Tegen ompolen?

de tda toch wel? dat zei je een paar posts terug zelf, en staat ook in de DS?

[Bericht gewijzigd door ceesietopc op ]

ja.. ik deed ff wat fout.. nu staat de goede inhoud in die post :P

btw.. de weerstand voor het afsluiten van de ingang, moet die voor of achter de condensator? (die 220nF op de ingang)

Edit:
versterker opnieuw gebouwd, werkt heerlijk.. bas gaat echter wel snel kraken.... ideeen hoe je dit kan voorkomen/verbeteren?

[Bericht gewijzigd door ceesietopc op ]

Op 16 april 2007 20:07:39 schreef ceesietopc:
de tda toch wel? dat zei je een paar posts terug zelf, en staat ook in de DS?

Waar dan, ik zie mezelf dat een posts terug niet zeggen? En als het in de DS staat dan vraag je naar de bekende weg.

Op 16 april 2007 20:34:06 schreef ceesietopc:
[...]
btw.. de weerstand voor het afsluiten van de ingang, moet die voor of achter de condensator? (die 220nF op de ingang)

Proberen?

Edit:
versterker opnieuw gebouwd, werkt heerlijk.. bas gaat echter wel snel kraken.... ideeen hoe je dit kan voorkomen/verbeteren?

Koel je de boel al eens behoorlijk?

Op 19 februari 2007 22:27:49 schreef Hugo Welther:
Die chip is beveiligd tegen ompolen van de voedingspsanning en ook nog thermisch beveiligd en bijna dummy-proof. Als het dan nog lukt om ze op deze manier op te blazen?

Foutje.. Hugo Welther had dat gezegd...

De weerstand staat nu voor de condensator, dus verder van de chip als de condensator. En het werkt allemaal wel, dus... ik ben tevreden.

Heeft de koeling zo direct invloed op de bas dan? Ik heb m gister een half uurtje/3 kwartier laten spelen, en het koelblok was nog niet eens lauw. De Koelsituatie is trouwens nog niet veranderd.. klusje voor vanmiddag ;)

Op 17 april 2007 06:30:38 schreef ceesietopc:
[...]
Heeft de koeling zo direct invloed op de bas dan? Ik heb m gister een half uurtje/3 kwartier laten spelen, en het koelblok was nog niet eens lauw. De Koelsituatie is trouwens nog niet veranderd.. klusje voor vanmiddag ;)

De TDA zelf zal dan aardig warm moeten zijn, oftewel slechte overdracht. En bij bassen kan de temperatuur te hoog oplopen zodat de begrenzing aanspreekt.

Tijd- en kennistekort :P

Dat zal altijd zo blijven, elektronica staat nooit stil

Ik lees alles zo'n beetje door..
Maar welke ben je nu eigenlijk aan het maken?
Ik zie linken naar schema's met een TDA 2003 en dan kijk ik naar foto's en dan zie ik daar hele andere IC's

ik zoek ook nog iets fatsoenlijks iets in de 10 á 44 watt..
ook voor in de bus/aula/op het veld.
Met een fatsoenlijke volume regelaar en zo..

PS: cees heb je toegevoegd ;)

[Bericht gewijzigd door Technojunk op ]

Hoi, ik zou graag ook een heel simpel systeempje maken

Is niet echt voor draagbaar, maar meer verplaatsbaar;)

Helaas ben ik niet zo technisch, klein beetje.

Mijn idee was:

Ik heb al bijna een 33 a 12 v gel accu
dan een goedkoop autoversterkertje erbij (in het ergeste geval de marquant van kijkshop)
Boxen (daar heb ik nog wel paar van staan dus die ga ik niet meer kopen)

Nou was mijn vraag kan je de autoversterker meteen op de accu aansluiten of moet je eerst allemaal beveiligingen erop zetten?

En een oplader, kan dat niet met alleen een trafo/adapter?

