Hi,

Ik heb een vraag tbv het bepalen van de draaiveldrichting in een 3-fase net. Voor het aansluiten van een 3-fase stekker dien ik te weten hoe de fase-aansluitingen aan te sluiten zodat een rechtsom draaiveld onstaat aan de stekker.

Graag had ik een ouderwetse draaiveldmeter. Hier is niet goed aan te komen helaas.

Kan iemand mij uitleggen wat het principe eigenlijk is achter zo'n draaiveldmeter met een paar lampjes en R-C componenten? Wat is de makkelijkste manier om zo'n tester zelf te maken en hoe bepaal je de waarden van de componenten (ihb van de condensator)?

Een algemene theorie die naar mijn mening hier van toepassing is: FASEVERSCHUIVING

Nu geldt dat de stroom voorijlt op de spanning bij toepassing van een condensator. Is het volgende schema dan goed weergegeven? Of is dit precies verkeerd (dient de gestippelde lijn bijna in fase te komen met L3).

Ofwel: klopt het dat de spanning van L1 bijna gelijk komt te liggen met L2 wanneer het volgende geschakeld is:

De links erbij is natuurlijk wel heel handig he:

http://www.uploadarchief.net/files/download/schema_rojojo.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/l1-shifted.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]

2 gloeilampen in serie tussen de fasen zetten (totaal dus 6 lampen) aan de hand van het oplichten van de lampen kan je het draaiveld bepalen.

Ik zie ze niet knipperen denk ik :)

Als je een nulpunt hebt, hoef je maar 2 fasen te controleren om de draairichting na te gaan. Neem bv L1 en L2. Op het ogenblik dat de spanning op L1 van positief naar negatief gaat, meet je L2. Is L2 positief, dan is het draaiveld rechts (L2 volgt dan L1 op). Is L2 negatief, dan is het draaiveld links (L2 ijlt dan voor op L1).

Er bestaan trouwens spanningstesters (2 meetpunten: 1 op de tester zelf en de 2e via een meetsnoer) met ingebouwde draaiveldmeter. De hand, waarmee je de tester vasthoudt, fungeert als nulpunt. Wreed handig, want meten met 3 snoeren is vaak een geklungel tot en met.

Dan zou ik dus een schakelbord moeten maken. 6 fittingen monteren, verbinden(schakelen) en aan de stekker aansluiten, want de lampen zullen toch tegelijk aangesloten moeten worden niet?

Gaat dan een voor een een lamp aan? En vervolgens blijven de lampen aan.... Als ik het goed begrijp maak je gebruik van de hoge aanloopstroom van een gloeilamp, is het niet? Door 2 lampen in serie te zetten is dit zichtbaar.

Begrijp ik het goed?

Op 12 oktober 2007 12:06:08 schreef pros:
Als je een nulpunt hebt, hoef je maar 2 fasen te controleren om de draairichting na te gaan. Neem bv L1 en L2. Op het ogenblik dat de spanning op L1 van positief naar negatief gaat, meet je L2. Is L2 positief, dan is het draaiveld rechts (L2 volgt dan L1 op). Is L2 negatief, dan is het draaiveld links (L2 ijlt dan voor op L1).

Er bestaan trouwens spanningstesters (2 meetpunten: 1 op de tester zelf en de 2e via een meetsnoer) met ingebouwde draaiveldmeter. De hand, waarmee je de tester vasthoudt, fungeert als nulpunt. Wreed handig, want meten met 3 snoeren is vaak een geklungel tot en met.

Maar hoe weet je dan wanneer L1 van positief naar NUL gaat. Dat is in het schema wel mooi te zien, maar op het net gebeurt dit 50 keer per seconde is het niet?

Op 12 oktober 2007 12:04:32 schreef elmowww:
Ik zie ze niet knipperen denk ik :)

Ik denk ook dat je heel snel moet kijken op het moment dat je de stekker insteekt......

OVERIGENS WEL TE GEK DAT JULLIE ZO SNEL REAGEREN !!!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

Conrad: Bestnr.: 101032 - 89

(Misschien is dit speelgoed(?) goed genoeg)

Overigens: heb ik de faseverschuiving goed getekend?

Daar heb je uiteraard wat elektronische componenten voor nodig. Elektuur heeft ooit een zelfbouw-ding gepubliceerd. Dat was in de halfgeleidergids van 1982.
En elke fase gaat 50x per seconde van positief naar negatief...

