Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

Op 21 oktober 2007 23:25:23 schreef The_Terminator:
[...]
Maargoed, waarde is afhankelijk wat voor vermogen je transformator geeft.

als ik nou een adaptor van 9 volt en 300ma gebruik hoeveel moet de weerstand dan worden?

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op zaterdag 27 oktober 2007 21:08:08 (40%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Heb nu een 75mW groene laser binnen. Erg leuk, maar heb je niks aan zonder galvo's.

Nu heb ik echt geen idee wat voor galvo's moet nemen.

Ik wil gewoon luchtshows en misschien simpele animaties.

Bij laserFreaks hebben ze 20K setjes voor 335 euro. Nou weet ik niks van deze prijzen.. (goedkoop/normaal/duur?)

Waar zijn deze spullen nogmeer goedkoop?

Tevens heb ik geen IR filter op mijn laser, is dit qua veiligheidsredenen wel slim om er een te plaatsen en waar kan ik die dan halen (nog niet gevonden op internet).

Ff een updateje (en vraagje) van mijn zelfbouw galvo project:

Heb afgelopen maandag mn magneten besteld en deze zijn onderweg. Deze week heb ik het asje, de lagers en de PCB voor de positie detector gekocht. Momenteel ben ik bezig met het wikkelen van de spoelen, maar dat is me toch een partij moeilijk :S, iemand nog tips voor hoe ik ze het beste kan wikkelen? Nu heb ik een plankje met 4 spijkers met de goeie afstanden ertussen en dan gewoon wikkelen en bij elke laag doe ik een beetje nagellak over het geheel.

Spoelen wikkelen is niet zo moeilijk.
Inderdaad een plankje met 4 spijkertjes, en daar omheen wikkelen. Nagellak hoeft niet per laag, maar het is wel verstandig om iets van lijm er overheen te doen als je klaar bent. Of je neemt een stukje draad waarmee je alle wikkelingen aan elkaar bindt. Doe dat op 4 plaatsen ofzo in de spoel, en dan heb je een vrij stevige spoel.

Wat ik heb gedaan: de spoel wikkelen op een stukje print van 2 bij 4 cm, en de spijkertjes in de print vastgesoldeerd.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ik heb de Moncha ook. Werkt goed!
Echt een aanrader voor mensen die alleen Live willen spelen.

Voor een alternatieve laserscanner:
http://www.ifilm.com/video/2903930 ;-) ;-)

Maakt het eigenlijk uit of de draadjes allemaal supernetjes naast elkaar liggen?

Op 28 oktober 2007 02:25:34 schreef ken536:
Heb nu een 75mW groene laser binnen. Erg leuk, maar heb je niks aan zonder galvo's.

Nu heb ik echt geen idee wat voor galvo's moet nemen.

Ik wil gewoon luchtshows en misschien simpele animaties.

Bij laserFreaks hebben ze 20K setjes voor 335 euro. Nou weet ik niks van deze prijzen.. (goedkoop/normaal/duur?)

Waar zijn deze spullen nogmeer goedkoop?

Tevens heb ik geen IR filter op mijn laser, is dit qua veiligheidsredenen wel slim om er een te plaatsen en waar kan ik die dan halen (nog niet gevonden op internet).

hoi ken hoe weet je zeker dat ie 75 mw is zonder dat er een ir filter in zit ?

20 k setje werkt prima hoor 335 euro is volgens mij een vrij normale prijs voor 20 k

als dac kan je bv moncha gebruiken

http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1193511593/1#1

gebruik ik zelf ook nu

http://members.chello.nl/m.vof/laser/mic.jpg
http://members.chello.nl/m.vof/laser/ford.jpg

of gewoon de lpt dac
heb ik er ook nog 2 van liggen

fraunhofer photometrische systeme heeft een nieuwe galvo
voor laser afbuiging .
het werkt met nanotechniek 1.5cm bij 1 cm 3 mm dik
kan een televiesie snelheid aan .
prijs onbekend ,het is niet eenspiegeltje maar allemaal hele kleine spiegeltjs
meschien word het wat .
trouws de eerste lasertvs komen er aan, hebben we over een x aantal jaren lasers en onderdelen
de lasers zitten op een wafel rood groen en blauw compleet met kristallen .
Het vermogen is aan de krappe kant voor ons doel zal in de buurt van 15 mw per kleur liggen alleen rood heeft meer vermogen .
gr jt

Duurt nog wel een paar decennia voordat ik die eentje in de huiskamer heb staan:D

Voor spoelen wikkelen maakt het niet uit of de draadjes een beetje rommelig liggen: de enige eis is dat je alle spoelen dezelfde kant op moet wikkelen (bijvoorbeeld allemaal rechtsom).

