We lopen vast en zeker weer uit het aantal pagina's!

Als er gepost wordt...

Mn volgende project wordt een L-C-F-Fres meter. Met behulp van een AVR uC en een 74hc14 Schmitt trigger. (een soort van automatische grid-dipper tot ong. 50MHz, op harmonischen)

Het analoge deel zit na een ochtendje experimenteren in elkaar. En dan moet ik me daarna maar eens gaan verdiepen in de meer hedendaagse digitale techniek. Niet geweldig leuk, wel erg nuttig...

We kunnen nog even.

Hier is de beloofde beschrijving, beetje later ivm een dode scanner.

Zweetvoetje, ik ben nu twee weken op vakantie maar daarna wil ik wel knopjes voor je maken.

Fred

@fred: ik heb al al wel min of meer een oplossing, me broer had gelukkig nog M1.6 boutjes liggen, en er zitten nu mooie modeltreinwieltjes op :)

Teminste, bij de condensatoren. De rest van de ontvanger blijft waarschijnlijk knoploos, tenzij je tijd overhebt/wiskundebijles wil verdienen :P (al kan je het ook gratis krijgen)

@Henry: Wel jammer dat je van de originele miniatuur-bouw afwijkt. Je kan nu natuurlijk wel weer een goede varco erin zetten...
Wel een leuk schema.

Leuke schakeling is dat, Henry!

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op (13%)]

Idd leuke schakeling, jaren terug ook al eens geprobeerd, helaas later weer gesloopt.

Helaas zijn die platte varco's onvindbaar...
Uniframe is met wat zaag en buigwerk zelf te maken, dan had het idd een compact dingetje kunnen worden.

Maar nu heb ik ruimte voor een versterker, en die voer ik ook uit op montagebordjes... wordt nog een puzzel.

Van die platte varco's kan je inderdaad moeilijk aankomen. Maar die kleine varco's uit de gemmiddelde draagbare ontvanger zijn ook niet dikker dan 2cm.

Klopt, met het welbekende montage gedoe en vaak de pootjes aan de voorkant... Nee, doe me dan maar een echte ;)

pfwee, da's een hele echte Hubie.

Vorig jaar de laatste bij Stuut en Bruin weggehaald. Helaas in een wit doosje.

Wow, kippenvel en Sinterklaasavondgevoel.

@ Henry : Heb deze al jaren in het doosje zitten.
Verder heb ik nog een uitgangstrafo,F4 smoorspoel,een 402 en
2 plaatjes uniframe.
Het gekke is dat ik het eigenlijk zonde vind om te gebruiken.
Met veel plezier kijk ik al een paar weken mee op deze site,
ik wist niet eens van het bestaan af.Het gevolg is dat het
radiovirus weer de kop opsteekt en ik begonnen ben aan de
Radiomann met de PCL 86 (zie foto)
http://www.uploadarchief.net/files/download/afbeelding%20067.jpg

b.t.w. Die reflexontvanger die jij aan het maken bent,ken ik
niet,heb 2 boekjes " Jongensradio " maar daar staat die niet
in.

Op 17 augustus 2007 21:04:36 schreef Hubie:
@ Henry : Heb deze al jaren in het doosje zitten.
Verder heb ik nog een uitgangstrafo,F4 smoorspoel,een 402 en
2 plaatjes uniframe.
Het gekke is dat ik het eigenlijk zonde vind om te gebruiken.

Uitstallen in een toonkast :) Mooi verlichten zonder LED's.

b.t.w. Die reflexontvanger die jij aan het maken bent,ken ik
niet,heb 2 boekjes " Jongensradio " maar daar staat die niet
in.

"Halfgeleiders - De transistor en andere halfgeleiders in theorie en praktijk", H. de Vos, 4e herziende druk 1962. Muiderkring.

Kom ik een enkele keer nog tegen op een radiomarkt.

Ziet er netjes uit.
Zie ik nu ook nog originele oktal spoelhouders. kwijl.

Oude 6L6-jes slopen, glas kapotslaan en de pennen uitzuigen. ;-)

Op 17 augustus 2007 21:13:02 schreef KT88:
Oude 6L6-jes slopen, glas kapotslaan en de pennen uitzuigen. ;-)

Dat weet ik wel, maar dit zijn echte originele NOS zo te zien.

Die octal voeten kan je gewoon bestellen bij "tubes and more"
+ nog een heleboel ander leuk spul.

