Minivoeding

Turbokeu

Golden Member

Ik heb nog een twijfel omtrent de Lascar DPM1S DPM's.
Volgens de DPM1S datasheet heb ik 2x 1.5µF elcootjes (C1 & C2) nodig (o.a. voor de onboard charge pump).

Ik heb hiervoor niet-gepolarizeerde 1.5µF/63V Wima capjes gekocht (elco's van 1.5µF zijn moeilijk te vinden).

Zou dit problemen leveren?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ge zout moeten het intern schema zien van dat IC'tje, dan pas kan je zeggen, zou het problemen opleveren of niet. Nu is dat vrij moeilijk om te zeggen ..

Turbokeu

Golden Member

Ik heb ondertussen gevonden dat het in de DPM1S intern gebruikte IC een Maxim MAX138 is (vergelijkbaar met de ICL7136).
In de datasheet van de MAX138 worden 1µF elcootjes gebruikt voor C1 en C2.

Dus ga ik voor 1µF elcootjes, en weg is de twijfel!

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Van de 14.5x10cm wordt meer dan de helft door de 3 trafo's in beslag genomen, minus uitsnijdingen in de PCB voor de 230V IEC connector en zekeringhouder achteraan, minus uitsnijdingen voor de 3x 4mm banaanplugs en ruimte voor het L-profiel om de 4mm potmeters te bevestigen vooraan.
Er blijft dus van de 14.5x10cm effectief nog weinig over...

Goed nieuws: Ik heb in mijn voorraad SMD componenten 1.5µF/50V caps gevonden, en in mijn 1206 reeks weerstanden de benodigde 1M, 910K, 51K en 10K voor de DPM spanningsdelers.
Ontbreken nog enkel een paar SMD 1206 10nF caps (hint, hint...;)).

Ik heb dus besloten om de aansluiting van de DPM's via een SMD printje te laten verlopen omdat:
1. Het printje van de DPM's maar 28x11mm is.
2. Ik de benodigde spanningsdelers/onderdelen zo dicht mogelijk bij de DPM's wens (de Lascar DPM's worden geleverd met een 10-polig female connectortje dat direct op het DPM printje past en langs de andere zijde perfect op een SMD printje kan gesoldeerd worden).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Aah, incl trafo's ... dat wordt wat spannender ja ... maar nog steeds niet ondoenbaar.

Als de 10nF ook in SMD 0805 mag, kan ik je er wel een paar bezorgen

Marc.

klein is fijn

Moderator

Op 23 september 2007 11:48:06 schreef Turbokeu:
Er blijft dus van de 14.5x10cm effectief nog weinig over...

Ligt er even aan hoe je bouwt.
Pak een stel van deze dingen en zet de printjes met SMD rechtop op de andere print. Je zit toch al aan een bepaalde hoogte voor de trafo's, dus zonde om de rest heel laag te houden.

Ik heb ook wel een paar 10nF liggen, in alle smaken (0603, 0805 & 1206).

Turbokeu

Golden Member

Op 23 september 2007 13:19:30 schreef klein is fijn:
[...]Ligt er even aan hoe je bouwt.
Pak een stel van deze dingen en zet de printjes met SMD rechtop op de andere print. Je zit toch al aan een bepaalde hoogte voor de trafo's, dus zonde om de rest heel laag te houden.

Goed idee maar de twee enige SMD printjes worden direct op de achterzijde van de DPM's geplugd (6 externe SMD componentjes + een 10-polig miniconnectortje naar de DPM per printje).

Je geeft me wel een idee: Als de beschikbare resterende ruimte echt te krap is kan ik in twee verdiepingen werken met M3 afstandsbusjes:
Onderste verdieping: 14.5x10cm print met de 3 trafo's, alle gelijkrichters, (axiale) voedingscaps, ontkoppelcaps, en regelaars voor de DPM's.
Bovenste verdieping: tweede printje in sandwich constructie met de eigenlijke regeling van de labvoeding.
Zodanig wordt het hele volume van het kastje benuttigd.

Ik heb ook wel een paar 10nF liggen, in alle smaken (0603, 0805 & 1206).

