Nee, de insteek bij de kortegolfuitdaging is anders ...
Techniek staat daar niet op de eerste plaats.
Een bespreking van Ledlover's AM bugje, vind ik hier zeker op zijn plaats bijvoorbeeld.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Nou, ik vond 't wel charmant dat 't beperkt bleef tot buizentechnieken, eventueel ondersteund door silicium.
Ben zelf niet zo'n "recht-uiter". Hoe meer mengtrappen (het liefst in balans of met 7360's, wie heeft er nog een liggen ?), hoe liever het me is. Vraag me niet waarom, kan je geen afdoend antwoord geven...
Nu ik er dan toch over begonnen ben: Heb hier nog steeds een half-afgebouwd ontwerp liggen (in brokstukken) van een tiental jaar terug met continue variabele MF bandbreedte door het verstemmen/verschuiven middels twee 'tegengestelde' mengtrappen in de MF-versterker.
Ik kan echter met geen mogelijkheid mijn bijbehorende kladjes en/of literatuur referenties weer terugvinden.
Wat nog erger is, kan me zelfs het principe niet meer voor de geest halen zonder de boel eerst weer te 'reverse engineeren'
Iemand met een link/pointer zodat ik niet op zolder al mijn boekwerken ook nog eens moet gaan doorpluizen.
Met name door deze rechtuitontvanger discussie en de fraaie bouwsels begint 't toch weer behoorlijk te kriebelen.
Gelukkig heb ik de preselectie, huff&puff VFO en en 30 ! stands/kristals bereikschakeling al wel weer helder.
Als gezegd, 't is wel geen rechtuit, maar het zou mooi zijn de boel weer eens aan de praat te krijgen.
Mooi plan Ledlover! 
@qrp_man
Het buizen niveau mag van mij ook hoog blijven, maar het blijven helaas stukjes antiek met de bijbehorende prijs en niet iedereen heeft een goudmijn zolder zoals jij en ik!
Kijk, daar noem je weer een uitstap: Huff Puff! Daar *moet* eenvoudig over gesproken gaan worden. Hoewel niet echt ontvangst techniek, pur sang.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
@Schimanski: wat een fraaie spullen heb jij staan, man! Alles zelfbouw, zoals ik zie... 
En ten tweede: ik kan me niet voorstellen dat je met dikker litze een LAGERE Q krijgt, het aantal adertjes is zeker voldoende en dan zou dikkere adertjes nog beter moeten zijn. Die paar windingen verschil die je noemt maken niks uit, dat werkt het kerntje weg. Die 402 is eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, de spoelen uit de Torn Eb (Duits, tweede Wereldoorlog) zijn bijvoorbeeld beter, hetzelfde geldt voor de spoelen uit de R-101 (Bendix peilontvanger ook uit WO2).
Nou nog wat over die 402: bij mij zijn ALLE wikkelingen van litze, ook die zogenaamde posijn! Ik denk dat duidelijk wordt dat Amroh behoorlijk varieerde, kijk maar naar die ongebruikte kamer die boven of onder kan zitten (Lorian: dat hebben we eerder ontdekt). Koppelingsgraad komt niet ter sprake hier, de windingen zitten toch allemaal praktisch op elkaar.
O ja, ik zie dat volgens Lorian zijn informatie ook de soort litze kon verschillen. Met andere woorden rotzooide Amroh maar een eind heen, kritisch kunnen die kleine verschillen nooit zijn.
Over litze solderen nog even herhalen (ook voor Lorian): de oude emaille variëteit heb ik (reparatie aan WO2 sets) meerdere malen zonder enig probleem gesoldeerd door de zijde eraf te froezelen, dan de draadjes als een kwastje uitpluizen, indopen in afbijt op basis van methyleen chloride, kwartiertje laten sudderen met af en toe even opnieuw "doorroeren", dan borsteltje erlangs halen, goed afspoelen in lauw water, netjes in elkaar draaien en solderen maar. Wel die methyleen chloride nemen, afbijt voor acryl doet het niet.
Even (Z)weetvoetje troosten, die jongen is zo kwetsbaar: nee knul, je bouwsels stralen naast hoog intellect ook verfijnde aesthetiek uit. Vanwege je onnavolgbare mechanische oplossing van de terugkoppelregelaar heb ik je in gedachten "De Grote Roerganger" gedoopt, past mooi bij je politieke instelling. Nou weer happy? Dan ga ik het meteen weer verzieken: als je geen torrentypes meer uit elkaar kan houden moet je al aan de leesbril! 
