Eindelijk is het zover. Mijn nieuwe controller voor het fotograferen van waterfiguren is af. Dit is de derde generatie. De basis bestaat uit een Altera FPGA chip de cycloneII EP2C20 met 19.000 LE's on board. Deze controller is nu voorzien voor het sturen van 4 laserpointers, 8 verschillende ontvangers, een 20 mA loop, een audio detector voor geluidssignalen zoals bij knallende ballons, extra uitgangen om 6 verschillende flitsen te sturen elk met hun eigen tijdsinstelling, alle stuursignalen voor de Nikon D200 camera aan te sturen, hoogspannings generator voor de ultra snelle sturing van een externe shutter met opgebouwde electro magneet die in 5 msec de shutter volledig moet opentrekken, nog eens 2 extra zware gelijkaardige uitgangen om nog 2 magneten te kunnen sturen ten behoeve van vloeistof injecters nodig voor het genereren van de waterfiguren. Deze magneet circuits kunnen elk 20A op 150V DC halen maar dit kan ik nog opvoeren tot 350V indien nodig.
De golven voor de luidspreker worden nu aangemaakt door de FPGA met een instelbare PWM unit. Hiervan kan ik via 2 A/B encoders op het frontpanneel zowel de frequentie als de amplitude kontinu regelen. De digitale waarden van de instelling komen op het 2x16 character LCD display. De vorm van de audiowave zelf bestaat uit 1024 pwm samples en de waardes hiervan zitten in een afzonderlijk flash geheugen. Via een 4x4 matrix keyboard kan ik een wavevorm aanduiden uit de tientallen die ik vooraf in de flash gestoken heb.
De luidspreker wordt eigenlijk door een H-brug met fets uitgestuurd vanaf 12V. De amplitude wordt bepaald door de A/B-encoder die regelbaar is tussen 0 en 100% Bij voluitsturing komt 12V 1.5A op de spoel maar je moet dit als een wave zien. Maar normaal heb ik veel minder vermogen nodig.
De audio vorm zelf heeft een zeer specifieke vorm omdat die de beweging van de vloeistog bepaald. Aan de hand van deze gedefinieerde vormen bekom ik een bepaalde soort figuur. Er kan eindeloos geexperimenteerd worden met al deze gegevens waardoor telkens weer iets anders in beeld komt. Merk op dat deze beelden slechts enkele msec in de ruimte blijven bestaan, juist voldoende om in die tijdswindow de foto te maken. De volledige sturing werd herschreven in verilog en zit in de Altera. In totaal heb ik 1350 LE's nodig van de 19.000 die beschikbaar zijn. Dit hou in dat ik deze controller zou kunnen maken met het FPGA printje die xantus straks beschikbaar stelt. ( vandaar dat ik er 2 stuks besteld heb + een reserve printje)
Morgen begin ik opnieuw met de opnames van de waterfiguren.
Hierbij de definitieve opstelling tijdens mijn testen van vandaag.