Over "rechtuitontvanger" gesproken! Deel2.

Op 22 april 2007 12:45:40 schreef Technojunk:
[...]

ziet er mooi uit!
Ik wil ook nog ooit zoiets gaan bouwen..
Waar moet ik beginnen?

HIER bijvoorbeeld. Heb het gebouwd en het werkt echt. Er staan op deze site ook versie's met buisjes.

Op 22 april 2007 13:21:39 schreef (Z)weetvoetje:
@schimanski: kan je die 2 diodes niet gebruiken voor detectie met spanningsverdubbeling?

Ik gebruik de EF22 als teruggekoppelde roosterdetector en de EBL alleen als LF eindtrap. Wil ik de diode's in de EBL als detector gebruiken dan zal ik een andere schakeling moeten bouwen. Zo'n EBL zal trouwens wel een prima mexicaan maken met aardig wat HF output. ;)

@iedereen.
Mag ik vragen?
Als jullie het nu over een ontvanger(schema) hebben,
Willen jullie dan ook de link daar naartoe er bij zetten?
Bijvoorbeeld @Schimanski
Je begrijpt als dit niet kan dan hebben we peg.
Maar als het mogelijk is, graag?
Dit omdat jullie soms ergens over tikken en dan word er (bij mij)
Niet gevat waar het nu ongeveer over gaat, SOMS met schema er bij wel.
EN,
Natuurlijk ook om te kijken wat voor lekkers dit nu weer is!

Rob007.

Op 22 april 2007 13:21:39 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Zat er nou eigenlijk op AM niet ook een hele sterke DRM zender? Want ik meen mij te herinneren dat ik die vroeger altijd ontving, maar ik ontvang ze nu alleen op de kortegolf... (hij valt misschien net buiten het bereik)

Yep.BBC World Services 1296 kHz.

"Mexi" is klaar voor de meeting, gebouwd op een chassis van printplaat (dat soldeert zo lekker weg) en met voorhanden zijnde onderdelen. Even het mooie weer benut en haar in de tuin geportretteerd. klik de foto's voor "the big picture" (1024x786)

buizen: EBL21 (laagfrequent) EF22 (detector)
http://home.wanadoo.nl/mans-veldman/co/tubes-small.jpg

voeding, luidspreker, ontvanger
http://home.wanadoo.nl/mans-veldman/co/overzicht-small.jpg

links rechts: HF deel. rechts links: LF deel
http://home.wanadoo.nl/mans-veldman/co/closeup-small.jpg

voeding 250 Vdc 6,3 Vac
http://home.wanadoo.nl/mans-veldman/co/voeding-small.jpg

Oh, wat mooi! 't Zijn inderdaad esthetische buisjes!
Extra gat voor de PP11?

Gebruik van de diode in de EBL:

Richt het HF signaal aan de hete kant van de kietelspoel gelijk (negatief) en gebruik dit als negatieve roosterspanning van de L in de EBL.
Je hebt nu een soort, rudimentaire, AF-AVR. Nadeel is dat je Mexi wat lastiger als synchroon (of homodyne?) detector kan gebruiken. -> Mogelijkheid tot uitschakelen, door het rooster van de L te aarden, via de oorspronkelijke roosterlek weerstand.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

@Schimanski: beeldschoon, man, de aanblik van die 21 serie pitjes voert me weer helemaal terug naar mijn jeugd... Ze waren trouwens vreselijk duur, iets van 12,50 gulden en een typiste verdiende iets van 75 piek in de maand.
Het ziet er "zwaar geschapen" (sorry, moderator) uit, ik zal maar een grotere zaal huren als iedereen zoiets meesjouwt ;-)

Ach ja, mensen die grote dingen maken of er in rond rijden schijnen het te doen om iets anders te compenseren. Althans, dat zei Freud ;-)

De "mijne" is 10 bij 7 cm en neemt met nog geen 1 mA bij 9 Volt genoegen .... het zaaltje mag wat mij betreft ter grootte van een WC hok zijn.

Daarmee doordenkend en concluderend dat de titel "Jongens Radio" niet zo verkeerd gekozen is ...

