Boodschappen doen op zaterdag, met Koninginnedag op maandag in het vooruitzicht, is een wel erg masochistische bezigheid. Nee dank je! 
De voorraadkasten en de wijnkelders zijn trouwens eerder deze week gevuld.
Ik neem ook nog band kabel mee, zodat de ware Gelovigen met grote Moed, zich daaraan kunnen wagen.
Op 27 april 2007 20:27:32 schreef Henry S.:
[OT]
Gerucht: Radio 10 gold wil stoppen met 1008kHz, bezuinigingen bij Talpa, maar ze hebben een zendplicht voor 1008kHz...
[/OT]In de lage band heb je oa de DLF, BBC RTE-Ierland en Noorwegen, die eenvoudig te ontvangen zijn.
Potmeter er uit en antenne koppelen met 33-100pF.
En langdraad antenne!
[...]
Ik heb weinig breedte verschil
Alleen last van 1008kHz, zo vreselijk hard hier, zelfs zonder antenne.
Scope metingen worden al verstoord door die zender...
Van mij mogen ze stoppen.
Op 28 april 2007 09:04:15 schreef Frithjof Sterrenburg:
@qrp-man: de opzet was dat de deelnemers allemaal wat gingen bouwen en op de meeting toonden. Zou je nog in een week iets in elkaar moeten solderen!
Nee, dat word helaas niet wat. Als gezegd, zit nog zeker 6 weken met mijn arm/pols in het gips. Solderen met alleen een bout of alleen tin gaat een beetje moeilijk. Wellicht een eventueel volgende keer beter.
Lezen wat er zoal gezegd en geexperimenteerd inzake allerlei ontvangstperikelen wordt is zeker niet minder interessant. En misschein worden er 6 mei nog wel een paar plaatjes geschoten.
@rd12tf: Ja dat is vervelend. Toen ik een nieuwe woning zocht heb ik er zelfs speciaal op gelet of ik niet te dicht in de buurt van hoogspanningsleidingen e.d terech zou komen. Hoe gek kan een mens worden...
[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]
Qrp_man, heb je niets kant en klaar liggen wat je mee kan nemen?
//Edit
Voor de HF banden gebruik ik bij ontvangst een hoog doorlaat filter, dan valt het reuze mee, vooral de middengolf ontvangst is verstoord.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@LedLover: Ik heb nog ergen een 850kHz liggen. 1MHz is onhandig, omdat je dan 8kHz van Radio-10-'gold' zit.
@Frithjof: Deel 2 van leonard de vries (1948) heb ik al. Is best leuk, maar het gaat niet zo diep, behalve dan met het uitleggen van hoe een buis werkt enzo. Ik vond zelf 'radiotechniek I' van Zeppler en punnet ofzo (uitg. Prisma) ook erg informatief. Die pak ik er nog geregeld bij... Maar die is wel een stuk moderner.
@RD12TF: dan moet je een ferrietantenne gebruiken. Dan kan je m in ieder geval zo richten dat je amper last hebt ervan. Ik heb hier een erg sterke pijlklassieksteen(675kHz). Maar met goed richten ontvang ik soms toch nog wel een glimp van wat zich op 666kHz bevind. (ook niet meer dan een glimp, maar ik kon het volgens mij wel als duits identificeren
)
De selectiviteit voor zeer sterke zenders is bij mij niet zo goed. Nouja, ik weet niet precies waar het aan licht, ik denk dat ik dan eigenlijk een 2-kringer zou moeten bouwen om het beter te krijgen. Maarja, ik ben nu ook al dik tevreden.
Gisteren nog ff een stukje printplaat onder de ontvanger gestoken. Nou is alle brom op het randje van genereren weg
:D:D 
Mijn ontvanger is klaar voor de oorlog der eenkringers. Klein, maar toch krachtig, met zijn kaliber 10mm ferriet, en 2*2100mAh@1.2V power. Het is een woesteling om rekening mee te houden!
