Minivoeding

Turbokeu

Golden Member

(Nog) Een projectje erbij:

Ik heb al een heel tijdje zin om een regelbare minivoeding te maken, voornamelijk voor +5VDC voor TTL/PIC-schakelingen.
Het is meer een uitdaging dan een praktische schakeling (praktisch is natuurlijk beter).

Met mini bedoel ik alles:
- mini-performanties: ongeveer 0-10V/met stroombegrenzing van 0 tot een paar 100-en mA (meer is beter).
- mini-behuizing: alles moet in een zéér kleine (metalen) behuizing passen.

Trafo's en componenten heb ik zat liggen, de uiteindelijke grootte van de behuizing zal afhangen van het uiteindelijk ontwerp (MOET klein blijven).

Frontpaneel:
- V + A-regeling
- On/off
- Uitgangsbussen
- Digitale V + A DPM-uitlezing

De DPM's heb ik ook reeds liggen (4x Lascar DPM1S:

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0025.jpg
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0026.jpg
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0027.jpg
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0028.jpg

Heeft er iemand ideeën of een schemaatje? (aub niks met LM317/L200/L78xx)
En het moet echt klein blijven.

Thanks!

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Oef, klein wordt een uitdaging ... zeker omdat je ook nog een ( mini ) voeding voor de dpm's nodig hebt ... ( of je moet die handig uit de bestaande voedings spanning kunnen halen.)

met een L200 is heel simpel een regeblare voeding te maken, alleen heb je weer een negatieve 2,7V nodig om tot nul te kunnen regelen ( bestaat er een to92 LM733 ? )

Met een beetje creatief printontwerp moet een "echte" ( ompampje voor stroom en spanning ) voeding heel klein te maken zijn. zeker met 78Lxx-en voor vref en de negatieve spanning.

in mijn draagbare sleurbare voeding zit de hele voeding al aardig compact op een stukje pcb, en daar zit nog een extra opamp bij als dissipatie begrenzer die er eigenlijk af kan, dat is al ERG klein te maken.

Doe je het in SMD blijft er helemaal niets van over :P

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/KIF_2784.JPG

Schema is grofweg volgens dit principe : http://www.elv-downloads.de/service/manuals/22532_Universelle_Netzteil…

Turbokeu

Golden Member

Op 3 september 2007 09:21:21 schreef Sine:
Oef, klein wordt een uitdaging ... zeker omdat je ook nog een ( mini ) voeding voor de dpm's nodig hebt ...

Ik zie het inderdaad meer als een uitdaging.
Met twee mini 12V/0.35VA printtrafootjes van bij Wouter moet het doenbaar zijn (heb er actueel maar ééntje, heb al een mailtje naar Wouter gestuurd).

met een L200 is heel simpel een regeblare voeding te maken, alleen heb je weer een negatieve 2,7V nodig om tot nul te kunnen regelen ( bestaat er een to92 LM733 ? )

Tja, de L200 heeft ook nog een vaste stroombegrenzing...

in mijn draagbare sleurbare voeding zit de hele voeding al aardig compact op een stukje pcb, en daar zit nog een extra opamp bij als dissipatie begrenzer die er eigenlijk af kan, dat is al ERG klein te maken.

Doe je het in SMD blijft er helemaal niets van over :P

Is dan eindelijk eens de gelegenheid om mijn duizenden SMD-componenten toe te passen...;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dan heb je denk ik meer dan genoeg aan een power opamp als het niet meer gaat om enkele honderden mili amps. Ben even het typenummer kwijt, maar TI heeft er een aantal, OPAxxxx

Sommigen bieden ook current sense pinnen voor een potmeter gestuurde stroombegrenzing.

Edit: even met de parametric search op Iout zoeken, dan vind je zo wat geschikts :)

[Bericht gewijzigd door MagicBox op maandag 3 september 2007 10:54:39 (14%)

Als je er PIC'jes en TTL mee wilt voeden zou ik gewoon een vaste +5 kiezen, naast eventuele regelbare spanningen.

