Wie heeft het LA gedeelte van de RIGOL DS1042CD al gebruikt?
Ik heb een uC schakeling met een PIC18F4620 en hieraan gekoppeld een externe ADC (LTC1296)
Ik wil nu met LA de volgende signaal lijnen bekijken
#define LTC1298_CS PIN_C0
#define LTC1298_CLK PIN_C3
#define LTC1298_DOUT PIN_C4
#define LTC1298_DIN PIN_C5
Hoe moet ik de scope instellen??
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
niet raar bedoelt, maar heb je de manual bekeken?
daar staat zelfs een case in geloof ik omtrent het gebruik van de LA.
Jeroen Boere
Op 2 september 2007 18:27:20 schreef The Puma:
Ik zie geen voorbeeld erin staan.Kan niemand me een aanzet geven hoe een en ander werkt
hmm, excuses je hebt gelijk, ik dacht dat er ook een LA example in stond.
Maar zoals ik het gedaan heb:
- sluit de clips aan, tellende vanaf D0
- sluit GND aan
- zorg dat je LA zichtbaar is op je scherm
- stel het type signaal in (TTL, CMOS of anders...)
- speel met de tijdbasis
- en gebruik eventueel de AUTO functie.
wat heb je zelf al ondernomen?
Yep,
ik krijg de signalen niet goed in beeld
Je ziet de blokgolven heel even en dan zijn ze weer weg.
Zouden toch continue zichtbaar moeten zijn?
Jeroen Boere
Op 2 september 2007 18:43:25 schreef The Puma:
Yep,ik krijg de signalen niet goed in beeld
Je ziet de blokgolven heel even en dan zijn ze weer weg.Zouden toch continue zichtbaar moeten zijn?
en als je met de tijdsbasis speelt, lijkt wel of je sample periode te lang is.
droid
Do Androids Dream of Electric Sheep?
Ik denk dat je bijv. met pattern trigger kunt beginnen (trigger-menu-mode-pattern) Dan wat triggerbits instellen, 1 of 2 bits is in jouw geval al genoeg denk ik.
Zie ook blz. 2-50 van de handleiding.
Vraagje pattern trigger
Moet ik alle vier kanelen (D0-D1-D2-D3) op pattern trigger zetten?
En wat moet in het code menu (high,low,ignore,rising edge, falling edge)
Niemand nog met de LA gewerkt?
Jeroen Boere
Op 2 september 2007 20:18:32 schreef The Puma:
Vraagje pattern triggerMoet ik alle vier kanelen (D0-D1-D2-D3) op pattern trigger zetten?
En wat moet in het code menu (high,low,ignore,rising edge, falling edge)
Niemand nog met de LA gewerkt?
als ik zo jou toepassing zie dan zou ik op CLK-pin gaan zitten. En op HIGH of rising edge gaan zitten.
heb je al verschillende instelling geprobeerd? ik kan me zo voorstellen dat de ene beter reageerd dan de andere
droid
Do Androids Dream of Electric Sheep?
Het kanaal waar CS/ aanhangt moet je op LOW laten triggeren (CS active low, dan gaat de chip reageren)
Kanaal waar Din aanhangt op high, dan triggerd de scope als er een hoog nivo op Din langs komt.
Waarschijnlijk werkt dit al, als je niet ziet wat je wil zien, moet je gaan bekijken of je snapt wat je wel ziet, en eventueel nog meer triggervoorwaarden op gaan geven, om beter te specificeren waar je naar zoekt.
Kan iemand eens proberen om bv spi signalen via de LA optie zichtbaar te maken.
Zou me al een stuk helpen met welke instellingen hrt werkt.
Moet toch niet zo moeilijk zijn om signaallijnen zichtbaar te maken.
Misschien is het wel handig dat iedereen die deze scope heeft zijn/haar bevindingen mbt tot de LA gebruik hier te posten.
Alle ervaringen zijn welkom
[Bericht gewijzigd door The Puma op (27%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een LA is net als een scope. Je krijgt de signalen te zien, zodra er een trigger heeft plaatsgevonden.
Voor de trigger heb je bij de Rigol LA nog wat extra mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld opgeven dat ie pas triggered als er aan een rits voorwaarden (de eene ingang laag, de volgende hoog, ... ) is voldaan.
Om makkelijk te beginnen kan je je kanaal ch1 (geel) van de normale scope op CS of hoe dat ding dan ook heet zetten, en de "DIN" of "DATA" op de andere. Vervolgens gewoon triggeren op ch1. Dan op run-stop om de boel stil te zetten (run/stop knop wordt rood).
Vervolgens kan je met de tijdbasis en tijd-offset gaan draaien om te kijken wat je allemaal "gevangen" hebt.
