hallo,

kan ik vanaf een gewone centraal doos of stopcontact van bijvoorbeeld een droger, de aarde draad doorverbinden naar de badkamer om daar een Centraal aardingspunt te maken?of moet ik vanuit de meterkast gaan werken en dus opnieuw aarde draden van de meterkast naar de badkamer trekken?

Gr Dennis

Als het in Nederland (NEN1010) is, dan vanaf de meterkast in een pijp een blanke aardleiding (4mm²) naar een centraal punt in de badkamer onder de wastafel.
Elk deel van de badkamer dat geaard moet worden gaat naar dat centrale punt. Met blank 4mm² aardraad.

Dus warm en koud water leidingen, CV radiator, wapening in de betonvloer, doucheputje, etc. etc.
Gebruik speciale aardverbinders en geen lasdoppen e.d.

Denk voor je electrische aparaten, lampen en schakelaars/WCD's plaatst ook aan de zone indeling voor badkamers.

Als jij een centraal doos of wcd doos kan vinden waar een 4mm2 vertinde koperdraad inzit dan zou het wel mogen.

Volgends NEN1010 moet er dus een 4mm2 vanaf het centrale aardpunt in de badkamer naar de meterkast hoofd aaardpunt lopen.

In dit centrale aardpunt lopen dan 2.5mm2 vertinde blanke koperdraden naar de te aarden onderdelen.

Volgens de norm moet een aardingsysteem zodanig functioneren dat de spanning op de aarde niet hoger kan worden dan 50V voordat de zekerring of aardstroom beveligings apparaat aanspreekt. (vrij vertaald uit mijn hoofd)

Als je dus vanaf een droger gaat werken en deze staat al veel stroom te lekken dat is het spannings niveau op de aarde al wat hoger dus in ongunstige situaties heb je dan al wat spanning op die aarddraad staan. Ongunstige situaties zijn redelijk hoge weerstand in die aarddraad.

Vandaar dat je de een aparte aarding moet aanleggen zodat het spanningniveau zeer laag blijft.

De volgende aarddraden dienen dan wel op de hoofdaarpen te worden aangesloten.

Gasleiding
Waterleiding
Cv leiding
Andere metalen delen die onderspanning kunnen komen te staan zoals mijn stalen balken in de kelder.
De meterkast
Eventeeel andere meterkasten bij studeten kamers ofzo.

Overigens kan je een bestaande aardverbinding beter NOOIT onder breken je kan immers nooit weten of deze al stroom voert. Dus een opklemblokje kopen bij de bouwmarkt.

Dit is een koperen kroonsteen met een gat en een C-vormig open gat.

Op 4 oktober 2007 22:21:46 schreef benleentje:
Overigens kan je een bestaande aardverbinding beter NOOIT onder breken je kan immers nooit weten of deze al stroom voert. Dus een opklemblokje kopen bij de bouwmarkt.

Hoofzekering af en je kan prima aan de aarde sleutelen. Die opklemblokken zijn voor radiatoren bedoeld.

een blanke 4 of 6qmm naar de meterkast of hoofdaardrail is al sinds 2000 niet meer toegestaan tegenwoordig moet de vereffening uit de centraaldoos in de badkamer komen vanuit de centraaldoos legt men een buis naar een inbouwdoos achter de spiegel of onder de wastafel hier in plaatst men een aardblokje waarop de diverse vreemd geleidende delen zoals cv radiator,lewesplaten of vloerwapening,koudwaterleiding,metalen bad of douchebak enz. ook moeten toestellen die in de badkamer aanwezig zijn en die op een andere groep zijn aangesloten met het vereffeningspunt zijn aangesloten.de draad van de centraaldoos naar het vereffeningspunt mag gewoon 2,5qmm
groen geel zijn.

Op 4 oktober 2007 22:27:04 schreef klein is fijn:
[...]Hoofzekering af en je kan prima aan de aarde sleutelen. Die opklemblokken zijn voor radiatoren bedoeld.

En mogen dus ook niet misbruikt worden voor een aftakking!

Daarvoor heb je C-klemmen.

Maar je mag al 8 jaar aftakken van de WCD.

Ik vraag me af waarom de normen steeds veranderen, wil je up to date blijven dan sponser je het NEN instituut in hoge mate. Men moet eens toe naar 1 europeesche norm voor elk gebied.

De eerste antwoorden zijn verleden tijd. Citroen 2cv geeft het goede antwoord. Voordeel van het nieuwe systeem is potentiaalvereffening tussen randaardecontacten en andere geaarde delen. Draden t.b.v. het centrale aardpunt in buis mogen 2,5 mm groen/geel zijn. Draden gelegd zonder buis dienen 4mm (of 6mm??) vertind te zijn.

Op 5 oktober 2007 08:55:24 schreef DE OLDE:
Ik vraag me af waarom de normen steeds veranderen,

Nog een sterker staaltje; Sinds 2003 moeten alle wandcontactdozen achter een aardlekschakelaar geplaatst worden, dus inclusief vaatwasser, wasmachine, oven etc. Voor 2003 hoefden deze apparaten niet achter de aardlekschakelaar. Binnenkort met de vernieuwde nen1010 hoeven deze apparaten weer niet achter de aardlekschakelaar.

Gr.

Erik

Op 4 oktober 2007 22:27:04 schreef klein is fijn:
[...]Hoofzekering af en je kan prima aan de aarde sleutelen. Die opklemblokken zijn voor radiatoren bedoeld.

Als ik dat in mijn woning doe heb ik nog steed kans op lekstroom door de hoofdaard aansluitng.