Nou en dan even over het soort onderwerp. Precies, Rd12tf, we moeten voorkomen dat het gezever wordt, 't is nu zo lekker fris en echt in de "Jongensradio" sfeer, hoewel beslist op een voortgeschreden niveau. Maar als je eeuwig doorgaat met hetzelfde krijg je inderdaad uitgekauwd voer, een 2N2223 i.p.v. een 2N2222, vierkante knopjes, bakjes van Blokker i.p.v. de Hema etc.
De "Korte Golf uitdaging" club zit meer in het operationele werk en minder in de richting "probeer nou eens of ...." voor zover ik zie, bovendien is het puur KG. Voor ons Genootschap zijn QSO rapportjes minder belangrijk, da's maar zijdelingse oogst (áls er al wat te horen is...).
Maar kijk maar eens op al die vorige pagina's en je ziet genoeg mogelijke onderwerpen. Ik noem voor de vuist weg nog wat andere ideeën:
1) dippers bouwen en mee exerceren is een goeie vind ik. Je kunt er vele trucs mee doen, echt fijne metingen. Je zou ook kunnen kijken hoe hoog en hoe laag je met bepaalde schema's komt. Mijn Wunderhorn moet volgens mij ook als dipper kunnen werken, geen tap op de spoel nodig en geen dubbele afstem-C (Colpitts). Dan is er nog de mogelijkheid om een dipper als QRP zender te gebruiken - weet niet meer zeker of het FET was die dat in zijn studententijd heeft gedaan en ik geloof dat het een privé e-mailtje was, gaarne even op het forum berichten!
2) Je kunt over VHF denken zoals Roeland zegt, maar d'r zit ONDER die 150 kHz nog VLF ook. Converters! En dan geen low-pass filter denk ik maar echte spoelen. Vreselijke storing natuurlijk, aperiodische loop? Hier benne we allemaal vast een hele tijd mee zoet!!
3) En tussen de LG en MG zitten hordes bakenzenders, voor de meesten onontgonnen terrein. Veel informatie in het Ferriet boek van Walter (Ferriet) Geeraerdts! Ook lekker om op weg te raken in Morse, ze seinen langzaam.
4) Raamantennes en laagimpedante loops voor allerlei bereiken. Hoe zit dat nou eigenlijk met de afmetingen van een laag-impedante loop als je hem voor meerdere bereiken wilt gebruiken? Hoeveel Ohm is "laagimpedant" in dit verband trouwens? En wat blijft er van het signaal over?
5) ontbreken van AVR vind ik een sterk nadeel van onze bouwsels tot dusver. Je zou een HF trapje kunnen nemen om te regelen, of AVC op de LF versterker, maar er zijn toch tegenwoordig PIN diodes?! Moet kunnen en volgens mij nooit gedaan...
6) De klassieke buisvoltmeter met een balans dubbeltriode. Je vindt altijd vreselijke waarschuwingen over instabiliteit door de roosterstroom enzo. Ik heb een zelfbouw BVM zo'n 120 jaar in gebruik, veel gevoeliger dan de meeste schema's (50 micro-A meter i.p.v. 1 mA zoals je vaak ziet) en die staat als een huis, niks roosterstroom? Is dat geluk of reproduceerbaar? We hebben meermalen ontdekt dat zogenaamd uitgekookte ontwerpen (denk aan de roemruchte Pupil van FET en de 402, het veel te grote regelbereik van de standaard terugkoppelregelaar in die oude schema's etc.) in werkelijkheid rammelen. Hoe zit dat met die BVM spookverhalen?
Dus mijn gedachtengang: we blijven niet bij de rechtuit (dus misschien titel forum aanpassen?) en zijsprongen buiten ontvangers naar b.v. meetpiefjes lijken me beslist leuk, van VLF tot voor mijn part UHF (supperreg?) en nostalgisch of niet, geeft ook niks. Maar ik denk WEL : analoog, geen complete programmatuur om je MP3 speler om te bouwen tot panorama-ontvanger en dan via WiFi op de Playstation 4 te rippen.
Of zo.... Ik krijg er ADHD van, die afkortingen.
P.S. Dacht dat ik @#$%^&! dit bericht weggeklikt had, goddank niet.
Oh, grote grutten (da's mooier dan "shit", schiet me ineens te binnen), ik kan ook niet even weglopen of er staat weer een baal fraais op het forum.
