DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Sinds gisteren is mijn UPS overleden. Op de uitgang waar normaal 220 volt hoort te staan, staat nu nog maar ~170 volt. Wat kan dit zijn?
John
is dit als de 220 wel wordt aangeboden, of als die wegvalt?
heb je hem al opengeschroeft en een beetje rondgekeken?
het liefst kijken met een multimeter 
succes
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ja dat kijken met een multimeter dat lijkt me ZEER verstandig voor ik dadelijk ergens met mijn vinger aanvastgeplakt zit
. Zogauw de stroom wegvalt zakt de uitgangsspanning naar 170. Het lampje van de accu licht dan ook rood op, maar dit kan natuurlijk ook zijn als ie dedecteerd dat de uitgangsspanning te laag is en dat ie denkt dat de accu stuk is.
DJohnny
Ik denk dat de accu ongeveer 2 jaar oud zal zijn, hij geeft wel netjes 12,20 volt aan al ik er de multimeter opzet
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
En hoeveel geeft de accu belast?
[Bericht gewijzigd door Tommyboy op ]
DJohnny
Op 4 september 2003 18:34:49 schreef DJohnny:
Heb ik net gemeten, dat is 12,10 volt.
Bij hoeveel belasting ?
DJohnny
ik heb dat gemeten zonder belasting op de uitgang, maar ook dan is de uitgangsspanning 170 volt dus ik denk dat het belasten ervan er weinig mee te maken heeft. Zou het kunnen dat er een trafo half kapot is ofzo?
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
ik denk dat je even moet kijken bij de travo.
hier zitten 2 torren achter meestal die het ac signaal aanzwengelen. altands dat was met oude omvormertjes vaak het probleem. ik gok op een tor .
Greets
Heb hier ook eens een kapotte ups gehad maar daar was niets meer aan te doen. Maar meestal zitten hier fet's in een geen transistor, omdat er heel hoge vermogens gelverd moeten worden.
DJohnny
Nou ik heb het hele ding uit elkaar geschroefd. Bij de trafo zitten 4 HexFet rectifiers, te weten de IRF1010E. Aan de trafo die erinzit lopen 3 draden, 1 ervan loopt rechtstreeks naar de accu. De andere 2 draden zijn telkens verbonden met het metalen plaatje van 2 van de IRF's. Dus zeg maar elke draad heeft 2 torren. Zou het kunnen dat 1 van deze torren kapot is? Hoe kan ik deze meten?
Atlantis
ciao 4 now.....
Je kunt ze snel even doormeten maar dan moet je wel 2 van de drie aansluitingen losmaken. Als het goed is meet je alleen een diode tussen drain en source met de + van je meter aan de source. Verder meet je een zeeeer hoge weerstand.
Kun je de 170VAC die er uit komt goed belasten of stort de spanning in elkaar als je er een 100W lamp aanhangt?
btw, de IRF1010 is een Power MOSfet; 170W, 55V, 84A en 11mOhm.
DJohnny
nou ik heb de HexFet's eruit gesloopt, en inderdaad 1 geeft verdachte waardes aan:
o o o
1 2 3
Er is er 1 bij waarvan als ik van pin 2 naar pin 3 meet niets doet, maar als ik de meetpennen omdraai dan doet ie het wel. Bij de andere 3 geeft de multimeter aan dat ze in beide richtingen geleiden. Is er nu zon HexFet defect? En zo ja, is het dan die 1 of die 3 andere?
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Om de IRF1010 te testen doe je het volgende
leg de fet op een werkblad
RAAK DE PINNETJES GEDURENDE DE HELE METING NIET MET JE LICHAAM AAN !! DIT VERKNOEID DE METING. VERMIJD OOK CONTACT MET PLASTIEK OF ANDERE MATERIALEN DIE EEN HOGE STATISCHE LADINGN KUNNEN BEVATTEN
1 is gate
2 is drain
3 is source
Eerst gaan we de mosfet "sluiten" dus de gate ontladen
zet de meter op het weerstandsbereik
verbind de zwarte draad (com) met de gate (1) verbind de rode draad met de source (+)
op deze manier maken we de source positiever en zou de mosfet moeten sluiten
de enigste waarde die je mag meten is oneindig ! elke andere waarde betekent dat de gate is doorgeslagen, dan heeft het geen nut om verder te meten! (vuilbak)
Ok, we hebben een oneindige weerstand tussen s en g gemeten en de mosfet afgeschakeld
Nu verbinden we de drain (2) met het rood snoer (+) en de source (3) met het zwart snoer (com) nog steeds op ohmmeting, meten we hier NIET oneindig dan is de mosfet waarschijnlijk defect of de multimeter heeft een te lage test spanning in ohm meting, probeer stap 1 opnieuw of begin opnieuw met een andere meter
Ok, we hebben oneindig gemeten
laten we nu de snoeren omdraaien, we moeten nog steeds een open circuit meten,
zet nu de meter op diode meting en nu moeten we de drempelspanning meten van de parasiteire diode
Ok, dat was in orde mosfet werkt tot hier!