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Wat is de richtprijs van zo'n moncha dac? En waar tekoop?

edit:
Bij de galvo's zitten ook drivers. Tevens heb ik TTL modulatie. Heb ik dan nog wel een DAC nodig?

Ik heb zitten zoeken op internet naar lasers + aansturing... Foto's bekijken en alles, maar ik kan niet precies vinden wat er nou in een laser systeem zit.

Wie kan me er precies mee helpen wat ik nodig heb?

[Bericht gewijzigd door ken536 op maandag 29 oktober 2007 01:47:17 (74%)

Ik heb een eindje geleden in de handleiding van Mamba Black de beschrijving gevonden van een zelfbouw-dac

code:


Suggested parallel port DAC with Maxim MAX506ACPP:

D0-D7 (Pin2-9) Data
Strobe (Pin 1) A0
Autofeed (Pin 14) A1
Select Input (Pin 17) Write

LPT pin -> MAX 506 pin
1 -> 17 (A0)
2 -> 14 (D0)
3 -> 13 (D1)
4 -> 12 (D2)
5 -> 11 (D3)
6 -> 10 (D4)
7 -> 9 (D5)
8 -> 8 (D6)
9 -> 7 (D7)
14 -> 16 (A1)
17 -> 15 (-WR)
25 -> 6 (DGND)

MAX 506:
3 (Vss), 5 (AGND), 6 (DGND) -> Ground
4 (VREF), 18 (Vdd) -> +5V

Output pins on the MAX506
2 (VoutA): Channel 1 (0..+5V)
1 (VoutB): Channel 2 (0..+5V)
20 (VoutC): Channel 3 (0..+5V)
19 (VoutD): Channel 4 (0..+5V)

nu heb ik hier toevallig 3 van die ic-tjes liggen.

Het enige probleem is dat ik niet in het bezit ben van mamba ...

Ik zou nu eens willen weten hoe de andere (gratis) programma's (vb. nls, HE laserscan, ...) de printerpoort aansturen. Weet iemand hier meer over?

Ik denk dat er met deze ic wel een compatibel dacje kan gebouwd worden

vraagje...

je kent het wel, een laserpen modden.
verkort dit niet de levensduur? of de tijd die je hem kunt aanhouden??

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 29 oktober 2007 12:37:11 schreef 4d:
Ik heb een eindje geleden in de handleiding van Mamba Black de beschrijving gevonden van een zelfbouw-dac

>knip<
nu heb ik hier toevallig 3 van die ic-tjes liggen.

Het enige probleem is dat ik niet in het bezit ben van mamba ...

Ik zou nu eens willen weten hoe de andere (gratis) programma's (vb. nls, HE laserscan, ...) de printerpoort aansturen. Weet iemand hier meer over?

Ik denk dat er met deze ic wel een compatibel dacje kan gebouwd worden

lpt dac werkt ook gewoon in mamba black

[color=grey]mod edit: onnodige quote verwijderd ivm leesbaarheid[/color]

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 30 oktober 2007 08:38:28 (36%)

Het probleem is dat ik mamba niet heb

Op 29 oktober 2007 20:11:01 schreef 4d:
Het probleem is dat ik mamba niet heb

nee ik ook niet helaas
maar de volgende werken ook

he_laserscan
popelscan
play4all
nls
laseredit
mamba black

heho ik ben er ook weer. lange tijd hier niet geweest ivm een kleine en druk op het werk en nou wil ik het toch weer oppakken. nou heb ik alles klaar de remspanning en de dac etc. nou zit ik alleen met de voeding en nou heb ik de schuur op de kop gezet, ik moest toch nog ergens een mooie voeding hebben (bedankt philips) en ja hoor daar was hij dan. hier zit op 2 maal 18Vdc en 1 keer 24Vdc. die van 18Vdc zijn regelbaar naar 12. nou moet ik voor de lpt dac een spanning hebben van 12 VDC geen punt en voor de remspoelen -12Vdc. en nou komt het als ik de dac aansluit op de +12Vdc mag ik dan de remspoelen andersom aan de voeding hangen. als je dat doet met de meter krijg ik dus -12Vdc???

voor je dac heb je als het goed is ook + 12 ground en - 12 voor nodig

remspanning is een kwestie van afregelen

[color=grey]mod edit: onnodige quote verwijderd ivm leesbaarheid[/color]

