Ha, jij en ik verdedigen het vaderland kennelijk. De andere dames zitten met hun goedkope caravannetjes van het geld van lenen.nl vast allemaal op een kluitje op the Canarische eilanden...
Heb jij nog iets op stapel? Ik ben met van alles aan de gang geweest maar heb eigenlijk een paar rotklusjes die eerst moeten. Onder andere een filmschaal proberen te vervangen (als ik een reserve vind) op een
R210 ontvanger. Vreselijk...

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op (39%)]

ho, ho, ik ben er ook nog compleet met legervoertuig. Wij zullen stand houden. Morgen echter verruil ik mijn landmacht functie tijdelijk voor een marinepost.
En de rest is ook zinvol bezig. Fet zit in Noorwegen, daar schijnt nog een maagden overschot te zijn zodat we in september weer kunnen offeren. Je kon je bestelling bij hem opgeven.
Eat zit weer op de commandopost om de troepen aan te sturen.

Fredden

Lieve help, er kruipen nog wat wormen uit het houtwerk...! Groetjes!

Grutjes......

Ook naar Hoenderloo morgen, Frithjof?

Op 3 augustus 2007 11:51:13 schreef Frithjof Sterrenburg:
Lieve help, er kruipen nog wat wormen uit het houtwerk...! Groetjes!

Dan heb je een serieus probleem. Gelijk aanpakken voordat de rest van het antiek of het huis wordt opgevreten.
Uit een ander forum lees ik dat je met Perfacs, Tenco of HG houtworm bestrijding goede resultaten kan halen.
Een andere optie is een met petroleum doordrekte lap in de kast leggen en het geheel luchtdicht in een plastic zak.
Nadeel is dat je maanden later nog de peteroleum lucht ruikt.

Ik sla Hoenderloo over ivm familie omstandigheden.

Nee, geen Hoenderloo voor mij, de AOW is op...
Wij hebben indertijd alles wat we op veilingen kochten direct doorgestuurd naar een bedrijf in Abcoude waar ze de hele troep met blauwzuurgas hebben behandeld. Alleen voor aluminiumpest hoef ik te vrezen...

Aluminiumpest, dat krijg je toch alleen in een zilte omgeving?
Zitten er geen delen in die van ZAMAK zijn gemaakt. Dat lost in het niets op waar je bij staat.
ZAMAK = zink, aluminum, magnesium, en koper legering.

Het nivo is weer als van ouds hoog. :P

Weer of mooi weer (26oC in de shack), ik ben aan het knutselen, foto's volgen.

Edit - Foto's van de Reflexus germanicus:

Closeup van de twee gestapelde printjes:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/germaniumreflex4.jpg

Overzicht: Ruimte over voor eindtrap en speaker, batterijgevoed, twee AA-houders komen buiten op de achterkant:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/germaniumreflex5.jpg

Eén probleem minder, de bevestiging van de afstemcondensator is na gepas en gemeet, geboor en gedremel, bloed, zweet en tranen, gelukt:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/germaniumreflex6.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (68%)]

@Hugo W: lieve vriendin, zoals je je misschien herinnert woon ik in Heiloo. Dat ligt onder Alkmaar, en voor mensen die wel eens een kaart van Nederland hebben gezien (ook dat hoort tot de canon!) zal het duidelijk zijn dat zich even ten Westen daarvan een verzameling water bevindt die wel de Noordzee wordt genoemd.

Zo, van deze figuur zijn we weer even af...

Wat de ZAMAK betreft: in de loop van de oorlog schakelden de Duitsers voor hun radiochassis over op een of andere zinklegering. Er wordt wel gezegd dat die tot stof kon verkruimelen maar ik heb dat nooit gezien, in mijn vroegere Torn Eb bijvoorbeeld.

En dan @Henry S. Ik heb ook een varco van die constructie, alleen zijn bij mij de platensecties identiek. Dat is een stinker om te bevestigen, man. Nog veel erger is als je een schaaltje wilt versieren, dat kan alleen met een touwtje om het asje. Tenzij je "even" wat in elkaar freest zoals de Fredden dat uit de losse pols doen. Wat gruwelijk netjes ziet het eruit, lijkt wel een bouwontwerp van de MK. Zonde om in te kasten!

