Op mijn werk spelen die bestanden niet (Z)weetvoetje ... Vanavond, thuis, nog een keer proberen.
Zoals beloofd, het schema van Tuppie:
Dit topic is gesloten
Op mijn werk spelen die bestanden niet (Z)weetvoetje ... Vanavond, thuis, nog een keer proberen.
Zoals beloofd, het schema van Tuppie:
Overleden
@allemaal: we komen zolangzamerhand in de buurt van de 100 pagina's en moeten dit in zwaar gekuiste vorm (alle verwijzingen naar de morele, financiële en sexuele tekortkomingen van de verscheidene participanten eruit halen) maar eens als "Jongerenradio" (niet sexistisch!) deel X uitgeven.
Ik lees tot mijn onuitsprekelijke genoegen dat bij sommigen van jullie het RF spectrum ook vol gruis zit. Dat was de koude douche die ik kreeg toen we 3 jaar geleden van het platte land naar Heiloo verhuisden, boven op de bilbiotheek en de bank. Over het hele bereik 50 kHz tot 50MHz zit het kamspectrum dat Roeland noemt, met een periode van iets onder de 20 kHz. Bovendien ben ik er nog nooit in geslaagd de computer echt stil te krijgen, alleen door inblikken zoals Roeland schrijft, maar dat moet ook met de monitor en dat is zo lastig kijken... Daarbij komt nog eens de thermostaat van de CV met een supercomputer eraan, en een TV intercomkastje en de hemel weet wat nog meer. Het straalt allemaal met Gigawatten van de 230V leidingen af, die je helemaal door de muren kunt volgen. Vandaar dat ik op de lage frequenties alles maar met ferrietstaven doe. Ik heb een actieve antenne op het stilste plekje (voor het gruis) gezet, waar toch fatsoenlijk gewenst signaal te vinden is (er zijn heel interessante hartstikke dode plekken voor de gewenste signalen te vinden...). Maar stil is anders. Dat krijgen we gegarandeerd ook in het hotel, dan kunnen de ferrietmensen pochen, maar buiten wordt het hopenlijk ook voor de andere stakkers een wervelende show...
Golden Member
Hierbij is het officieel: ik ben ongeschikt voor HF werk ....
Simpeler als http://www.b-kainka.de/kosmos/radiomannpcl86.htm kan toch bijna niet?
En toch nul,niks ontvangst. Alleen een vette brom afgewisseld door vaag geruis. Andere spoelen, buizen ... niks helpt.
Hetzelfde was het bij de KG uitdaging. Prachtig mooi signaal op de dummyload. 20 Hele echte Watts .... maar verder als de tuin kwam het niet.
gaat nu bedroefd in een hoekje zitten uithuilen
Flip, je woont gewoon in een zogenaamde Faraday woonwijk ...
Dat is geen grapje, ik zit ook in zo'n woonwijk. De signalen op de amateurbanden zijn echt zwakker dan buiten mijn wijk.
Behalve de 40m band, dat is een uitzondering.
Ik heb dat gecontroleerd met een portable HF transceiver + potable HF antenne.
Het stoor niveau neemt inderdaad ook steeds meer toe, met de komst van kleine, geschakelde voedingen voor batterijladers en ander klein elektronisch goed. Het valt mij op dat computers steeds stiller worden, maar nooit stil genoeg!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 12 april 2007 10:43:58
@Rd12tf: Zow, je hebt dus wel 0v2 met buizen. Dat zou best ruim signaal op moeten leveren. Ik werk zelf met een 0V3 met transistoren, maar die dingen versterken nou eenmaal een stuk minder.
@fzwart: Ik hoop dat je een scoop hebt, dan kan je vrij makkelijk meten waar de fout zit lijkt me. Even kijken of ie oscilleert, en of de voedingsspanning OK is.
Is de spoel helemaal goed?
waarvoor zit er in dat schema eigenlijk die 100k en 330p? Een triode heeft toch een hoge ingangsimpedantie? (zoals een FET) Dan zou je het rooster gewoon direct aan de spoel kunnen hangen, en weer E0,30 bespaard hebben.
@frithjof: ik zit nu op kamers in utrecht, en het effect is hier ongeveer weg. (ik heb aan 2 kanten van me huis een kanaal liggen, en aan de andere kant 50m niets) Erg fijn om naar te luisteren moet ik zeggen. Niet alleen de 'kam' is verdwenen, er is ook stukken minder achtergrondruis. Het is nu gewoon stil als ik naast een zender de terugkoppeling omhoog draai. Bij mn ouders was er altijd veel ruis op het randje.
