Hallo allemaal,

Ik heb een brandend vraagje.
Mijn inbouwkoelkastcombi. doet het niet meer naar behoren en dan vooral mijn koelkast (mijn vriezer werkt nog goed).
De koelkast koelt eigenlijk zo goed als niet meer ik was eigenlijk al een beetje aan het kijken naar een nieuwe maar ik vroeg meeigenlijk af of het probleem niet in de thermostaat kan zitten.
Kan iemand me vertellen hoe ik dat eventueel kan zien en/of kan oplossen.
Alvast bedankt.

Groeten Ludwig

Met zogoed als geen informatie over het toestel komen we niet verder. Er is nog steeds geen nieuwe glazen bol aanwezig op het forum, en pietje heeft de vorige gebroken ;-) Is het een combi met één (1) compressor?

Je zou de thermostaat ook eens kunnen doorverbinden.
Als ie dan wel koelt kun je er toch wel vanuit gaan dat het aan de thermostaat ligt.

De vriezer doet het wel, de koelkast niet meer?

Zit er 1 of 2 compressoren onder? 1 -> te weinig gas of thermostaat, 2 -> kan van alles zijn :)

Als je de thermostaat doorverbind blijft de compressor lopen, wordt het dan wel koud dan is de thermostaat niet goed. Helpt dat niet dan zit er veel kans te weinig gas in.

inbouwkoelkastcombi klinkt al: 1 deur met 1 vakje als vriezer en de rest als koelkast, dus het zijn waarschijnlijk de isolatiestrips niet
of zijn het 2 aparte vakken?

Op 1 juli 2007 15:41:51 schreef Andreesie:
inbouwkoelkastcombi klinkt al: 1 deur met 1 vakje als vriezer en de rest als koelkast, dus het zijn waarschijnlijk de isolatiestrips niet
of zijn het 2 aparte vakken?

Alvast bedankt voor jullie reakties tot nu toe, ik begrijp dat de info erg beknopt is maar ik ben maar een leek.
Uhh... de koelkast heeft een deur en de vriezer heeft een deur (met daarin 4 laden in één ruimte) dus in dat opzicht gescheiden.
Ik hoor de motor in de koelkast wel "werken" en doet het zeer minimaal volgens mij.
Ik kan zelf niet herleiden of er 1 of 2 of überhaubt een compressor o.i.d. in zit.
De combi is een jaar of 10 oud en van het type "ETNA" model A5634F .

Kijk eens aan zijn achterkant. Je kan heus niet naast de compressor(s) kijken. Zwarte ronde potten die brommen en warm worden. Als het een versie is met één compressor ben je freon kwijt. Het vriesvak vriest dan harder en het koelvak niet meer.

@ jongensenwetenschap,

Kan zijn dat er een regelklep tussen zit, dit zelfde euvel heb ik een week of wat geleden met mijn koelvriescombinatie ook gehad, compressor draaide, vriesgedeelte keurig op -26 koelgedeelte zag ik oplopen van 2 graden naar 8 graden in ca. 2 uur tijd. een kleine tik op de klep en klik hij werkt weer zoals het hoort.
Btw word er nog steeds gebruik gemaakt van freon ?

offtopic, ja ik hou van koud bier :-)

Op 1 juli 2007 18:13:05 schreef jongensenwetenschap:
Kijk eens aan zijn achterkant. Je kan heus niet naast de compressor(s) kijken. Zwarte ronde potten die brommen en warm worden. Als het een versie is met één compressor ben je freon kwijt. Het vriesvak vriest dan harder en het koelvak niet meer.

Ja ik heb de indruk dat het vriesvak echt een stuk harder vriest dan voorheen en de koelkast koelt bijna niet.

Omdat het een inbouw is en alles vol zit kan ik er niet zo één twee drie achter kijken.
Stel dat dit het geval is wat je zegt, is het dan (makkelijk) te verhelpen of is het dan interessanter om een andere aan te schaffen. Ik heb al even op marktplaats gekeken en er staat een exact dezelfde inbouw te koop namelijk.

Op 1 juli 2007 19:02:40 schreef Gadget_inc:
@ jongensenwetenschap,

Kan zijn dat er een regelklep tussen zit, dit zelfde euvel heb ik een week of wat geleden met mijn koelvriescombinatie ook gehad, compressor draaide, vriesgedeelte keurig op -26 koelgedeelte zag ik oplopen van 2 graden naar 8 graden in ca. 2 uur tijd. een kleine tik op de klep en klik hij werkt weer zoals het hoort.
Btw word er nog steeds gebruik gemaakt van freon ?

offtopic, ja ik hou van koud bier :-)

hmm interessant.........
Ik neem aan dat dit dan achter de koelkast zit??

@Gadget_inc nee , er wordt van freon geen gebruik meer gemaakt, maar voor het gemak en uit nostalgie noem ik het nog zo. koelgas is tegenwoordig de juiste naam voor de waaier aan snelverdampende vloeistoffen die er worden ingstopt, waaronder butaan. een regelklep? Je bedoelt een ontspanningsventiel? tot hiertoe nog niet tegengekomen in een vries/koelcombinatie voor huishoudelijk gebruik.

Op 2 juli 2007 00:18:15 schreef jongensenwetenschap:
@Gadget_inc nee , er wordt van freon geen gebruik meer gemaakt, maar voor het gemak en uit nostalgie noem ik het nog zo. koelgas is tegenwoordig de juiste naam voor de waaier aan snelverdampende vloeistoffen die er worden ingstopt, waaronder butaan. een regelklep? Je bedoelt een ontspanningsventiel? tot hiertoe nog niet tegengekomen in een vries/koelcombinatie voor huishoudelijk gebruik.

Een regelklep is dan volgens jongenswetenschap niet in dem vrage maar wat zou het dan kunnen zijn.
Kan het toch nog aan de thermometer liggen?