En waar moet ik meer aan denken? waarschijnlijk vergeet ik wel wat

Alvast bedankt!:)

de boxen laten zoals ze zijn, als het een beetje kwaliteit is. niet gaan pielen met kleinere kastjes.
je versterker moet uiteraard afgezekerd zijn, adhv de stroom even een zekeringetje berekenen.
laden kan met een voeding, maar dan moet je erbij zitten en zelf in de gaten houden hoe de stroom terugloopt.
beter is gewoon een simpele acculader te maken. laden met 1/10 van de capaciteit kan wel geloof ik bij loodaccu's.

Hoi, dat van de boxen was ik ook van plan! gwoon 2 aparte onderdelen maken, klein kastje met versterker en accu, en gewoon een losse box want anders word het toch nix (tenminste bij mij niet) en je bedoelt met een computervoeding? dit zou namelijk wel super handig zijn! want een acculader kost weer zoveel en me budget is zeer minimaal

Het gaat om een GEL accu, maar moet daar ook nog worden bijgevuld met vloeistof of iets dergelijks? of is die echt helemaal onderhoudsvrij

en als ik nou een oude casseteautoradio regel, kan ik daar nog wat mee zodat je een mp3 speler erop aan kan sluiten?

Alvast bedankt!

Ik heb misschien nog beter idee,

Ik heb een gitaarversterker, de Behringer gm108, en als ik die nou eens aansluit op me accu (12 v 33 amp) dan kan ik ook nog eens gitaar spelen en heb ik een draagbare box, maar ik kan nergens vinden hoeveel volt tdie gebruikt, ja 230 maar er zit ook gewoon een voeding in en weetniet hoeveel die verbuikt :( weten julie een manier om dit te achterhalen? of gaat dit idee mislukken en leid het tot kapot gaan van me versterker?

misschien eens openene en op de buffer elcos meten

de spanning even meten (*spanning wordt niet verbruikt*) en daar een dikke omvormer voor maken, of een aantal accu's in serie zetten.
een mp3 speler of iets dergelijks aansluiten NA de voorversterker voor de gitaar, anders gaat die over z'n nek en gaat het regelen van het volume nogal lastig.

Bedankt, is me nog niet gelukt, heb wel wat geprobeerd, maar idee is weer gewijzigd (A)

Accu -> Cassette autoradio -> Car cassette adapter -> mp3 speler / discman etc.

Maar mijn vraag is nou of ik een gel accu kan opladen met een computer voeding, adapter, of andere manier zonder accu oplader

Hoi,

Ik heb er een nieuwe vraag bij, ik heb nu een hele leuke autoradio gekocht, werkt goed heb hem nu ff getest met adapter omdat de accu nog niet binnen is, trouwens die adapter geeft 15 volt is dat erg? ff met multimeter getest, terwijl hij op 9 volt staat (is zo'n universele) maargoed daar gaat mijn vraag nie om

Vragen:

-Kan ik de gel accu tijdelijk even op een andere manier opladen, op iets wat ik al thuis heb liggen, ja een paar computer voedingen, genoeg adapters (universeel als ook van aparaten maar daar moet ik wel elke voltage/ampere tussen moet vinden, heb er stuk of 30), of met iets anders?

-Ja ik zoek een antenne voor de FM, heb er nu een schroevedraaier ingestoken, werkt vrij goed voor een schroevedraaier ;p zonder doet die namelijk helemaal nix, maar iets betere kwaliteit? ook liefst ff van spullen die ik al heb liggen, gewoon heel simpel dingetje liefst, gewoon met ijzerdraad ofzo kloten? of een staafje zoeken?

Alvast super bdankt

autowiel

Op 19 mei 2007 17:14:16 schreef autowiel:
trouwens die adapter geeft 15 volt is dat erg? ff met multimeter getest, terwijl hij op 9 volt staat (is zo'n universele)

is normaal, bij belasting zal die naar 9V gaan, onbelast is die altijd veel hoger...

-Ja ik zoek een antenne voor de FM, heb er nu een schroevedraaier ingestoken, werkt vrij goed voor een schroevedraaier ;p zonder doet die namelijk helemaal nix, maar iets betere kwaliteit? ook liefst ff van spullen die ik al heb liggen, gewoon heel simpel dingetje liefst, gewoon met ijzerdraad ofzo kloten? of een staafje zoeken?

ik dacht dat een ijzerdraadje tot 75cm volstond, ma ik kan me vergissen...