@de honkvaste dames: wie was er van jullie in Hoenderloo en was het de moeite?

En nog voor alle zekerheid: die "wormen uit het houtwerk" sloegen NIET op onze inboedel, maar op het feit dat na mijn prikkelende opmerking van 3 Augustus zich toch enige figuren - hoewel enigszins schoorvoetend - meldden.

Het is best gezellig op de boot, ik ben in goed gezelschap van slappe arnold, popovic en die pool waar ik zijn naam van kwijt ben. We zijn samen wat met antennes voor 2 en 70 bezig want collin had te veel air en wilde alleen op 2m.

Fredden

Ik ben sinds gister weer terug van een weekje schiermonnikoog. Pff, ik wou dat ik daar mn electronica mee naartoe had genomen. Het leek me leuk om eens eens een creatieve muggen-roosteraar te maken, die beesten waren er in rampzalig grote aantallen :(
Maar verder wel fijn gehad...

Ik ben nu bezig met het leggen van de laatste hand aan mn supergain3r. AM ontvangst lukt al, en dat gaat heel aardig. De MF werkt fijn. Ik heb nu net de BFO gemaakt, en ga straks nog ff een productdetector in elkaar steken.
Daarna moet ik die laatste 2 onderdeeltjes nog even in de kast bouwen, en dan heb ik een leuk ontvangertje.

Foto's en schema's volgen wanneer ik klaar ben. (ik heb nog helemaal niets van het schema uitgetekend, en ik ga waarschijnlijk ook de MF nog een klein beetje aanpassen.

@Henry: mooi gebouwd, precies zoals Dr. Blan het gewild zou hebben :)

@Roeland: hoe was het afgelopen met die tentamentjes? Geflopt, zeker?

Op 4 augustus 2007 18:26:23 schreef Henry S.:
<...>

@Henry; even een vraag, had jij die montagebordjes (weerstandsbordjes) bij Kent Elektronics vandaan? (Die je dus op maat moet zagen.)
...en kan ik misschien (indien het niet te veel werk is) een scan/kopie van het reflex-artikel van jou krijgen?
Alvast mijn dank!

Op 5 augustus 2007 08:55:29 schreef Frithjof Sterrenburg:

Zie:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/50914/2

Lorian: De fa. ARP te Tilburg heeft die bordjes, ze staan op zowat iedere radiomarkt en op de NVHR beurzen in Driebergen.

Op 5 augustus 2007 16:49:38 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Roeland: hoe was het afgelopen met die tentamentjes? Geflopt, zeker?

Alles gehaald...

Op 5 augustus 2007 17:05:32 schreef KT88:
<...>
Lorian: De fa. ARP te Tilburg heeft die bordjes, ze staan op zowat iedere radiomarkt en op de NVHR beurzen in Driebergen.

Ik kom niet zo vaak op beurzen e.d., maar bedoel je ARP Electronics, Gasstraat 37 te Tilburg? Misschien verzenden ze ook wel, zal eens informeren en anders een beursganger maar eens lief aankijken en €'s meegeven...

Op 5 augustus 2007 08:55:29 schreef Frithjof Sterrenburg:
En dan @Henry S. Ik heb ook een varco van die constructie, alleen zijn bij mij de platensecties identiek. Dat is een stinker om te bevestigen, man. Nog veel erger is als je een schaaltje wilt versieren, dat kan alleen met een touwtje om het asje. Tenzij je "even" wat in elkaar freest zoals de Fredden dat uit de losse pols doen. Wat gruwelijk netjes ziet het eruit, lijkt wel een bouwontwerp van de MK. Zonde om in te kasten!

De kast is eenvoudig te openen voor bezichtiging. ;)

Idd zijn het echte chassis varco's, de afstemknop komt er dus dan rechtstreeks, ik moet de as nog wat inkorten, en gebruik ik geen schaal.
Het is idd een MK bouwontwerp. :)
"Halfgeleiders - De transistor en andere halfgeleiders in theorie en praktijk", H. de Vos, 4e herziende druk 1962.

Ik ga nog een modificatie toepassen, ik heb van G. Kiss een setje AA143 diodes gekregen, zeer lage capaciteit (tussen de 0.12 - 0.22pf) en zeer hoge sperweerstand (500k - 1M).

