@Eagle666

Ik heb een paar 4 polige stekkertjes bij Niels besteld dan krijg je de goedkoopste Krimp dingetjes.
Je hebt enkel nog wel een speciale tank nodig om te kunnen krimpen.
Die tangen zijn wel weer prijzig.
Wat ik meestal doe :Krimp, soldeer en dan stukje krimpkous er overheen.

@Eagle666,
Voor de LA zelfbouwen, nee zou ik niet doen. Als je eens grondig naar de mogelijkheden kijkt samen met de enorme confortable software dan ga je dat niet maken in enkele maanden. Voor die stekkertjes, daarzie ik geen probleem in, als je de female pennetjes kunt bekomen is de rest kinderspel.

Die LA, daar zitten ook 4 hardware frequentie counters in, heel praktisch want die geven op ieder ogenblik in je status lijn de huidige frequentie of periode van dat signaal. die metingen zijn live, worden dus kontinu opgedate. daarnaast heb je de 34 signalen die tot 500Mhz sampelen. Maar het meest krachtige is de trigger faciliteit. Die is echt stukken krachtiger dan de Rigole. Dat je ook je software draait op je groot scherm, ( hier een Barco 21" Calibrator line gekalibreerd scherm is vooral voor mijn fotografie omdat dit hardware matig met een bijgeleverde calibrator kleur echt is) is gewoon ideaal. Je hebt resolutie zat en je beschikt over 6 cursors waar je metingen kunt op maken en/of groeperen, locken enz.

Gewoon een luxe om zo een LA te hebben.

Op 11 oktober 2007 13:59:08 schreef fotoopa:Gewoon een luxe om zo een LA te hebben.

Dat geloof ik best. En de specs had ik gezien, impressive! Ik zal d'r eens serieus over gaan nadenken. Goede betrouwbare meetapparatuur is zowiezo een must voor de "professionele" hobbist ;).

weet niet of het helemaal in dit topic thuis hoort maar aangezien we toch allemaal het zelfde bordje uit dezelfde SK actie gebruiken het volgende:

Op het SK forum wordt door RFdude verteld dat je het signaal van pen 14 van de BYTEBLASTER moet inverteren om een goede werking van de BYTEBLASTER te hebben. Ik heb het inetrnet al afgezocht (meerdere schema's van byteblasters gevonden) maar nergens blijkt uit dat dit signaal inderdaad geinverteerd zou moeten worden.
Hebben hier al mensen de BYTEBLASTER uit de SK actie gebouwd en daar problemen bij ondervonden ?

Op 11 oktober 2007 19:02:07 schreef driessens_nl:
Ik heb het inetrnet al afgezocht (meerdere schema's van byteblasters gevonden) maar nergens blijkt uit dat dit signaal inderdaad geinverteerd zou moeten worden.

Er zijn weliswaar veel schema's te vinden waar het signaal niet geïnverteerd is, maar volgens mij zijn dat klonen van de oude ByteBlaster, dus niet de ByteBlaster II.

In elk geval hier:
http://www.edaboard.com/viewtopic.php?t=53262
heeft ene 'mhmhmh' een versie gebouwd waarbij het signaal geïnverteerd is, en hij weet succes te melden met dat ding.
(Je moet je helaas registreren om het schema te kunnen downloaden.)

Maar misschien heb ik wel een tegendraadse printerpoort?!?
Feit blijft, dat ik de ongewijzigde ByteBlaster op twee verschillende PC's heb geprobeerd, en in beide gevallen bleek er geen communicatie mogelijk. Na het toevoegen van de invertor werkte de zaak feilloos.

Ik stel voor dat je gewoon het originele ontwerp volgt (wel effe een female D-connector en gender changer gebruiken!) en deze test. Als het niet functioneert, kun je altijd nog even een torretje en 2 weerstanden toevoegen.

Houd je de lezertjes op de hoogte van je bevindingen?

Voor wie de VGA aansluiting van het (Xantus) Blue Bird FPGA bordje wil testen, hierbij een (gezipt) Quartus archief bestand:

http://www.uploadarchief.net/files/download/bouncing_ball.zip

Het is een uitgeklede versie van wat hier:
http://www.fpga4fun.com/PongGame.html
te vinden is.

