@Eagle: Voor boven de 100Mhz heb je meestal geen kerntjes nodig. Dan zijn luchtspoelen al goed. Bij 500MHz dan bestaat een spoel meestal al uit een draadje van 1 cm, met een knikje erin ofzo. En da's net het probleem. Je heb heel snel parasitaire spoelen. Maar het gebied onder de 30MHz is wel makkelijk bouwen. Ik kan je aanraden een keertje een eenkringertje voor 3-10MHz te bouwen. (80M en 40M amateurbanden zijn goed te ontvangen met zo'n simpel ontvangertje) Mocht je willen bouwen, kijk dan in http://www.circuitsonline.net/forum/view/52453 , alwaar priesters der mexicaanse hond je graag van informatie voorzien.

Spoelen moet je gewoon maken, en niet over denken.

Op 25 september 2007 08:09:31 schreef (Z)weetvoetjeMocht je willen bouwen, kijk dan in http://www.circuitsonline.net/forum/view/52453 , alwaar priesters der mexicaanse hond je graag van informatie voorzien.

Nice. Leuke link. Bedankt, dat houdt mij wel weer zoet :P.

Spoelen moet je gewoon maken, en niet over denken.

Ah, gewoon leren in de praktijk dus :P.

Wat vinden jullie het best AMR of AVR

AMR? Bedoel je ARM of mis ik iets?

why only use an ARM if you can have a complete body ?

basis elektro heb ik wel onder de knie :) ben nu bezis met PIC's

Op 26 september 2007 15:26:28 schreef uZion:
Wat vinden jullie het best AMR of AVR

Appels met peren vergelijken?

Op 26 september 2007 17:43:34 schreef Henry S.:
[...]
Appels met peren vergelijken?

Mischien lijkt het nu zo maar over een paar jaren kan het haast veranderen. Nu bestaat al de 32 bit AVR's. Het gaat snel denkt je niet?

Op 26 september 2007 17:37:01 schreef free_electron:
why only use an ARM if you can have a complete body ?

Nee de "complete body" is te geavanceerd voor mij ik gebruikt liever "de voet"

mvgr uzion

waar ben je minder goed in.......

'Nee' zeggen
ik heb nu bijna mijn vierde week achter de rug met gemiddelt tussen de 70 en 80 uur.
Zodoende de lichtmis gemist en het thuisfront verwaarloost.

punt 2:
dingen afmaken.
Meestal komt ik tot een halfwerkend iets en dan komt er wat anders tussen.
waarna ik vervolgens weer een ander project begin.

Iets wat mij wel erg handig lijkt is printen kunnen ontwerpen en etsen.
Nu loop ik vaak te kloten met gaatjes print en een hoop draadjes.
Zo moet ik voor volgend jaar oktober nog een 12 kanaals lichtbesturing maken met 20 ampere per kanaal.
dus dat wordt iets met driefase IN en dan 12 kanalen gestuurd UIT
Dat zal wel loslopen ik heb als proef 1 kanaal gemaakt en dat werkt prima
Maar om het nu te ontwerpen dat de aansturing op 1 print zit en de vermogens driepoters op een mooi koelblok zitten is weer andere koek

tja en zo zijn er nog wel wat dingen maar dat geld voor elk van ons denk ik wel

Oeh ... puntje 2 is een goeie ...

ik heb een aardige berg aan nog te bouwen of af te maken dingen.

Vanaf zakjes met al verzamelde onderdelen voor een project tot projecten die ik al gebruik, maar eigenlijk nog wat afwerking nodig hebben.

Dat 'nee' probleem heb ik ook gehad .. Ik kan makkelijk 24 uur per dag werken als ik wil, maar dan hou je zelf echt niets meer over.
Nu sleutel ik na mijn werk tijd alleen nog maar aan eigen projecten.