Overigens erg vervelend als je als ontvangerenthousiasteling op de verkeerde plek woont. Ik dacht vroeger altijd dat al die stoorsignalen afkomstig waren uit het slecht werken van de me eerste oscillator. Heb veel zitten klooien, maar ik bleef altijd die stoorsignalen houden. Pas sinds het bouwen van goede eenkringers ben ik erachter dat het dus duidelijk niet aan mij licht. Ik heb toen maar de conclusie getrokken dat ik dus maar beter gewoon niet kan proberen een goede ontvanger te maken, en ben op de eenkringers overgestapt. Ik vrees dan dat voor jou hetzelfde geldt. Ik denk dat ze bij de bank niet zitten te springen om een vent die hun geldautomaten eventjes in alu-folie in wil pakken.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op donderdag 12 april 2007 10:49:24
waarvoor zit er in dat schema eigenlijk die 100k en 330p?
Denk er maar eens over na, wat er gebeurt als de spanning over de spoel, sterk positief wordt ...
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 12 april 2007 10:55:04
beetje roosterstroom, wat voor een zodanige demping zorgt dat het allemaal wel los zal lopen.
Of slaat het bij buizen dan helemaal door op zo'n moment?
Golden Member
@Zweetvoetje: Met de scoop gekeken. Oscilleert heel mooi met een paar Volt amplitude op de bovenste aansluiting van de spoel. Als ik aan de varco draai hoor je ook op sommige plaatsen fluiten en ruisen zoals bij een werkende radio. Alleen geen spraak/muziek.
Op 12 april 2007 10:58:44 schreef (Z)weetvoetje:
beetje roosterstroom, wat voor een zodanige demping zorgt dat het allemaal wel los zal lopen.
Sterker nog, de weerstand zorgt ervoor dat het rooster een beetje negatief is. Hoe groter de weerstand, hoe negatiever het rooster, natuurlijk binnen zekere grenzen. Dat komt door de elektronen wolk die het rooster bestookt vanaf de kathode.
@fzwart,
Je moet toch minstens radio 5 ontvangen of 10 gold, heb je niet een trim/meetzender of dipper?
En hij moet nou juist net niet genereren voor goede ontvangst !
Overleden
VERDOMME! Twee keer achterelkaar een bericht geschreven en WEG! FOETSIE! Voor de derde keer (het wordt steeds korter):
@Roeland: moet je horen wat die HF inleverautomaat in de bibliotheek produceert. Ik wil de hele mensheid wel in Alu folie inpakken. En ik had gemist dat je je signature had veranderd. Ben ik mooi mee gepakt, mijn wraak zal zoet zijn...
@flip: aangezien je in "ons Indië" (heet nu anders geloof ik?) bent geïnteresseerd kan ik rustig "kassian" zeggen. Ik doe nu net of ik iets van radio weet. Ik neem aan dat je niet de dingen doet die die blunderbus van een Sterrenburg af en toe uithaalt. Buisvoet nummertjes andersom lezen of zo...
controleer de stukken apart: komt er alleen DC uit de voeding (rotte elco's). Genereert die pentode niet in zijn eentje (dan is ie helemaal dicht). Hij is 10,5 mA/V en ik zou een stopweerstand van 1k in het rooster en een C van 10 n over de primaire van de uitgang hangen. Bromt ie in zijn eentje? Bromt ie wél als je g1 aanraakt?
Om je signature te parafraseren: het probleem met vrije tijd is dat er zoveel werk in gaat zitten...
@Rd12tf: je krijgt de prijs voor het meest geschifte schema. Een EL eindbuis als detector en een ECC voorversterker als eindbuis. Weet je zeker dat je niet een bestaand schema'tje binnenstebuiten hebt overgenomen?
Binnenkort kom ik met een vreselijke bijdrage voor dit forum. Neem maar vast Valium...
@RD12TF: OK, da's dus schijnbaar mijn gebrek aan buizenkennis.
Op 12 april 2007 11:55:52 schreef Frithjof Sterrenburg:
Ik wil de hele mensheid wel in Alu folie inpakken
Cool! Marsmannetjes!
Op 12 april 2007 11:55:52 schreef Frithjof Sterrenburg:
Binnenkort kom ik met een vreselijke bijdrage voor dit forum. Neem maar vast Valium...
Als je het tenminste niet weer eens per ongeluk wegklikt...
