Hallo,
op onze nieuwe keyboardprinten zijn de pads en de sporen voor de rubberen keypads niet vertind (zilverkleurig) maar hebben deze nu een gouden kleur. Nog nooit gezien
1. Wat is dit?
2. Wat voor gevolgen heeft dit voor de rubberen keypads (aan de onderkant zitten koolstof pads die dan de sporen kortsluiten)? Moeten deze pads/sporen vertind worden? Gaat dit oxideren/vuil op komen?
zie voor pads/sporen: http://users.pandora.be/chs/Werk/space.jpg
grtx
6foot6
Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming
Zijn denk ik de pads voor een spatiebalk van een toetsenbord . (zie ook rechts onder 'spacebar rev2'
klein is fijn
Moderator
Op 25 april 2007 09:15:13 schreef Christophe@WORK:
2. Wat voor gevolgen heeft dit voor de rubberen keypads (aan de onderkant zitten koolstof pads die dan de sporen kortsluiten)? Moeten deze pads/sporen vertind worden? Gaat dit oxideren/vuil op komen?
Het gevolg is dat dit een stuk beter werkt dan vertinde sporen. Tin gaat oxideren naar verloop van tijd, en dan werken je druktoetsen niet meer. Dit gaat altijd goed.
Zeker weten dus niets aan doen, dit is prima zo.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Waarschijnlijk ENIG (Electroless Nickel Immersion Gold)
Ook wel chemisch goud genoemd, bestaat uit een laag nikkel afgewerkt met goud.
Lekker laten zitten want deze afwerking is superieur aan tin en zekers net zo goed als verzilvering. (zilver gaat wel oxideren maar dat geeft niet want zilveroxide is ook een prima geleider)
Hey,
bedankt voor de input. Dat printje is inderdaad een spatiebalk. TTZ die is van rubber en heeft verschillende koolstof pads. Al onze toetsen hebben zo'n pads.
OK, dus dan zitten we met die chemisch goud afwerking wel goed. Was verbaasd omdat ik dat nog niet gezien had.
Hoe geef je dit aan aan de print fabrikant trouwens? ENIG finishing for pads?
Ik heb trouwens met vps gebeld. Er zijn blijkbaar 2 soorten afwerkingen: ENIG (goud) en LV HASL (loodvrije) laag op de pads. Toen ik de technische verschillen vroeg, antwoordde ze dat de ene klant liever goudafwerking heeft en de andere klant liever iets anders :s
http://www.vidm.gov.lv/ivnvb/ippc/bat/bat_ES/EMet_Virsm.pdf
Chapter 2.11.3 LV HASL is lood vrij vertinnen.
klein is fijn
Moderator
Op 26 april 2007 11:27:51 schreef Christophe@WORK:
dat de ene klant liever goudafwerking heeft en de andere klant liever iets anders :s
Goud is duurzamer, maar ook duurder. Dus als je geen open vlakken gebruikt die gevoelig zijn voor oxidatie dan kan je prijstechnisch veel beter de boel laten vertinnen.
extra vraag; is het trouwens ook mogelijk om van je PCB, de TOP met 'ENIG' finishing te laten voorzien en de bottom van 'LV-HASL' finishing te voorzien? Of moet beide sides dezelfde finishing hebben?
Hoe worden die finishings toegepast?
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 27 april 2007 14:17:11 schreef Christophe@WORK:
extra vraag; is het trouwens ook mogelijk om van je PCB, de TOP met 'ENIG' finishing te laten voorzien en de bottom van 'LV-HASL' finishing te voorzien? Of moet beide sides dezelfde finishing hebben?Hoe worden die finishings toegepast?
Voor zover ik weet kan je niet twee soorten finish bestellen.
De standaard proces stappen die de meeste fabrikanten gebruiken lenen zich hier niet voor.
LV HASL is voor veel fabrikanten geen optie, aangezien het aanbrengen van de tinlaag een deel van het koper wegvreet.
Met name voor de doormetalisering van je via's is dit niet fijn, aangezien hier al het minste koper zit.
Je kan ook kiezen voor chemisch zilver, dat is iets goedkoper dan ENIG, maar ik denk dat je beter weg kan blijven bij LV HASL.
Dat is misschien leuk voor low-cost enkelzijdige printplaten.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 27 april 2007 15:24:00 schreef Xenobinol:
[...]Voor zover ik weet kan je niet twee soorten finish bestellen.
LV HASL is voor veel fabrikanten geen optie, aangezien het aanbrengen van de tinlaag een deel van het koper wegvreet.