Nou komt qrp_man met de beam mixers, favoriet van me. Die 7360 kun je vergeten, hij is nog wel te koop denk ik maar vreselijk duur. Ik heb een paar jaar geleden in het SRS bulletin over mogelijke alternatieven geschreven, moet ik dat hier maar eens introduceren? Mooi onderwerp, ik ben er niet aan toegekomen om te experimenteren (één van de 97 projecten die ik nog even moet doen...) maar hier de kern van het verhaal:
Waarom toch altijd die 7360? Ik denk dat dat weer gewoon het eeuwige "volg het karrespoor" is. De 6AR8 is vaak in SSB exciters toegepast en mengen is mengen, of je nou op of neer gaat. De karakteristiek van zo'n 6AR8 (kostte geloof ik $ 2,00 een paar jaar geleden bij Antique Radio Supplies) ziet er prachtig uit, over iets van 10V lineair. Tweede alternatief: 6JH8, ook een paar dollar, is zelfs nog beter volgens de karakteristieken. Staat beschreven in ART van Pat Hawker, ik heb nog aanvullende correspondentie met de auteur van het origineel, wonderschoon schema!
Leuk probleem dat je krijgt met zo'n balansmixer als je het goed wilt doen (uit de artikelen te zien gebeurt dat niet echt vaak): MF trafo met middenaftakking op de primaire. Ik heb MF trafo'tjes waarmee dat moet gaan, geen kruiswikkeling maar gewoon in kamertjes met ferrietkapje erom. Moet kunnen.
MF shift: weet ik "alles" van als ik het tenminste weer kan opzoeken
. Ruwweg: twee verschillende MF's nemen, scherp filter en dan de twee MF's ten opzichte van elkaar verschuiven. Zal ik dat weer eens uit de spinnenwebben halen? Probleem is dat mijn scanner het niet doet.
Op 8 mei 2007 17:10:15 schreef Frithjof Sterrenburg:
Waarom toch altijd die 7360? Ik denk dat dat weer gewoon het eeuwige "volg het karrespoor" is.
Ja, ben bang dat je wel een beetje gelijk hebt. Maar weet je wat het ergste is, ik ben bang dat gij een beetje de veroorzaker van mijn afwijking in deze bent
omdat de voorbeelden altijd met de 7360 begonnen...
MF shift: weet ik "alles" van als ik het tenminste weer kan opzoeken
. Ruwweg: twee verschillende MF's nemen, scherp filter en dan de twee MF's ten opzichte van elkaar verschuiven. Zal ik dat weer eens uit de spinnenwebben halen?
Ja, dat zou errug mooi zijn. Probleem hier is dat ik met een verbouwing zat en alles nog opgeborgen/weggestouwd zit.
Maar ik denk WEL : analoog, geen complete programmatuur om je MP3 speler om te bouwen tot panorama-ontvanger en dan via WiFi op de Playstation 4 te rippen.
Pardon, wie had het over panorama-ontvanger. Dan kan ik nog mooi even een eigen analoog brouwsel laten zien.

Beetje bewogen omdat ik niet kon flitsen:

p.s. Heb ook nog een 'officiele'. Deze had ik geloof ik al eens een keer laten zien. Ik blijf het echter een prachtig stuk electronica vinden. Het laatste stukje echte top buizen techniek voordat de transistoren gemeengoed werden.

[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 8 mei 2007 16:50:56 schreef Frithjof Sterrenburg:
Of zo.... Ik krijg er ADHD van, die afkortingen.
Geeft niet, is sneller als ADSL. 
gisteren avond naar die actieve filters gezocht maar dat blijkt voornamelijk LF te zijn. Toch moet het kunnen want ik heb er een keer iets over gelezen. Je kunt er ook meerdere achter elkaar schakelen. Zal niet lukken op 10MHz maar 455 moet kunnen lijkt me. Het bestaat uit een RC netwerk en een opamp. Je kunt er LPF, HPF en BPF mee maken. Als je twee weerstanden door een stereopot vervangt (met wat spul in serie en parallel ivm "gelijkloop"
dan kun je hem regelbaar maken. Je moet een K, en een Q kiezen ivm de bandbreedte. Dan een C waarde bepalen en dan kun je R1-3 berekenen.
Het is een redelijk simpel ontwerp dus ik denk dat ik er een voor 455 ofzo ga berekenen en maken en dan eens testen met een meetzender en analyser (oeps mag
niet dus dan de scoop)
@ QRP man, wat een mooi ding met al die schermpjes en zo lekker groot en veel knoppen.
Die houten chassisdeeltjes zijn erg mooi. Praktisch ook. Makkelijk gaatjes maken, helaas zijn hout en ik geen vrienden, verbrandt zodra ik het probeer te lassen.
Ik vind het wel leuk als het over "oude" technieken blijft gaan en vooral onbekende dingen. Uitstapjes naar griddippers en andere "antieke" meetspullen is ook er leuk. Ik zou best meer met buizen willen, mis alleen zo'n goede junkbox en dat belemmert het even snel wat proberen.