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 30 oktober 2007 08:36:44 (79%)

even ingelogd op een andere computer ik ben even op visite.

ja ok dat klopt. maar dat was oook mijn vraag. ik heb op de voeding dus eden aansluiting zitten voor +12Vdc en 0Vdc, hiernaast zit nog een +12Vdc en een 0Vdc en nu komt het kan ik de laatste omdraaien om -12Vdc te creeren. of heeft iemand een mooi schema voor mij waar ik gewoon + en - 12Vdc uit kan halen.

groeten arcch

Kijk even bij de voedingen bij deschakelingen van CO: http://www.circuitsonline.net/circuits/

De remspanning is geen 12 volt, maar rond de 3 volt trouwens...

Als je de MOT-2 steppers hebt, is het schema dat je moet hebben volgens mij:

http://www.uploadarchief.com/Bestanden/d045c59a90d7587d8d671b5f5aec4e7c.jpg

Hoera, ik heb een verdeler gevonden die nog DAC0832's kan verkrijgen.
Ik heb er nu 5 besteld voor mezelf.
Zijn er nog mensen die interesse hebben? Anders zou ik er nog bestellen
Ze worden blijkbaar niet meer gemaakt en zijn daarom zo moeilijk te vinden ...

Op 31 oktober 2007 10:26:19 schreef 4d:
Hoera, ik heb een verdeler gevonden die nog DAC0832's kan verkrijgen.
Ik heb er nu 5 besteld voor mezelf.
Zijn er nog mensen die interesse hebben? Anders zou ik er nog bestellen
Ze worden blijkbaar niet meer gemaakt en zijn daarom zo moeilijk te vinden ...

Reichelt heeft ze ook nog, daar heb ik ze kortgeleden nog besteld.

Mijn LA-Freak pakketje is binnen!! Voor $550,- (incl shipment) heb ik nu de
- FlashBack 3 controller incl. USB _EN_ DMX bordje!!
- LiveQ software (lijkt op Moncha)
- LA Studio met Showrider, Abstraction en Draw3D

Heb nog niet echt goed ermee kunnen spelen.. Eerste nadeeltje is dat ik niet softwarematig de blanking kan inverten. Dit maar even opgelost met een 7400 op een breadboardje.. Verder zijn de uitgangen single ended +/- 5v terwijl m'n K12n +/- 10v verwacht. Moet de gain dus wat opschroeven.

Vanavond weer lekker verder prutsen :)

Een vraagje voor iedereen die ook z'n galvo's zelf bouwt. Welke galvo amp gebruiken jullie? En wat is het schema daarvan? Want ik dacht eraan om ook de Chan amp te gebruiken maar Norm heeft dus die EX03 weten te vervangen, nou heb ik ook het schema gevonden van die vervanging, maar niet hoe ik die nou in het schema van chan moet verwerken :S

De uitgang van dat vervangingsschema moet binnenkomen op de ingang van U5 als ik me niet vergis. Hier komt origineel ook het signaal van EX03 binnen.
Als je niet aan de LM675 kan komen kan je ook een andere vermogens opamp nemen. Je kan ze echter wel samplen tegen verzendkosten (10 dollar voor 4 van die chips, das niet duur:)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 31 oktober 2007 11:37:32 schreef Frixxion:
Een vraagje voor iedereen die ook z'n galvo's zelf bouwt. Welke galvo amp gebruiken jullie? En wat is het schema daarvan? Want ik dacht eraan om ook de Chan amp te gebruiken maar Norm heeft dus die EX03 weten te vervangen, nou heb ik ook het schema gevonden van die vervanging, maar niet hoe ik die nou in het schema van chan moet verwerken :S

Voor de schema van amp gebruikte ik de LM4700 werkt wel best net als bij de profesionele driverboard maar dan de LM3886.
Ik kon zelf niet aan de LM675 en de LM3886 komen dus nam ik LM4700 omdat hij veel lijkt op de LM3886 alleen minder vermogen.

Ennu TDA2030A is brak die begint vroeg te clippen bij sneller scannen en scanhoek vergroten, werkt wel alleen op een kleine hoek het beste.

Om de servo gain iets tevergroten heb ik een 10k weerstand in paralel met de condensator (C15 100pf) geplaatst.
Met pro galvo's en chan's servo Amp haalt hij 30K.
En met de zelfbouw galvo BAH 12.5K :P

pro galvo met chanboard

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

Dit topic is gesloten