Je kan ook kiezen voor chemisch zilver, dat is iets goedkoper dan ENIG, maar ik denk dat je beter weg kan blijven bij LV HASL.
he huh watte ? maar natuurlijk kan dat !
en aanbrengen van tin vreet geen koper weg hoor. en voor de vias is dat ook gene prbleem. die zijn toch gecoat met soldermask ( als je tenminste deftige borden maakt )
chemishc zilver is smeerlapperij. de houdbaarheid is slecht ( na 1 maand daar te 'liggen' is dat niet meer te solderen ) en twordt ook direct swart. ditto voor chemisch tin.
beste is nog altijd HASL voor protos. in vele gevallen moet je dan om bijvoorbeeld tqfps te zetten zelf gene tin mer toevoegen. der ligt genoeg op de pads om dat mooit te laten solderen vanzelf.
voor productie borden en borden met BGA wordt wordt ENIG ( zogenaamd 'zacht goud' ) toegepast. ok voor protos met bga kan je nog altijd HASL borden nemen. werkt vlekkeloos. als je fabrikant de HASL kan doen met behulp van een gecontroleerd 'luchtmes' is het helemaal ok . VPS is daar een crack in. dat luchtmes staat perfect afgesteld en der is genoeg tin over om een mooie uniforme 'wetting' te bekomen )
voor die contacten die jij daar hebt moet je eigenlijk hard goud laten zetten. maar daarvoor is een extra productiestap nodig.
ENIG is puur een scheikundig process.
hard goud is een elektrolyse proces. dat betekent dat er een elektrische verbinding moet zijn naar alle pads waar hard goud op moet komen.
de truuk werkt als volgt. in dat toetsenbord van jouw steek je spoortjes die alle scan en senselijnen ( ervanuitgaande dat je daar een matrix zitten hebt ) met elkaar kortsluiten. in het midden van die kortsluitspoortjes zet je een pad met een UNIEKE diameter die nergens anders in je PCB voorkomt.
voor dat pad stel je in dat er 'overdrill' moet gebeuren
dit betekent dat dat pad geboord wordt met een diameter GROTER dan die van het pad zelf. met andere woorden als dat geboord wordt is dat spoor open.
je geeft dan mee aan de board fabrikant dat dat de post-plating drills zijn.
zij maken dat bord op de normale mannier maar boren die gaten niet. eenmaal de plating gedaan gaat de boel terug op de excellon en boren ze de post plating gaten.
dan gaat er easy-peel over de plaatsen waar geen tin mag komen ( waar dat hard goud zit dus ) en verloopt de rest op de klassieke manier.
allemaal gene probleem. VPS kan dat allemaal.
easy peel is een rubberachtige substanite. precies silicone kit. dat psul polymeriseert onder invloed van UV. dus ze spuiten dat erop , belichten , en wassen de rest af ( en recylceren het afgewassen spu. is ogenblikkelijk herbruikbaar.)
na de HASL kan je dat daar gewoon afpellen
Kan je eigenlijk ook alleen die speciale pads in het chemisch goud?
Sorry F_E ik begrijp je truuk niet zo goed? Kan je es iets tekenen?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
chemisch goud is altijd het volle bord.
je hebt geen controle over waar er goud 'groeit'. alles wat koper is wordt vernikkeld en alles wat nikkel is wordt verguld.
maar zacht goud is eigenlijk niet goed voor die keyboards. dat slijt af.
hard goud is een elektrolyse process. daar komt dus elektriciteit aan te pas.
je hebt een bord
-o--O--O
-o----O
-O--O--o-
de grote bollen zijn de hard goud vlakken
op je layout breng je shortbars aan
-o-+O--O
x
-o-+-+O
x
-O--O-+o-
dat x is een boorgat met een diameter die nergens anders op het bord gebruikt wordt.
op die sporen wordt spanning gezet en de boel gaat in de hardgoud plating.
op alle bloot en elektrisch verbonden koper groeit nu hard goud. op het koper waar GEEN stroom op staat groeit geen goud !
eenmaal klaar worden de X gaten geboord
-o-+O--O
-o-+-+O
-O--O-+o-
je hebt nu je correcte print.
op de hard gold vlakken wordt nu easy-peel gedaan
en de boel wordt verder verwerkt.
ze kunne geloof ik ook eerst vertinnen ( de vlakken die verguld moeten worden worden dan eerst met easy-peel afgedekt. ) daarnaa wordt de easy peel verwijderd en dan gaan ze hard goud zetten. goud hecht niet aan tin.
hard goud is typishc voor connectoren ( pci kaarten bijvoorbeeld : die edge connector is hard goud )