Niet zo'n verwijfd stukje tupperware 
@fred: kan je de spoel niet zo veranderen dat je de antenne niet direct in de resonantiekring koppelt? Om de één of andere reden doe ik dat nooit. Waarschijnlijk ben ik er ooit achter gekomen dat dat slecht werkt ofzo. Je zou een paar extra windingen rond de spoel kunnen leggen voor de antenne. Of je kan 5 aan aarde leggen, en de antenne op 4 aansluiten. Dat geeft je dan meteen ook een wat hoger bereik.
Ferrietantenne lijkt me een slecht idee, tenzij je er een extra buisje aan wil hangen. Een ferrietantenne levert erg weinig signaal op. (ik (ferriet) gebruik 1 FET en 3 torren, en ik zit nog steeds aan de krappe kant qua signaal)
Een uitgebreide verhandeling over de bias van buizen kan ik jammer genoeg niet geven, omdat ik te weinig ervaring met die dingen heb.
Oefen je verder een beetje in het afstemmen met de terugkoppeling enzo. Dat is waarschijnlijk wel even proberen, maar het went snel.
Ik neem aan dat de terugkoppeling soepel genoeg is, en je geen 'plop' hoort, waarna het oscilleren er in één keer in ramt. Want in dat geval scheelt er iets aan het schema.
En ombouwen voor de kortegolf zou ik zeker doen. Erg leuk om 80m en 40m amateurtjes te ontvangen.
@QRP_man: een eenkringer is heel eenvoudig gemaakt. Er zijn schema's te vinden met maar een stuk of 10 onderdelen. Ik neem aan dat je nog wel ergens één of andere oude varco hebt liggen.
Deze schijnt bijvoorbeeld goed te zijn: http://www.swlink.net/~w5jh/regen.htm
lijkt me goed te doen, en het werkt vast heel aardig.
Deze is erg simpel, maar met wat audiotrapjes erna zal het ook goed gaan:
http://homepage.eircom.net/~ei9gq/regen.html
Niet zo'n verwijfd stukje tupperware
Ho ho, wel echt H*MA hè!
Wacht maar, Tuppie zal met zijn caliber EL95 de honden om je oren doen vliegen!

Geloof mij maar, een ferriet antenne haalt net zo veel uit, de veldsterkte is hier zeer hoog... Vooral overdag.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Probeer dan eens een kristalontvanger te maken met alleen een ferrietspoel, of eentje met een echte antenne eraan.
Ferriet geeft VEEL minder signaal. Maar ook minder ruis, en dat laatste is ook fijn.
Net een proefje gedaan, smoorspoel 100mH over scope gehangen.
Zonder antenne heb ik al 100mVtt aan radio 10 blik.
Met een paar meter draad is dat al 5Vtt ...
(Z)weetvoetje
draad levert gewoon heel veel signaal op. Het is alleen heel erg gevoelig voor tv's/computers e.d. in de buurt. Ferriet heeft daar dacht ik minder last van, maar je hoort het nog steeds.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ha, ik hoor het al, jullie weten het ook niet
Het F boek gaat er niet zo erg diep op in qua rekenen dacht ik maar in het ARRL zal het wel staan. Het werkt alleen wat makkelijker aan de hand van een bekende situatie. Maar dat is waar ik ben F dus ik moet het weten. Radiozendamateurs staat als ik het goed heb onthouden voor het conserveren van bejaarde technieken en doen van archeologisch radio-onderzoek (zoiets was het toch als ik de gemiddelde PA0 moet geloven
)
Wacht maar als ik met bonzo klaar ben opent ie zwarte gaten.....
Fred
Ok, uit de ferrietstaaf komt minder, maar altijd nog 1,5Vtt!
