Is dat niet: ergens langzaam mee beginnen, ondanks de druk; maar zelf hoogspanning veroorzaken als je er plotseling weer mee moet stoppen? ;):)

Bij ons zeggen we ook vrijage ipv kortstondige liefdesverhouding.

Maar is het niet ook zo, dat we een beetje koppig moeten
zijn, en de echte woorden moeten aanhouden?
Ook als we eenvoudig kunnen begrijpen wat voltage is?

Want zo sluipen al die `rare` woorden in het dagelijkse
gebruik, en langzaam aan beginnen we die woorden normaal
te vinden.

Ook het "groene Boekje" zit er qua logica geheel naast.
Daarin wordt eigenlijk gezegd: "Indien iets niet met een
hoofdletter dient te worden geschreven, doen we het toch."
> De nederlandse mensen spreken Nederlands <
"nederlandse" is geen eigennaam. ehhh... wat was het ook
alweer? Bijv. vnwd ?? En sinds wanneer dienen die met een
hoofdletter te worden geschreven ?
Alleen maar omdat het in dat groene boekje staat?
(Vervoegingen van aardrijkskundige namen die met een
hoofdletter zouden moeten worden geschreven....)
Ja, zo kan ik ook wel een aantal nutteloze, kromme
regeltjes bedenken, die het leren van een taal onnodig
bemoeilijken.

Ik vind een taal niet automatisch correct geschreven,
indien het aan alle regeltjes voldoet.
Maar eerder wanneer het logisch is geschreven.
Dus rijden wij over nederlandse wegen.
En niet: We rijden over Nederlandse wegen.

Nu we toch bezig zijn: Ik eet graag pannekoeken.
En NIET panneNkoeken, want ik gebruik hiervoor slechts
EEN pan !!!! En niet twee of drie....
Waarom moet een hok, waarin zich slechts EEN kip bevindt,
kippeNhok heten ? Nogal cru, om zo`n arme kip eenzaam in
een hok te stoppen, en het toch kippeNhok te noemen :-(
Ik weet dat het idioot klinkt, maar ik zou het acceptebel
vinden, wanneer zo`n ding "KIPHOK" zou moeten worden
genoemd. En dan ook maar PANKOEK :-)
Daarin zit tenminste logica, zal iedereen begrijpen.

Neen, even grof gezegd, ik verrek het, om die regeltjes
van een stel figuren die blijkbaar niets van taal begrijpen
over te nemen. Taalunie(?) Ok, ik weet dat het arogant
klinkt, maar let even op de logica. Hun regeltjes druisen
vaak in tegen ieder gevoel van logica, en maakt het leren
van onze taal, vooral voor buitenlanders, bijna onmogelijk,
of op z`n minst erg moeilijk.

Groeten,

Eddied

Op 1 november 2007 13:38:48 schreef Frederick E. Terman:
Spanning is wel degelijk "tension", althans in Engels Engels.
Denk maar aan de "high tension supply", en in TV's ook de EHT oscillator.

Gek genoeg had ik "voltage" al wel eens eerder gehoord (maar niet van collega's), maar "wattage" of "amperage" nog niet.

De logica achter de nieuwe benamingen is duidelijk (gewoon de eenheid, en dan "-age" eraan vastplakken.
Maar er is een praktisch probleem: Lengte is lengte, maar metrage is iets anders dan inchage.
Zo krijg je voor iedere oude grootheid nu een heleboel verschillende nieuwe. Ik vind het geen echte vooruitgang.:)

Het IS ook helemaaal geen vooruitgang, hoogstens een zwakke poging tot sabotage ( grapje ) van afspraken. Maar wat wel duidelijk is, is dat het niveau omlaag lijkt te gaan, indien men toegeeft aan dit soort zaken. Overigens wordt in het Engels wel de benaming 'voltage' gebruikt voor spanning ( de bedoelde grootheid, waarvan de eenheid in VOLT ) ..... Misschien dat de verbastering ( want mooier kan je het niet maken ) daar vandaan afkomstig is ?
Daarentegen gebruiken de Engelsen voor vermogen wel weer de benaming 'power' ( grootheid voor vermogen in engelse taal ) .....

Henk, met het verkeerde been opgestaan vanmorgen?
Het is de eerste keer dat ik je zo weet zeiken, en dan nog over taalverschillen. Je lijkt wel Marco69.
Belgie is nu eenmaal Nederland niet (gelukkig), en het is niet omdat het taalgebruik bij ons wat afwijkt van het jouwe dat het dan automatisch verkeerd is. Wij zouden het evengoed andersom kunnen zeggen.