Ik heb zelf wel eens een soortgelijk idee gehad, een kleine 7805/7905 sy 5V voeding aangevult met een LM317 voeding van 0-20 V (evt. op een spanningsverdubbelaar).
Eventuele DVM's van de laatste kun je dan in veel gevallen voeden uit de + en - 5V.
Een stroommeting in de gnd is gelijk ook bruikbaar voor de 5V.

Het voldoet niet aan de eisen van TS, maar ik denk dat zo een voeding in heel veel experimenteerbehoeften kan voorzien. Een instelbare stroombegrenzing gebruik ik zelf vrij zelden.

[edit]
Ontwerpje even opgezocht, het is ooit gemaakt nav een andere discussie op Co welke zo verliep dat ik het toen niet geplaatst heb.

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 3 september 2007 14:11:55 (17%)

Sine

Moderator

Op 3 september 2007 09:46:28 schreef Turbokeu:
[...]
Ik zie het inderdaad meer als een uitdaging.
Met twee mini 12V/0.35VA printtrafootjes van bij Wouter moet het doenbaar zijn (heb er actueel maar ééntje, heb al een mailtje naar Wouter gestuurd).

Gezien de lage stroom kun je de spanning voor de voltmeter bv uit de voeding halen met een simpele zener.

[...]
Tja, de L200 heeft ook nog een vaste stroombegrenzing...

voor een paar honderd mA voeding kun je daar prima uit met een 100 Ohm draadgewonden potmeter. dan is je minimale stroom iets van 6mA, enige nadeel is dan weer het formaat van die dingen.

Een nette L200 stroombegrenzing kost je overigens 1 enkel opampje, de datasheet staat vol met schema ideeen

Henry S.

Moderator

Ik kwam een droedel in het archief tegen:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/Simpele%20voeding.jpg

Aan de basis van T3 een potmeter? Zener weg?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

wat ik nu doe is mijn AVR voeden met de USB spanning van mijn PC .

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
Turbokeu

Golden Member

Reeds bedankt voor alle reacties.

Op 3 september 2007 17:53:58 schreef Sine:
[...]
Gezien de lage stroom kun je de spanning voor de voltmeter bv uit de voeding halen met een simpele zener.
[...]

Ik heb twee gescheiden voedingspanningen van +5VDC nodig voor de Lascar DPM's (ieder max. 150µA).
Daarom dacht ik aan Wouters's 12V/0.35VA mini-printtrafootjes, + gelijkrichtertjes met 1N4148's, een paar ceetjes en twee 78L05 regelaartjes. Spijtig genoeg heeft ie er geen meer over.
Bij Farnell net een 2x9V/0.35VA trafootje met gescheiden secundaire wikkelingen gevonden, perfect.
Ik denk dat dit evenveel of minder plaats zal innemen dan Hugo's DPM voedingsschakelingetje.

Een nette L200 stroombegrenzing kost je overigens 1 enkel opampje, de datasheet staat vol met schema ideeen

Yep, figuur 23 in de datasheet.
Is zeer goed bruikbaar, en een L200 heb ik liggen.

Ik dacht ook nog aan een LM723 schema zoals bvb. hier, maar dan gestript.

Beide schema's regelen vanaf de referentiespanning (1.2V) maar dat is geen echt bezwaar.

Alles moet i.i.g. passen in een kastje van maximum 10-12cm breed, max. 10 cm diep en max 5cm hoog (met potmetertjes met 4mm as + mini knopjes).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

referentie is easy ... spannings verdubbelaar naar beneden voor een negatieve spanning, en dan een lm337 oid om dat te stabi-en

Turbokeu

Golden Member

Ondertussen een 2x9V 0.35VA trafootje voor de gescheiden DPM voedingen en een mooi 2.4°K TO3 koelprofieltje van Farnell binnengekregen.
De hoofdtrafo wordt een 18V-1.66A lowprofile ERA trafo (nieuw gevonden voor 4.50 Euro).
Het uiteindelijke schema wordt een (iets) vereenvoudigd schema van de Elektuur december 1982 labvoeding, maar dan voor 0-20V/1A maar met slechts één 2N3055 eindtransistor en nog steeds met regeling tot 0V en regelbare stroombegrenzing.

Ik heb ondertussen bij Elektronica Online twee kwaliteits minipotmeters met 4mm as voor de U/I regeling besteld.