Maar ik denk ook dat we moeten proberen te "groeien" naar meer duistere technieken. Dus afwijkende filtering, huff en Puff's mogen van mij, vooral ter leering ende vermaek. Het liefst zonder IC's (muv een opampje of 555 ofzo) maar wel met torren/fets dan voelt zweetvoetje zich niet zo alleen.
Dus zeg het maar wat wordt de nieuwe uitdaging welke weer een stapje verder gaat als de 0V1 (ik kan nu natuurlijk wachten op het antwoord 0V2 dan 0V3, 1V1, 1V2, 1V3, 2V1 enz)
Fred
edit: oja dat ELF gebeuren is ook best grappig, duikboten op 80Hz enzo.
@qrpman: wat een vreselijk mooie panorama ontvanger! Welk type en fabrikant? sluiten al die schermpjes in frequentie op elkaar aan? Trouwens, die eigenbouw mag er ook zijn, hoeveel Hertz heb je als sweep en pik je het signaal na scherpe filters op? Dat uitslingeren kan een probleem zijn, een lang nalichtende buis is dan prettig met een hele langzame sweep.
Tja, en dan de 7360. Dat is nou een kwestie van historisch groeien. Je ziet ergens dat schakelingetje, bouwt het zelf (dat was in 1975 of zo in een grote buizenbak) en dan ga je weer iets anders doen. En heel veel later kom je er weer bij terug en toen dacht ik ineens: "wat is dat nou voor klets, er zijn nog andere beam mixers, toch?" Dan ga je in de karakteristieken duiken en komt tot de conclusie dat het MOET kunnen. Maar vrijwel niemand heeft er ooit over gepubliceerd, daar ligt dus een kans.
Die continu-regelbare bandbreedte via MF shift ga ik opzoeken, meld me daarmee terug. IS ER OOK BIJ ANDEREN BELANGSTELLING? dan zet ik het op het forum, anders stuur ik qrpman foko's of zo.
@fred: ik zou jou sterk aanraden om allereerst die standaard blokken te gaan bouwen die ik noemde: een voeding waar je alles aan kan hangen met buizen en een AF versterker die je overal achter kunt hangen. Meeste spul heb je al, buizen zijn nog genoeg te krijgen, Genootschapsleden hebben eventueel nog wel wat of je kan eens naar BACO toe, daar liggen vermoedelijk nog steeds bakkenvol buizen voor lage prijzen. Geen 12 Euri voor een ECC82 betalen! Kastjes zijn voor jou geen probleem: vierkante staf en plaat Alu. Of sloopspul via de beurzen etc.
Ik wil nog even de reacties van de anderen zoals FET, Hugo, Henry, Flip etc. afwachten op het thema "onderwerpen", dan kom ik misschien met een suggestie.
Maar daarnaast wilde ik eens even van jullie horen wat voor ontvangers jullie hebben vooral in de categorie "grote prof bakken". Van Schimanski zijn we al onder de indruk, maar het zou b.v. geen zin hebben over VLF converters te gaan denken als die niet vóór de sets die jullie hebben zouden passen.
Maar hier komt een serie proefjes die ik zelf deed en die makkelijk te herhalen zijn:
Talloos zijn de verhalen over VFO (in)stabiliteit en inderdaad zijn er vele sets die het b.v. op SSB flink laten afweten. Sets zoals de Siemens E311b, Racals, R&S, Collins etc. staan natuurlijk zowat vastgeschroefd in frequentie, maar ik heb samen met PA2FVQ eens al onze vrij conservatieve sets getest, zoals de B40, BC-342, R-210 e.d. Gewone vrijlopende VFO's dus. We hebben de opwarmtijd natuurlijk buiten beschouwing gelaten.
Procedure: set na opwarmen afgestemd op zerobeat met 10 MHz ijksignaal, afstemming gefixeerd. Uitgezet en een dag of wat later weer aan. Na opwarmen bleek dat vele geteste sets goed op frequentie waren blijven staan, er was altijd een BFO beat te horen, typisch minder dan 2 kHz of zo. Het record was mijn R-210: die had ik voor verhuizing vastgeschroefd op 10 MHz, toen is ie verhuisd, een maand of twee opgeslagen en toen ik hem daarna aanzette stond ie binnen 200 Hz nog steeds op zero beat. Een R-1155 deed het echter weer niet zo best.
Wij bereikten de conclusie dat het vaak nog wel meevalt om een eenvoudige reden: je zit niet meer met je shack op ijskoude zolderkamertjes die dan snel opgestookt worden zoals vroeger. Op SSB luisterend zitten we ook niet verzenuwd steeds maar bij te stemmen, het blijft tijden lang goed neembaar, ook zonder PLL of Huff & Puff.