Klinkt misschien gek, maar wiskunde. Ik heb een bachelor elektronica afgerond, en zit nu op de TU. Heb dan eerst een schakeljaar, met vrijwel alleen maar wiskunde. Ik zag er erg tegen op, maar nu ik in het ritme kom, begin in het best leuk te vinden. ik loop alleen wel heel wat pagina's achter, omdat ik in vergelijking met andere studenten minder wiskunde heb gehad. Dus nu de hele dag wiskunde :D

Alleen weet ik nog niet precies hoe ik de wiskunde moet toepassen in de elektronica ;)

Alleen weet ik nog niet precies hoe ik de wiskunde moet toepassen in de elektronica ;)

Ehm uitrekenen welke voorschakelweerstand je nodig hebt bij een LED ;).

Op 28 september 2007 15:23:21 schreef Mitchell S:

Ok, Dan wordt misschien fourier analyse iets voor jou. Of DSP met Laplace Het is leuk om te doen. Dan kun je ook nog in DSP de Dirac puls bestuderen. Ken je matlab?? Dan kun je zelfs al deze dingen in 3D visualiseren.

succes

mvgr uzion

Matlab ken ik idd. Ik heb het op mijn HBO gebruikt met regeltechniek. Moest ik een PD, PI en PID regelaar ontwerpen aan de hand van een aantal kriteria. Hier had ik idd wel wat wiskunde bij gebruikt, maar ik ben nu bezig met matrixen (uit lineaire vergelijkingen) en natuurlijk integreren en differentieren, limieten, functies.

wordt er helemaal gek van (al wordt het nu wat leuker nu ik het allemaal een beetje begin te begrijpen... ) :D

fourier en laplace zal ik hier ook nog wel krijgen. Heb wel wat basis kennis daarvan, maarja...

[Bericht gewijzigd door Mitchell S op (10%)]

Op 3 oktober 2007 14:49:44 schreef Mitchell S:

fourier en laplace zal ik hier ook nog wel krijgen. Heb wel wat basis kennis daarvan, maarja...

Hoezo zal ik hier ook nog wel krijgen? Die hebt je toch al gehad op die HBO of niet?? Herinneer je niet meer -Z
Z transformatie en 1/s enz

Ik vraag het ook altijd af of het toch verstandig was om de TU te doen. Doordat je toch nog steeds technische mee bezig bent. En eignelijk moet je ervaring vergaren zowel in de technische zin als de financiele. Dus een betere vervolg zou zijn de MBA ( Master of Business Administration). Wat denk je ervan?

Van die laplace is al weer een tijd geleden. Dus weet het niet precies meer, moet het weer opzoeken. Ik heb eerste HBO embedded systems gedaan. Doe nu TU Computer Engineering. Een soort combinatie van hardware (geheugens, microcontrollers, FPGA e.d.) en software (c, VHDL, java (helaas)). Verder wil ik met keuze vakken de pure elektronica verder in.

Als je van HBO afkomt heb je eerst een schakeljaar. Dan heb je vrijwel alleen maar wiskunde vakken, en in dat jaar zit ik nu. Wat U zij over Master of Business Administration lijkt me eerlijk gezegt helemaal niks. Ik heb ook niet de ambitie om een team te leiden. Ik wil graag met een aantal technici problemen oplossen of ontwerpen. Ik wil zo min mogelijk met papierwerk te maken hebben\, puur omdat ik dat niet leuk vind op dit moment.

op mijn hbo hebben ik alleen een paar basisregels integreren/differentieren en j-rekenen gehad. Verder vrijwel geen wiskunde. Dus ik zit nu flink te blokken. Maar ik ben van plan cum-laude te gaan slagen, dus ik zit vrijwel de gehele dag aan me studie op dit moment.... :D

En ik moet zeggen, ik heb er veel plezier in, haal er veel voldoening uit, en me vriendin is zo trots op me dat ik zoveel discipline dat ze het aan iedereeen verteld :D

en natuurlijk weet ik ook wel dat financien een belangrijk onderwerp is, maar als ik nu iets ontwerp voor mezelf, probeer ik het ook zo goedkoop/klein e.d. mogelijk te maken....

Waar ben je minder goed in, maar wil het toch beheersen.

