Hoe worden industriele printen gemaakt?

Laatst vroeg een collega aan me hoe de printen die de firma laat maken nou precies gemaakt worden. En heel eerlijk gezegd wist ik het antwoord niet!
Dus vandaar mijn vraag, hoe worden industriele printen gemaakt?
Worden die ook geëtst, of zijn daar andere technieken voor?
En hoe zit het dan precies met multilayer printen?

Ik ben benieuwd!

Alvast bedank,

Henri

Op deze site is er een hele boel over te vinden (ik hoop nu dat ik de goede uit mijn bookmarklist geplukt heb).

Grotendeels "gewoon etsen" kan je zeggen. Voor multilayers wordt er met heel dunne laagjes printplaat gewerkt, die dan samengeperst worden tot een sandwitch van printplaatjes (een beetje zoals een cent-wafer eruit ziet, maar bij een multilayer leggen ze aan de rand geen koper, omdat dat anders kan kortsluiten).
Gaatjes worden gewoon geboord; en met een elektrolyseproces wordt dan metaal in de gaatjes aangebracht (ook voor de via's).
En voor "buried vias" (deze komen niet aan het oppervlak van de print, dat zijn via's tussen de binnenlagen van de print), dat weet ik niet exact, maar ik neem aan dat deze eerst gemaakt worden voor de buitenste lagen van de print aangebracht worden.

De laklaag en de bedrukking, dat is gewoon zeefdrukken, eventuele coatings (verzilveren of vergulden van contacten) is even in een badje steken.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Hugo Welther

Moderator

Er zijn ook nog printen met buried components. De die met de bondwires zit dan tussen de lagen in.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 6 augustus 2007 22:09:06 schreef Videomodulator:
En voor "buried vias" (deze komen niet aan het oppervlak van de print, dat zijn via's tussen de binnenlagen van de print), dat weet ik niet exact, maar ik neem aan dat deze eerst gemaakt worden voor de buitenste lagen van de print aangebracht worden.

Alle inner/outerlayer core's (dubbelzijdige printen) ondergaan in afzonderlijke batches dezelfde foto - ets - boor cyclus (met verschillend artwork). Als een tussenliggende core op een positie wel is geboord en doorgemetaliseerd en de naast gelegen core's niet heb je dus een buried vias. Het aanbrengen van de lagen is een enkele proces-stap waarbij de core's gestapeld worden met prepreg materiaal ertussen als isolatie. De gehele stapel gaat in een thermische pers (een paar ton druk bij 180 graden).

Door dit persproces kunnen alleen passieve componenten (R/C) in de multilayer meegenomen worden.

\OM

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 7 augustus 2007 01:11:48 (1%)

Kijk daar wordt ik een stuk wijzer van! Heren bedankt!