De twee tot nu toe beoogde kastjes voor de behuizing meten 55x155x150mm (uit geëxtrudeerd alu) of 60x150x132 (uit 1mm plaatstaal).

Ik had wel nog een vraagje:
Zijn er CO-leden die de Elektuur december 1982 labvoeding werkend gebouwd hebben en die me kunnen zeggen hoeveel ongeveer de +12/-12V stroomopname bedraagt? (zodat ik de kleinst mogelijke 2x12V trafo kan bestellen)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

December 82 ....

Twee 741's en wat ander klein grut met een stroombronnetje voor de basistroom van de eindtor ?

Geen idee eigenlijk, maar dat moet toch vrij simpel te bepalen zijn, stroom zal nooit spannend meer worden dan de basis stroom naar de stuurtor, een paar mA voor de opampjes en de 78/79xx-en plus wat de regelkring verstookt.

Turbokeu

Golden Member

Inderdaad.
En er zijn zelfs geen 78/79xx regelaartjes...

Ik ben een beetje in de war door de 0.4A specificatie voor trafo TR1 in het Elektuurschema (lijkt me serieus overgedimensioneerd).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Jup, ik heb dat ding ooit gebruikt in mijn 10A bakbeest, en in een wat kleiner ding ( beiden bestaan niet meer anders had ik eventjes gemeten )

In de kleine uitvoering heb ik een enkele 12V wikkeling van een niet te spannend trafotje met een spannings verdubbeling gebruikt, werkte prima.

Ga je de LM723 uit het Elektuur schema vervangen door een spanningsregulator die minder externe componenten nodig heeft?

Sine

Moderator

Daarmee ben je toch met twee weerstanden en een c-tje klaar ?

zelf zou ik een drie-poot gebruiken voor vref, meer dan stabiel genoeg.

Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dat vroeg ik me tijdens de bouw van de voeding ook af, waarom zo'n dikke trafo. Maar ja de print was al klaar en de trafo al gekocht, dus heb 'm toch gebruikt.
Trouwens,de 2x12 V wordt bij mij na gelijkrichting ruim 37 Volt. Dat is officieel te veel voor de 741's.
Dus misschien doe je er verstandig aan een 2x 9V trafo te pakken.

Henry S.

Moderator

Op 18 september 2007 18:40:56 schreef Zonnepaneeltje:
Trouwens,de 2x12 V wordt bij mij na gelijkrichting ruim 37 Volt. Dat is officieel te veel voor de 741's.

Ruim 2*14V uit de trafo, teken dat die amper belast wordt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Dus deze trafo zou moeten voldoen.
2x9V-1VA = 55mA/secundaire wikkeling, regulation factor is 25%, max uitgangsspanning bij nullast is dus 2x11.25V, gelijkgericht wordt dat ongeveer 2x15V.

Stom, mijn laatste Farnell bestelling is net (maandag) de deur uit...

Edit: Ik twijfel nog tussen deze behuizing, en deze behuizing.
De 2e behuizing is mooier (maar ietsje duurder) en zwaarder van kwaliteit dan de eerste.

CD :)

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op dinsdag 18 september 2007 20:43:41 (29%)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 17 september 2007 22:24:47 schreef Turbokeu:
De hoofdtrafo wordt een 18V-1.66A lowprofile ERA trafo (nieuw gevonden voor 4.50 Euro!).

Ben effe bij de elektroboer langsgeweest om nog zo'n uitverkoop ERA 2x9V/2X1.66A/30VA trafo te kopen.
De prijs is niet 4.50 maar 3.95 Euro! (heb dan maar direct de laatste 3 exemplaren opgekocht).
Ook nog een 2.5VA/2x9V trafootje voor de hulpspanning van de Elektuurvoeding meegenomen (aan de normale prijs van 4.40 Euro :(), moet ik ook geen aparte bestelling bij Farnell meer uitvoeren.