Er zijn al verschillende topics geweest over dit onderwerp, met de zoekfunctie kom je om in de hits.

Bijvoorbeeld :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/26886

http://www.circuitsonline.net/forum/view/27743

Op 12 oktober 2007 12:17:20 schreef P.Techneut:
Conrad: Bestnr.: 101032 - 89

(Misschien is dit speelgoed(?) goed genoeg)

Op zich zou het best kunnen werken. Alleen voor (zover ik het nu kan inschatten) eenmalig gebruik zou ik graag willen weten hoe zo'n ding werkt en of ik niet met een paar onderdelen iets in elkaar kan solderen. Koop ik een apparaat dan weet ik nog niet wat het idee erachter is..... (MAAR WEL EEN GOEDE TIP MOCHT IK ER HELEMAAL NIET MEER UITKOMEN!!!

Op 12 oktober 2007 12:20:46 schreef Sine:
Er zijn al verschillende topics geweest over dit onderwerp, met de zoekfunctie kom je om in de hits.

Bijvoorbeeld :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/26886

http://www.circuitsonline.net/forum/view/27743

Dit is inderdaad een bekend schema: http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/RST%20meter.GIF

Maar hoe werkt het? Komt de faseverschuiving zoals ik getekend heb met het principe overeen?

Op 12 oktober 2007 12:19:04 schreef pros:
Daar heb je uiteraard wat elektronische componenten voor nodig. Elektuur heeft ooit een zelfbouw-ding gepubliceerd. Dat was in de halfgeleidergids van 1982.

Op elektuur.nl kan ik helaas niets vinden uit 1982...

Op 12 oktober 2007 12:00:31 schreef RedTiger:
2 gloeilampen in serie tussen de fasen zetten (totaal dus 6 lampen) aan de hand van het oplichten van de lampen kan je het draaiveld bepalen.

AAN REDTIGER:

Dan zou ik dus een schakelbord moeten maken. 6 fittingen monteren, verbinden(schakelen) en aan de stekker aansluiten, want de lampen zullen toch tegelijk aangesloten moeten worden niet?

Gaat dan een voor een een lamp aan? En vervolgens blijven de lampen aan.... Als ik het goed begrijp maak je gebruik van de hoge aanloopstroom van een gloeilamp, is het niet? Door 2 lampen in serie te zetten is dit zichtbaar.

Begrijp ik het goed?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]

Op 12 oktober 2007 12:06:28 schreef roj:

Begrijp ik het goed?

nee, je maakt 3 setjes van 2 gloeilampen in serie.

set 1 sluit je aan tussen L1 en L2
set 2 tussen L1 en L3
set 3 tussen L2 en L3

L1, L2, en L3 moet je dan van te voren nummeren, door nu de lampen zo te plaatsen dat ze van links naar rechts oplichten kan je het draaiveld bepalen waarbij de laagst genummerde fase van de lamp van belang is. 2 lampen staan in serie ivm 400V spanning tussen de fase

Het principe is doodeenvoudig: je vertaalt de netspanning 2 x naar laagspanning via een weerstand (of enkele in serie, voor de veiligheid) en een zenerdiode. Van hieruit stuur je 2 transistors met elk een pull-up weerstand. De transistor, die door L1 gestuurd wordt, gebruik je om de CLK-ingang van een D-flipflop te klokken - die wordt dus hoog op het ogenblik dat L1 van positief naar negatief gaat. De L2-transistor knoop je aan de D-ingang van dezelfde flipflop.
Als de _Q uitgang van de flipflop hoog is, was L2 positief op het ogenblik van de nuldoorgang en is het draaiveld rechts. Let op! Niet de Q-uitgang, want de L2-transistor inverteerd het niveau.

Op 12 oktober 2007 12:45:26 schreef RedTiger:
[...]
nee, je maakt 3 setjes van 2 gloeilampen in serie.

set 1 sluit je aan tussen L1 en L2
set 2 tussen L1 en L3
set 3 tussen L2 en L3

L1, L2, en L3 moet je dan van te voren nummeren, door nu de lampen zo te plaatsen dat ze van links naar rechts oplichten kan je het draaiveld bepalen waarbij de laagst genummerde fase van de lamp van belang is. 2 lampen staan in serie ivm 400V spanning tussen de fase

Maar wel tegelijk aansluiten op de 3 fasen middels de stekker niet waar....?

