velleman vmk124 verbeteren

Lucky Luke

Golden Member

ik heb de velleman vmk124 lichtkrant, maar was (en ben) niet tevreden over het feit dat de langste tekst die er in te proppen valt maar 16 tekens is. (wat wil je ook voor 14,95? nou: meer dus)

ik werk er hard aan dit op te schroeven naar 42 tekens. het is best lastig af en toe, maar het gaat mij er vooral om dat ik er weer wat van leer.

tot nu toe lukt het vrij aardig, dus zijn mijn vragen:
zijn er hier mensen die deze lichtkrant ook hebben en er wel wat meer tekens op willen hebben?
zou ik juridisch gedonder krijgen met velleman als ik als het af is de codes online zet?
het is eigen code, from scratch, maar wel gebaseerd op het printje van velleman (met eventueel een kleine wijziging bij de "speed" potmeter).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

niet allemaal tegelijk!

als ik nou het scrollen van teken naar teken werkend had was 'ie af!

(dan als er nog code space over is kijken of teksten ook opgeslagen kunnen worden in EEPROM)

(scrollen werkt wel, maar maar 1 teken tegelijk en dat leest niet prettig)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

aangezien jij je code alleen op het internet zet zou je nix illegaals doen het is tenslote jou code en niet die van hun

op het moment dat jij hun schema's en printontwerp op het internet zet is dat een ander verhaal(maar ja ze zijn te downloaden van de site van velleman)

jou code is van jou en niet van velleman jij hebt nix geript van hun

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

vraag het gewoon via de helpdesk van velleman, je zal er een antwoord op je vraag krijgen :)
maar ik vermoed dat je niks strafbaar doet, tenminste zolang je de print niet gaat nabouwen...
dus: contacteer die velleman site ;):)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Lijkt mij een leuk idee, zeker als je de tekst kan opslaan in de eeprom.

Gedonder met velleman ga je denk ik niet krijgen, op het internet staat Open K8055 daar staat ook de code gewoon als download

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

in principe alles wat jij zelf schrijft of dat nu computersoftware of pic software is ben jij niet strafbaar mee omdat jij nix letterlijk van hun hebt afgepakt

voor de K8055 worden zelfs DLL's geleverd

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
GJ_

Moderator

Op 15 mei 2007 17:55:23 schreef timmie:
aangezien jij je code alleen op het internet zet zou je nix illegaals doen het is tenslote jou code en niet die van hun

Die bewering is zeker niet helemaal waar, in dit geval echter wel. Gewoon je eigen code online zetten is geen probleem.

Lucky Luke

Golden Member

oke, dan ga ik gewoon vrolijk door met dit project :)
zo gauw ik een werkbare versie heb waar tekst in kan post ik die hier wel (ook de sources, voor de sleutelaars*). en als het geheel af is komt het op mijn homepage, met een goede beschrijving erbij.


*= sleutelen toegestaan onder de volgende voorwaarden:

1) de veranderde code word ook hier gepost.
2) onder dezelfde voorwaarden als de originele code
3) geen copyrights in de code.
4) geen gebruik van de code in een commercieel product, tenzij hiervoor toestemming is gegeven door alle ontwikkelaars

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 17 mei 2007 13:21:57

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@gj waarom gaat dat dan niet op?

hij breekt geen copyrights die breek je pas als je hun code gebruikt toch?

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 15 mei 2007 18:47:17 schreef Lucky luke:
oke, dan ga ik gewoon vrolijk door met dit project :)
zo gauw ik een werkbare versie heb waar tekst in kan post ik die hier wel (ook de sources, voor de sleutelaars*). en als het geheel af is komt het op mijn homepage, met een goede beschrijving erbij.


*= sleutelen toegestaan onder de volgende voorwaarden:

1) de veranderde code word ook hier gepost.
2) onder dezelfde voorwaarden als de originele code
3) geen namen/copyrights in de code.

misschien kan je de vernieuwde code wel aan velleman geven/verkopen :)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Lucky Luke

Golden Member

ik zit tegen de limieten (qua code space) van de 16F628A aan, de 42 tekens red ik niet, ik heb het teruggeschroefd naar 30 maar ook dat gaat niet lukken.

ik ga eerst maar eens zien of het nog slimmer te programeren valt (met als risico dat ik te maken krijg met een gevalletje "debugging is twice as hard as writing, so if you write your code as smart as you possibly can, you are just not smart enough to debug it"), anders ga ik uitkijken naar een modernere PIC met meer codespace.