Bedankt! Moest je nog 3-4 stuks 10nF in 1206 liggen hebben ben ik afnemer (bij Farnell moet ik minimum 50 stuks bestellen).

Op 23 september 2007 12:54:25 schreef exofx:
Als de 10nF ook in SMD 0805 mag, kan ik je er wel een paar bezorgen

Erg bedankt, maar zelfs 1206 is al een hele prestatie voor mij.;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Ik ben van plan, voor zover ik alle componenten in SMD heb/kan vinden, het regelgedeelte van de Elektuur december 1982 labvoeding voor mijn minivoeding ook in SMD uit te voeren (ik moet toch ooit eens met SMD beginnen ;)).

Wat ik nog mis/niet direct vind:
- LM723 regelaar in SOIC uitvoering
- 2x 741 of 3140 opamps in SOIC uitvoering
- BC859C of equivalent in SMD uitvoering
- Zenerdiode 3V3-400mW in SMD uitvoering

Hints naar webwinkels/shops met voorraad zijn zeer welkom.

Kan iemand mij ook uitleggen waarom R11 470R/1W moet zijn in het originele schema? (serieweerstand voor D7 Imax LED)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Leuk, zoveel smd. Ik kan niet wachten om de print te bewonderen :P

Over de weerstand valt zo'n 11 V. Bij 20mA is dat dus 0,25W. Naar goed gebruik wordt het vermogen van een weerstand 3 a 4 keer zo hoog genomen.

Ik heb er zelf een lowcurrent-led in gezet. Dan heb je dat 1W-probleem niet meer.

De BC859C kan je een BC857C voor nemen, die zijn een stuk couranter.
Zeners zijn meestal in sot23 of minimelf te krijgen, sot23 is het kleinst ;)

Componenten zijn in smd te verkrijgen bij www.Segor.de

Turbokeu

Golden Member

Bedankt ZP'tje!

Ik heb ondertussen IDD-Electronics ontdekt en daar alle bovenstaande onderdelen in SMD gevonden en besteld (samen met een rits LL4448, SM4007, BC857C, BC857B, BC847B en een paar 3mm rode low-current Agilent LEDjes).

PS: ik heb via ebay nog drie SMD 1206 condensatorkitjes (samen 1800 stuks) tussen 1paf en 1µF gekocht.
Zo ben ik compleet in SMD caps tussen 1pf en 330µF (de complete E24 1206 weerstanden van 0R-10M had ik reeds). :-p

Dit weekend start ik met het ontwerpen van de 2 SMD voorschakelprintjes voor de DPM's, de power PCB met de trafo's/gelijkrichters/afvlakking, en het SMD regelprintje.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Verdorie, heb ik nu toch geen duizenden 1206 SMD componenten in huis om te contateren dat deze veel te groot zijn voor de geplande voorzetprintjes voor de Lascar DPM's (afmeting printje 30x11mm, inclusief 10-pin connector naar DPM en 4-pin aansluitconnector)...

Op het printje moeten 2x 1.5µF size B SMD elco's, 1x10nF 1206 SMD cap en 3x 1206 SMD weerstanden komen.
Dat is nogal moeilijk haalbaar en zodus moet ik overstappen naar SMD 0805 (de eigenlijke labvoeding mag in 1206 formaat blijven).
Ik heb een paar dagen geleden nog een bestelling bij IDD-Electronics uitgevoerd voor de laatste ontbrekende SMD onderdelen, en nu dit...:(

Wat ik dus zoek in 0805 formaat:
- 2x 10nF
- 3x 1M
- 1x 10K
- 1x 910K
- 1x 51K

Indien iemand deze onderdeeltjes kan missen (uiteraard tegen vergoeding!), stuur mij een mailtje.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Turbokeu

Golden Member

Bedankt! Mailtje naar jou verzonden.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

de 0805 SMD componentjes van Monster_Henry zijn binnen, in ruil voor een donatie aan CO :) (is voor dit weekend).