Ach, het was gezellig en mooi zomerweer.

Op 5 augustus 2007 16:03:53 schreef (Z)weetvoetje:
@Henry: mooi gebouwd, precies zoals Dr. Blan het gewild zou hebben :)

Helemaal in de geest van Dr. Blan.

Op 5 augustus 2007 16:50:50 schreef Lorian:
@Henry; even een vraag, had jij die montagebordjes (weerstandsbordjes) bij Kent Elektronics vandaan? (Die je dus op maat moet zagen.)

Deze zijn gekocht bij ARP, Tilburg site is helaas nogal leeg, maar Kent heeft ze idd ook, binnenkort eens wat bij bestellen.

...en kan ik misschien (indien het niet te veel werk is) een scan/kopie van het reflex-artikel van jou krijgen?
Alvast mijn dank!

Scans komen zsm online, het is een mooi uitgebreid beschreven ontwerpje.

Op 5 augustus 2007 18:02:40 schreef (Z)weetvoetje:
Alles gehaald...

Gefeliciteerd!

ARP vind je op eBay. De eBaystore van dos107.
http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZdos107

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (37%)]

KT88, Hugo en Henry bedankt voor de informatie.

En dan nu de schema's van mijn ontvanger:

Blokschema, en het (oninterressante) audiodeel
http://img45.imageshack.us/img45/4922/scannensc4.jpg

De opbouw van de MF-trappen. van iedere MF trap kan je de terugkoppeling instellen, en de frequentie een klein beetje trimmen. Het werkt zeker niet vlekkeloos, maar met een beetje klooien kan je toch een mooie smalle of bredere doorlaat instellen, met vrij steil afvallende flanken.
De mixer is een simpele BF900 mixer. Want wat heeft het voor zin om een mooie ringmixer te maken indien je al een preslectietrap hebt voor de kruismodulatie enzo...
http://img45.imageshack.us/img45/4783/scannen0001ov5.jpg

De oscillatoren, met amplituderegeling en (de ene op 1.2V amplitude over de resonantiekring afgesteld, de andere op 2.4V over de resonantiekring afgesteld). Alles met een buffertje erachter.
En daarna de niet helemaal ideale preselectie. Het werkt wel, maar hij heeft nogal moeite met antennes met lage of juist hoge impedantie. Liefst een draad van 10m. Grootste probleem is waarschijnlijk het (noodzakelijke) high-pass filter, dat niet voor hoge of lage antenne-impedanties werkt.
http://img45.imageshack.us/img45/2379/scannen0002kj1.jpg

De bovenkant, er moeten dus nog knoppen op komen. Heeft iemand enig idee wat ik met die kleine dingetjes kan doen? die varco's met zo'n 4mm lang asje, van 5mm doorsnee, met 2 sleufjes en een M2 schroefdraad? Ik heb hier geen knoppen voor, en ik zou ook niet weten wat ik erop moet zetten.
http://img260.imageshack.us/img260/5048/m4100001ou5.jpg
En de zeer ordelijke ingewanden :+
http://img45.imageshack.us/img45/7563/m4100003qm9.jpg

Wat een sexy voet! Ik kom nog op de schema's terug, maar even over die knopjes: ik heb dat ooit opgelost door dunne koperen pijp die erop past in de lengte door te zagen en dan eromheen te knijpen. Dan paste een normale knop erop. Of de Fredden kunnen "even" draaien...

Zo, en een aanvulling:
hier staat de recente uitvoering van Frithjof's Wunderhorn met twee fetjes en een emittervolger voor aan de scoop of de teller. Vijf volt erop en een parallelkring eraan en hij fietst in elk geval van 100 kHz tot 30 MHz.
http://www.uploadarchief.net/files/download/fethorn%20001.jpg

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op (38%)]

Even een verzoek aan (Z)weetvoetje om de afbeeldingen naar teennageltjes om te zetten, 'beetje' te groot zo!
1024*768 is het maximum zonder de layout in de war te schoppen als de server traag is.

@Henry: Beter zo?

@Frithjoff: dat lijkt me wel effectief. Bovenop dat buisje kan ik dan een rond stukje plexiglas plakken ofzo.

Maar tis wel een hoop werk om dat allemaal te maken... Maarja, als t moet dan moet t...