Fred, ik heb een kat die Bonzo heet! (Groot, pluizig en lui beest)
STERF! klik ik mijn antwoord weer weg. Opnieuw:
@fred: pas op, mannetje, er zijn mensen die het WEL weten, maar het is een lang verhaal en dat gaat makkelijker met een schema en een buizenboek erbij. Doen we op de meeting!
over ferriet: zoals ik eerder vertelde moet ik vanwege de storing met ferrietantennes werken. Ik heb een converter voor 100 kHz - 1600 kHz met ferrietstaven van 25 cm maar ook dan is het signaal veel zachter dan met een paar meter draad. Bij Cthulhu, RD12tf, wat een signaalsterkten bij jou, dat kan een power-mixer zelfs niet aan.
@(Z)weetvoetje: een extra kring maakt voor de selectiviteit geen merkbaar verschil. De Q van die extra kring is misschien 100 en dat valt in het niet bij "oneindig" van de teruggekoppelde kring. Het helpt wel tegen doorslag van loeiharde zenders op heel andere frequenties.
Ik vind direct aankoppelen van de antenne aan de kring ook niet zo aesthetisch, maar dat is de consequentie van de PP11 en 402N spoelen. Overigens werd het in Duitse legerontvangers die rechtuits waren ook gedaan. Als de zenders heel hard zijn kun je de antennekoppel-C rustig verminderen tot zelfs 10 pF, dan heb je geen belasting meer van die kring.
Zo, nou klik ik echt weg.
P.S. O nee, nog even dit: Rd12tf krijgt Marianne Thieme over zich heen. Een kat die Bonzo heet?? Over schizo gesproken!
@ zweetvoetje: als je die trilstenen mee zou kunnen nemen, graag! dan neem ik mijn kleine oscillatortje ook mee, met een kleine antenne 
dan kan er (als er niets leuks is op de radio) alsnog goeie muziek worden gespeeld.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 28 april 2007 14:13:06 schreef Rd12tf:
Ok, uit de ferrietstaaf komt minder, maar altijd nog 1,5Vtt!Fred, ik heb een kat die Bonzo heet! (Groot, pluizig en lui beest)
Mijn hond heet rosco (de andere daisy
), "mijn" paard rocco en de radio bonzo, ooooh, ik voel dat er een verband moet zijn. Wel een leuke naam voor een kat. Neem je hem ook mee, gaan al die mexicaanse honden er achter aan.
Ik heb denk ik wat gevonden in mijn schema wat voor verbetering vatbaar is. Maar voor ik op mijn bek ga voor het hele forum
mag Frithjof er eerst commentaar op geven aangezien het zijn schema is en ik geen held in rekenen ben.
Fred
Bonzo (de kat) meenemen zal lastig zijn, daar is ie echt te lui voor! En vreten dat hij kan ... Het hotelpersoneel zal zich een breuk slepen aan de uitgelezen vis- en vleesschotels, 't beest eet zelfs rijst! Hij is nog geen jaar oud en is nu al een kalf! (Bonzo is een halve Main Coon)
Trouwens, Nellie, Driekske, Boris, Muissie, Bella, Rebus, Spikkel en Harry kunnen geen dag zonder onze Bonz!
(Moeder, broertjes, zusjes, ooms en tantes...)
@Fet
Kristallen worden in mijn kringen, steevast piepstenen genoemd.

fred101
Golden Member
zijn dat dan hf of mf kringen 
Fred
En dan dacht ik veel beesten te hebben (2 honden, 3 slangen, 4 aquariums, cavia en een stuk paard)
[Bericht gewijzigd door fred101 op ]
@FET:
Twee pagina's geleden verwees je terloops naar de heilige Adalbertus, maar dat moet ik even corrigeren.
De heilige put bij het hotel in de buurt is gewijd aan Onze Lieve Vrouw TER NOOD. Zal wel in een of ander Rampenplan passen.
Er is nog een andere put, bij de abdij van Egmond, en die is van Sint Adalbertus. Ongetwijfeld ook zeer heilzaam, er is in elk geval een voortreffelijk restaurant bij in de buurt.