Er komt hier namelijk bij mij een hoofdvoeding binnen voor 4 woningen met elk 4 groepenkasten enz.

Maar tevens zit in mijn woning ook de hoofdaarde dus zou ik de andere 3 woningen moeten afsluiten voor de veiligheid.

Heb er toen maar zo een radiator blokje opgezet.

Ik vraag me af waarom de normen steeds veranderen, wil je up to date blijven dan sponser je het NEN instituut in hoge mate. Men moet eens toe naar 1 europeesche norm voor elk gebied.

Wie bepalen de NEN1010? De fabrikanten!

Op 5 oktober 2007 17:29:36 schreef benleentje:
Heb er toen maar zo een radiator blokje opgezet.

Oei, wat een gepruts.

wat bedoelen jullie met de centraaldoos, hoe herken ik deze?
Ik zie alleen dat er in de meterkast een aarde draad verbonden is met een koperen pin die onbder de grond verdwijnt. In de badkamer zie ik alleen dat er onder de wastafel op de waterleiding een aarde draad zit en op de radiator. Deze aarde draad loopt volgens mij door naar boven waar deze weer verbonden is met de cv leiding.

Dus ff voor de duidelijkeheid:
Als ik een nieuwe aarde draad 4mm vertind koper vanuit de meter kast (vanuit het bestaande blokje) naar boven breng in een lege contactdoos en daar een blok verbind met de de leidingen etc in de badkamer, dan is het in orde?

Gr Dennis

Nee, dat mag niet meer, en ten tweede heb je al een Centraal Aarde Punt (CAP), twee CAP's mag niet. Die CAP zit meestal achter de spiegel of onderin in een hoekje onder de wastafel.

Ik heb ook een vraagje. Mijn "gerenoveerde" flatwoning heeft een nieuwe meterkast, met inderdaad een aardlek voor de wasmachine, keuken etc. Maar is dat nu wel zo goed? Vind ik niet zo handig omdat mijn huiskamer groep op dezelfde aardlek zit. Ik heb geen zin om steeds die aardlek om te zetten als ik na het douchen een wasje wil draaien of zelfs te wachten tot het vocht uit mijn badkamer is. Ook wil ik dan niet dat mijn computer uitvalt etc.

Kom ik in de problemen (brandverzekering etc.) als ik het gewoon weer zonder aardlek aansluit?

EDIT: En mijn douche is geaard via de hal (doos in het plafond), daar zit een splitsing naar enkele stopcontacten.

ik heb nergens geen cap volgens mij, alleen die aarde draden die naar de leidingen lopen :S dat word dus slopen :(.

Hoe maak ik die CAP zelf dan? Vanaf de meterkast naar
? en dan ? Of toch beter naar de vakman ?

Gr Dennis

Omdat mijn badkamer destijds al mooi was toen ik het huis kocht maar er geen CAP aanwezig was heb deze gemaakt in het plafond van de keuken welke zich onder de badkamer bevind. Hier moest toch nog een nieuw plafond in. Vanuit de CAP naar warm,koudwater en Bad.
Onder de wastafel hangt een sticker met tekst waar de CAP zit voor de doekomstige bewoners.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]

@tabac,

Lees je de antwoorden ook? Citroen2cv heeft alles al uitgelegd. Je stelt een vraag over hoe een centraaldoos eruit ziet. Hieruit valt af te leiden dat je weinig verstand hebt van deze materie. Beter voor je veiligheid een vakman inschakelen dus. 220V in een vochtige omgeving kan een dodelijke combinatie zijn.

Gr.

Erik

Dat is toch met de laatste nen 1010 al gebeurd toen zij ook veel regels weer versoepeld.

Op 5 oktober 2007 19:31:10 schreef tabac:
ik heb nergens geen cap volgens mij, alleen die aarde draden die naar de leidingen lopen :S dat word dus slopen :(.

Hoe maak ik die CAP zelf dan? Vanaf de meterkast naar
? en dan ? Of toch beter naar de vakman ?

Gr Dennis

De vakman!

Op 4 oktober 2007 22:32:18 schreef citroen 2cv:
Een blanke 4 of 6qmm naar de meterkast of hoofdaardrail is al sinds 2000 niet meer toegestaan.
Tegenwoordig moet de vereffening uit de centraaldoos in de badkamer komen.
Vanuit de centraaldoos legt men een buis naar een inbouwdoos achter de spiegel of onder de wastafel.
Hier in plaatst men een aardblokje waarop de diverse vreemd geleidende delen zoals cv radiator,lewesplaten of vloerwapening,koudwaterleiding,metalen bad of douchebak enz.
Ook moeten toestellen die in de badkamer aanwezig zijn en die op een andere groep zijn aangesloten met het vereffeningspunt zijn aangesloten.
De draad van de centraaldoos naar het vereffeningspunt mag gewoon 2,5qmm groen geel zijn.

Ik heb het antwoord even van punten en hoofdletters voorzien, want het was wel een heel erg lange zin; ik hoop dat ik het zo goed begrijp.

Betekent dit nu, dat 4 en 6 mm2 vertinde draad nergens meer nodig is?
Of alleen tussen de klemmen van de metalen delen en het 'vereffeningspunt' achter de spiegel o.i.d?

Ik ga ervan uit dat de term 'vereffeningspunt' en 'aardblokje achter de spiegel' 1 en hetzelfde ding zijn, toch?

En wat voor leiding zit er tussen de centraal doos en de meterkast-aarde?
Ook gewoon 2,5mm2?