Test het zelf eens als je een vrijlopende VFO in je ontvangers hebt.
Het meten van de Q bleef mij toch nog bezig houden. Plotseling had ik een brainwave
. Ik besloot om eens op de site te kijken van LA8AK (Jan Martin Nøding, R.I.P) Deze man is van een zelfde kaliber als PA0SE en G3VA. Hier vond ik diverse manieren om de Q te bepalen. Het draait dus allemaal om het zo min mogelijk belasten van de kring.
Ik ben uitgegaan van dit schema.
met achter de detector een al beschikbare FET-Voltmeter (Zin > 1Mohm).
Hier een foto van de meetopstelling. (Frithjof, meter is zelfbouw
met CA3140)
Voor de PP-11 meet ik nu een Q van 120 en voor m'n 402 Q=100.
Mijn conclusie: meten met koppelspoel, of volgens methode rd12tf geven ook goed bruikbare resultaten. Een speciale Q-meter (hoewel misschien een leuk bouwprojectje) is niet echt nodig.
@Schimanski: wat een gave voltmeter, man! En ja, ik dacht het ergens al, Q's meten kan lastig zijn door belasting. Klassiek geval van waarnemer die de waarneming beïnvloedt. Lijkt me best OK nu, je copycat 402.
O ja, nog even over mijn BVM: de Rin daarvan is 20 MOhm. Dit in verband met het verhaal over roosterstroom.
Op 8 mei 2007 20:34:53 schreef Frithjof Sterrenburg:
@qrpman: wat een vreselijk mooie panorama ontvanger! Welk type en fabrikant? sluiten al die schermpjes in frequentie op elkaar aan? Trouwens, die eigenbouw mag er ook zijn, hoeveel Hertz heb je als sweep en pik je het signaal na scherpe filters op? Dat uitslingeren kan een probleem zijn, een lang nalichtende buis is dan prettig met een hele langzame sweep.
Oer Hollands fabrikaat, Van der Heem, KL/GRS-3002; 100 Khz tot 30 Mhz in stappen van 500 Khz, elk scherm neemt 100 Khz voor zijn rekening.
Welke sweep frekwentie ik zelf gebruik weet ik niet meer, dan moet ik eerst meten. Heb 2 standen, ik schat het in op 20 en/of 40 Hz. Vroeger zat er lekker trage buis achter, helaas is die ooit overleden (nadat de kat met z'n neus aan de naversnellings spanning 'rook' en de boel op de grond donderde). Nu zit er een iets minder eigenbouw KSB achter.
De AM zender ofwel een simpele kristaloscillator van Ledlover:
maar dan met een modulatietrafo in de hsp leiding- misschien kan je dat chokeje verwisselen met een trafo?
Op 8 mei 2007 20:46:31 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Schimanski: wat een gave voltmeter, man!
...
O ja, nog even over mijn BVM: de Rin daarvan is 20 MOhm. Dit in verband met het verhaal over roosterstroom.
Jaren geleden ging op het werk de oude telefooncentrale eruit. Ik heb toen de meetpost meegenomen vanwege de meter (200uA fsd) die er in zat. En als je dan zo'n mooi instrument hebt dan ga je bedenken wat je er allemaal mee kan maken.
Het is dus een Fet-Voltmeter geworden globaal volgens schema uit de datasheet. Ik heb er ook een diodekopje bij gemaakt voor het HF gebeuren.
