[IA] Rigol Oscilloscoop

Beste CO'ers,

om het moment ben ik veel bezig met microcontrollers en displays. Om deze processen te "begrijpen" en problemen op te lossen wil ik een oscilloscoop kopen.

Zelf ben ik geen voorstander van 2de hands producten. Ik koop liever iets nieuws waar in vervolgens zuinig mee om ga.

Op dit forum ben ik een aantal posts tegen gekomen over het aanschaffen van een scoop. Zelf ben ik redelijk onder de indruk van de RIGOL DS1022(25MHz) en DS1042(40MHz).

ik zit meer te denken aan de DS1022 omdat ik met de microcontroller toch geen hogere klokfrequentie dan 20MHz gebruik.

Heeft iemand ervaring met een Rigol en het liefst met de DS1022?

En weet iemand waar deze machines voor een goede prijs verkrijgbaar zijn. Ik heb ze bij conrad gezien
-DS1022 voor 594
-DS1042 voor 713

Echter heb ik een vermoeden dat deze machines ergens anders goedkoper moeten zijn, aangezien conrad zelden de goedkoopste is....

edit: oeps, onder het verkeerde sectie geplaatst.. :( en de titel fout :(

Heb je niet veel meer aan een logic analyser?
Zoiets valt behoorlijk goed zelf te maken. Uitlezing kan op de PC geschieden. Hoeft niet eens zo duur te zijn.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
free_electron

Silicon Member

een logic analyser is een zeer krachtig ding maar
1- je moet EXACT weten waar je naar op zoek bent
2- tegen dat je het ingesteld hebt had je met een scoop al lang de dingen 'gevangen'

logic analysers zijn goed om in combinatie met sourcecode te kunnen tracen , maar dat kan geen enkele 'budget' analyser. dergelijke machienes zitten direct boven 50 K euro.

Ik heb 3 dagen met zo een rigol gespeeld op het werk. ( we hadden er eentje op demo )
das een prachtding voor zijn geld vooral die 16 digitale kanalen zijn fantastisch.

Ik heb altijd zo ene naast mij staan ( de HP/Agilent variant :een 54600 das de voorganger van die machienes) als ik aan microcontrollers of FPGA's bezig ben.

Onlangs was ik bezig met een USB naar FPGA connectie door middel van een C340 processor. om te kijken of de handshake correct werkte : 8 bit data , de RD Wr en CLk en 4 adress lijnen. de data display laat je als HEX weergeven op het scherm. je ziet direct je paketten voorbijvliegen.

das ongelofelijk handig.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Als je geld over hebt voor de DS1042, dan die doen, krijg je geen spijt van. Je zegt dat je nu niet boven de 20MHz uitkomt, maar een scoop moet minimaal 10-20 jaar meegaan, kan jij zover vooruit kijken? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ben het met Henry eens, ben ook al tijdje aan het kijken naar zo'n Rigol. De 40 versie.
Heb nu een Dynatek 8120, maar mis toch net die paar handigheidjes van
een digitale. Nu ik die Dynatek al een paar jaartjes heb en ook op
professioneel vlak bezig ben, merk ik dat op hobbygebied de 20 MHz
ook een beetje aan de krappe kant begint te worden.
Die Rigol scopes hebben ook een logic analyzer optie,
maar of dat wat is?. Ga iig voor de versie zonder logic analyzer.

[Bericht gewijzigd door williewortel op dinsdag 29 mei 2007 21:51:56

Als je veel met microcontrollers bezig bent is het aan te raden om er eentje met digitale ingangen te nemen. Want wat als je wilt zien wat er allemaal op een poort voorbijkomt? Dan heb je aan twee kanalen niet genoeg.

En Conrad is voor ik weet de enige leverancier in NL, elquip uitgezonderd maar das voor bedrijven.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Niels1 van Ledsee / diverse acties op Samenkopen.net heeft al rondgekeken voor de VS5000-serie van Rigol. De hele fysieke user-interface is daarbij verdwenen en vervangen door een USB (en Ethernet)aansluiting.

Misschien dat die ook aan de DS1000 kan komen?

Elquip is trouwens duurder dan Conrad :X

Ik zit ook over zo'n ding te twijfelen, maar ik ga eerst kijken hoever ik met een logic analyser op 5MHz burst voor een paar tientjes kom voordat ik een apparaat dat meer dan een half maandsalaris kost koop :P

Op 29 mei 2007 20:57:52 schreef Mitchell S:
Beste CO'ers,

om het moment ben ik veel bezig met microcontrollers en displays. Om deze processen te "begrijpen" en problemen op te lossen wil ik een oscilloscoop kopen.

Zelf ben ik geen voorstander van 2de hands producten. Ik koop liever iets nieuws waar in vervolgens zuinig mee om ga.