nu eventjes de fet aanschakelen he
ga terug naar ohmmeting
zet de gate (1) op het rode snoer (+) en de source (3) op het zwarte snoer (com)
hier moeten we weer een oneindige weerstand meten anders is de fet toch kapot (zou heel vreemd zijn als je deze waarde kreeg...)
nu gaan we de weerstand tussen drain (2) en source (3) meten deze moet in beide richtingen bijna 0 zijn
als dit ook in orde is is de mosfet voor 90% in orde
als je ergens een sluiting meet voorbeeld tussen gate en source kijk dan eventueel mosfets na die parallel ermee staan en het drive circuit, is waarschijnlijk ook opgeblazen / is de oorzaak
[Bericht gewijzigd door Aedolon op ]
DJohnny
Het lijkt erop dat die ene Fet die afwijkte van de rest geen diodefunctie meer heeft. Ik meet zowel van pin 2 naar 3 als van 3 naar 2 een volle doorgang (0 ohm). Zou dit het defect kunnen verklaren? En kan ik er nu op rekenen dat de rest van de electronica ook kapot is?
Atlantis
ciao 4 now.....
Op 6 september 2003 12:46:01 schreef DJohnny:
nou ik heb de HexFet's eruit gesloopt, en inderdaad 1 geeft verdachte waardes aan:o o o
1 2 3Er is er 1 bij waarvan als ik van pin 2 naar pin 3 meet niets doet, maar als ik de meetpennen omdraai dan doet ie het wel. Bij de andere 3 geeft de multimeter aan dat ze in beide richtingen geleiden. Is er nu zon HexFet defect? En zo ja, is het dan die 1 of die 3 andere?
Die 1 zou wel eens goed kunnen zijn: je meet dan de anti-parallele drain-source diode die elke mosfet heeft. De andere 3 meten in beide richtingen door? Ook als je pin 1 aan 3 legt? (gate aan source) Dan zijn die gesneuveld. Ik zou gewoon alle 4 vervangen dan.
DJohnny
Ja ik denk ook dat ik dat ga doen, zo duur zullen die wel nie zijn. Euro of 3 per stuk denk ik? Maar zou het kunnen zijn dat de rest van de electronica ook dood is? In dat geval heb ik een probleem want de gate die loopt via een 220 ohm weerstand naar een schakeltor, en die schakeltor loopt weer naar een IC (volgens mijn een µC).
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
kijk mijn meting methode eens na
zomaar hier en daar meten kan je nooit zeker weten of hij goed werkt
[Bericht gewijzigd door Aedolon op ]
Atlantis
ciao 4 now.....
Op 6 september 2003 13:16:05 schreef DJohnny:
En kan ik er nu op rekenen dat de rest van de electronica ook kapot is?
Lijkt mij niet: je had uiteindelijk een spanning van 170VAC er uit dus de drivers zijn geheel of gedeeltelijk wel intact lijkt mij.
DJohnny
Op 6 september 2003 13:21:59 schreef Aedolon:
kijk mijn meting methode eens na
Zo heb ik het ook gedaan. Ik vervang ze allemaal gewoon, dan weet ik zeker dat ik de defecte vervangen heb. Trouwens, tof dat jullie allemaal zo snel reageren
. Iedereen alvast bedankt! Ik laat nog wel horen of het iets is geworden. Thanx!
Ow ja, nog 1 vraagje: is het mogelijk deze Hexfets te vervangeren voor zwaardere type's zodat hij niet weer doorfikt?
[Bericht gewijzigd door DJohnny op ]
Aedolon
Uhm alleen als de gatecapaciteit hetzelfde is en de Rdson daarmee hebben ze alles ontworpen, stroom kan natuurlijk hoger liggen en Udsmax ook
Ugson moet ook zelfde zijn
ik denk niet dat je zoiets gaat kunnen vinden 
Atlantis
ciao 4 now.....
Op 6 september 2003 13:24:15 schreef DJohnny:
Ow ja, nog 1 vraagje: is het mogelijk deze Hexfets te vervangeren voor zwaardere type's zodat hij niet weer doorfikt?
Mag geen probleem zijn als de trafo ed zwaardere stromen kunnen hebben. Voor de Mosfet maakt het weinig uit terwijl je rendement hoger gaat liggen (lagere aan-weerstand van de Mosfet's dus minder verlies)
Aedolon
geen probleem ? als het drive circuit net gemaakt is om die capaciteit snel genoeg op te laden en je stopt er een hogere capaciteit in...