Okeej super bedankt!:) dan ga ik ff met ijzerdraadje wat leuk knutselen, en kan ik de voltage met gerust hard toch op 12 zetten want hij kan nu maar heel zacht anders gaat die uit denk door te weinig voltage:)

Op 19 mei 2007 17:36:03 schreef autowiel:
Okeej super bedankt!:) dan ga ik ff met ijzerdraadje wat leuk knutselen, en kan ik de voltage met gerust hard toch op 12 zetten want hij kan nu maar heel zacht anders gaat die uit denk door te weinig voltage:)

nee, ligt eerder aan het vermogen van die trafo...als het zo een universeel ding is levert die ong 1000mA(dikwijls ook minder), daarmee kan je radio nooit hard gaan...12V*1A=12W, radio heeft meer nodig, als je je universele adapter overbellast kan deze gezellig de geest geven...

700 ma is de adapter, maar is een cassette dingetje hoor, maar bedankt voor de tip! ga nu de accu ophalen dus da ga ik zo is probere, maar nogmaals hoe kan ik zonder accu lader de accu opladen?

[Bericht gewijzigd door autowiel op ]

wachten op de lader kan veiliger zijn, om je accu niet direct kapot te maken als je hem verkeerd laadt

Weer bedankt voor de tip!

Alles zit in elkaar, heb een oude opgeblazen box behuizing gebruikt, helemaal open gezaagt, alles past er perfect in! precies goed, nog ff een voorkap maken dat is het enige!

Als iemand nog foto's wil zien toevallig (is maar simpel dingetje hoor!) dan kan ik ze wel maken.

Maar wat voor oplader raden julie aan, liefst echt zo goedkoop mogelijk omdat me budget ff op is aan de accu, radio, boxen etc.

Het is dus voor een Gel accu, 33 ampere van het merk panasonic als het type nog nodig is kan ik die morgen ff doorgeven.

Owja nog een vraag, verbruikt de autoradio ook stroom als die uit staat via het uit knopje? of kan ik beter even een schakelaar maken?

Owja nog een laatste vraag, kan je het verbruik zien met een multimeter? met dat ding ben ik nie zo handig dus misschien kan het wel, want wil ff weten hoelang die ongeveer nog meegaat de accu zonder opgeladen te zijn.

Alvast super bedankt!

Op 20 mei 2007 00:03:02 schreef autowiel:
Owja nog een vraag, verbruikt de autoradio ook stroom als die uit staat via het uit knopje? of kan ik beter even een schakelaar maken?

hangt er van af, de 'nieuwere' radio's wel, omdat deze geheugen hebben voor zenders, en geheugen voor een code, zodat je hem niet kan gebruiken wanner je hem uit een auto zou nemen, zonder de juiste code...

Owja nog een laatste vraag, kan je het verbruik zien met een multimeter? met dat ding ben ik nie zo handig dus misschien kan het wel, want wil ff weten hoelang die ongeveer nog meegaat de accu zonder opgeladen te zijn.

multimeter op A stand zetten(10A, unfused) maar meer dan 10A zal er vast niet lopen :p...

ik schat dat jouw radio het minumum 8u zou moeten uithouden, maar denk eig ng meer

Ja is wel een nieuwere, voorkeuzezenders, digitaal menu etc etc. geen echt uit knopje, maar een digitaal knopje.

maarja is dat te verwaarlozen of zal ik toch een schakelaar maken?

Op 20 mei 2007 00:12:15 schreef autowiel:
Ja is wel een nieuwere, voorkeuzezenders, digitaal menu etc etc. geen echt uit knopje, maar een digitaal knopje.

maarja is dat te verwaarlozen of zal ik toch een schakelaar maken?

zal je zelf wel ondervinden, wat hij bewaart en wat niet...

als het met een code is lijkt het me niet echt handig, mja...