ik heb van een collega een paar loodaccu's gekregen. 2x 7,2AH bij 12volt en 1x 12volt bij 20AH. hoe moet ik deze opladen, ik hoorde van een kennis dat het wel kan met een 12v adaptor rond e 800ma. kan ik de grote dan ook zo opladen of toch op een andere manier?

Bof jij even (:)) Natuurlijk kun je ze met zo'n adapter de accu's opladen zolang de adapter niet een gestabiliseerde 12V geeft. Bij 800mA zal het wel ff duren maar het moet zondermeer kunnen (als de adapter het zolang uithoudt.....(:))
Het is beter om een officiele lader te maken. Hiervan zijn tal van voorbeelden te vinden.

nou ik kon zo een 800ma niet vinden maar wel 400ma. na deze posting heeft hij aan gestaan tot 6uur vandaag en na 5minuten 12v 3amp zat hij al op 7volt. nu heb ik er ook 1 van 24ah. en er stond op zolder nog een hele oude accu lader. 12volt bij 1,5ampere. kan ik hem hiermee opladen?

Als je accu's tijdens het laden 7V zijn, dan ben ik bang dat ze kapot zijn. Een 12V accu in rust moet altijd 12V of meer geven. Tijdens het ontladen zakt die spanning (tot max. 8V) en tijdens het laden stijgt de spanning (tot max. 14,4V).
In rust is het verschil van spanning van een lege of volle accu heel klein.

tijdens het ontladen was hij 7volt. jah het zijn gesloten lood accu's. maar kan ik die lader nou gebruiken ofnie?

Op 24 augustus 2003 13:10:26 schreef Gijs Koenjer:
tijdens het ontladen was hij 7volt. jah het zijn gesloten lood accu's. maar kan ik die lader nou gebruiken ofnie?

mischien heb je hier wat aan

http://www.circuitsonline.net/forum/view.php?id=5074

Of hieraan: http://www.humboldt1.com/~michael.welch/desulfator.pdf

Hiermee kun je kapotte accu's weer beter maken, nooit helemaal goed, maar het werkt best aardig! :)

Op 24 augustus 2003 17:38:34 schreef Benadski:
Hiermee kun je kapotte accu's weer beter maken, nooit helemaal goed, maar het werkt best aardig! :)

Een eenmaal dooie accu wordt niet "niet meer helemaal goed", maar blijft gewoon waardeloos. 't Is meer een kwestie van hezelf voor de gek houden.

Een dode accu is dood omdat er troep op de platen gaat zitten, deze schakeling haalt dit eraf en brengt het weer in oplossing. Schijnt cellen die nog maar voor 40% werken weer op 95% te brengen, het duurt wel meer dan twee maanden voordat het zover is, maar dan heb je ook weer wat.

Als er echter één van de zes cellen naar de knoppen is en de platen zijn krom of verrot dan is er niets meer aan te doen natuurlijk...

Maar meestal is er alleen sprake van sulfaatvorming door diepteontlading. En dat kan met pulsen met hoge spanning op de resonantiefrequentie van de accu (tussen 2 en 6 MHz) verholpen worden! :)

De feiten: deze techniek van het ontladen van een accu met een pulserende stroom is enkele tientallen jaren geleden uitgedokterd door de Amerikaanse landmacht. De "originele" toepassing was het conditioneren van accu's, met andere woorden het verminderen van de opbouw van loodsulfaat op de platen. De eigenfrequentie van PbSO4 molekulen ligt rond 3.26 MHz.

De commercie heeft deze techniek uitgebuit. Voor de niet-zelfbouwers worden de meest waanzinnige ontwerpen op de markt gebracht (HF, breed spectrum, sweep, etc), de een nog exotischer en duurder dan de andere, met als verkoopargument dat dit een dooie accu weer nieuw leven inblaast. Vooral de mysterieuze eigenfrequentie van het zwavelkristal wordt aangegrepen om absurde verkoopprijzen te rechtvaardigen. Geldklopperij! De praktijk wijst uit dat het "aanslaan" met een lage frequentie (enkele kHz) hetzelfde effect oplevert. Bij dergelijke lage frequenties zijn schakelingen aanzienlijk eenvoudiger te construeren en dus goedkoper.
Een ander belangrijk punt dat eigenlijk nooit wordt vermeld bij zulke apparaten is dat een neveneffect van het diepontladen is dat de platen - door de opbouw van loodsulfaat - snel de neiging hebben om te scheuren (haarscheurtjes) en/of krom te trekken. Er ontstaan kortsluitingen en/of open circuits. De enige methode om dergelijke schade te signaleren is de accu te openen of eerst zo'n apparaat te bouwen / aan te schaffen om vervolgens tot de conclusie te komen dat hij 't niet meer doet. "Alleen sulfaatvorming" betekent dus niet dat een accu nog kan worden gerevalideerd: juist die sulfaatvorming kan er toe bijdragen dat dat niet het geval is.

Vandaar dus mijn standpunt: vertrouw nooit een accu die (langdurig) diepontladen is weggezet: weggooien en een nieuwe kopen, dan weet je tenminste wat je hebt.

Wat overigens niet betekent dat het nabouwen van zo'n schakelingetje zinloos is; voor het doel waarvoor het ooit bedacht was (namelijk het in conditie houden van een goeie accu) is het uitermate geschikt!

QED

Ah, ok, dus als ik het goed begrijp, soms lukt het, maar vaak gaat het fout en is de accu helemaal kapot. En de levensduur wordt ook minder door gebreken aan de platen.

Maar stel dat ik zo'n apparaatje op een nieuwe accu zet, kan er dan langer mee doen? Kan ie dan meer dan bv. 1000 keer geladen worden zonder problemen? Of verleng ik de totale levensduur niet, maar alleen de capaciteit over die levensduur?

En voor de accu kenners, waarom gaan sommige merken minder lang mee als andere merken (allemaal 12V 7Ah, gesloten). Ik heb bijvoorbeeld twee accu's, een Kobe en een Hitachi, die laatste gaat veel minder lang mee in dezelfde situatie, maar de opdruk doet vermoeden dat ze toch uit dezelfde fabriek komen. De accu's zijn nieuw aangeschaft. De Kobe werkt nog als nieuw (en is in 1997 aangeschaft), de andere niet meer, deze komt uit 2000... Het kan niet aan de accu liggen, van beide zijn er 6 aangeschaft.

Is die accu nou nog niet vol??

Voorzichtig nu, die accu kan best wel eens een "gel" accu kunnen zijn: zwart blok met 2 aansluitingen? Gel accu's zijn behoorlijk kritisch v.w.b. opladen en hebben een speciale behandeling nodig om ze meer dan een maand te laten overleven..

het is wel een zwart blok met 2 aansluitingen bovenop maar er staat op: LEAD BATTERY