Dan kan je proberen of je dit met de LA kan reproduceren.
En vervolgens kan je dus ook belangrijke signalen als CLK gaan meenemen. (een signaal kan er uit zien als hoog-laag-hoog-laag-hoog-laag-hoog-laag-laag-laag-laag-hoog-laag etc..., terwijl blijgt dat tijdens de laag-laag-laag-laag de clock ook even stopt omdat je net de volgende byte aan het zoeken bent in de code voor je microcontroller!)
Good luck!
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
2 woorden uitleg over de 'logic analyser' in dat ding.
- schakel de kanalen in die je wilt gaan gebruiken.
- ga in het trigger menu.
je kan per kanaal aangeven of ie hoog ( H) , laag (L) , of niet meetelt (X)
op slechts 1 kanaal kan je ene flank detectie doen ( rising of falling : dat zijn sybooltjes maar ik zal hier in de tekst R(ising) en F(alling) gebruiken)
hoe werkt dat ding.
de trigger vuurt af door middle van ene AND operatie op alle ingangen.
stel : 4 ingangen ingesteld als
3210
HLXR
als kanaal hoog 3 hoog is EN kanaal 2 LAAg is EN er komt een rising edge op kanaal 0 dan triggert de scoop.
dus voor SPI trigering.
je hebt 4 draden : CS ,SCK, MOSI en MISO
sluit je draden aan.
voor CS stel je H in als trigger. voor MISO en MOSI stel je X in
voor SCK stel je RISING in ( of ist FALLING bij SPI ? )
van zodra je chip dan gesleecteerd wordt EN er komt ene klok : baf .. scoop sampelt zijn geheugen vol.
de rigol heeft diep geheugen : gebruik het. zet de tijdbasis vrij groot. je kan dan later inzoomen door aan de timebase te draaien. wat in het geheugen zit blijft staan.
nu is er nog iets. Stel dat je meerdere transfers gaat doe na elkaar. het is dan ogelijk dat de tweede de eerste overschrijft.
zet je scoop dan niet in AUTO of NORMAL maar in single shot triggering
eenmal het gehegen vol is stopt de scoop . hij herwapent niet opnieuw
en nu een iets technischere uitleg :
dat trigger systeem zit als volgt in elkaar.
1) je hebt eerst een QUALIFIER ( zeg maar de trigger conditie)
- voor ene analoog kanaal : de drempel ( LEVEL ) of de EDGE
- voor ene digitaal kanaal de AND operatie van de condities H/L/X/R/F die je per kanaal kan instellen EN de mode die je kiest vor de kanalen ( TTL CMOS ECL , whatever. die functie stelt e drempel in. ttl is 2.4 volt enzovoort )
je kan ook analoog en digitaal combineren. met andere woordne in logic mode kan je er ook nog ene analoog kanaal bij sleuren en daar de drempel op kleven.
de QUALIFIER vuurt af (FIRE) als de trigger conditie is voldaan : de logische vergelijking is TRUE
2) het trigger systeem zelf
daar heb je weer verschillende mogelijkheden.
- NORMAL : scoop kijkt niet naar de QUALIFIEr maar blijft sampalen. de scoop cycled automatisch tussen ARM en FIRE
- AUTOMATIC : de scoop kijkt naar de QUALIFIER. telkens de qualifier evalueert naar TRUE vuurt de scoop af en sampelt hij zijn geheugen vol.
- SINGLE : de scoop wacht op qualifier : sampelt zijn geheugen vol en STOPT. tot jij op ARM ( of START ) duwt.
je kan dan ook nog met PRE trigger gaan spelen.
we gaan effe van 50% scenario uit:
zolang er GEEN qualifier komt blijft de scoop TOCH sampelen. hij overschrijft het geheugen continue. hij toont het alleen niet.
op het moment dat er een qualifer komt markeert de scoop waar hij juist zit in het geheugen en schrijft verder. hij samplet dan voor de halve lengte van het totale geheugen.
stel je scoop is 1000 punten diep. op het moment dat er ene qualifier komt zit hij op punt 700. dat markeert hij en sampelt van daar nog 500 punten verder ( 50 % van 1000 ) de scoop stopt met schrijven op punt 200 ( hij is immers overgerold van 1000 naar 1. 700 = 500 = 1200 maar bij 1001 is hij op 1 gesprongen )
de scoop weet dat er nu ene 'offset zit in het geheugen' hij weet dus dat punt 201 helemaal links op get beeld moet komen en punt 200 helemaal rechts.
punt 201 tot 700 bevatten de data voor het trigger event. punten 701 tot 200 bevatten de data na het trigger event.
hopelijk is het ene beetje duidelijk