@fzwart: Is de terugkoppelingsregeling soepel? Ik bedoel: Kan je de terugkoppeling netjes op het randje zetten, en is het niet ineens 'plop' genereren?
Normaal gesproken zou je dan toch zeker iets moeten ontvangen.
Zijn de buisjes nog goed genoeg?
@Rd12tf: je krijgt de prijs voor het meest geschifte schema. Een EL eindbuis als detector en een ECC voorversterker als eindbuis. Weet je zeker dat je niet een bestaand schema'tje binnenstebuiten hebt overgenomen?
Het is zuiver strategisch Frithjof, als ik last krijg van een Mexicaans Hondje van een andere audion, wil ik terug kunnen blaffen met een Mexicaanse Herdershond! Vandaar de EL ...
Maar toch bedankt voor het compliment.
pff, mijn arme bf961, die meestal niet verder komt dan een paar mV oscillatie. Meer een guinees biggetje.
de mijne op 2 penlites bij (als ik het mij goed herinner) +/-1mA voor de BF961.
Overleden
Nou, hier gaat ie dan, zonder wegklikken hoop ik.
Talloze schema'tjes met een triode en terugkoppeling uit de anode (zoals de UN-42 en alle voorlopers) hebben een potmeter van 47k. Dat is gewoon standaard. Die dingen zijn maar voor één bereik.
Nou werken wij allemaal met andere spoeltjes en buizen dus krijg je variatie. Willen jullie nou eens meten hoeveel kOhm er naar aarde gaat als de potmeter net op genereren staat, op de hoge en op de lage kant? Ik geloof er geen pest van dat je die hele 47k nodig hebt als variatie. Ik schat eerder zoiets van het bereik 20 tot 30 kOhm of zo. Je zou dus een 10k pot kunnen nemen met 20k naar aarde en "17" kOhm naar de anode, voor betere fijnregeling. Ik denk dat iedereen elkaar in de historie maar weer heeft nagedaan, zo van "dat moet 47 k zijn". Iets dergelijks geldt voor de potmeter naar het schermrooster als er een pentode detector inzit, ook daar geloof ik nooit dat je dat hele bereik nodig hebt voor de regeling. Zoveel verandert die rondgaande versterking over het bereik toch niet.
O ja, Rd12tf: je kunt nog geld uitsparen als je de twee ECC helften in de katodes aan elkaar bindt. Scheelt een R! Maar je moet dan wel uitrekenen wat de vervangwaarde moet zijn!!! En ik neem aan dat de groene leidingen de niet relevante zijn die je eventueel kunt weglaten, de rode zijn dan de belangrijke... Zo gaat het wel eens bij mijn bouwsels...
De antenne heeft ook, min of meer, invloed op de terugkoppeling. Als je alleen een ferrietstaaf gebruikt zal het nog wel meevallen, gebruik je echter verschillende lang en kort draden als antenne, dan is er misschien behoefte aan een groter regelbereik.
Ik weet nog niet wat te doen met die ECC86, het is eigenlijk een beetje zonde van dat unieke buisje, om haar daar te laten zitten. Ik overweeg dan ook een ECL8X.
Als heer van stand vind ik trouwens dat geld moet rollen ...
Honourable Member
Op 12 april 2007 10:39:02 schreef (Z)weetvoetje:waarvoor zit er in dat schema eigenlijk die 100k en 330p? Een triode heeft toch een hoge ingangsimpedantie? (zoals een FET) Dan zou je het rooster gewoon direct aan de spoel kunnen hangen, en weer E0,30 bespaard hebben.
Op 12 april 2007 11:23:09 schreef Rd12tfterker nog, de weerstand zorgt ervoor dat het rooster een beetje negatief is. Hoe groter de weerstand, hoe negatiever het rooster, natuurlijk binnen zekere grenzen. Dat komt door de elektronen wolk die het rooster bestookt vanaf de kathode.
Als de weerstand heel hoog zou zijn, 10M ofzo, dan zou je negatief op het rooster krijgen door de elektronenwolk. Zo werd het in microfoonversterkers wel gedaan (scheelde weer een kathodeweerstand met elko). Dat heette de "moderne methode".
Maar hier is het anders. Het rooster is, bij geen ontvangst, nul en de anodestroom dus maximaal.
Komt er nu HF binnen, dan gaat er wat roosterstroom lopen - de rooster-kathode diode richt gelijk. De roostercondensator wordt daardoor geladen, het rooster wordt negatiever, de anodestroom neemt af.
Wordt het HF sterker, dan wordt de anodestroom nog minder.