Wat zou je moeten zien?
- Een wit kader, met daarin:
- Zwarte, blauwe, groene en cyaankleurige blokjes
- Een rode, halftransparante bal (nou ja bal... het is een vierkant) die over het scherm beweegt.

De timing is niet erg precies, dus op sommige monitoren kan dit problemen geven. Ik heb getest met een 17" TFT en een 17" CRT, en het resultaat was zoals verwacht.
Wel was op het CRT scherm het beeld erg donker, maar dat is te wijten aan een reeds eerder gemeld hardware probleem.

Lach me niet al te hard uit a.u.b., het is m'n eerste FPGA projectje :+

P.S. Wie implementeert even een SID 6581 chip, zodat we van een bijpassend muziekje kunnen genieten? :9

Ik heb momenteel geen extra monitor maar heb wel even de LA aangehangen. De HS is 31.2 Khz, VS is 61.52 Hz
Wat me wel opvalt is dat de HS breedte vrij klein is nl 0.64 usec en ook dat VS slechts 1 lijnpuls breed is nl 32.04 usec Dit lijken mij vrij kleine waardes maar de meeste monitoren zullen die toch wel nemen.

ik zie ook het video signaal maar op een LA zegt dit niet veel. Programma compileerd perfect en draai in de FPGA.

Mijn LCD 2x16 char display is gesoldeerd maar ik moet hem nog inpluggen op de board. Dat zal voor morgen zijn want op dit uur van de avond ga ik nooit iets inpluggen voor de eerste maal. Morgenvroeg een check en dan testen. doc ligt hier wel al klaar voor online te plaatsen.

Op 11 oktober 2007 21:52:33 schreef fotoopa:
op dit uur van de avond ga ik nooit iets inpluggen voor de eerste maal.

Ha! Ik zou willen dat ik zo verstandig was. Dat zou in de loop der jaren heel wat arme halfgeleiders hebben behoed voor een voortijdig einde en ook met m'n nachtrust was het dan beter gesteld geweest. |:-(

Op 11 oktober 2007 20:19:55 schreef RFDude:
[...]
maar volgens mij zijn dat klonen van de oude ByteBlaster, dus niet de ByteBlaster II.

Houd je de lezertjes op de hoogte van je bevindingen?

Inderdaad, ik ben er achter gekomen dat dat schema's waren van de oude ByteBlaster.
Heb ondertussen ook schema gevonden van ByteblasterII (via een russische site naar een japanse, erg leesbaar allemaal).
Ik heb ook bij altera een blockschema gevonden van de BBII, hier was alleen niet duidelijk of pen 14 hoog of laag actief was.
Bij een van de schema's die ik gevonden heb, volgens de auteur een reverse engineering van ALtera's origineel, waren de levelshifters uitgevoerd met torren. Dit was gedaan om tot een voedingspanning van 1,8 volt te kunnen gaan. Bij dit schema was pen 14 (net als meerdere andere) gebruikt om de voedingsspanning van schakeling te maken. De levelshifters konden daar niet in een 3-state toestand gezet worden, en blijven dus altijd actief.
DIt zelfde heb ik ook gezien bij een beschrijving om een ByteBlasterMV om te bouwen naar een BBII. Hier werden de pinnen 1 en 19 van de 74HC244 aan de GND gelegd.
Maar misschien is het netter om een inverter tussen pen 14 van de printerpoort te zetten. Als de programeer software dat de voedingsspanning na het programmeren weg haalt, wat kennelijk het geval is, worden de uitgangen mooi 3-state.

Ik zal in iedergeval er een inverter tussen zetten en jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen.

Het is niet mijn bedoeling om het nu over LA of een scoop te hebben, maar dit product is best wel geinig. Voor microcontrollers voldoet het volgends mij wel voor FPGA weet ik het niet.
Alleen de prijs vind ik niet zo geinig
http://www.usbee.com/

Ik heb kort naar de USBee DX gekeken. LA is ongeschikt voor FPGA.