Misschien een tip.
De Octalvoet past exact in een 32 mm mof,in die mof zit een
kraagje zodat de octalvoet er net verzonken inpast.
http://www.uploadarchief.net/files/download/afbeelding%20077.jpg
klein druppie lijm ertussen en klaar is kees.
http://www.uploadarchief.net/files/download/afbeelding%20078.jpg

Op 22 augustus 2007 14:36:37 schreef Hubie:
Misschien een tip.
De Octalvoet past exact in een 32 mm mof,in die mof zit een kraagje zodat de octalvoet er net verzonken inpast.

Ah, goeie tip. Heb ook al eens op de KT88 manier, in dit geval een hele bups 6V6'en zitten slopen om hier spoelen op te wikkelen. Heb toen met porseleinen lichamen zitten prutsen die ik nog had liggen, maar net niet pasten.
Dit is echter ook een mooie oplossing.

<edit>
Tja, zo ging dat toen. Buizen kocht je met bakken tegelijk voor 5 gulden per bak. Het was dan ook geen enkel probleem deze te slopen voor (verloop)sockets e.d. of zelfs als doel te gebruiken bij het schieten met de windbuks.
Nu kan je daar alleen nog maar weemoedig op terugkijken.

[Bericht gewijzigd door qrp_man op (23%)]

@qrp_man porselijn of keramiek is natuurlijk veel beter voor
de stabiliteit,maar hoe wou je daar een gaatje inboren ??

Op 22 augustus 2007 16:28:04 schreef Hubie:
@maar hoe wou je daar een gaatje inboren ??

Er zat al een rij gaatjes in, kwestie van begin en eind er even doorheen halen. :+

@qrp_man,ik denk dat je zoiets bedoeld,maar dan uiteraard een stuk groter.
http://www.uploadarchief.net/files/download/afbeelding%20019.jpg
Deze zijn te klein,kunnen ook niet zoveel wdg.op
Is meer voor VHF denk ik.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (21%)]

Ik ben weer terug uit duitsland, veel leuke verbindingen gemaakt. Wat met zelfbouw antennes en tuners gespeelt en ondertussen FET bezig gehouden met vragen over impedanties en complexe getallen.

Komt de camping eigenaar naar me toe wat die draden inhouden, hij vond het prima als ik ze maar weer wel weghaalde voor ik naar huis ging. Hij dacht echt dat ik mijn zelfgemaakte multiband-dipool daar zou achterlaten. De buren (twee antieke duitse dames die de halve zomer in hun stacaravan bivakeren vonden het wel spannend zo'n echte funk-amateur. Hoe ver ik kwam met mijn zender. Had ik net 200km boven moskou gewerkt. Komt even later nummer 2 vragen dat haar zus vertelde dat ik wel 200km ver kwam met die zender, dat kon ze natuurlijk niet geloven, haar zus was wat doof, ik had waarschijnlijk 20km gezegt. Toen ik vertelde dat het 200km was was ze helemaal verbaasd. Dat is ver zegt ze. Maar ik had het al door, dat moskou was ook weggevallen. Dus toen ik vertelde dat het 200km boven moskou was stond ze me aan te kijken of ik haar voor de gek hield. En toen zei ze "wat spannend, ein richtige funkamateur zoiets hebben we hier nog nooit gehad. :-)

Zo nu ga ik een impedantiemeter maken en daarna gaat de oV1 afgeregeld worden. (als de dagen weer korter worden en de soldeeravonden langer)

Fredden, wij hebben jullie gemist

Hmm, wat mij eigenlijk interressant lijkt is om eens wat audio op de interwebs te zetten van hou de aether bij jullie klinkt rond een uur of 10 's avonds.

Ik kan pas iets ontvangen na een uur of 1, omdat er anders zo'n vreselijk berg ruis in zit.
Rond die tijd is het enige wat ik nog hoor wat geknetter. (Is dat bliksem?) Verder is de ruis dan bijna weg.

Wel slecht voor de nachtrust, zo'n hobby.

@fred: ik kan misschien volgend weekend wel ff langskomen om dat boekje af te geven, waarna jij knopjes voor mij kan draaien.
Veel succes met die 0v1. Wat een moeilijk apparaat is dat toch...

En oh ja, ik heb me net opgegeven voor het F-examen :7

ps. Haha, ik heb het laatste woord in dit topic. Op Henry na dan. Als ie tenminste op tijd zn bed uit is om dit dicht te gooien...