet helemaal 100%.
Dus als ik er een nieuwe ic instop zal hij dan wel meer naar behoren functioneren?

Nu even weer opnieuw gereset en hij doet het weer gewoon. Zal het dan echt aan die ic liggen?

Je zit met die 1.57V buiten het regelvermogen v/d LM741. Dat is waarschijnlijk de oorzaak. Als je de datasheet bekijkt, zie je dat er tussen elke ingang en de negatieve voedingsrail 3 P-N overgangen zitten.
Je kan dat oplossen door een opamp te nemen die wel met zulke lage spanningen overweg kan (CA3140 bv.), of door de "onderkant" van R3 en R5 samen te knopen en tussen dit knooppunt en GND een drietal dioden in serie te plaatsen. Zo krik je de spanning aan de ingangspinnen v/d opamp met 2V omhoog.
De tweede oplossing vergt iets meer werk, maar 3 stuks 1N4148 zijn wel stukken goedkoper dan een CA3140...

Maar wat is het minimale regelvermogen van de 741 dan? En is dit ook de oorzaak dat hij boven de 36 graden slecht te regelen is? Die lage spanning was bij 41 graden (1,57 V). En bij 38 graden doet hij dan nog wel goed? En heeft een misschien een schematje van die laatste oplossing? Want die diodes heb ik nog liggen. En die IC niet.

Misschien is deze thermostaat ontworpen voor bijenbroedkasten die tot 36 graden gaan, of moet hij ook hogere temperaturen aan kunnen?

Hoe het met het schematje zit snap ik wel met die diodes. Wat ik niet snap, die spanning gaat toch juist omlaag met die diodes? Of hoe werkt dat?

http://www.uploadarchief.net/files/download/opampaanpassing.png
Als er over die weerstand een spanning van 1.57V staat, en je plaatst de dioden zoals hierboven getekend, dan kan je de spanning over de dioden bij die 1.57V voegen, en kom je op meer dan 3V.
In de praktijk zal die 1.57V iets lager worden, omdat de totale spanning over de weerstanden met 1.8V vermindert. Maar je blijft ongetwijfeld boven de 3V, een spanning waar de LM741 mee overweg kan.

De spanning op de pinnen is ongeveer 3,5 V. Volgens mij moet de 741 dat kunnen regelen. Nu nog even afwachten met instellen. Hopelijk kunnen de eieren er maandag in, want dan komen ze precies uit in de meivakantie. Jullie horen het nog wel of ik hem goed ingesteld en wat de resultaten zijn.

Bedankt. Corne

De kuikens zullen nooit beseffen, wat er aan hun geboorte vooraf is gegaan... :-)
Succes ermee!