Ik heb een RC-motor (speed700 Turbo van Graupner) op de Motorregeling van deze site aangesloten, en de diode aangepast. De motor trekt iets meer dan 10A. Nu wordt de BUZ11 vrij heet, dus ik heb hem flink gekoeld (koelblok+fan).
Maar nou vroeg ik mij af...
Waarom wordt deze regelaar zo heet, terwijl die kleine motorregelaars voor de modelbouw tot wel 30A continu kunnen regelen zonder enige vorm van koeling?
Ik heb een vermoeden dat het ligt aan de Rds van de FET, dus dan zou bijvoorbeeld een FDP6035 een stuk koeler moeten blijven.
Heeft iemand misschien suggesties? Alvast bedankt.
Bert.
Je hebt wel weer een 'snelle' diode genomen?
Ja, voor die BUZ11 zijn tegenwoordige zat alternatieven te krijgen met een lagere Rds-on.
In die modelbouwregelaars worden ook wel eens meerdere fets parallel gezet om een lagere totale Rds te krijgen.
De diode heb ik vervangen door een BYW80-200.
Hoe zit dat eigenlijk als ik meerdere FETs parallel wil schakelen. Moet ik voor elke FET dan een aparte weerstand van 47R op de gate zetten zoals R2 in het schema op deze site? Waar dient deze weerstand eigenlijk uberhaupt voor?
door die 47ohm wordt de gatestroom beperkt, maar dat kan ook de reden zijn waarom de FET heet wordt, hij schakelt te langzaam in en uit. en juist tijdens het schakelen verlies je veel vermogen. omdat de fet niet volledig spert, maar deels in z'n lineaire gebied werkt.
Die 47R beperkt de gatestroom? Een FET is toch spanninggestuurd en heeft dus een hoge Rgs toch? Kan ik deze niet gewoon weglaten of is deze echt nodig?
[Bericht gewijzigd door Mesvegt op ]
een FET heeft een gatecapaciteit.
Deze gatecapaciteit moet je opladen of ontladen. Door de gateweerstand beperk je de stroom waarmee dit gebeurt, en daarmee de snelheid waarmee de FET schakelt.
Statisch heb je inderdaad alleen een gatespanning nodig om de FET aan te sturen, dynamisch echter moet je de FET ook een stroom geven.
Door de 47R weerstand en de interne gatecapaciteit duurt het eventjes voordat de FET volledig geleidt of spert. in deze overgangstijd werkt de FET min of meer linear. Als een FET lineair werkt dan verstookt ze veel meer vermogen als wanneer ze volledig geleidt.
Ah ok, bedankt. Maar kan ik deze wel kleiner maken dan 47R om de FET sneller te laten schakelen of is 47R echt het minimum. En wat gebeurt er als ik deze helemaal weglaat?
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 4 mei 2007 10:27:49 schreef Mesvegt:
Waarom wordt deze regelaar zo heet, terwijl die kleine motorregelaars voor de modelbouw tot wel 30A continu kunnen regelen zonder enige vorm van koeling?
- je voeding is toch wel 12V? met een lagere voeding kan het zijn dat de FET niet helemaal open gaat
- een BUZ11 heeft een RDSon van 30mOhm. bv een IRF3205 heeft een RDSon van 8mOhm.
- om een FET echt lekker te PWMen heb je een FET driver nodig die korstondig forse stromen kan leveren en trekken (en je moet de voeding naar die chip goed ontkoppelen!), bv een http://www.voti.nl/winkel/p/IC-TC427-DIP.html
Als je die serieweerstand weglaat dan krijgt de 555 nogal forse (maar wel kortsondige) stromen te verduren door het aansturen van de gate capacitiet. Dat overleeft hij wrsch. wel. Lastiger is de terugstroom door het koppeling met het DS kanaal, daar is die weerstand echt voor nodig. Een FET driver is er op gebouwd beide dingen te overleven zonder zo'n serieweerstand.
Bedankt voor de antwoorden. Ik kan nu wel weer even verder. Ik laat het nog wel weten als het is gelukt. Dat kan alleen wel even duren, aangezien ik komende weken ook nog andere dingen in de planning heb staan.
Groetjes, Bert.