De drie lampen truuk is om generators net synchroon te koppelen, dat is niet bruikbaar om de fasevolgorde vast te stellen.

Op 12 oktober 2007 12:45:36 schreef pros:
Het principe is doodeenvoudig: je vertaalt de netspanning 2 x naar laagspanning via een weerstand (of enkele in serie, voor de veiligheid) en een zenerdiode. Van hieruit stuur je 2 transistors met elk een pull-up weerstand. De transistor, die door L1 gestuurd wordt, gebruik je om de CLK-ingang van een D-flipflop te klokken - die wordt dus hoog op het ogenblik dat L1 van positief naar negatief gaat. De L2-transistor knoop je aan de D-ingang van dezelfde flipflop.
Als de _Q uitgang van de flipflop hoog is, was L2 positief op het ogenblik van de nuldoorgang en is het draaiveld rechts. Let op! Niet de Q-uitgang, want de L2-transistor inverteerd het niveau.

Een D-flipflopje!! Dat is inderdaad een mogelijkheid. Heb je misschien een geschikt type in gedachte?

Op 12 oktober 2007 12:59:35 schreef roj:
[...]

Een D-flipflopje!! Dat is inderdaad een mogelijkheid. Heb je misschien een geschikt type in gedachte?

Een schema zou nog beter zijn, maar dat gaat misschien niet.....!!

Op 12 oktober 2007 12:56:21 schreef Sine:
De drie lampen truuk is om generators net synchroon te koppelen, dat is niet bruikbaar om de fasevolgorde vast te stellen.

Als de aanloopstroom niet gebruikt wordt (momentweergave bij insteken van stekker), zie ik op dit moment ook nog niet hoe het moet werken, maar ik sta open voor ideeen.....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]

Op 12 oktober 2007 13:04:54 schreef roj:
[...]

Als de aanloopstroom niet gebruikt wordt (momentweergave bij insteken van stekker), zie ik op dit moment ook nog niet hoe het moet werken, maar ik sta open voor ideeen.....

Je zult idd met een vrij hoge frequentie moeten kijken om te kunnen zien welke kant ze oplopen ;-) zie ook reactie Sine, haalde ff 2 dingen door mekaar

In zeven haasten getekend:
http://home.scarlet.be/prosje/Draaiveldmeter.png
Je kan ook een virtueel nulpunt creëren, door elk van de 3 fasen te voorzien van een 1k5 weerstand van 5W, en deze aan mekaar te knopen.

Op 12 oktober 2007 12:19:04 schreef pros:

In latere elektuur heeft er nog eens een gestaan. Ik zal even zoeken welke.

Op 12 oktober 2007 13:29:50 schreef pros:
[afbeelding]
Je kan ook een virtueel nulpunt creëren, door elk van de 3 fasen te voorzien van een 1k5 weerstand van 5W, en deze aan mekaar te knopen.

Hier kan ik wel wat mee denk ik. Je maakt dus gebruik van de 4013 ( een 2 voudige flipflop welliswaar). Moet dan natuurlijk kijken welke transistor hiervoor in aanmerking komt.

HARTELIJK DANK VOOR DEZE HULP

Op 12 oktober 2007 13:35:31 schreef Marcel:
[...]
In latere elektuur heeft er nog eens een gestaan. Ik zal even zoeken welke.

Heel graag ......

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

Op 12 oktober 2007 14:28:57 schreef roj:
Moet dan natuurlijk kijken welke transistor hiervoor in aanmerking komt.

Om het even welke kleine NPN: BC547, BC550, enz...

Twee maal zelfs:

Elektuur juli/augustus 1998 schak. 11 draaistroomindicator
Deze is heel simpel, een paar diodes, zenerdiodes, thyristoren en ledjes.

Elektuur juli/augustus 1994 schak. 2 draaistroomindicator
Deze is wat uitgebreider met een set neonlampjes een een schakeling rondom een drietal transistoren.

Op 12 oktober 2007 13:29:50 schreef pros:
[afbeelding]

Waarmee maak je deze schema's eigenlijk. Vind deze uitvoering wel heel helder en duidelijk? (softwarepakket?)

@roj:
Graag niet drie posts gelijk achter elkaar, dat word onleesbaar. Als je iets wil wijzigen gebruik je het http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gif knopje.

En graag geen CAPS gebruiken, dat leest heel erg schreeuwerig.