Wordt het HF zwakker, dan ontlaadt de condensator zich weer over de weerstand en wordt het rooster minder negatief en de anodestroom weer sterker.
De anodestroom volgt zodoende de modulatie: roosterdetectie.
De RC tijd moet klein zijn t.o.v. de audiofrequenties, maar groot t.o.v. het HF. Dat is makkelijk; er is genoeg ruimte tussen een paar honderd kHz en 4,5 kHz
Er zit nog voldoende HF rimpel in de anodestroom om via de anodeimpedantie uit te koppelen voor een de terugkoppeling.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 12 april 2007 18:17:10
Als de weerstand heel hoog zou zijn, 10M ofzo, dan zou je negatief op het rooster krijgen door de elektronenwolk. Zo werd het in microfoonversterkers wel gedaan (scheelde weer een kathodeweerstand met elko). Dat heette de "moderne methode".
Fet je bent een beste vent maar ik moet je nu toch tegenspreken. Ook bij 100k roosterlek en de kathode aan massa, zal je al een negatieve spanning op het rooster meten!
Misschien niet veel, maar voldoende om in 'starved tubes' toepassingen als negatief te dienen! Het heeft te maken met de lage anode spanning, naar mijn mening.
Aldus iemand die graag buizen 'starved' toepast!
Het woord heb ik te danken aan KT88.
Met de rest van je betoog kan ik het eens zijn.
//Edit, net gemeten in Tuppie, Rg=150k Ug=-0.6 V Ok, niet veel, maar zeker niet nul!
Golden Member
Als ik dit allemaal lees dan begin ik me af te vragen waarom ik een buizengeval wil bouwen. Begon ik de boel net te snappen als er van die kleine driepotige dingen inzitten die gevuld zijn met rook (en waar soms de rook uit ontsnapt en ik ze dan moet vervangen), maar nu het gaat over anodestromen, roosterspanningen en electronewolken (een wat minder compacte vorm van rook ) begin ik een angstig vermoeden te krijgen dat dit een hele klus gaat worden.
Ik neem aan dat boven dat rooster mexicaanse hond gebakken wordt door de kathode en daar dan electronenrook van afkomt. Deze rook wordt dan door de anode (Afzuigkap Naar Overige Delen Enz) afgezogen. Door de trek die daarbij ontstaat vindt er versterking van de geur plaatst welke verderop in de radio op magische wijze wordt omgezet in geluid. Waarschijnlijk door guinese biggetjes welke enthousiast beginnen te springen en daardoor het membraam van de luidspeaker in beweging zetten.
Maandagavond is D-Day, of moet ik zeggen B-day. Het aluminium voor het chassis ligt al klaar. Als er van de week een schroeilucht opstijgt boven waardenburg, geen paniek, dan doe ik iets fout.
Fred
Nou, die uitleg mag zeker niet ontbreken in Jongens (m/v) Radio deel X!!!
Wat zijn jullie weer tof bezig!
Ik zou ook wel een keer het russiche weerbericht willen ontvangen..
Hebben jullie een simpel schema'tje om iets leuks te ontvangen
Iets Frans/pools achtig.. Hoef niet meteen helemaal naar rusland te kunnen..
Waar kan ik het beste op zoeken bij googel?
Mijn dank is groot
Overleden
Was ik hier maar nooit aan begonnen... fred101 heeft zich met deze heldere uitleg meteen geplaatst als Dr. Blan junior! Complimenten!
Jongens, ik ben even QRV, heb een forse keelontsteking en kruip in mijn nest. Van jullie wordt ik zeker niet beter!
Groet en onthoudt de wijze spreuk:
ILLEGITIMI NON SUNT CARBORUNDUM!
Rd12tf helpt eventueel wel met de vertaling...
Zie het begin van dit topic Technoman, daar miegelt het van de links.
@allemaal,
Laat de rotzakken je niet klein krijgen ...
(In deze context misschien: Honden ipv rotzakken en dan met name Mexicaanse Honden ...)
Frithjof Beterschap!!
(En niet te veel Superol gorgelen, daar ga je raar van dromen!)
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 12 april 2007 20:13:47
Overleden
Op 12 april 2007 18:25:30 schreef Rd12tf:
Aldus iemand die graag buizen 'starved' toepast!
Het woord heb ik te danken aan KT88.
Is dit een poging me uit mijn laagfrequente sluimering wakker te schudden?
Vooralsnog is het gebied tot 20 kHz boeiend genoeg voor mij.......
Dit topic is gesloten