Er is dus sprake van een uiterst competitieve markt, het miegelt hier van de heiligen want Sint Willebrord waarde hier ook nog rond.
Voor de deelnemers aan de meeting is het misschien prettig te weten dat de kliniek St. Willebrord een goede naam heeft in de psychiatrie...
@(Z)weetvoetje: even geleden schreef je dat bij heel sterke signalen je detector niet zo lekker meer lijkt te werken. Dat zou kunnen komen omdat bij zulke extreme HF input de detector tot voorbij het afsnijpunt wordt volgestuurd, hij stikt er dan in. Weer het verschijnsel "er is geen reserve" bij een 0V1, anders zou een goede AVC helpen. Ik wilde oorspronkelijk om die reden een "infinite impedance" detector gebruiken, die kan veel meer hebben. Je zou een verzwakker aan de ingang kunnen zetten. Meer op de meeting!
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op ]
(Z)weetvoetje
@fithjof: die eerste HF trap kan je in principe ook gewoon een beetje terugkoppeling geven, zodat ie ook lekker selectief is. Je kan dan lekker spelen met het net naast elkaar afstemmen van beide kringen, en zo bepaalde harde zenders die erg dichtbij zitten heel goed blokkeren. Ook voor SSB zou het handig zijn denk ik. (dit is in ieder geval de ervaring die ik heb met eenvoudige supertjes met teruggekoppelde HF-kring)
Verder is nou juist de truc dat bij mijn ontvanger de FET tegen het afknijppunt is ingesteld. Dat levert allerlei problemen en voordelen op. Maar ondertussen ben ik er eigenlijk wel erg tevreden mee. Nouja, we zullen zien hoe ie tegen de rest afsteekt. Ik ben toch niet meer in staat tot wijzigingen, geen tijd meer voor.
@LedLover: Ik hoop dat ik aan je aan een trilsteentjes kan helpen.
@(Z)weetvoetje: klopt, je kunt over die eerste kring natuurlijk ook een terugkoppeling zetten. Machtig! Een soort hond met twee staarten die allebei een andere kant op kwispelen... Je hebt dan wel 4 handen nodig om hem aan de lijn te houden...
@allemaal: wat is het toch een voordeel als je in Heiloo woont. Een half uurtje geleden hoorde ik iets heel bekends aankomen, vloog naar buiten en ja hoor, daar kwam de enige nog vliegende Lancaster uit 1944 hartstikke laag (300 voet of zo) en vlakbij langs paraderen. Zij maakte twee elegante bochten ongeveer 2 km verderop, daar is een stadion van een of andere handbalclub of zo, iets van BZ...
Dat is al de vierde keer in mijn leven dat ik haar zie (in de oorlog zag je ze niet, ze vlogen alleen 's nachts en dan duurde het soms een uur voor die honderden voorbij waren). Gisteren was de herdenking van de voedseldroppings in mei 1945 (operatie Manna) en kennelijk had meneer Scheringa er een dagje bij kunnen huren. Een mooie dag, dus!
Op 29 april 2007 15:44:36 schreef Frithjof Sterrenburg:
@allemaal: wat is het toch een voordeel als je in Heiloo woont. Een half uurtje geleden hoorde ik iets heel bekends aankomen, vloog naar buiten en ja hoor, daar kwam de enige nog vliegende Lancaster uit 1944 hartstikke laag (300 voet of zo) en vlakbij langs paraderen...
Mooi, mooi, mooi 
Zit trouwens ook nog een bekende/beruchte set in. T1154 en R1155
@frithjof: Ik heb een BC221 op zolder staan, zal ik hem meenemen?
@Schimanski: wat een schoonheid hè? De mooiste keer dat ik haar zag was ooit terugkomend van een bezoek aan het Zuiden des lands, aan het eind van de middag met een laagstaande zon. We zouden net de Waalbrug oversteken toen ik door de open ramen van de auto een bekend geluid hoorde (die Merlin herken je altijd). Ik onmiddellijk de kant in, wij de auto uit en daar kwam ze geflankeerd door de Hurricane en de Spitfire van de Battle of Britain Memorial Flight laag over de rivier aan... Brok in onze kelen...