De layout voor de SMD voorzetprintjes voor de twee Lascar DPM's is af, de layout voor de powerprint (3x trafo's, gelijkrichters, afvlakking, 2x+5V DPM voedingen) voor 90%.
Blijft enkel nog de printlayout voor de regelprint in SMD 1206 te ontwerpen. Deze print komt in sandwich boven de gelijkrichters/afvlakking/DPM voedingen zodat een compacte vormgeving mogelijk is (de 150x60x135mm van het kastje is echt een uitdaging!).

Ontbreekt nog:
- 10R/1W/1% in SMD 2512
- 0.2R/1W/1% in SMD 2512
- 4700µF/35V Panasonic radial low profile

Bovenstaande onderdelen zijn te bestellen bij Farnell (ik heb met 'enige moeite' het minimum bedrag van 50 Euro gehaald).
Lastiger is het feit dat ik pas bij Elektronica-Online een bestelling uitgevoerd heb, en nu constateer dat ik nog een 5K/4mm metaalas Piher lineaire potmeter nodig heb...(3.90 Euro + 3.50 Euro verzendkosten :()

Niemand die eerlangs een bestelling bij E-O gaat uitvoeren en de potmeter richting België kan sturen?

Deze 5K potmeter was eerst niet voorzien en gaat dienen voor de fijnregeling van de uitgangsspanning (in serie met de originele 50K potmeter).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik ben heel benieuwd :)
De potmeter heb ik wel voor je, maar dan met 6mm as...het is deze. 10k stereo parallel zetten, dan heb je 5k.
Je hebt me aangestoken, zelf ben ik ook met een mini-voeding begonnen. Eerst de mini led-dvm's maar eens maken met een PIC >:)
Geef je jouw schema/pcb ook vrij straks? :P

Turbokeu

Golden Member

Bedankt ZPtje, maar het moet een kleine 4mm potmeter zijn.
Schema is een iets vereenvoudigd Elektuur Labvoeding december 1982 schema.
Print layouts kan je zeker krijgen, alhoewel afgestemd op mijn componenten (trafo's, gelijkrichters, caps)

Voorsmaakje van het frontpaneeltje (de ware grootte is 15x6cm):

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/mini%20psu%20front.jpg

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Heerlijk hobbyen is dat. Begint een leuk projectje te worden daar TK :)

Al is het alleen maar om dat SMD.. Daar ben ik zelf nog niet aan geslagen behalve dan uit gebrek: ATmega64 en WM8816 welke alleen in SMD zijn. Kan ik gelijk oefenen :)

Hoezeer ik ook wil helpen maar vermogenweerstanden in SMD heb ik niet...

Ziet er een mooie frontplaat uit, hopelijk is het echte resultaat even netjes, maar dat zal wel he!

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Turbokeu

Golden Member

Bedankt maar geen probleem: Mijn laatste bestelling van Farnell is gisteren bij mijn ouders aangekomen (met de 1Watt SMD 2512 weerstanden, een paar low profile elco's, een rits aluminium Mentor knoppen en een zooitje chips (voornamelijk UDN2982 en ULN2803 drivers, en 4543's en 74238's, alles in SMD).

Frontpaneeltje zal wel lukken (met de figuurzaag ;)), professionele belettering is een andere zaak.
Misschien tijd om eens Schaeffer uit te proberen?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Mooie frontplaat, maar geen aan/uit schakelaar ?

Turbokeu

Golden Member

Die staat op het achterpaneel, bij de IEC-ingang en de zekering.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
benleentje

Golden Member

Leuk bedrijf die scheafer. Met het programma van hun kun je mooi een frontplaat ontwerpen en je weet meteen de prijs.

Het is niet goeiekoop mbt tot als je alles zelf doet. Maar het is ook zeker niet duur.

Dus voor speciale projecten zeker de moeite waard.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Turbokeu

Golden Member

Juist het frontpaneeltje overgetekend in Schaeffer's 'Front Panel Designer' programmaatje:
Berekende prijs met gaten en opdruk, verzending en BTW niet inbegrepen: 28.45 Euro voor een 148x58mm geanodizeerd aluplaatje van 1.5mm dik...

Ik zal het frontpaneeltje dan toch maar zelf boren/vijlen, alleen voor de opdruk moet ik nog een 'professionele' oplossing zien te vinden...:(

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"