Dat laatste is een mooi streven maar ook een duur streven, ik raad je toch aan om eerst eens op Ebay te kijken. Net als met auto's betaalt de eerste eigenaar de meeste afschrijving. In Duitsland, Engeland en de VS wordt toch zeer veel mooie en betaalbare professionele meetapparatuur aangeboden. Voor de prijs van de Rigol kun je waarschijnlijk tweede hands apparatuur kopen die uiteindelijk meer functionaliteit biedt en kwalitatief beter is. En mocht het apparaat niet helemaal te zijn wat je zoekt, dan verkoop je het weer. Je hebt hooguit een paar tientjes verlies als de aankoopprijs 'scherp' is.

Als je met microcontrollers aan de slag gaat, dan zou ik je toch aanraden een logic analyzer aan te schaffen. Free_electron heeft gelijk dat het aansluiten en opzetten van een logic analyzer iets meer werk is, aan de andere kant kun je er ook meer mee analyseren. Met een Logic-ant of iets dergelijks kun je al aardig uit de voeten.

Ik ben eerlijk gezegt ook wel geinteresseerd in de DS1000 serie van Rigol. Heb al wat goedkopere exemplaren gezien van andere merken maar die hebben niet de specs of (ogenschijnlijke) kwaliteit van de Rigol machientjes.

De DS-1042C lijkt mij ook wel erg mooi. Zou er bij een samenkopen actie of via Mr. LEDsee niet wat aan de prijs te doen zijn?

Op Ebay staan ook Rigol's, met logic analyzer. Voor een flink lager bedrag dan Conrad, zelfs na verzendkosten.

De 100MHz is er 600 euro goedkoper (of 550 oid na verzending) dan bij Conrad :X

Vergeet de BTW niet, al scheelt het nog steeds evengoed wel 350 euro. Toch zou ik er bij zo'n bedrag wel twee keer over denken voordat ik zoiets over ebay bestel.

free_electron

Silicon Member

Die rigols zijn bulletproof. Agilent/HP verkoopt een variant under hun naam. ( zelfde firmware , alleen staat e rin plaats van Agilent , rigol op het scherm en zijn er 2 software features niet aanwezig in de rigols. )

Die rigols hebben ook veel dieper geheugen dan de meeste scoops in die prijsklasse.

De combi analoog + digitaal is geweldig. bijvoorbeeld bekijken wat een D/A convertor of A/D convertor doet.
je kan beide signalen simultaan visualiseren.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Wel iets om 'even aan te denken': denk aan 110V/220V. Soms zijn die dingen simpel om te zetten, soms niet.

free_electron: wat zou jij aanraden qua bandbreedte? Ze hebben allemaal 400MS/s sample rate maar de verschillende bandbreedtes schelen toch wel aardig in prijs. In verhouding zijn de hogere bandbreedtes dan wel weer goedkoper, is aan de andere kant dan misschien weer zonde om voor een lagere bandbreedte te gaan..

free_electron

Silicon Member

Op 29 mei 2007 23:46:22 schreef alex278:
Wel iets om 'even aan te denken': denk aan 110V/220V. Soms zijn die dingen simpel om te zetten, soms niet.

no problemo. die rigol gebruikt (zoals alle DEFTIGE MODERNE apparatuur ) een switching supply die tussen 90 en 240 werkt. geen schakelaar nodig ..

bandbreedte .. tjah. hangt er vanaf waar je wil aan meten 60MHz kom je al heeeeeel ver mee. 25 is te laag voor iets serieuzer werk.
40MHZ is Goed, 60 MHZ is heel goed , 100 MHZ is best

Hoger dan dat is niet meer voor hobbywerk en valt zelfs buiten het meeste wat kleine tot middelgrote bedrijven doen. ( je moet al aan zeer speciale systemen werken om een machiene van 30k euro of meer te kunnen verantwoorden, en je moet ook nodig randapparatuur hebben ( probes en dergelijke ) ). ik zie ( zag ) regelmatig bedrijven met een 'ferrari' van een scoop en daar hangt dan de goedkopste rommel 1:10 probe aan , en daar wordt dan mee gemeten.... ze hebben geen flauw idee wat ze aant doen zijn , maar der was wat geld over en voor de prestige hebben ze dan maar een scoop gekocht ( 't kon toch afgetrokken worden van de belastingen )

houd er trouwens rekening mee dat bij gebruik van een 1:10 probe , die probes het bij 25 MHz voor bekeken houden ( zoms al vanaf veel lager.... hangt van de probe af en niet van de scope.). Voor hoge bandbreedtes zul je met 1:1 of met actieve probes moeten gaan meten. een deftige actieve of differentiele probe kost meer dan die rigol scope ...