Fotootje van de ERA 2x9V/30VA trafo (hier gebruikt voor de voeding van mijn 102mm blauwe LEDklok, de trafo is overkill, maar wat wil je voor 3.95 Euro?):

http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0045.jpg

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 19 september 2007 18:16:45 schreef Turbokeu:
[...]
Ben effe bij de elektroboer langsgeweest om nog zo'n uitverkoop ERA 2x9V/2X1.66A/30VA trafo te kopen.
De prijs is niet 4.50 maar 3.95 Euro! (heb dan maar direct de laatste 3 exemplaren opgekocht).
)

Mooi trafotje!

Hou ons op de hoogte, want ik vind dit een zeer interessant project!

klein is fijn

Moderator

Waarschijnlijk al te laat, maar de LD1117 regelaars zijn ook leuk spul. Maximaal 800mA wat met een beetje printkoeling bij een SOT223 best te halen is.

Turbokeu

Golden Member

Op 19 september 2007 18:44:19 schreef vliegnerd:
[...]
Mooi trafotje!

Voor die prijs kon ik ze echt niet laten staan...

Hou ons op de hoogte, want ik vind dit een zeer interessant project!

Zal ik zeker doen (eerst alle componenten en kastje bijeenscharrelen, printje(s) ontwerpen, en dan maar bouwen!

Op 19 september 2007 18:53:36 schreef klein is fijn:
Waarschijnlijk al te laat, maar de LD1117 regelaars zijn ook leuk spul. Maximaal 800mA wat met een beetje printkoeling bij een SOT223 best te halen is.

Inderdaad te laat, maar ondanks de bescheiden specs (0-20V/0-1A max) wou ik toch een volwaardige minivoeding, met DPM's voor U en I, regelbaar tot 0V, met regelbare stroombegrenzing èn aparte sense ingangen.

Welk ander beproefd schema dan de Elektuur december 1982 labvoeding voldoet beter?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Alle onderdelen zijn binnen!

Het kastje is mooi! (Velleman LC640, 10/10mm plaatstaal, front en achterzijde in 15/10 geanodizeerd Alu, 150mm breed, 60mm hoog en 135mm diep).
Het frontje zal geen groot probleem vormen (2 mini Lascar DPM's voor U en I, 3x 4mm verzonken banaanpluggen, 2x 4mm potmeters voor regeling van spanning en stroombegrenzing, en 2x 3mm LEDs voor power-on en current limit)
De achterzijde daarentegen is al iets meer gevuld (een 2.4°K 88x50x25mm TO3 koelprofiel, een 3-pin IEC 230V ingang, een 230V tuimelschakelaar en een 20x5mm zekeringhouder).

Het grootste ruimteprobleem is binnenin.
Om te beginnen 3 trafo's: Eén grote ERA 30VA 2x9V/2x1.66A hoofdtrafo, een 2.5VA/2x9V trafo voor de 2x12V hulpspanningen, en een 0.35VA/2x9V voor de gescheiden +5V-voedingen van de 2 Lascar DPM's.
De uiteindelijke print (14.5x10cm maximum) zal ook de trafo's herbergen, minus de uitsnijdingen voor de IEC connector, de zekeringhouder en de 3x 4mm banaanpluggen.
De 2 potmeters met 4mm metalen as van bij Elektronica-Online zullen verzonken op een L-profiel gemonteerd worden zodat de 12mm Alu-draaiknoppen perfect tegen het front aansluiten.

Er zal opgemerkt worden dat ik de sense ingangen niet toepas: Sorry, het frontje van mijn mini labvoeding laat echt geen 5x 4mm banaanplug toe...:(

De uitdaging komt nu: De Elektuur december 1982 labvoeding op de overblijvende ruimte zien te krijgen (nee, géén SMD!) zodat alles past op een PCB van 14.5x10cm.

PS: Sorry, nog géén foto's, ik ben volop aan het boren/zagen/vijlen...

CD :)

Edit: néé, ik heb niets tegen SMD! (ik heb ondertussen al een voorraadje van zo'n 10.000 SMD weerstanden, C's, torren en IC's aangelegd)

Ik plan om volgende maand een 8-tal van deze RGB-displays aan te kopen. Voor de uiteindelijke aansturing zal SMD een must zijn:

http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/rgb%20display.jpg

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op zaterdag 22 september 2007 19:18:37 (12%)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"