Show your projects! Part 4.

Dit topic is gesloten

PICjes mogen overal in, altijd leuk, maar als ze te vermijden zijn, dan liever zonder. (is goedkoper)
TDA2003 versterktje
http://www.uploadarchief.net/files/download/tda2003_1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/tda2003_2.jpg

en ja het koellichaam ligt verkeerd, maar aangezien dit versterktje rock werchter moet overleven (niet met mij, wordt verkocht) leek het mij beter het koelichaam plaat te leggen, was steviger en compacter

en warm worden doet het toch niet

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

Op 25 juni 2007 18:18:41 schreef elektro_freak:

en ja het koellichaam ligt verkeerd, maar aangezien dit versterktje rock werchter moet overleven (niet met mij, wordt verkocht) leek het mij beter het koelichaam plaat te leggen, was steviger en compacter

en warm worden doet het toch niet

Lol op werchter mag er geen muziek :D
maar op camping zullen ze niet heel streng zijn dus tzal we lukken ;)

----EDIT----
Als hij teveel lawaai maakt in mijn buurt als ik wil slapen: dan mol ik hem !!! :p

voor mij geen probleem, dan kan ik een nieuwe maken, en dat paseert dan weer langs de kassa !

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

Mijn labvoeding in aanbouw.

http://www.uploadarchief.net/files/download/lv%20002.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/lv%20005.jpg

Nu nog kabeltjes leggen.

Netjes hoor! Welk ontwerp is dat?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ah, die heb ik meer gehoord (/gezien)

If you want to succeed, double your failure rate.

Hoe heb je die frontplaat zo netjes gekregen?

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Proper werk, ZAQ!

Hoe heb je die frontplaat zo netjes gekregen?

Op ALU heb je snel krassen. Zelf plak ik daarom steeds een vel dun maar stevig karton over en onder zo'n frontplaat. Met lijm die in het water oplost, uiteraard. Daarop kan je naar hartelust tekenen waar de openingen moeten komen en je kan de plaat vastklemmen zonder ze te beschadigen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nou kan ik je natuurlijk niet precies vertellen hoe ZAQ dat heeft gedaan, maar in principe is dit frontplaat-ontwerp nog goed te doen met simpele gereedschappen. De gaatjes kun je netjes uitmeten en boren (eerst centerpoint slaan voor strakkere resultaten), die gaten voor de paneelmeters kun je uitzagen en daarna nog wat vijlen. Dit hoeft niet eens zo verschrikkelijk netjes, omdat de bezels er overheen vallen.

edit: pros was eerder.. Krassen uiteraard zien te voorkomen, goede ideeën van pros hierboven, klemmen tussen hout tijdens (decoupeer)zagen is ook nog een idee.

If you want to succeed, double your failure rate.

http://www.schaeffer-ag.de/index.php?option=com_content&task=blogs…

Dat programma gebruik ik :) kan je frontpannel designen en eventueel bestellen maar ik print het altijd uit plak het op de behuizing en ga zagen :)

Eerst met Alibre een tekening gemaakt deze erop geplakt zodat ik alle gaten goed kon aftekenen. Daarna centerpunten slaan, boren en zagen.
Ik ben ook nog bezig geweest met plakfolie, maar dat was dus niets (ik weet het Pros, dat had je al gezegd ergens op dit forum :) )
Ga nu voor de methode van Pros want ik vind wel dat er wat tekst bij de knoppen en bussen moet staan.

@Stynus
Heb de plaat met spuitplamuur ingespoten, daarna schuren en spuiten

Mooi,
Ook die kast!
Waar heb je die weg?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Eindelijk is het zover. Mijn nieuwe controller voor het fotograferen van waterfiguren is af. Dit is de derde generatie. De basis bestaat uit een Altera FPGA chip de cycloneII EP2C20 met 19.000 LE's on board. Deze controller is nu voorzien voor het sturen van 4 laserpointers, 8 verschillende ontvangers, een 20 mA loop, een audio detector voor geluidssignalen zoals bij knallende ballons, extra uitgangen om 6 verschillende flitsen te sturen elk met hun eigen tijdsinstelling, alle stuursignalen voor de Nikon D200 camera aan te sturen, hoogspannings generator voor de ultra snelle sturing van een externe shutter met opgebouwde electro magneet die in 5 msec de shutter volledig moet opentrekken, nog eens 2 extra zware gelijkaardige uitgangen om nog 2 magneten te kunnen sturen ten behoeve van vloeistof injecters nodig voor het genereren van de waterfiguren. Deze magneet circuits kunnen elk 20A op 150V DC halen maar dit kan ik nog opvoeren tot 350V indien nodig.

De golven voor de luidspreker worden nu aangemaakt door de FPGA met een instelbare PWM unit. Hiervan kan ik via 2 A/B encoders op het frontpanneel zowel de frequentie als de amplitude kontinu regelen. De digitale waarden van de instelling komen op het 2x16 character LCD display. De vorm van de audiowave zelf bestaat uit 1024 pwm samples en de waardes hiervan zitten in een afzonderlijk flash geheugen. Via een 4x4 matrix keyboard kan ik een wavevorm aanduiden uit de tientallen die ik vooraf in de flash gestoken heb.

