functiegenerator OQ 011 kapot?

Ik heb hier een pm5129 functiegenerator, die ik voor goedkoop heb gekocht. Hij was op zn frontje gevallen, en alle potmeters kapot. Na een paar reparatietjes werkt het allemaal wel weer zo'n beetje, behalve de sinus.

De blokgolf en driehoekspanning werken, maar de sinusspanning is een soort afgeknotte driehoek geworden. Nou wordt volgens mij een driehoekspanning naar een sinus omgezet in een schakeling rondom de OQ011. Maar ik weet het niet 100% zeker.
Elco's in de buurt heb ik al vervangen, maar dat mocht niet baten.
Ik vermoedt dus dat die OQ011 kapot is. Een IC gemaakt in mei '75, dus het zal wel lastig zijn om er eentje te krijgen.

Iemand enig idee hoe ik aan een vervanger voor de OQ011 komen?

Volgens http://www.circuitsonline.net/forum/view/15155/2/pm5129 zijn er misschien wel mensen die een schema van de pm5129 hebben. Daar zou ik misschien ook wel wat aan hebben.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

OQ Ic's zijn speciaal gemaakte (custom made) ic' s door philips meestal voor in meetapparatuur, en met een specifieke functie. Het is zeer lastig die te vinden. Jouw OQ was waarschijnlijk een sine-shaper, en die kan je met discrete componenten nabouwen (mocht hij kapot blijken te zijn)

Mama look, -a-booboo

hmm, daar was ik dus al bang voor.

Nouja, als er iemand nog een zeer kapotte functiegenerator uit die tijd heeft, dan houd ik me aanbevolen. Maar ik vrees dat het dus een typisch geval van 'jammer' is.

Dan maar geen sinus...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

niet opgeven. Je bent nog helemaal niet zeker dat die ic defekt is? Een probleem in zijn voeding veroorzaakt ook onsymmetrie Ik denk dat ik het schema liggen heb, maar dat wordt effe zoeken.

Mama look, -a-booboo
Sine

Moderator

Jup, ik heb een flips scope gehad met zo'n
OQ kreng er in ... dat was in mijn geval een stuk van de ingangs versterker.

Op 16 juni 2007 13:59:27 schreef Sine:
Jup, ik heb een flips scope gehad met zo'n
OQ kreng er in ... dat was in mijn geval een stuk van de ingangs versterker.

@Sine Heb die ook... maar daar had ik me voorzien. die kerels worden nogal warm, en ik had zo het idee dat dat vroeg of laat wel eens zou mis gaan. heb er toen twee in reserve gekocht, toen ze nog leverbaar waren (toen tot tien jaar na produktie apparaat)

Mama look, -a-booboo

Ik meen vroeger eens te hebben gelezen dat fabrikanten onderdelen moesten in stock hebben voor de duur van 12 jaar. Ik weet nu niet meer als de datum begon te tellen van het stop zetten van de productie.

vergeet die 12 jaar maar, dat was véél, veel vroeger. tegenwoordig is dat 7 jaar als je geluk hebt, en voor professionele apparatuur (PM reeks) is het nog anders.

edit: en ik kan de fabrikanten wel begrijpen; de evolutie gaat heel snel, onderdelen zijn niet meer zo universeel als vroeger, mensen willen vlugger nieuw, stockruimte is verschrikkelijk duur geworden en elektronica goedkoop. Kortom je moet bijna gek zijn geld te investeren in iets waarvan je helemaal niet zeker van bent dat het ooit iets zal opleveren.

[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op zaterdag 16 juni 2007 14:20:51

Mama look, -a-booboo
GJ_

Moderator

Even een beetje off topic: zweetvoet, weet je ook hoeveel stroom zo'm functiegenerator kan leveren en of de uitgang beveiligd is? Ik heb net een PM5132 gekregen (bij mn PM2519) maar ook weer zonder enige documentatie.
't is een leuk speeltje maar als ik er bv een speakertje aanhang geeft ie wel goed geluid maar blijft er van het oorspronkelijke signaal niet veel meer over.

GJ_

Moderator

hm, 6,50 lijkt me een redelijke prijs.

@gj: staat de uitgangsimpedantie er niet op? philips had generatoren met 10 Ohm, 50 ohm en 600 ohm. gemakkelijk te meten door ze even te belasten met een gekende weerstand. In principe zijn al die generatoren kortsluitvast.

Mama look, -a-booboo
GJ_

Moderator

Ah, dat bedoelen ze dus. Schakelaar met die waardes zit er op.

Tja, dan houdt het allemaal op. Jammer :'(

Als het goed is moet zo'n generator er toch wel gewoon tegen kunnen om kortgesloten te worden?
De mijne heeft een uitgangsimpedantie van 50 Ohm, en bij zo'n impedantie wil dat zeggen dat er 4.5W max gedissipieerd zal worden in de eindtrap (blokgolf, 30V top top). Gezien de kleine koelvinnetjes is dat misschien toch wel problematisch.
Nouja, en anders vervang ik de eintrap gewoon. Nou ik m toch niet helemaal werkend heb boeit het me niet zo veel.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

die QQ11 die achter in de hoek zit maakt het sinussignaal.
maar het voetje van dit ic is een prul. als je erop drukt kan hij goed alweer werken en anders eruitsolderen en zonder voetje. (als je het QQ ic wisselt met de voorste
heeft hetzelfde nr maar is anders, want dan komt er een zaagblok uit) (raar)en de knoppen reinigen scheelt ook al.
contactspray en dan 20 keer drukken

waar rook was, werkt nu iets niet meer