In mijn vakantie naar Engeland was ik naar een 'car-boot sale' (equivalant aan de Oranjemarkt, maar dan nog groter, (voor mij) beter spul en wat meer handelaren) geweest, en daar kwam ik deze meter tegen, er staat op dat het een Avometer Model 8 Mk. III is(plaatjes zijn klikbaar voor vergroting):
met de meetsnoeren er aan (model 8 mk. II)
wel jammer dat de meetsnoeren niet echt meer goed zijn...
Ik heb ok geen idee waar ik die soort dingen kan halen
De vrouw wilde er 5 pond (7,50 euro) voor hebben maar ik heb afgedongen naar 3 pond (4,50 euro). Het rare was dat ze zij dat dat ding zeker 400 pond (600 euro) waard was... Waarom verkoopt ze het dan niet voor zoveel? Maar ja... hier nog wat plaatjes:
meetsnoertjes eraf
het glaasje met een 'sterretje' links
op de achterkant staat de gehele handleiding
en de plek waar je de idiote batterijen in moet doen
dat zijn: een 1,5V D batterij en een gekke van 15V
gemaakt uit 10 knoopcellen lijkt het.
Specs:
wisselspanning: 2,5 - 2500V
gelijkspanning: 2,5 - 2500V
wisselstroom: 100 mA - 10A
gelijksstroom: 50uA (!) - 10A
weerstand normaliter: 1 ohm - 200 Kohm
weerstand opgekrikt: 1 Kohm - 200 Mohm
De meter is op zichzelf heeel goed, ziet er wel uit als kwaliteit. Maar alleen nog die paar reparaties en dan is het mijn officiele werkbank meter:P
En ik heb er nog een paar vragen over:
1. Waarmee moet je dat witte weer terug opvullen van die pijltjes en cijfers?
2. Waar kan ik nog een idiote 15V batterij halen?
3. En zoals je misschien al ziet is 1 van de plastic dopje eraf waarin je de meetsnoer moet stoppen dus waar haal je die?
Ik dacht zelf aan een gewone elektronica winkel oid.
en nog het laatste probleempje:
Er zit een cut-out (middelste knopje onderaan) in, dus als er te veel spanning/stroom in komt springt die er als een soort zekering uit. Ik heb gezien dat het met iets van magneetjes werkt om het vast te houden en een bimetaaltje om het los te maken ofzoiets. Maar die cut-out blijft er niet in zitten, dus heb ik tijdelijk met wat visdraad daar aan de binnenkant het zaakje vast gemaakt.
4. Hoe kan ik die weer reparen zodat het wél vast blijft zitten?
En natuurlijk leuk om te weten: hoeveel is zo'n ding nou
echt waard? En hoe oud is het? M'n vader dacht minstens 50 jaar oud
gr.
Andreas