De luidspreker wordt eigenlijk door een H-brug met fets uitgestuurd vanaf 12V. De amplitude wordt bepaald door de A/B-encoder die regelbaar is tussen 0 en 100% Bij voluitsturing komt 12V 1.5A op de spoel maar je moet dit als een wave zien. Maar normaal heb ik veel minder vermogen nodig.

De audio vorm zelf heeft een zeer specifieke vorm omdat die de beweging van de vloeistog bepaald. Aan de hand van deze gedefinieerde vormen bekom ik een bepaalde soort figuur. Er kan eindeloos geexperimenteerd worden met al deze gegevens waardoor telkens weer iets anders in beeld komt. Merk op dat deze beelden slechts enkele msec in de ruimte blijven bestaan, juist voldoende om in die tijdswindow de foto te maken. De volledige sturing werd herschreven in verilog en zit in de Altera. In totaal heb ik 1350 LE's nodig van de 19.000 die beschikbaar zijn. Dit hou in dat ik deze controller zou kunnen maken met het FPGA printje die xantus straks beschikbaar stelt. ( vandaar dat ik er 2 stuks besteld heb + een reserve printje)
Morgen begin ik opnieuw met de opnames van de waterfiguren.

Hierbij de definitieve opstelling tijdens mijn testen van vandaag.

http://www.pbase.com/fotoopa/image/81214151/original.jpg

Ik sta steeds weer te kijken van je bouw kunsten fotopa :)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

vet, héél vet ! :9~

ben benieuwd naar de waterfiguurtjes ;)

Meten is weten!

mooi gemaakt!
maar vormt het nu geen probleem dat alles op dezelfde poot staat? Ik kan me voorstellen dat die luidspreker alles dusdanig kan laten trillen dat er vreemde dingen gebeuren?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 26 juni 2007 23:26:01 schreef MAH:maar vormt het nu geen probleem dat alles op dezelfde poot staat?

Nee hoor, je mag het niet vergelijken met onze huidige muziek. Er worden slechts enkele (1 tot 4) golfjes uitgestuurd. Het gaat erom dat het membraan spontaan beweegt met voldoende versnelling om de vloeistof druppel weg te slingeren. Die versnelling wordt juist door de vorm van de golf bepaald. Een zuivere sinus is daar niet voor geschikt en een blokgolf bevat een te steile flank. ook moet de golf asymetrisch zijn de beweging moet traag aanlopen en snel oplopen en dit binnen dezelfde golfvorm. juist deze golfvorm wordt nu bepaald door 1024 samples vanuit het flash geheugen waar nog eens de pwm frequentie op bepaald wordt en het volume realtime berekend wordt tijdens het uitsturen van de golfvorm. Mede door de cycloneII FPGA waar ook hardware multiplyers inzitten wordt dit kinderspel om die berekeningen realtime te doen. 0% volume is geen signaal, 100% is maximaal. Die A/B rotary encoders op de frontplaat zorgen voor deze waardes. Omdat ze digitaal ingesteld worden kun je ze later heel precies herinstellen om hetzelfde type waterfiguur te genereren in functie van een gekozen wavevorm. Heel boeidende techniek waar ik een gans boek zou kunnen overschrijven.

Deze avond post ik wel enkele resultaten. waarschijndelijk zal ik wel nog de flash tabel die nu reeds een 5 tal vormen bevat moeten uitbereiden. Dat eenmalig werkje is nogal tijdrovend want er moeten 1024 waarden bepaald worden per wave entry. Deze waarden bereken ik uit een grafische getekende wavevorm die ik vooraf opstel.

Goedemorgen.

Nou wist ik dat dit eraan zat te komen, maar... man, man, man... wat een staaltje vakmanschap, ongelóóflijk...

Mijn complimenten!

If you want to succeed, double your failure rate.

Heb je het mechanische gedeelte ook zelf gemaakt? Meestal zijn elektronici daar niet zo sterk in. Maar nogmaals respect.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

@WilToyo: Ja joh, de fotoopa maakt de mechanica ook zelf, zie andere topics en zijn website...

Je durft toch je eigen projecten niet meer hier te tonen als je dit gezien hebt ;-)

Zeker gezien zijn leeftijd, ik zie mijn vader van ongeveer dezelfde leeftijd dit niet doen. Die weet amper wat een PC een is.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Leeftijd heeft er niets mee te maken...

Het laat alleen wel zien waar een mens toe in staat is als ie gedreven is en een doel voor ogen heeft en dan ook doorzet.

Het heeft er meer mee te maken of je bereid bent om een doel wat je voor ogen hebt te verwezelijken of dat je 's-avonds voor de t.v. gaat hangen om telkens weer dezelfde ellende te zien waar je toch geen invloed op kunt uitoefenen.

Dit topic is gesloten