Voldoende tijd vrij maken om weer eens lekker met HF electronica te kunnen experimenteren. :(

Op 3 oktober 2007 15:56:11 schreef uZion:
[...]
Herinneer je niet meer -Z Z transformatie en 1/s enz

Ja, ik herinner ze me nog voldoende om te weten dat je je hier het best verre van kan houden.

[Bericht gewijzigd door qrp_man op (44%)]

Waar ik dus minder goed in ben is de digitale techniek.
Ik moet heel lang nadenken om een schakeling maken.

Ik ken alle standaard dingen wel dus al die NAND NOR en OR etc. Maar ja dan moet ik een schema maken en dan kan dat zo lang duren voordat dat lukt enzo. Maar ik wil het wel weten want dat heb je steeds meer nodig

Maar voor de rest ga het wel lekker maar de wiskunde die achter de elektronica zit dat gaat super :P

en over welk niveau wiskunde gaat het? :D

Op 4 oktober 2007 08:13:08 schreef Darkangel:
Waar ik dus minder goed in ben is de digitale techniek.
Ik moet heel lang nadenken om een schakeling maken.

En waaraan denk jij dat het probleem ligt.

Op 4 oktober 2007 20:43:33 schreef uZion:
[...]
En waaraan denk jij dat het probleem ligt.

Ik snap het ook niet.. met digitaal hoef je alleen maar met 0 en 1 bezig te houden.. wiskunde krijg je ook nog 2, 3, 4 ... 9 bij O.o

Op 3 oktober 2007 16:43:11 schreef Mitchell S:

Als je van HBO afkomt heb je eerst een schakeljaar. Dan heb je vrijwel alleen maar wiskunde vakken, en in dat jaar zit ik nu. Wat U zij over Master of Business Administration lijkt me eerlijk gezegt helemaal niks. Ik heb ook niet de ambitie om een team te leiden. Ik wil graag met een aantal technici problemen oplossen of ontwerpen. Ik wil zo min mogelijk met papierwerk te maken hebben\, puur omdat ik dat niet leuk vind op dit moment.

Het klinkt lullig, maar aan de pure techneut is tegenwoordig weinig behoefte meer.
Je moet op de hoogte zijn van management, outsourcing, planning, calculatie, en een commerciële insteek hebben.

Techniek is bijna bijzaak geworden tegenwoordig.......is helaas mijn ervaring.

Op 4 oktober 2007 18:27:20 schreef Mitchell S:
en over welk niveau wiskunde gaat het? :D

40 meter en meer is al aardig hoog....
ik ben al bang op de eerste sport van ene trapladdertje.. dus (hogere ) wiskunde is aan mij niet besteed

[Bericht gewijzigd door free_electron op (22%)]

Op 4 oktober 2007 21:36:55 schreef KT88:
[...]
Het klinkt lullig, maar aan de pure techneut is tegenwoordig weinig behoefte meer.
Je moet op de hoogte zijn van management, outsourcing, planning, calculatie, en een commerciële insteek hebben.

Techniek is bijna bijzaak geworden tegenwoordig.......is helaas mijn ervaring.

Ja dat bedoelde ik juist want de meeste bedrijven willen toch iemand die kennis heeft van de techniek en ook het management. Want jammer zal het wel zijn als een ervaren MTS'er straks met zijn MBA diploma de baas over jou moet zijn die wel een Ir titel heeft.

Volgens mij leer je heel veel goeie bedrijfsvaardigheden van je electronicahobby:

Je moet ideeën verzinnen, kennis en begrip opdoen (internet, boeken, forums), problemen oplossen, plannen maken en schema's tekenen, onderdelen zoeken en inkopen, voorraad bijhouden en orderen, netjes en overzichtelijk werken en vooral doorzettingsvermogen en motivatie hebben om je ding af te maken. Daarnaast moet je vaak programmeren en als je dan ook nog inkoopakites organiseert dan doe je ook nog marketing, verkoop etc.

Kijk je waar de problemen liggen in je eigen projecten dan kom je misschien tegen waar je goed en minder goed in bent in een bedrijf.