Om het anders te stellen : als ik moest kiezen tussen een 2+16 60 MHZ of een 2 100MHZ ( dus zonder de 16 digital channels) dan ging ik voor de 2+16 channels.
Als je daar eenmaal mee gewerkt hebt kan je je geluk niet op. Het gebeurt nog regelmatig dat iemand zit te prullen in een systeem met een scoop en een logic analyser om iets gemeten te krijgen. dan zet je er dat combiscoopje op en in 5 seconden staat voor je neus wat er aant gebeuren is.

als je natuurlijk niet met microcontrollers of fpga speelt ( of complexe digitale systemen met ttl of cmos ) heb je daar niks aan.

maar indien wel : das een droom.
bijvoorbeeld een DAc eens bekijken . hop analoog kanaal aan de uitgang en 2 digitale op de i2c bus en ondertussen houd je nog een paar andere zaken in het oog ook.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Free, volgens mij haal je iets door elkaar. De opgegeven bandbreedte van een probe klopt altijd. Een 1:10 probe is een stuk gunstiger wat betreft de capacitieve belasting en de optredende faseverschuiving.
Bij een omschakelbare 1:1/1:10 probe is de opgegeven bandbreedte vaak alleen geldig bij een 1:10 verzwakking, bij een 1:1 verzwakking is de bandbreedte vaak een stuk minder.
Zie http://www.meettechniek.info/instrumenten/scopeprobes.html

Ter aanvulling: Een actieve probe is slechts bruikbaar bij een beperkt spanningsbereik. En bij een differentiaalprobe moet onderscheid worden gemaakt tussen de laagspannings en hoogspannings type's. Waarbij de eerste ook alleen geschikt zijn voor een beperkt spanningsbereik en de bandbreedte een stuk groter is. De tweede kan worden toegepast bij zeer hoge spanningen zoals metingen aan netspanning gekoppelde elektronica.

Ik denk dat free_electron 25MHz blokgolven bedoeld. Daar kun je met een 1:10 probe nog net fatsoenlijk aan meten (3e harmonische zit al op 75MHz, de 5e op 125MHz). Je kunt echter vrij makkelijk zelf een HF probe maken die bijna tot 1 GHz bruikbaar is mits je een oscilloscoop met een 50 Ohm ingang hebt.
http://www.emcesd.com/1ghzprob.htm

ok, ik was gister even vroeg naar bed gegaan. Had ik beter niet kunnen doen na zoveel reacies :D

wat doet een logic analyser eigenlijk en wat is het voordeel van een logic analyser boven een scoop.

ik zal zelf ook maar eens gaan google...

Een LA is een "scope" die alleen aan en uit ziet (1 en 0) maar veel meer kanalen heeft dan een scope :)

Met de juiste software erbij kun je zo hele protocollen uitpluizen/controleren (i2c, rs232, 1-wire etc). Ook zonder die software kan dat maar dan moet je zelf de volgordes bekijken en interpreteren :P

ok. Maar als ik bijvoorbeeld een voeding ontwikkel, kan ik dan kan ik met een logic analyser zeker dan eventuele ruis/storing/probleem zien.....?

Euh nee, dan kun je alleen zien of er spanning uit komt :P

Meer waardes dan 1 en 0 kent een LA niet, ruis en rimpel is veel te klein daarvoor. Storingen etc zou ik eerst met een DMM zoeken en dan pas een (echte, dus met een hogere resolutie dan 1bit) scope.

ok, maar dan heb ik dus EN een scoop nodig en een logic analyser.. :D

Waarmee je dus mooi op die Rigol terecht komt ;)

Hm, ik zit zelf ook eens te kijken voor zo'n ding. Ik zie de 1022C (zonder 16x digitaal), de 1022CD (MET 16x digitaal), en de 1042C (wederom zonder).

De 1042CD zie ik niet in het assortiment zitten bij conrad, terwijl me die juist erg interessant in de oren klinkt (én digitaal, én 40 MHz). Waar zouden we die vandaan kunnen plukken? Ik ben ook geen eBay aanhanger eigenlijk.

[Bericht gewijzigd door Jochem op woensdag 30 mei 2007 10:39:09

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 30 mei 2007 10:26:28 schreef Jochem_S:
Waarmee je dus mooi op die Rigol terecht komt ;)

Hm, ik zit zelf ook eens te kijken voor zo'n ding. Ik zie de 1022C (zonder 16x digitaal), de 1022CD (MET 16x digitaal), en de 1042C (wederom zonder).

dus MET 16x digitaal is dus eigenlijk een combi van oscilloscoop en logic analyser? of begrijp ik dat nu verkeerd?

Ja, dat begrijp je goed, de serie met de CD op het eind dus.
De logic analyser functionaliteit zal wat beperkter zijn als die van een dure dedicated logic analyzer, maar wat ik zo lees meer dan toereikend voor jou en mij als hobbyisten.

If you want to succeed, double your failure rate.