Geachte heren, ik heb niet zo veel verstand uberhaupt maar als ik jullie teksten zie ben ik blij dat er een leuning aan me stoel zit tegen het eraf vallen pffff. Ik heb een horeca zaak en een vervelende buurman. Er komen vaak live artiesten en die zorgen voor min 2 weken ellende met de buurman. ik wil een db meter maken die meet van +/- 80 - 120 db. daarbij een schakeling (potentieel vrij contact volgens mij heet dat) als hij bv 100 db haalt dan moet er een lamp gaan branden en bij bv 105 db jawel stroom eraf van die groep, dan kunnen we lachen met z'n alle. heb op de site wel wat verhalen kunnen lezen maar wie wat wat ik nodig heb en waar ik het kan vinden. Heb hier wel een electro man lopen die maakt het wel in elkaar maar ik moet voor de spullen zorgen vandaar. leuk als het geluid harder wordt dat er een paar led lampjes aangaan en dan bij bv 100 db word het leuk. wie kan mij de buurman en die vervelende artiesten helpen. greetz D.
Zelfbouw kan natuurlijk, maar het is nog niet zo simpel.
Voor een commerciele toepassing is een compleet apparaat als de Dateq SPL3 (er zijn er vast meer) mogelijk een optie. link.
Hee thanks, ja had ik al gevonden maar kost iets van € 600,00 excl. Ik zag een schema op de site op http://www.circuitsonline.net/circuits/view/59 kan ik dat gebruiken, greetz D.
De TS heeft toch de te hard spelende bandjes, en het is toch zijn e-groep die dan uit moet?
Ik denk eerder dat de buurman steeds loopt te meten en steeds weer roept dat het boven een bepaalde norm komt.
Als de TS zo'n kast ertussen zet kan hij zeggen dat dat onmogelijk is omdat de boel dan stopt.
Nou hij heeft niet echt een apparaat denk ik maar hij doet het op gehoor volgens mij. Kan je me vertellen of dat schema http://www.circuitsonline.net/circuits/view/59 iets is om zelf een db meter te maken. greetz D.
Als je echt de stroom er af wilt halen zou ik iets met een tijd vertraging maken ... x-tijd boven bepaald volume, stroom er af ( of iets subtieler signaal naar amp onderbreken / knijpen )
iets suptieler is ook geen probleem zag bij sommige i.d.d. een tijdvertraging van zegmaar 20 sec en daarna pas ging een contact werken dus kan je de stroom evt. doen. Waar vind ik een print met benodigdheden wat ik nodig heb weet je dat toevallig. greetz D.
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
- Edit - Bericht verwijderd
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (87%)]
tot nu toe is het contact via de buurman en alleen mij en belt hij niet de politie maar dat duurt niet lang vrees ik. Dus ik zoek een oplossing eigenlijk bij me zelf om er een db meter te hangen en als de bandjes te hard gaan dat er een lamp aan gaat of erger dat de stroom dan uitvalt of whatever.
Op 28 augustus 2007 23:33:34 schreef dannydancer:
Hee thanks, ja had ik al gevonden maar kost iets van € 600,00 excl. Ik zag een schema op de site op http://www.circuitsonline.net/circuits/view/59 kan ik dat gebruiken, greetz D.
wat een onzin dat dat te duur is, ja het is een hoop geld.
maar volgens mij gewoon aftrekbaar van de belasting net als een biertap en meubilair.
een boete van de politie of de zaak een week gesloten kost meer aan omzet.
je hebt een bedrijf, denk zakelijk.
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Je moet in dialoog blijven met de buurman en hem laten beoordelen wat een acceptabel niveau is.
Dan merk je vanzelf of hij wil meewerken of datie alleen wil zeiken over de herrie.
Als hij wil meewerken dan kan dat het begin zijn van een uitstekende relatie.
Stuur hem desnoods een keer op jou kosten naar een pretpark o.i.d. Dat lijkt op afkopen en dat is het ook.
Het gaat om het 'aanpassen' van zijn beleving.
Het meten van de geluidsdruk is lastig, zeer subjectief, erg veranderlijk en zeker niet het einde van het verhaal.
In mijn ervaring verharden vaak de standpunten na een meting. Voor het meten is er nog dialoog maar daarna is het alsof alle opties zijn gevlogen.
Maar het kan ook dat je buurman daarmee genoegen neemt.
Als je toch wilt meten dan kun je in dat geval het beste een onafhankelijke partij nemen.
Die 0900-8844 peeps komen alleen op klachten van je buurman en zijn in dienst van de gemeente om JOU beperkingen op te leggen.
Dat moet je in ieder geval voor zijn.
Valt dit niet onder bedrijfsrisico?
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 28 augustus 2007 23:33:34 schreef dannydancer:
Het is een zakelijke investering die je doet. ALs je het apparaat waar Aart naar verwees ( 729 Euro ex BTW) gewoon afschrijft over 3 jaar kost dat ding minder dan 1 euro per dag.
Het zelf bouwen van iets wat aan je vraag voldoet lijkt me eerlijk gezegd valse zuinigheid. Een rechtzaak of kwijtraken van vergunning door een buurman die klachten heeft kost meer.
Met een dB meter ga je het niet redden. Ik heb een soortgelijk probleem met openlucht houseparties een paar kilometer verderop. Alsof er een auto met zware geluidsinstallatie voor de deur staat te stampen en dat van 12:00 tot 23:00. Er schijnen geen enkele regels of richtlijnen te zijn voor de lage tonen! Die meet je met een dB meter namelijk niet en daarmee is voor de gemeente de kous af.
Kortom, als je geen last met de buurman wilt hebben, dan kun je het beste het vermogen van de installatie beperken en dat kun je doen door de wisselspanning die uit de versterker komt te meten en te begrenzen indien de grens wordt overschreden. Een dergelijk apparaat is te koop en heet een limiter.