Hallo allen,
Ik ben op dit moment bezig een tussenprojectje aan het uitwerken. Het ontwerp is nagenoeg al af op 1 ding na:
De voeding. Laat ik eerst eens de schakeling beschrijven:
De schakeling is een ATtiny 8PDIP gestuurde elco discharger. Het ding doet dus maar 1 ding: Gereguleerd een elco ontladen. Het is een schakelingetje uit oogpunt van veiligheid. Het ding moet elco's met maximaal 100v kunnen ontladen, en geen moeite hebben met op z'n minst 40.000uF. Tweede doel is als je de ontlaad probes op de elco zet, dat er dan geen enkele vonk vorming optreed. De uC sensed het contact, en gaat dan pas een NMOS geleidelijk openzetten, de maximale dissipatie in acht nemend. Dus, de uC zal de FET verder opensturen naarmate de elco spanning zakt. In de simulatie heb ik een 20.000uF elco geladen tot 100v in ongeveer 0.8 secs leeg. Een LED gaat branden zodra 'ie aan het ontladen is. Zodra led weer uitgaat is de elco tot 1V ontladen.
Dus, ideaal voor het ontladen van versterker eindtrap voedingen voor je er aan gaat sleutelen.
Nu zou het mooiste zijn, als dit schakelingetje zich kan voeden via de elco in kwestie, inplaats van een batterij of een adapter/trafo te gebruiken.
Om dat voor elkaar te krijgen, zou ik een buckboost switchertje nodig hebben dat maximaal 100v input kan verwerken en nog kan boosten als de spanning onder de 10V komt. Dus vraag: Kent iemand hier een simpel regulatortje voor waarmee ik dit kan doen? De schakeling zelf trekt niet meer dan een 20 - 30mA.
Als het schakelingetje helemaal af is en naar behoren werkt, zal ik wel een bouwbeschrijving maken en het opsturen als artikel voor CO ^^
Oei, da's geen gemakkelijke opgaaf.
Die ATtiny's kunnen toch op 1,8V draaien?
Een buck-voeding van 1,8V maken. Die laatste 1,8 V mag toch wel in de elko blijven?
De gatespanning voor de fet kan je maken door de 1,8V wat omhoog te krikken met een kleine boost-schakeling.
Wellicht wat lomp, maar eh... 5V zener en een voorschakelweerstand?
Bij 20mA en zeg 100V doet die weerstand 2W. Moet lukken.
Vanwaar die 'vonkloze' eis? Ik gebruik er altijd gewoon een 100Ω weerstand voor...
Op 6 oktober 2007 12:59:52 schreef Zonnepaneeltje:
Oei, da's geen gemakkelijke opgaaf.Die ATtiny's kunnen toch op 1,8V draaien?
Een buck-voeding van 1,8V maken. Die laatste 1,8 V mag toch wel in de elko blijven?
De gatespanning voor de fet kan je maken door de 1,8V wat omhoog te krikken met een kleine boost-schakeling.
Ik wilde boosten omdat ik 10v nodig heb om de stuur opamps te kunnen voeden. Als current sense weerstand neem ik een 1-ohm'er 5W, waar maximaal 5V op komt, dus max 5A ontlaad stroom. De reden dat 'ie vrij hoog is, is om te zorgen dat de opamp regellus met die FET er in een stuk stabieler is. Eigenlijk is het dus een regelbare stroom sink.
5V + een gate spanning van +- 4v om 5A door te laten zit op 9V, bijna aan het dak van de opamp als 'ie gevoedt wordt met 10v. De tiny zou ik idd met een zenertje voeden vanaf die 10v.
Oh en vonkjes zorgen voor flitsjes en brand putjes. Tuurlijk, een 100ohm weerstand werkt prima, maar het ontladen duurt wel een stuk langer.
Dit projectje leek me een erg leuk ding om te maken, een gesneden klus voor die ATtiny 
Edit: nog even gekeken bij LT, maar 100v is te veel voor die dingen van hun.. ze hebben er twee, maar dat zijn SOIC16 dingen en vast niet bij de electroboer op de hoek te krijgen.
Een zener oplossing zou kunnen, maar of de zener het nog goed blijft doen als de spanning flink aan het zakken is?
Edit2: Nou, soms kan een oplossing zo simpel zijn! Weerstand, twee zeners in serie (beiden 5.1) en een buffer elco van een 100uF. Nog wel een 1N4001 tussen de voedingsingang en het weerstand/zener netwerkje geplaatst, zodat als de elco spanning dropt onder de 10V, deze niet de zener buffer elco gaat leegtrekken.
Leuk schakelingetje geworden nu 
[Bericht gewijzigd door MagicBox op (11%)]
Zo dan. De schakeling is helemaal uitgewerkt. Alle onderdelen zijn goed verkrijgbaar o.a. bij conrad, aavrshop of welke favoriete electroboer je ook verkiest.
Ik zal kijken of ik vanmiddal al vast het schema kan posten. De firmware voor de ATtiny13 laat nog even op zich wachten, maar komt ook als hexfile beschikbaar voor download. Als ik in een hele goede bui ben doe'k er ook nog een PCB ontwerpje bij.
Het ding werkt dus nu geheel zonder externe voeding
De te ontladen elco is zo aardig de schakeling van voeding te voorzien tot een seconde na dat 'ie leeg is.
Ik gaat 't ding zo snel mogelijk bouwen om eens wat praktijk tests en metingen te doen, maar zoals het er nu naar uitziet moet het lukken om volle elco's (eerder genoemd) in een halve seconde leeg te gieren zonder vonken.
@mods: kan de titel a.u.b. gewijzigd worden in "Elco discharger" o.i.d.? Alvast bedankt