1. Slechts 24 MS/s. (LogicPort 500 MS/s)
2. Te weinig trigger mogelijkheden.
3. Weinig kanalen.
4. GUI ziet er onhandig uit.
5. Erg prijzig (US$ 1495) voor wat ie kan.

3.5x zo duur voor minder mogelijkheden. Ja die willen we! :P

Ondertussen heb ik mijn LCD 2x16 char aangesloten in vervanging van de 4x7 segment display. Dit was reeds deze morgen klaar maar er stond een flinke wandeling op het programma vandaar dat de resultaten iets later online komen.

Een foto van de opstelling vind je hieronder:

http://www.pbase.com/fotoopa/image/87134934/original.jpg

Zoals je ziet werd ook de 8 polige dipswitch vervangen door een 4x4 matrix keyboardje.

Er zijn voldoende signalen beschikbaar op de display voet en gezien er 4 fets beschikbaar waren heb ik er eentje gebruikt om ook de backlight te schakelen. Deze functie is nu gekoppeld aan drukknop1. De gnd signalen heb ik op pin9 en pin10 gebracht terwijl de 5V op pin 12 komt. Deze 3 pinnen op het voetje waren vrije pinnen. Zo krijgt het display de nodige 5V.
Er overzicht hoe de signalen verbonden zijn zie je hier:

http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/lcd_connector.png

Op de display heb ik voorlopig een tekst geplaatst samen met een 20 bit hex teller en een 24 bit hex keyboard input register. Maar je kunt heel gemakkelijk om het even welke waarden op het display brengen.

Het volledige project kun je Hier downloaden en noemt lcd_keyboard

De routines zijn nogwel eerder primitief maar ze werken. Aanpassen naar voor eigen toepassingen zal niet moeilijk zijn.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00052.jpg
Zo heb ik de inverter opgebouwd, dit is namelijk nodig omdat de enable ingangen van de buffer geinventeerd werken.
Originele PSP foto http://www.uploadarchief.net/files/download/psp.gif

[Bericht gewijzigd door Switching Power op (30%)]

@Switching Power:
Wow! Echt een keurige oplossing. Als je het niet zou weten, zou je niet zien dat het hier om een modificatie gaat.

Ik heb de toepassing met het lcd display wat gewijzigd. Er staat een nieuwe foto online en de RC5 dekoder is toegevoegd en het resultaat komt op het lcd display.

Ook is het archieve file vernieuwd om deze routines beschikbaar te stellen.

Aan de druktoetsen zijn enkele extra functie's toegevoegd:

drukknop1: bachlight lcd display
drukknop2: overname 16 bit keyboard entry op de 16 leds.
drukknop3: overname hex teller op de 16 leds.
drukknop4: reset keyboard entry waarde.

Heb je een RC5 compatieble afstands bediening dan kun je het resultaat van de codes op het scherm zien.
Zo kun je enkele testen uitvoeren, zelfs als je geen matrix keyboardje verbind kun je nog de hex teller op de leds brengen via drukknop3. ( blijven drukken = update, lossen = laatste waarde vasthouden)

@Switching Power: Welke 3 componenten heb je gebruikt. Kun je de waardes/types vertellen?

[Bericht gewijzigd door Eagle666 op (56%)]

Omdat er vraag is naar schema entry voor de Blue Bird FPGA board heb ik een template voorbeeld aangemaakt die toelaat gemakkelijk te vertrekken van dit model.

Het volledige project kun je Hier downloaden

Om hiervan een project te maken doe je het volgende:

Maak ergens een directory schema_template aan.
plaats de schema-templat.qar file daarin.
start QuartusII op en via Menue->Project->restore Archieved project
Vul de beide directory's in op je zopas gemaakte directory.
druk op restore

open nu in Quartus File-> Open project-> schema_template

Nu bekom je het volledig model waar alle in en uitgangen bepaald zijn. Eventueel nog even kijken of je device op EP1C6T144C8 staat en bij device and options of je config eeprom op EPCS1 staat.

Dan kun je het project volledig bekijken. Er zit een 24 bit clock deler in en een 16bit counter die de 16 leds stuurt. Alle ongebruikte uitgangen liggen op een correct niveau. Ga je zelf iets wijzigen dan moet je die I/O outputs losmaken van de gnd en aan je functie leggen.