Trouwens Nederlanders zijn ook niet altijd consequent. Wij hadden de rijkswacht, terwijl jullie liever de franse term marechaussee gebruikten.

Je moet ook weten dat Belgie voor de helft Franstalig is, en de eerste helft van de twintigste eeuw werd Vlaanderen sterk gedomineerd door de Franstaligen. Wie belangrijk was sprak Frans. Ook de industrie was voornamelijk in Wallonie gevestigd.
Daardoor komt het dat Franse termen in elektotechniek zo lang hebben standgehouden.

Besluit:
Het gaat hier niet over slordig of verkeerd taalgebruik zoalls het msn taaltje, maar om ingeburgerde termen die in Vlaanderen gebruikelijk zijn.
Zelfs met heel veel slechte wil is het duidelijk wat die termen betekenen.

Gezien er geen enkele reden is om aan te nemen dat jouw taalgebruik beter of correcter is dan het mijne stel ik voor op te houden met deze onzinnige discussie.
Je kunt je frustraties nog altijd kwijt op diverse taalfora/

Hopelijk is het een rage van voorbijgaande aard.

Te lui zijn om de boel eens goed te leren is niet echt EVOLUTIE te noemen. Verbastering ook niet.

Voltage en Wattage is iets voor de volksmond, lees: niet technici (wees eens trots op je vak en het werk dat je daarvoor hebt moeten doen)! In het vak zelf moet je daar echt niet mee aankomen. Bij een solicitatie, als je de baan wilt tenminste, kies zelf maar...

Voltage duidelijker dan spanning? Alles is makkelijker als je er moeite voor doet (/een vak leert)! Alles dat je nog niet kent blijft moeilijk. Dus gewoon niet lui zijn en leren die hap. Verder consequent zijn, dat is het enige dat de duidelijkheid behoudt.

Btw: Groene boekje is al lang niet meer officieel; is al weer ingetrokken.

We gebruiken dagelijks volop anglicismen waar niemand meer van op kijkt maar blijkbaar ligt dit anders voor gallicismen.
Als in die tekst 'display' had niemand opgemerkt dat het 'scherm' moest zijn...

Ik heb geen enkele moeite met de term 'voltage'. Da's duidelijk genoeg. Wattage komt nog wel eens sporadisch voor maar zelf gebruik ik die term niet. Amperage al helemaal niet.

Maar zoals al aangegeven, heeft veel te maken met de engelse termen: "Voltage, current and power". Die engelsen hebben gewoon geen 'nieuw' woord gelijk aan ons woord 'spanning'.

En nou niet lopen zeiken op mijn gezeik, want ik ben immers geen zeikende professional. ^^

'Opleuken' staat ook in de Van Dale. Leuk om te weten hoe je het spelt (maar niet zinnig...), wellicht om een betekenis te achterhalen, maar absoluut geen leidraad voor wat 'Nederlands' is en wat niet (dan laat ik Vlaams en op Nederlands gelijkende 'dialecten' buiten beschouwing)

In deze context:
Raam open
Van Dale eruit
Raam dicht.

Overigens ben ik het wel met de opmerking eens dat veel Vlaamse kreten de lading veel beter dekken dan de Nederlandse. Voor een Nederlander 'bekt' het niet (ofwel: het klinkt erg krom), maar dat zegt ook niet alles.
Wellicht heeft het ook wat te maken met het hoge 'klus-gehalte' alhier. Met de kreet 'differentieel schakelaar' kan de gemiddelde Gamma of Karwei bezoeker niets. Als je het over een 'aardlekschakelaar' hebt, dan denken veel van deze mensen opeens te snappen waar het over gaat (dat ze daarmee doorgaans de plank weer volledig misslaan, is een ander verhaal...)

Dat de ANWB zoiets schrijft, verbaast me niets. Vaak zijn die schrijvers ook goedwillende n00bs (om maar weer eens een dubieus woord te gebruiken).

Toen de netspanning in Nederland officieel naar 230V ging, stond er in de krant ook iets over 'stroomvoltage'. Iets met een klok en klepel bij een journalist ofzo...
Maar het stond in de krant, dus het was goed.

Hmm VanDale heb ik hier niet, Kramers wel. Mag die wel binnenshuis blijven? Ik gebruik het zo af en toe wel eens nml.