goed. over V1_5: deze versie is werkend, maar:
1) er zit nog steeds te veel ruimte tussen de tekens.
(dat is overigends geen bug. de code is gewoon niet slim genoeg geschreven om e tekens te laten aansluiten)
2) teksten instellen is nog niet mogelijk, dat komt pas als ik weer genoeg codespace heb om die feature in te proppen
3) de knoppen reaferen alleen aan het begin van de tekst. net zolang ingedrukt houden tot er een reactie is dus. Dit is geen bug, dit is een feature: "keylock" (ik overweeg deze feature in toekomstige versies uit de code te schoppen)

voor meer info: zie de comments.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

code komt snel hier terug, maar dan als link

EDIT:
hier is de code te vinden

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 17 mei 2007 19:48:43

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Tip: Zo'n grote lap code kan je beter als link posten, is toch niet echt leesbaar in deze vorm, in de IDE wel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

dat is waar. ik poot 'm wel ff op mijn homepage.

EDIT: done

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 17 mei 2007 19:47:44

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

TY!

@programmeerstijl:
-Ik zie een hele lap Byte assignments, kan je oplossen met 3 arrays, maakt je code eenvoudiger. ;)
-Een hele lijst binaire code voor de build-in standaard tekst... Maak een tabel en lees die in de arrays.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

ik zal daarvoor eens in de help van picbasic gaan kijken :).

verder:
ik ga serieus snoeien en verbouwen aan die code om het kleiner te krijgen. Eens zien of ik een beetje slim gebruik kan maken van het EEPROM (alfabet in opslaan en tekens oproepen als ik ze nodig heb. in de huidige code is dat niet zo en daardoor is b.v. de E 4x gedifinieerd.

als ik het al met al toch nog niet in de 16F628A gepropt krijg dacht ik voor de 16F685 oid te gaan. ook 20 pins, maar heeft 4K cod space, en als leuke bijkomstigheid een a/d zodat de potmeter voor speed weer gebruikt kan worden.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Maar de potmeter is op de print van velleman gebruikt voor het opwekken van de clock (rc oscillator tussen 4MHz en 8MHz), als je die aan een adc wil hangen moet je dus de print gaan aanpassen of met het RCIN commando gaan werken
(print blijft dan intact, dan wel de interne rc oscillator van de pic gebruiken)

16F685 bestaat niet het is 16F648A

Schema van het ding, heb ik ooit eens getekent in paint toen hij net in de winkel lag.

Als je de MK123 ooit nog eens gaat doen heb ik daar zo'n zelfde schema van.

[Bericht gewijzigd door Switching Power op vrijdag 18 mei 2007 17:03:09

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Je kan er ook natuurlijk een externe I²C eeprom aan hangen.
Daar kan je dan een hoop data opslaan waar je nu variabelen voor nodig hebt.

Theo

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Lucky Luke

Golden Member

Op 18 mei 2007 15:10:34 schreef Switching Power:
Maar de potmeter is op de print van velleman gebruikt voor het opwekken van de clock (rc oscillator tussen 4MHz en 8MHz), als je die aan een adc wil hangen moet je dus de print gaan aanpassen of met het RCIN commando gaan werken
(print blijft dan intact, dan wel de interne rc oscillator van de pic gebruiken)

o, m aan de klok van de PIC hangen is ook goed. als je de scrolsnelheid er maar mee kan regelen. het verklaart wel gelijk waarom dat ding van velleman zo onwijs flikkerd...
(dat geflikker heb ik er liever we; uit :), maar in mijn huidige code is het er ook uit)

16F685 bestaat niet het is 16F648A

heb er toch de datasheet van weten te downloaden... van de 16F685

Schema van het ding, heb ik ooit eens getekent in paint toen hij net in de winkel lag.

Als je de MK123 ooit nog eens gaat doen heb ik daar zo'n zelfde schema van.

he, thnx, ik had alleen ff opgescreven op welke pin welke schakelaar of welke led ROW/KOLOM zat, maar dit is wel ff wat duidelijker. maar in paint! dat lijkt me nog een hele rotklus...

V1_6 waar in nu aan werk word trouwens heel anders dan de 1_5 die jullie gezien hebben, en het zal ook wel ff duren voor 'ie af is...