@QRP-man: Hoe is het nu met de kat (of z'n reukorgaan). Is hij nu de rest van z'n leven statisch geladen
of erger 
@Frithjof: Ik heb een 80 mtr. DC-ontvanger gemaakt met hierin een Seiler VFO met een BSX39 tor, Jackson afstem C (100pF) en enkellaags spoel met litze. Alles in een stabiele behuizing. Voeding op een heel laag pitje (voldoende om comfortabel te starten) en een scheidingstrap (2 x 40236 tor) met transformator uitkoppeling (varkensneus). Dit blijkt zeer stabiel (beginnersgeluk
) In kan een hele avond SSB luisteren zonder bij te stemmen. (verloop < 40Hz)
@Fred01: Waarom ga je niet nog lager met je MF. b.v. 70 Khz of zo. Hiervoor kun je prima actieve op-amp filters maken of nog beter filters met potkern spoelen. Daarna evt. weer omhoog mengen naar 2e MF
[Bericht gewijzigd door Schimanski op ]
Ik denk dat we nog lang niet op ons eind zitten hier.Nu zitten we bezig met teruggekoppelde ontvangers,ik had gisteren ook een rechtuit op de werkbank staan maar die had er geen.Oud onbekend Belgisch ding van rond 1935,tweekringer die oersimpel opgebouwt is maar best nog wel aardig werkt.Schema heb ik niet meer jammer genoeg maar ik zal de opbouw simpel beschrijven.Buizenbezetting is CF 3,CF 7,CL 2 en CY 2(Frithjof kent ze waarschijnlijk wel:)).De CF3 komt na de eerste kring.Deze versterkt het HF signaal,g2 ligt gewoon regelrecht aan de volle anodespanning.Een smoorspoel in het anodecircuit koppelt via een piepklein "gimmick" Ctje.In de kathodeleiding zit een potentiometer die de kathode minder of meer positief maakt.Hoe positiever ie ze maakt(dus de buis afknijpt)hoe meer ook de antennekoppelspoel kortgesloten word.Volumeregeling dus.Dan komt de 2de kring met daarna de CF7 die virtueel afgeknepen staat(de buis werkt als anodedetector).Dan gewoon de LF power amp derachter geklopt die op z'n gemakje max. 1.5W ofzo levert.De voeding is het gekke.Het is een universeeltoestel met alle gloeidraden in serie(13V x 2 voor de HF buizen,eindpit 33V,gelijkrichter 30V en de schaallamp 20V bij 0.2A).Het toestel draait op 110V.Wat deden ze simpelweg?Gewoon dikke R dervoor die bij 220V maar eens zoeven 110V bij 0.26A moet wegwerken(de anodestroom loopt ook door deze weerstand,is maar 120V bij anode eindpit en bij de HF 90V,vandaar g2 van CF3 rechtstreeks aan de Ua).Oersimpel dus.
Geen terugkoppeling en toch aardig selectief en gevoelig.Enkel lokale zenders verpesten het soms wat.Ik stel voor dat voor de mensen die geintreseert zijn ook eens een terugkoppelingloze rechtuit te bouwen.
2de reden waarom ik dit toestel hier voorstel is,is omdat die ouwe schuit z'n HF trap gaat oscileren bij gain op maximum.Probeerde al vanalles en nog wat.Waar ik zat aan te denken was een neutrodyne condensator.Zou dit wat helpen?
Jij hebt geen last van Murphy, maar van Miller. 
Neutrodynisering dient inderdaad om de hoge rooster-anode capaciteit te "neutraliseren", dus dat is zeker het proberen waard.
Het kan best zijn dat het met een andere buis over is, trouwens, of met een herschikking van bedrading.
Na 70 + jaar hebben weerstanden en condensatoren ook niet meer die eigenschappen uit het theorieboek..........
Waanzinnige voedingsschakeling trouwens.
Wees maar blij dat ze geen weerstandsdraad als netsnoer hebben gebruikt, dat kan je bij vervanging nog duur te staan komen (dat spul heeft indertijd echt bestaan! Lang leve veiligheid en normering....).
- edit -
Ho es even......een CF3 is een penthode, dus lijkt Miller me hier wat minder van invloed.
Maak de voet en de sokkel eens goed schoon, en vertin de buispootjes even opnieuw.
De spuitlaag op de lamp (bij deze ouwe knarren plegen we van lampen te spreken ipv. van buizen) behoort tegen massa of kathode aan te liggen, die zal wel onderbroken zijn.
Remedie: alufolie om de buis heen en dat aarden.
Denk aan de roostertopaansluiting!
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Op 8 mei 2007 22:12:27 schreef KT88:
Jij hebt geen last van Murphy, maar van Miller.Neutrodynisering dient inderdaad om de hoge rooster-anode capaciteit te "neutraliseren", dus dat is zeker het proberen waard.
Het kan best zijn dat het met een andere buis over is, trouwens, of met een herschikking van bedrading.Na 70 + jaar hebben weerstanden en condensatoren ook niet meer die eigenschappen uit het theorieboek..........
Waanzinnige voedingsschakeling trouwens.
Wees maar blij dat ze geen weerstandsdraad als netsnoer hebben gebruikt, dat kan je bij vervanging nog duur te staan komen (dat spul heeft indertijd echt bestaan! Lang leve veiligheid en normering....).- edit -
Ho es even......een CF3 is een penthode, dus lijkt Miller me hier wat minder van invloed.
Maak de voet en de sokkel eens goed schoon, en vertin de buispootjes even opnieuw.
De spuitlaag op de lamp (bij deze ouwe knarren plegen we van lampen te spreken ipv. van buizen) behoort tegen massa of kathode aan te liggen, die zal wel onderbroken zijn.