@fzwart: zeg flip, was jij niet oorspronkelijk met een ECL aan de gang (weet na al die pagina's werkelijk niet waar ik dat moet vinden)?

Op 22 april 2007 18:11:22 schreef fzwart:
Ach ja, mensen die grote dingen maken of er in rond rijden schijnen het te doen om iets anders te compenseren. Althans, dat zei Freud ;-)

Oeps, mijn ontvanger wordt niet klein en mijn auto is ook niet echt klein. Maar ik heb een excuus, freud heeft gelijk, ik compenseer daarmee mijn lichaamslengte :-)

Schimanski, echt een heel mooi ding.

Ik zie wel dat ik op moet schieten. Vandaag niets kunnen doen. Ik zit op onderdelen te wachten maar heb nog niet van Kent gehoort wat het gaat kosten dus kan het ook nog niet verstuurd worden. Mijn weerstanden en condensators zijn namelijk allemaal zwaar onderbemeten. Ik heb gisteren een buisvoetadapter voor de PP11 gemaakt en uit alu knoppen gedraaid voor de bediening.

Fred

@Schimanski:
Dat ziet er erg netjes uit. Mooie klassieke opbouw die me erg doet denken aan de jongens-radio.

Waar haal je eigenlijk al die klassieke onderdelen (condensators, weerstanden) vandaan?

Op 22 april 2007 19:21:45 schreef fred101:
[...]
en uit alu knoppen gedraaid voor de bediening.

Zeer benieuwd...

nou, is geen sierdraaiwerk hoor maar eerder bij gebrek aan knoppen :-)

Op 22 april 2007 19:33:16 schreef (Z)weetvoetje:
@Schimanski:
....

Waar haal je eigenlijk al die klassieke onderdelen (condensators, weerstanden) vandaan?

Toen ik jong was (ben nu 46) had je één keer per maand grof vuil en daar lag alles wat nu schaars is (oude radio's en tv's) gewoon voor het oprapen. Ik heb zo heel wat van die bakbeesten op de fiets mee naar huis gezeuld en al dan niet gesloopt. Na een aantal verhuizingen is er ook wel weer veel weggegooid, maar uiteindelijk heb ik toch nog wel een vooraadje "oude zooi" overgehouden.

De buisjes had ik niet liggen, maar op de laatste markt in Rosmalen aangeschaft á 1 euro per stuk. De rest komt uit de rommeldoos a.k.a. Junkbox.

p.s. Om er een dergelijke hobby met bijbehorende "vooraden" op na te kunnen houden zijn een ruime zolder en een begrijpende echtgenote ook wel handig ;)

Op 22 april 2007 21:46:37 schreef Schimanski:
p.s. Om er een dergelijke hobby met bijbehorende "vooraden" op na te kunnen houden zijn een ruime zolder en een begrijpende echtgenote ook wel handig ;)

http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_mrgreen.gif http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_mrgreen.gif

http://img20.imageshack.us/img20/8246/kt8849if.jpg

zozo :P een echte BX760X! daar kan je nog wel een (repro) schaal voor krijgen. 8w balansuitgang met 2x ebl21, 5 bandbreedte standen waaronder eentje zodat het geluid net CD lijkt als je de juiste zender te pakken hebt. er zit zelfs een limiter in zodat je hem niet kan oversturen!
als je er 2 hebt heb je een mooie stereoinstallatie!

Op 22 april 2007 19:20:25 schreef Frithjof Sterrenburg:
@fzwart: zeg flip, was jij niet oorspronkelijk met een ECL aan de gang (weet na al die pagina's werkelijk niet waar ik dat moet vinden)?

Klopt, om precies te zijn met een PCL86. Maar aangezien ik niets hoef te compenseren is het toch een torren-project geworden..... (of eigenlijk: die PCL kreeg ik niet aan de gang op wat vaag geruis na ;-) )

Ik bedacht gisteravond voor het inslapen iets dat hedenmorgen op het forum kijkend werd bevestigd:
Het mooie is dat ik jullie smoelen geen van allen ken, maar als ik jullie "toestellen" zou zien weet ik onmiddellijk met wie ik te maken heb:

"Rijk door de natuur begiftigd" zullen we maar zeggen: dat moet Schimanski zijn.