Verder, als men weet wanneer je bepaalde woorden wel of beter niet kunt toepassen, is de rest van het topic onzinnig overbodig geworden.

hmmm leraar natuurkunde
gaf iemand een 4 omdat ie 12 keer termen zoals wattage amerage en ook mooi ohmage had gebruikt.
ik ben blij dat ik die vergissing niet meer maak

Op 1 november 2007 13:43:29 schreef Jochem_S:
[...]
@muddy: de mate van gelijkenis van je postgedrag met het postgedrag van dat van een bepaalde moderator hier zou je ook nog het Henryage kunnen noemen.

De Henry bestaat al als eenheid.

@grotendikke: nee ik verbaasde me dat voltage en wattage in de van dale stond!

een technieker snapt nog waar die het overheeft, maar een leerling/student snapt soms het verschil tussen grootheid en eenheid niet goed en nog vaker het begrip spanning en stroom niet

dit draagt er niet aan bij en dat baart me zorgen!

Op 3 november 2007 07:01:24 schreef Eagle666:
Te lui zijn om de boel eens goed te leren is niet echt EVOLUTIE te noemen. Verbastering ook niet.

Voltage en Wattage is iets voor de volksmond, lees: niet technici (wees eens trots op je vak en het werk dat je daarvoor hebt moeten doen)! In het vak zelf moet je daar echt niet mee aankomen. Bij een solicitatie, als je de baan wilt tenminste, kies zelf maar...

Voltage duidelijker dan spanning? Alles is makkelijker als je er moeite voor doet (/een vak leert)! Alles dat je nog niet kent blijft moeilijk. Dus gewoon niet lui zijn en leren die hap. Verder consequent zijn, dat is het enige dat de duidelijkheid behoudt.

Btw: Groene boekje is al lang niet meer officieel; is al weer ingetrokken.

Mooi betoog, maar slaat helaas nergens op.
Er is niet het minste verband tussen wat sommigen correct taalgebruik noemen en vakkennis of beroepsfierheid.
Er ontstaat door de tijd heen ook zoiets als een eigen vakjargon, wat enkel begrepen wordt door insiders. Ik betrap ons er regelmatig op dat we bepaalde begrippen opzettelijk gaan verkeerd uitspreken bij wijze van grap.
Na een tijdje wordt die nieuwe term dan gemeengoed.

Toen mijn vader in 1970 bouwde, kwam er een elektricien, de conteur placeren. Hij voorzag ook een teire met een draad van 16 carré en een disjoncteur van 300mA en één van 30 mA.
Er waren 8 circuits voorzien met automatique plongs. Een apart circuit van 6 carré voor de keuken met bijhorende plongkast.
Eén circuit voor de ellentrieke boiler en één voor de chauffage.
En natuurlijk overal voldoende prises. Kwestie van overal courant te hebben.

Op dat tijdtip had de elektrieker/licenciaat germaanse talen in Nederland helemaal géén technische termen nodig. Een aarding was er volkomen onbekend, een aardlekschakelaar evenmin. 90% van de installaties in gewone huizen bestonden uit een houten of porceleinen schakelbord met daarop twee porceleinen draaistopjes. Het woord zekering was toen nog niet uitgevonden.

Pas de laatste 10 jaar is daarin forse verandering gekomen.
Ik ben er niettemin van overtuigd dat Nederland qua qualiteit van de gemiddelde huisinstallatie nog steeds mijlenver achterloopt bij Belgie. Ondanks het feit dat ze bij jullie stroom en spanning hebben en (hier en daar) lekstroomschakelaars.

Dus, als onze elektriekers te lui zijn en te
weinig beroepsfierheid hebben om de juiste termen te leren, hoe moet ik die van jullie dan beoordelen?

Op 3 november 2007 12:14:43 schreef riktw:
hmmm leraar natuurkunde
gaf iemand een 4 omdat ie 12 keer termen zoals wattage amerage en ook mooi ohmage had gebruikt.
ik ben blij dat ik die vergissing niet meer maak

Onzin, Het woord Ohmage wordt nergens gebruikt.Ook niet in Belgie of Frankrijk. Dat is een term die hier op CO uitgevonden is door lieden die qua taalkennis hoger scoren dan qua technische kennis en met het in Belgie nog gangbare gebruik van sommige Franse vaktermen willen spotten.

Op 3 november 2007 12:36:01 schreef grotedikken:
[...]
De Henry bestaat al als eenheid.

Dan moet de conclusie wel volgen : er bestaat dan ook een grootheid aangaande ..... :)

>> Btw: Groene boekje is al lang niet meer officieel; is al weer ingetrokken. <<

GE-LUKKIG.... HAHAHA

Weet niet meer precies wie het zei:
Een uitdrukking bij wijze van grap (enigzins) verdraaien, hetgeen
even later als `standaard uitdrukking` is overgenomen.

