Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Mijn 230V-LEDschakeling is inderdaad niet optimaal gezien het totaal opgenomen vermogen/LED-vermogen, en ook de hoge inschakelpiek is niet ideaal voor een LED.
Zonder de serieweerstand zag ik witte flitsen door mijn LEDs gaan bij het inschakelen (waarna ze het nog maar zéér kort uithielden).
Met de serieweerstand werkt de schakeling nu al meer dan 10 jaar naar volle tevredenheid (geen enkele LED heeft sindsdien meer de geest gegeven).
Niettegenstaande de enkelvoudige gelijkrchting in mijn LED-schakeling heb ik nooit het 50Hz-knippersyndroom opgemerkt (en God weet hoe gevoelig ik daarvoor ben. Als ik bij een klant binnenkom haal ik zo op het zicht de computers met 60Hz-monitorinstelling eruit...).
Zéér informatief: Lees het Elektuurartikel "Een LED aan het net" uit 01/2006 er eens op na (N060173.pdf op de Elektor 2006 CD).
CD 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Effe zitten puzzelen...
Als je een weerstand van 12 ohm in serie met de led zet, en daar een transitor bij zet. De transistor sluit de led kort als de stroom meer dan 50 mA wordt. Moet je natuurlijk wel een tor hebben die het niet zo erg vind om zo nu en dan 17 mJ te verduren te krijgen, en de piekstroom ook niet erg vind.
Evt. uit te breiden met een serie weerstand die dan bijvoorbeeld de piekstroom tot 1A beperkt, waar dan veel minder vermogen in gaat zitten dan wanneer je de stroom tot iets wil beperken waar de ledjes tegen kunnen.
In plaats van de LEDs te beschermen zou het ook mogelijk zijn om de serieweerstand te handhaven en - na verwerking van de hoge inschakelpiekstroom - deze kort te sluiten. (transistor/ triac?)
Ook dacht ik (zonder gehinderd te zijn door al te veel kennis van zaken) aan het gebruik van een NTC thermistor als serieweerstand. De weerstand daalt hiervan als de temp toeneemt (dus als er vermogen verstookt gaat worden). Niet een helemaal 100% oplossing.
En heeft iemand al eens zo'n 220V LED lamp gekraakt? Wat zit daarin?
Meer over de mogelijkheid een thermistor te gebruiken, zie:
http://www.ametherm.com/Inrush_Surge_Limiters.htm
Wie heeft een suggestie voor een te gebruiken type?