Vergeet ook niet dat drukknoppen een omgekeerd level hebben, ze zijn actef laag (default hoog dus) en je moet dan een NOT gebruiken om die signalen om te keren.

Later zal in wel nog enkele uitbereidingen geven die ook de display 4x7 segments sturen opgebouwd met schema entry.

Nog problemen? stel gewoon de vraag we trachten een antwoord te geven.

Update:

Zopas ook de 4x7 segments display bijgetekend en aangestuurd. De resultaten van de 16 bit teller komen nu ook als hex waarden op het display. Eventueel opnieuw downloaden en restoren van het project.

ps: een aantal modules zijn gemaakt via de wizard functie. Door dubbelklikken op een blok wordt dit geopend. zelfde voor vb de wire16 blok, dit is een blok die je opend met dubbelklik en dan zie je daarin het detail van weer een schema entry gedeelte. Zo kun je dieper en dieper gaan.

Op 13 oktober 2007 16:38:13 schreef Eagle666:
@Switching Power: Welke 3 componenten heb je gebruikt. Kun je de waardes/types vertellen?

De transistor is een BC847 zoals die ook standaard op het printje zit, de beide weerstanden zijn 4,7K.
Onder het weerstanje links boven en onder de transistor heb ik het print spoor met een mesje weggehaald.
Alle componenten heb ik van sloop printen afgehaald.

Ik heb nog een vraag, en ik wil daarvoor niet een nieuw toppic opnenen, dus doe ik het maar hier:

Als ik in het schematic entry van Quartus II een pin toevoeg dan moet je kiezen tussen een richting (in, uit of bidir) en daarna een naam geven.

Als ik nu 10 pinnen heb geplaatst en ik heb ze als "in" staan hoe kan ik er dan makkelijk een "bidir" pin van maken?

Ik weet, je kunt alle pinnen overnieuw plaatsen en op nieuw een naam geven, maar dat kost veel meer tijd dan (als dat zou kunnen) ergens een vinkje veranderen zodat ze veranderen van "in" naar "bidir"

@surge_me,
Ik vermoed dat je ze opnieuw moet hertekenen. Maar je kunt een aantal bidir pinnen maken en dan de naam snel overzetten van de input op de bidir pinnen. Dubbel klikken op een inputpin, CTRL C, dubbelklikken op bidir pin en CRTL V.

Nadien kun je alle ongewenste input pinnen weer deleten.

Misschien de BDF in een teksteditor openen en het daar wijzigen? Ziet er wel leesbaar uit in ieder geval.

Op 13 oktober 2007 21:15:37 schreef madwizard:
Misschien de BDF in een teksteditor openen en het daar wijzigen? Ziet er wel leesbaar uit in ieder geval.

Zou ik niet doen, symbool moet ook veranderen.....

voor CPLD's van Xilinx heb ik een programmer gemaakt,
ISE compatible.
Ik heb er 9 beschikbaar (componenten, pcb en flatcable) en wil deze indien er interesse is aanbieden via een IA (alleen op CO, ik wil dat deelnemers van dit topic profijt hebben van dit ding :) )

zie hier:

http://jeroen.boere-adviseur.nl/images/JTAG/JTAG_working.JPG

voor meer info:

- M'n projecten site -

Op 14 oktober 2007 01:32:26 schreef Jeroen Boere:
voor CPLD's van Xilinx heb ik een programmer gemaakt,
ISE compatible.
Ik heb er 9 beschikbaar (componenten, pcb en flatcable) en wil deze indien er interesse is aanbieden via een IA (alleen op CO, ik wil dat deelnemers van dit topic profijt hebben van dit ding :) )

zie hier:

[afbeelding]

voor meer info:

- M'n projecten site -

Tegen wat voor een prijs? Ziet er erg netjes uit vind ik, zeker wel interesse.

Trouwens, hij werkt gewoon goed? had zelf wat problemen met de 100pf condensators erop bij me zelfbouw interface en liet ze er meestal vanaf. Me 2e modificatie was dat ik anode van diode 2 samen met de anode van diode 1 had geschakeld. Zo wordt de programmer correct gedetecteerd bij 2.5 I/O spanning.