Nou heb ook ik er een handje van, om regelmatig als grap
toorden we drervaaien (woorden te verdraaien) maar ik maak
me toch wel zorgen, dat zoiets ingeburgerd raakt.
En dan moet ik me weer druk maken over dat rare taalgebruik. :-)

Maar ik denk dat het grootste probleem zit in het feit, dat
degene die iets op papier (mail) zet, soms niet begrijpt
dat in een geschreven tekst geen intonatie is te vinden.
Daarom moet een geschreven tekst er vaak anders uitzien, dan
zoals men het zou hebben gezegd tegen een gesprekspartner.

Vlaams:
Soms klinkt Vlaams vreemd, (in de oren van die Nederlanders)
maar soms ook best wel aardig, en soms ook wel beter als het
nederlandse equivalent.

oh, ik vind uitdrukkingen als `zeikers` hier niet gepast.
We zijn simpel aan het discussieren over taalgebruik.
Dan kan iedereen zijn/haar mening geven, zonder anderen
als zeikerds te bestempelen.

Groeten, prettig weekeinde,

Eddied

Het woord voltage staat al in m'n woordenboek natuurkunde. En dat komt uit 1983. Echt nieuw is het dus niet te noemen.

Amperage en Wattage staan er gelukkig niet in..

Om me nou ook nog even in de discussie te mengen: voltage vind ik eigenlijk niet zo'n vreemd woord zolang het maar niet als synoniem gezien word van spanning.

Zo is het woord kilometrage ook niet synoniem met afstand. Het geeft wel aan welke afstand geregistreerd is, in kilometers, wat op zich natuurlijk wel weer een afstand vertegenwoordigd.

Het is maar een nuanceverschilletje, maar als we gaan kommaneuken kan ik dat ook ;-)

Welk Ohmage meet je?

Installatie op standenbouw: "legt nen trifasee van den tableau naar de boite over die poutrel met attachkes en doet er dan wat toile of glissairkes rond, en roept dan eens dat ik de plong opzet"...

Op 3 november 2007 15:19:45 schreef GJ_:
Om me nou ook nog even in de discussie te mengen: voltage vind ik eigenlijk niet zo'n vreemd woord zolang het maar niet als synoniem gezien word van spanning.

Van wat dan wel?
Ik denk dat jij je als Nederlander gewoon niet in het Vlaamse vakjargon met zijn vele Franse termen kunt inleven.

Waarom is het gebruik van Franse woorden in het Nederlands verfoeilijker dan Engelse?
tenslotte is in de elektronica en computerwereld het Engels ook gebruikelijk.
Zelfs in Nederland.

Ik denk niet dat er één Nederlander is die zijn PC een "persoonlijke rekenmachine" noemt.

Het zou leuk zijn als technici voor elke term een goed Nederlands woord gebruiken als dat al bestaat, maar voor mij is het niet van veel belang. Zolang er geen verwarring mogelijk is.

Wist je dat in het bedrijf waar ik werk, de informatici Engels spreken onder elkaar?
Engel is DE voertaal voor inormatica en techniek vinden ze , en op die manier leren ze zich vlot uit te drukken. Dat vind ik persoonlijk er een beetje over...

Op 3 november 2007 17:29:14 schreef grotedikken:
Van wat dan wel?

Heb je de rest van mn post niet gelezen of niet begrepen?

Zie niet dat het "kilometrage" (over lelijke woorden gesproken) ook niet een synoniem is van "afstand"?

Op 3 november 2007 17:29:14 schreef grotedikken:
Engel is DE voertaal voor inormatica en techniek vinden ze...Dat vind ik persoonlijk er een beetje over...

Dat ben ik volledig met je eens. Bovendien is engels helemaal niet de voertaal in de techniek. De helft van mn boeken hier is in het duits.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (38%)]

En wat ik me al een tijdje afvraag over taal correctheid.

Pinppong > pinppongbal
Tennis > tennisbal

Lijkt me goed en duidelijk de eerste is het spel de tweede is de naam van de bal het volgende heb ik dan logischerwijs coorect veranderd.

Voetbal > Voetbalbal
Basketbal > Basketbalbal

Of de deze AP - keuring want APK keuring is dubbel op.

Tijdje geleden ergerde ik me ook aan wattage en voltage. Maar als het in de van dale staat beteknd dat 1 ding.

Het gebruik is ondertussen gemeengoed geworden dus zal ik er maar aan moeten wennen.

Zelf zal ik die termen niet gebruiken maar zal andere er niet meer op aanspreken als zei dat wel doen.

ook dubbel op.
lcd scherm
lcd(liquid cristal display)display