De R1155 heb ik ook gehad, maar matig. Een vriendje van me in Castricum (PA2FVQ) heeft ook de T1154 werkend staan. En de Gee set natuurlijk. Ik zat ook te dubben of ik mijn BC-221 zou meenemen, 't wordt zo'n gezeul, zie maar!
Op 29 april 2007 19:22:10 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Schimanski: wat een schoonheid hè? ...
Ja, en van een uitstervend ras. Van de Lancaster vliegen er nog 2 wereldwijd, van de Hawker Hurricane nog zo'n 6. (bron: Warbird Alley). Dit jaar 50-jarig feestje Battle off Britain Memorial Flight op Duxford. Link: bbmf
Ik zal de BC221 van zolder halen, gaat mee in de auto.
[Bericht gewijzigd door Schimanski op ]
@Schimanski: je bent kennelijk een vliegtuigfreak, zoals ik. Weet je dat er weer authentieke Me109's vliegen? Met de DB605 motor, niet die Spanjaarden met de Merlin. De DB605 klinkt volkomen anders dan de Merlin vanwege de injectiemotor.
Overigens bizar dat kisten die voor een tijdelijke inzet gebouwd waren na 65 jaar nog kunnen vliegen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de electronische apparatuur... OK, jij neemt je BC-221 mee, ik zal kijken wat ik doe. Antenne eraan en niemand van de dames hoort meer wat! 
Wat nog mooier is: er zijn vliegende replica's van de Me262 gebouwd (da's nog wat anders dan een Mexicaantje bouwen!). Onwaarschijnlijk fraai. De Me109 zag ik natuurlijk talloze malen in WO2, en ik heb één keer de Me262 gezien. Kijk maar eens op http://www.stormbirds.com/
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op ]
/Off topic
Over DRM, ik ben de laatste dagen bezig geweest met een heterodyne DRM frontend voor de DW op 3995 kHz.
Het ding zet zo lineair mogelijk, 3995 kHz naar ca. 8 kHz om.
Niet mis, als je dat wil ontvangen. Het is een schakeling geworden met 10 (!) transistoren, waarvan 7 fets. Alleen al 5 transistoren zijn nodig voor de AGC (ik hoor Frithjof al terecht gniffelen).
Die AGC is dus echt nodig, om het signaal zo constant mogelijk te houden. Dat is nodig voor een soepele decodering door Dream.
Bevindingen:
Met dit complexe frontend, kan ik vanaf 20h30 naar de uitzendingen luisteren vanuit Portugal, dankzij de AGC zijn de uitzendingen vrijwel zonder storing te ontvangen/decoderen.
Tot 22h00 zijn de uitzendingen in mono op een lagere bitrate, dat is goed te horen, het klinkt net even beter dan middengolf hoewel wat 'wollig', warm gekleurd.
Na tienen gaat men over op stereo met een hogere bitrate, dat klinkt al meer naar FM-band kwaliteit, hoewel de audiobandbreedte 10 kHz is.
Naar muziek luisteren is een vreemde ervaring. Het is alsof
het orkest en de solist(e) heel dicht om mijn hoofd staan te musiceren, het geluid klinkt vlak, met verminderde dynamiek, een vreemd psycho-akoustisch model hanteert men!
Wanneer gaat het mis:
Signaal sterkte zegt weinig, zwak of sterk: er is altijd wel decodering mogelijk. Fataal is selectieve fading! Het audio signaal kan dan vele tientallen seconden wegblijven!
Conclusie:
De techniek staat nog in de kinderschoenen, er is een complex frontend nodig en een zware decoder, misschien dat het beter gaat met 'dedicated' hardware voor de decodering, maar die is nog steeds 'gesloten' en duur.
/on topic maar weer!