Remedie: alufolie om de buis heen en dat aarden.
Denk aan de roostertopaansluiting!
Ken ik dat netsnoer.Ochja heb nog zulke radio staan zoals een SBR 637U.Hierbij word 0.33A verstookt aan 110V
.Lijkt me sterk van die buizen zelf omdat ik alles al deed zowat.Buisvoetjes enz. zijn gereinigd.Verfafscherming is ook perfect in orde en aangesloten.Maar die rooster afschermdoppen ontbreken op beide buizen.Net als de afscherming rond de g1 draden van de HF buis.Hield zonet even als test m'n hand tussen de 2 buizen in en de oscilatie hield op.Straks eens een dopje zoeken en derop kwakken.Je kent ze wel,die metalen "hoedjes" op de buizen
Yep, dat bedoelde ik ook.
Meestal zitten die vast aan het aansluitkabeltje, en soms zit daaromheen nog een soort van gemetalliseerde tuinslang.
Raar dat dat er niet meer opzit, het is niet iets wat zomaar loskomt of gesloopt wordt.
Maar dat is dus wel je probleem. 
Welja,dat toestel verkoop ik voor geen miljoen,zo'n gekke schakeling die toch aardig kan presteren(als ze niet gaat oscileren toch)zag ik nog nooit+het is de enigste van 2 bekende toestellen van dit type.En slechts 3 die mij bekend zijn van dit merk...National(niet de japanse want de schaal is nederlands/frans met vermelding van belgische lokale stations).2 tweekringers zoals deze en dan nog een super met AK1,E447,AB1,E453 en 1805
-Edit-
Straks eens uitkasten,waarschijnlijk is het dat,probleem is enkel waar ik nog zo'n dop vind.Straks eens goed graven of "stelen" uit een ander toestel dat zo goed als verloren is
[Bericht gewijzigd door Sparkman op ]
Op 7 mei 2007 23:12:06 schreef Schimanski:
@Henry.S: Kun jij nog eens op die klos kijken wat voor litze het is. Je hebt het wel gezegd, maar ik ben 't vergeten.
15*0,08
Op 8 mei 2007 12:04:32 schreef Frithjof Sterrenburg:
[...]
Mee eens? Heb ik het sfeertje zo goed gekarakteriseerd? Dan zouden we nog anderen kunnen aantrekken als we het forum onder een nieuwe titel voortzetten. Zoiets van:Genootschap de Mexicaanse Hond, praktische HF knutsels. Voortzetting van "Over rechtuits gesproken".
Of zeggen we: "niks uitbreiden, we houden het als Dames van Stand onder de pet en wie niet slim genoeg is om rechtuits in brede zins des woords te zien willen we geeneens kennen"? Commentaar welkom, vooral ook van de Dames (m/v) Moderatoren!
"Genootschap de Mexicaanse Hond, praktische HF knutsels" is treffend voor een vervolg topic 
Met als hoofdmoot "de ontvanger in al zijn verschijningen", maar iets als een (grid)dippertje is toch wel praktisch om te hebben. VLF en bakenzenders is ook zo'n apart gebied
Op 8 mei 2007 13:20:30 schreef Lorian:
[...]
Mocht iemand nog wat litzedraad over hebben met 'normale' isolatie, dan houd ik mij aanbevolen!
Er is nog een paar kilo over 
Op 8 mei 2007 15:06:31 schreef Rd12tf:
Nee, de insteek bij de kortegolfuitdaging is anders ...
Techniek staat daar niet op de eerste plaats.
En de rek is daar ook wat uit.
Op 8 mei 2007 17:43:53 schreef qrp_man:
[...]
Pardon, wie had het over panorama-ontvanger. Dan kan ik nog mooi even een eigen analoog brouwsel laten zien.Beetje bewogen omdat ik niet kon flitsen:
afbeelding[/url]]
Gebruik je een scoop of is dat ook een stukje zelfbouw?
Zo, even wat opgezocht:

V1 is 2N412 (AF125/126/127), en V2 en V3 zijn OC71 (AC125), diodes de OA85, er is een merkbare AVR volgens de auteur.
(Halfgeleiders, H. de Vos, MK 1962, blz.162-165)
Deze week maar even broodplanken. 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb al een uur zitten googlen maar ik kan nergens een bouwbeschrijving van een morsesleutel vinden. Ik wil er een gaan maken want ik heb nu software die doet wat dat kastje van pi4zlb doet wat eat bij zich had zondag.
Alleen moet er een sleutel op de soundcard worden aangesloten.
