Show your projects! Part 5.

Dit topic is gesloten

pros at linux punt be

zoals hij in eerdere posts typte ;)

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl

Op 9 september 2007 18:55:09 schreef pros:
Dat laatste is juist, maar het laat zich vooral merken bij kleine trafo'tjes. Ik tak m'n nuldoorgangsdedektors altijd rechtstreeks van het lichtnet af - dan ben ik er zeker van, dat het 100% juist is.

Vandaar de truuk met 4x1n4007, 100K, de optocoupler en de 74HCT14.

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Ik gok er op, dat de ohmse weerstand van de primaire wikkeling schuldig is. Maar meer dan een gok is het niet.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat komt door de zgn. lekinductantie van een transfo. Die gedraagt zich als een spoel in serie met de wikkeling en zorgt voor een kleine faseverschuiving. Bij cheapo transfootjes is dit erger, bij ringkernen zo goed als onbestaande.

Hier dan het 10 jarenplan van mij:
De regelbare labovoeding uit de ozo bekende 1982 elektuur:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LJCWEAOG.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZAHOBJPE.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-M8U8PQPU.jpg

Hier de rest: http://www.mijnalbum.nl/Album=KHDR6YCE

30V 5A,
3 vaste outputs: 12V 1A, 5V 4A, 3.3V 4A.
Fan wordt aangestuurt als het warmer wordt dan 60 graden.
Verder spreekt alles wel voor zig.

Die print met de blauwe bloktrafo is de 2x voeding voor de DVMétjes bedankt zonnepaneeltje voor de onderdelen/info! en natuurlijk de rect van CO :* haha

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Dus de CV-off-Led (current variation off) noem jij "short circuit" :D

Mooie overzichtelijke frontplaat, Niels.
Met welk programma heb je die nou gemaakt? (ik gebruik inkscape)

Ik mis nog iets..., waar komt die 5A nou toch vandaan, ik zie helemaal geen dikke trafo...:P

Turbokeu

Golden Member

Mooi!

Waar is je 5A hoofdtrafo?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ringkerntrafo zit op de begaande grond ;)
Onder de stuurprint..

Als ik er een foto van wou showen moest ik hem weer helemaal slopen..

De frontplaat van de voeding is gemaakt met frontdisigner van abacom..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

't Heeft tijd gekost, maar het resultaat mag er wezen!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Jup!
En nu de PEOM ;) vanavond even de waardes doormailen! welke eigenlijk?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Ik zou die mooie grote gele elco maar eens vervangen voor een moderne :P Ik heb slechte ervaringen met die mooie gele jaren 80 elco's van Frako en ROE ....

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZAHOBJPE.jpg

Op 11 september 2007 19:36:38 schreef Dominic:
Ik zou die mooie grote gele elco maar eens vervangen voor een moderne :P Ik heb slechte ervaringen met die mooie gele jaren 80 elco's van Frako en ROE

Maar misschien is het een Rifa? :-)

@TJ: Alle referentieweerstanden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Ahhhh jammer van die radiale ipv axiale elco's... Even een paar extra gaatjes boren zodat je die lange aansluitdraden niet meer ziet. Is ook wat steviger.

Verder is het knap werk.

@Dominic: Plofco's ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ja dat moet ook allemaal nog gebeuren he!

Die gele elco heb ik nagemeten..
En weer op spanning beracht..

Hij doet het dus ik ben blij!
behalve dat op een of andere manier nu die voltmeter + amp dood is :(:(

[Bericht gewijzigd door Technojunk op dinsdag 11 september 2007 20:03:13 (17%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 11 september 2007 20:02:11 schreef Technojunk:
ja dat moet ook allemaal nog gebeuren he!

Die gele elco heb ik nagemeten..
En weer op spanning beracht..

Hij doet het dus ik ben blij!
behalve dat op een of andere manier nu die voltmeter + amp dood is :(:(

Het is maar een waarschuwing ... doe ermee wat je wilt maar Henry noemt het niet voor niets plofco's ...

Sine

Moderator

Die elco zit ik niet zo mee ...

Ik ben alleen bang dat je koeling wat *erg* krap bemeten is ...

Zeker als die kast dicht zit.

Komt nog een gat boven in..

En die elco komt wel een keer een andere in als ik er 1 tegenkom/ergens mee kan bestellen

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 11 september 2007 21:01:35 schreef Technojunk:
Komt nog een gat boven in..

En die elco komt wel een keer een andere in als ik er 1 tegenkom/ergens mee kan bestellen

okee, zaterdagavond 22 september 2007 willen we dus een andere foto zien:P

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sine

Moderator

Dan nog ... je kunt hem op de foto niet echt duidelijk zien ... maar als je daar 350W in moet kwijtraken denk ik dat je een probleem hebt.

Zeker als dat IN de kast moet !

ik heb zelf een voeding gehad met iets minder vermogen, maar die had het zelfs met een koelblok ter lengte van jouw kast met daar een heftige fan op nog moeilijk.

Het formaat kast kon wel eens overeen komen gok ik.

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/IMG_0077.JPG

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 11 september 2007 21:32:05 (54%)

Lucky Luke

Golden Member

Op 11 september 2007 21:01:35 schreef Technojunk:
Komt nog een gat boven in..

En die elco komt wel een keer een andere in als ik er 1 tegenkom/ergens mee kan bestellen

wat is de waarde van die "plofco?"
hier loopt mijn voeding op. En het is eigenlijk een beetje te veel want hij valt heel erg traag af nu (zitten er 5 in, paralel)
(die voeding moet ik ook nog een x showen, ben alleen bang dat jullie 'm niet mooi vinden :P binnenwerk is een zootje, buitenwerk is "functioneel" )

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Er zit 4700 uF 63V in..

Dat koelblok werjt uitstekend.. heb er al een lamp achter gehad.. trok 4.3A Op een gegeven moment werdt het ding heet.. heter.. en ging het fannetje aan.. deze koelde goed!
Heb hem een kwartier laten branden en alles functioneert nog steeds zonder overhit te raken!

Die elko zal wel.. als hij ploft doe ik er wel een nieuwe in..

En Sine: Die kast van mij is veeel kleiner..

En maken jullie je nou maar niet druk dat dat koelblok te klein is.. het werkt allemaal perfect.. (behalve dat mn meters gesloopt zijn :()

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Het zal nu nog wel perfect werken, tot je eens kortsluiting maakt en je het hele transfovermogen in je koelblok staat te stoken.

Je kan de situatie waarschijnlijk al wat verbeteren door de fan in het achterpaneel te monteren, ter hoogte van het koelblok. De fan kan dan lucht tussen de ribben van het blok trekken, en de warme lucht meteen naar buiten blazen. Soort koeltunnel principe.

Dan doe ik dat! en maak ik even van karton een soort van lucht tunnel..

[Bericht gewijzigd door Technojunk op woensdag 12 september 2007 16:02:35 (56%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Dit topic is gesloten