Een soort steeds veranderend hologram, slechts wazig zichtbaar door een wolk van Higgs bosonen eromheen: da's Roeland, kan niet missen.

Een massief blok roestvrij staal waarin afstem-C's en spoeltjes zijn uitgefraisd: fred101 natuurlijk.

En zo verder!
@Schimanski: dat grof vuil heb ik ook intensief uitgebaat. Nog mooier: een nichtje van me was toen 9 jaar en had een onbedwingbare recycling drift. Ze verzamelde ook voor mij en kwam een keer aan met een werkelijk enorme bos montagedraad. Daar ben ik 25 jaar later nog niet doorheen, ik heb werkelijk ALLE kleuren van de regenboog maar geen stuk is langer dan 15 cm of zo... En dank voor je fraaie signatuur!
@KT88: zolder zie ik wel, begrijpende echtgenote mist op de foto. Boos weggelopen? In de NRC van dit weekend staat op pag. 47 een foto zoals een huwelijk er volgens Dr. Blan uit moet zien, links boven.

Op 23 april 2007 08:30:32 schreef Frithjof Sterrenburg:

Een massief blok roestvrij staal waarin afstem-C's en spoeltjes zijn uitgefraisd: fred101 natuurlijk.

shit, kan ik weer opnnieuw beginnen. :-)
Als ik meer tijd had, nu is het maar lomp werk hoor. Kwam er tot mijn grote schrik net achter dat hij deze week af moet want we zijn volgende week 5 dagen met de boot weg. Nog voorzichtig even proberen of de set ook mee mag (en een antenne natuurlijk).Maar dan moet rinus wel even vaart maken. Ik heb nog niks gehoord en na betaling duurt het nog een paar dagen. Ik heb in ieder geval wat fors bemeten condensators gevonden uit de junkbox. Nu nog 2x 100P keramisch. Degene die ik heb zijn 2x2mm dat zal wel niet geschikt zijn.
Weerstanden ga ik anders maar gewoon 4x 1/4 Watt parallel zetten. Hoe groot is een 1W en een 1/2W weerstand tov een 1/4W ? Want ik heb wel wat grotere weerstanden er tussen zitten maar ik denk dat ik die dingen van ongeveer 2cm nodig heb met zo'n steenachtig uiterlijk nodig heb

fred

Hierbij de definitieve uitvoering van mijn doos.
Foto's zijn aanklikbaar.
Foto 1 ,Foto 2 ,Foto 3 ,Foto 4
Helaas niet buiten in het zonnetje en geen fotogenieke eikels op de achtergrond ;-)

@fred101: zeg Rinus maar af, ik stuur je wel twee dikke gelijkrichtdioden en 2 C's. De R's van 470 kOhm kun je maken door elk 2 x l Mohm parallel, 1/4 W is dan voldoende, er gaat vrijwel geen stroom door.

@allemaal: ik heb zojuist gedraaid met de volgende variatie op het thema: een (splinternieuwe!) 6EB8. De triode is high-mu, de pentode heeft een steilheid van maar liefst 11,5 mA/V. Weerstanden en terugkoppeling aangepast, natuurlijk.

En ik heb nu een diepzinnige conclusie bereikt: zo'n aanpak die op "Jongensradio" is gebaseerd is gewoon FOUT. Wat de schrijvers toen probeerden te doen is "geld sparen voor de krap bij kas zijnde jongelui". Daarom werkten ze met een buis voor detectie (zoals een E428) en één LF versterker (zoals een E463) want buizen waren duur. Later (na 1950 of zo) kon je dus met één combinatiebuisje van het type ECL uitkomen.

Maar zoals ik al eerder zei: je hebt geen enkele reserve met zo'n concept. En ik merk nu dat de selectiviteit van die ene kring veel beter is dan ik me van vroeger luisteren herinnerde (dus het is geen knoei-ontvangertje), plus dat die ene trap LF (die nog een speaker moet voeden ook!) geen recht doet aan wat er uit de detector komt. Met andere woorden: achter die detector moet véél meer LF komen wil je echt van het Mexicanen profiteren. Een pentode als detector zal wel meer signaal leveren, maar een triode detector kan die eindtrap nooit uitsturen. Sommigen van jullie zaten ook al het LF op te voeren met extra trapjes, maar ik was in het begin van plan om dat Jongensradio principe te gebruiken. Nou, ik heb dus geleerd dat de oude schrijvers te zuinig waren.

