He allemaal

Ik ben in het begintijd perk in de elektronica en weet het een en ander wel maar een beetje basiskennis.

Nou is mij gevraagt om een klopsensor uitlees app. te maken .. deze bedoel ik dan die in auto's voorkomt .

ik heb al veel zitten lezen op internet maar daar doen ze het signaal versterken met een recorder en luisteren dan of er klop ontstaat hierover is veel te vinden , maar dit is niet wat ik wil ...

Ik wil dit graag met een schakeling maken dat er led'd op gaan branden is dit te maken met een VU - Meter .

Wie kan me met dit projectje helpen

Alvast bedankt

Op het elektrische signaal wordt in het motormanagement een voor deze specifieke motor geschreven algoritme losgelaten dat de karakteristieke trillingen van pre-detonatie herkent. Herkende 'kloppende' verbrandingen leiden ertoe, dat het ontstekingstijdstip wordt verlaat.

http://www.autokompas.nl/archief/2004/14/Motormanagement_makkelijk_gem…

Absoluut geen beginners project. En je loop het risico bij motorschade door het kloppen dat jij de schuld krijgt omdat je schakeling niet goed heeft gewerkt. Niet aan beginnen dus.

Zoek eens op megasquirt. Dit is een zelfbouw ontsteek en inspuitsysteem voor auto's met onder andere een aansluiting voor een klopsensor.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (72%)]

Kistler is het bedrijf als het gat om dit soort vragen. Ze hebben de sensoren en de elektronica, welke bij ontwikkeling van alle motoren en bij bewaking van grote motoren gebruikt worden.

Wij hebben ook eens een aantal min of meer grote motoren (0,5Mw) met hun sensoren "behangen" maar echt eenvoudige materie is het niet.

Op hun site is wel heel erg veel terug te vinden zoals dit:
http://www.kistler.com/medias/Yg4ff7yTUiNBP85D8YwBEd-30.pdf

Ok ik weet wat het gevaar is van detonatie ik heb wels eens een blok open gehad dat daarop kapot was gelopen .

wat ik wil doen om dat app. af te stellen is gewoon naar de sloop rijden en daar op een motor afstellen en laten kloppen ..

Megasquirt werken wij al mee maar niet iedereen heeft het geld om dat systeem te betalen. dus chiptuning is dan de stap die we zetten maar dan is het wel makelijk om een klopsensor uit te kunnen lezen.. wij zijn gewoon hobbiisten en willen het liefts alles zelf zo goedkoop mogelijk dingen maken/uitproberen .. kan er wel een kopen maar dan ben ik 1000 pluerie ligter voor dat geld kan ik een hele mooie autoambulance kopen ..

dus als iemand weet hoe het kan hoor ik dat graag

GR

De huidige klop/pingelsensoren geven geen "aan/uit" signaal voor pingelen op een specifieke frequentie (rond de 5 kHz) maar zijn eerder "trillingsmicrofoons", die dus een eerder breedbandig analoog signaal produceren.

Dat laat het motormanagementsysteem om meer uit de brandstof te halen, en onder volacceleratie bvb kan de voorontsteking dan echt op het randje van pingelen afgesteld worden.

Als je echt hierin geinteresseerd bent, kan je je miscchien verdiepen in bvb het motormanagement systeem van een Golf GTI of een jap racebakje. Als het een passieve lineaire tweedraadssensor is kan je misschien de line/mic in van een laptop gebruiken en dan realtime FFT analyse toepassen, als je een smalbandig resultaat (bvb 4900-5100 Hz) krijgt heb je een traditionele gestemde pingelsensor, is het breder dan kan je er meer mee. De smalbandige zou je eventueel met een vu-achtig metersysteem in de gaten kunnen houden maar je gaat veel false alerts krijgen, zowel positief als negatief.

Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, bijvoorbeeld de montage is super-kritisch. Want bij hogere toerentallen en onder belasting maakt alles meer lawaai, en je kan knock hebben zonder dat je het ziet of je sensor kan al triggeren terwijl het gewoon geluid van de kleppen of nokkenas of distributieketting is.

Bert