Ik ben er achter dat dat ding gewoon een soort schakelaar is maar hij moet blijkbaar ook een pieptoon genereren met een bepaalde uitgangsspanning. Wil er eerst een bouwen, als het lukt om het te leren dan ga ik er wel een kopen.
Fred
Op 8 mei 2007 22:52:47 schreef KT88:
Ik heb dat nog wel liggen, als je ze wil hebben moet je maar even je adres mailen.
Ok goed.Zal ik zeker nog wel eens nodig hebben.Maar welke zijn het precies?Je hebt er grote en kleinere tussen.De kleinere zijn voor oktal buizen zoals de 6k7(G/GT)en ook nog de "ouwe" grote voor buizen zoals de EF6 en AF7 enz.
@Henry)Heb ook ooit eens een dergelijke schakeling gebouwt uit een RB.Dat was met de eerste tor gereflexed en daar had ik een BC461 achter geknoopt.Zo had ik op een ferietje en kamersterkte met een speaker toch nog 3-4 zenders.Alleen reageerde dat dikwijls onstabiel(bij max. gain ging die eerste stage oscileren).Was wel met moderne torren,BC 461 en BC 108 in plaats van SO1(meen ik?)en OC14.Dus scherm alles zeker maar goed af:p
CQ HUGO !! CQ FET !!
Als de Dames wakker zijn: hoe denken jullie over de zogenaamde "paradigm shift" naar een vervolg forum zoals
onze geliefde Henry S. het formuleert:
"Genootschap de Mexicaanse Hond, praktische HF knutsels" is treffend voor een vervolg topic
Dan kan er nog als aanwijzing bij staan "Voortzetting van Over rechtuits gesproken" en kan Henry of Hugo een kopje voor het nieuwe forum maken. Rechtuits blijven natuurlijk ook toegestaan.
Moet nu enig huishoudelijk ongerief dresseren, lege voorraadkasten enzo...
Jaja, hier ben ik al! Lijkt me prima; ik denk trouwens dat we "vanzelf" de juiste onderwerpen zullen trekken - of ben ik nu te naïef?
Hemelse goedheid, wat een geschrijf, het is bijna niet bij te houden. Eigenlijk hoor ik te werken. Dat is het nadeel van een eigen kantoor: je raakt de discipline kwijt. 
@Frithjof: Ja, dat was ik die je mailde over de zendende roosterdipper. Met de EM87 dipper maakte ik verbinding van Delft naar Nootdorp, met (hoofdzakelijk) AM modulatie...
Wat onderwerpen aandragen betreft, dat vind ik moeilijk - veel is al genoemd. Wat me wel aardig lijkt, is een afdeling "zuinig". Zo zag ik laatst een ontwerp voor een ontvangertje met een paar torretjes dat met 1,5V voeding uitkwam, en dan een paar mA trok.
In die categorie past ook de enkele basisweerstand naar de collector in plaats van een tamelijk laagohmige basisspanningsdeler. En de reflexschakeling prikkelt dezelfde zenuw 
@qrp_man: die MF bandbreedteregeling is gelukkig nog vooraan in mijn geheugen te vinden.
Stel: je hebt al een gewone MF schakeling compleet met filter.
Nu stop je het signaal uit het gewone MF filter in een mixer, de uitgang daarvan in een extra filter.
Door nu de oscillatorfrequentie voor die mixer te regelen, kun je het zo instellen dat het hele signaal precies door het tweede filter past, òf dat het aan de onderkant, of aan de bovenkant, in bandbreedte wordt beperkt (of er helemáál uitloopt). Dat is dus al je bandbreedteregeling. Alleen varieert nu ook de frequentie van je uitgangssignaal.
Door nu ook nog weer terug te mixen naar de oorspronkelijke MF, met gebruikmaking van dezelfde oscillator en nog een mixer, bereik je nog twee dingen:
- De uiteindelijke frequentie verloopt niet bij het bandbreedteregelen,
- Doordat je weer op de oorspronkelijke MF zit, kun je de hele zaak in een bestaand ontwerp bijbouwen.
Samengevat: de bandbreedteregelinguitbreiding (:)) bestaat uit: mixer, extra filter, mixer; oscillator voor de twee mixers.
Door dit twee keer te maken, kun je onafhankelijk aan boven èn onderkant van het signaal regelen. Maar dan zijn er ook andere combinaties denkbaar, zoals een "breedte" knop (boven en onder tegen elkaar in schuiven) en een "shift" (boven en onder met elkaar mee) knop.
@Fred101: een morsesleutel is toch gewoon een schakelaar die je snel kunt bedienen? Er zijn wel tekeningen van, hoor. Maar dat gepiep moet ergens anders vandaan komen, dat heeft met de sleutel niet zoveel te maken.