Gelukkig zit in mijn Moeder Aller Voedingen een kant en klare ECL86 audioversterker. In de ontvanger ga ik nu een ECC type als detector en audio pre-amp plus impedantie-omvormer (om via het kabeltje naar de eindtrap geen hoge tonen kwijt te raken) nemen, die hang ik aan de ECL. Dat wordt dan mijn Mexicaan Nr. 27 of zo, ben de tel kwijt...

Misschien is het nu ook minder makkelijk doordat er veel meer HF "rotzooi" in de ether geslingerd word dan vroeger. De eisen voor een selectief ontvangst zijn nu dus ook hoger om niet te verdrinken in die rotzooi.

Leuke foto's allemaal mensen! (zit hier te kwijlen!)
@Schimanski mag jij zo maar alles op haar tuinmeubeltjes zetten?
Als ik dat doe word ik in elkaar geslagen!:+

@KT mag ik bij jou komen shoppen?

@Flip dat ziet er echt goed uit.
De vloer hier moet nu opnieuw gedweild worden!welk frequentie bereik heb je nu?
En heb je de smoorspoel al eens verwisselt?
Neem aan dat je nog niet met de antenne koppeling geëxperimenteerd hebt?
Hoe doet ie het voor de rest?

Ben zelf momenteel te lui on de soldeerbout aan te zetten (tijdelijk!)
Zoals getikt komt wel weer, erg leuk hoor die foto's!
Succes allemaal!
Rob.

@fzwart: nee, het zat anders denk ik. Ik vergelijk even uit het hoofd de situatie zoals ik die kende toen ik met een éénkringer op de MG luisterde, zeg maar rond 1950, en wat ik nu hoor.
Het was toen op de MG een grote rotzooi, dat was in de tijd dat de zenders op hun "historische" plaatsen zaten, dat wil zeggen wild door elkaar. In mijn herinnering zat een Zwitserse zender Sottens bijna boven op een van de Hilversums, 's avonds was ie niet te krijgen (ze hadden een jazzprogramma dat ik wilde horen) tenzij je een raamantenne had en Hilversum wegdraaide. Brussel Vlaams zat weer vlak naast de andere Hilversum.
Daarna is toen het zogenaamde Kopenhagen plan gekomen, waarbij een kanaalsafstand van 9 kHz werd vastgesteld en alle frequenties opnieuw werden toegewezen. Alleen zenders die geografisch heel ver uit elkaar lagen mochten dan op dezelfde frequentie uitzenden. Dat hield in dat ALLE blokjes met namen op de schaal niet meer klopten, hetgeen tot vreselijke toestanden in alle huishoudens leidde. Er zijn toen talloze fabrikanten geweest die glasplaten met de nieuwe blokjes indeling voor bestaande toestellen in de handel brachten (de Kopenhagenschaal). Maar voor zeldzame of oude toestellen loonde dat niet, zodat die massaal werden afgedankt (gouden tijd voor verzamelaars!).

Ik noem uit het hoofd wat zendernamen die op de echte oude blokjes (van vóór het Kopenhagenplan) stonden. Mijn vrouw herinnerde zich ook prompt een aantal:
Lahti, Lulea, Tallinn, Beromünster, Sottens, Huizen, Jaarsveld, Monte Carlo, Kalundborg en natuurlijk gewoon Berlin en Paris enzo. Op de KG zaten vele blokjes "Schenectady".

O ja, je foto's: wat een diep-blauwe achtergrond, lijkt wel de Golf van Mexico...

Hier is het schema van m'n brouwsel, brand maar los!

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/audion5.jpg

De eerste kring gebruik ik zelf nog niet, spoel moet nog gemaakt worden. Zolang heb ik een antenne va 33pF op de hete kant van L2.
De 'nieuwe' varco met grotere vertraging is een succes, door de hoge Q kan ik ook SSB-achtige geluiden maken :P