(Het alfabet komt in het EPROM en word daar uit geladen, iets waarvoor ik de hele code ga omgooien)

@galaxy:
ik heb (of eigenlijk: de 16F628A heeft) voor mijn doel genoeg RAM, dus daaar hoef ik gelukkig neit moeilijk voor te gaan doen. (i2c eeprom op een 16f628a kost erg veel code denk ik. software i2c heb ik ook nog niet eerder gedaan)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

V1.6 is af. Helaas nog niet het alfabet in EEPROM, maar wel de code tot ongeveer de helft teruggebracht en 't doet 'tzelfde (alleen is de standaardtekst ingekort tot HO)

@ Henry S: de code tot de helft teruggebracht vooral dankzij je tip over arrays.

Tabel in EEPROM zal ik uiteindelijk gebruiken om het alfabet + wat speciale tekens in te zetten. zo hoef ik niet 2x dezelfde letter te definieren. er is dan nog wat EEPROM ruimte over, dus mischien kan ik daar later nog iets mee doen als tekst opslaan in EEPROM of een standaardtekst er in zetten.

verder werk ik aan 1.7, waarin het gat tussen de letters zou moeten gaan verdwijnen. dat heb ik nog niet voor elkaar, 1.7 zou tot nu toe hetzelfde moeten doen als 1.6. Maar het heeft de vervelende bug helemaal niks te doen... 1.7 duurt dus nog wel even. misschien duurt het zelfs tot 1.8 voor jullie weer wat van me horen.

link naar 1.6:
http://home.deds.nl/~elektronica/vmk124hck/code_2.bas

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

1_7_2 werkt. Er zitten nog wat bugs in, de bugfree versie gaat 1.8 heten. Ook zit ik nu aan de 1.9K (PIC16F628 heeft 2K), dus zal moeten uitwijken naar een 16F648.

de bugs in 1.7.2 zijn:
1) de tekst kan maar 1x goed worden weergegeven, daarna verschijnt er een berg crap op het scherm, maar na een (lang) tijdje komt de tekst weer terug.
2) vanuit de sub letter: word niet meer teruggesprongen naar mainloop:, iig niet wanneer het zou moeten
3) sommige letters verdwijnen te vroeg van het scherm, het scrollen verloopt daardoor wat schokkerig. dacht eerst dat het ergens anders aan lag.

hier is de source te vinden:

http://home.deds.nl/~elektronica/vmk124hck/v1_7_2.bas

ik zal weer van me laten horen als 1.8 af is. Ben ook bezig met een domoticaprojectje (ja, heb die spaghettiezooi weer opgepakt), en met dit natuurlijk

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

16F648A gesampled -> voti is dicht in augustus en wil toch wel door hiermee.

moeten jullie wel allemaal je VMK124 aan gaan passen met dat ding (als de code af is) zodat microchip er nog wat voor terug ziet :P

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Ik heb nu Proton+ van VOTI gekocht, dus heb nu eindelijk de legale volledige versie :D

maar ik kom er nog steeds niet uit met die VMK124...

Ik wil dus dat 'ie automatisch naar de volgende letter gaat. zoals in 7_2, maar dan zo dat het ook 2x achter elkaar werkt, en zodanig dat het nog reageert op de buttons...

daartoe heb ik in 7_3 wat code weggesneden voor het overzicht. het is eigenlijk weer terug naar af, want nu zit er weer die gap tussen de letters... (maar nu wel op een manier dat 'ie er vrij makkelijk uit te halen valt). Maar het probleem is:

zet ik in mijn code letterteller = letterteller + 1 dan slaat 'ie elke keer een letter over (alsof er letterteller = letterteller + 2 staat)
zet ik niks in mijn code dan blijft 'ie hangen op de eerste letter en gaat 'ie niet naar de volgende. (reageert dus goed)

zou een van jullie als buitenstaander met een frisse blik naar mijn code willen kijken?

1.7.3

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik zou INTRC_OSC_NOCLKOUT vervangen door ER_OSC_CLKOUT zodat de speed potmeter ook werkt, misschien moet je dan wel R10 en C2 aanpassen zodat de klok een beetje snel wil lopen.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Lucky Luke

Golden Member

dat lost mijn probleem nog niet op, maar 't is wel handig om de code wat te verkleinen. Ik vraag me alleen of of 't snel genoeg zal zijn...
(duikt in datasheet)

waarom eigenlijk met CLKOUT?
was er eigenlijk niet een RC_OSC optie? (zit een Ctje op 't bord, dus waarom niet gebruiken)

(duikt nu echt diep in datasheet)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 4 augustus 2007 17:48:06 (34%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)