Nieuwe voorversterker voor Denon DL160 element

Op 6 november 2007 21:08:24 schreef Knustelsmurf:
Ik neem aan dat je op de hoogte bent van het bestaan van de hooftelefoon versterker uit de prelude ?
(BD139+BD140 in klasse A).
Die wil ik ook nog wel eens een keer gaan bouwen.

Gezien, ik heb de orginele elektuurs. :) Leuk voor een ander project.

Op 6 november 2007 21:20:51 schreef alex278:
Maar goed, eerst de waslijst van 'nog af te ronden projecten' eens leegmaken..

Deze gedachte heb ik ook dagelijks ;-);-)

Maar niet verantwoord wat grounding afvlakking en ontkoppeling betreft, sorry.

Ik wist dat je zoiets zou gaan zeggen !
Ik zal bij de voor versterker je kritiek ter harte nemen.

[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op (43%)]

In my humble opinion is het wel in orde hoor. We praten hier over een plus/min 15 Volt voeding voor ongeveer 25mA. De hele DC-regeling van de regel ic's wordt amper aangesproken. Wat kan er dan verkeerd gaan? Voor een echte MC voor-voorversterker, die signalen van 0.25mV 1000 keer moet versterken, is brom of andere verstoring nog wel een issue, maar ik kan me bij deze voorversterker geen problemen voorstellen.

Nu even zo goed, het is gewoon zonde van je signaal. Dan kan je net zo goed een NE5534 pakken.

@ churchyardd, Je moet weten dat Henry S. nogal naukeurig, vaak heeft hij wel gelijk.;)

@ Henry S., Mijn oren zijn toch al zo verrot dat ik het verschil niet meer hoor. ;( Ik ben geen audiofiel.

[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op (46%)]

Hrm, dat hoor ik wel vaker. Mijn oren horen boven 15KHz ook niets meer. Maar dat hoeft ook niet perse; je merkt ook (juist) in het midden-gebied dat een goed gebouwd ontwerp wonderen doet. Dingen worden beter verstaanbaar, enzo. Waarbij de betere buizen-bouwsels nog het wonderlijke feit hebben dat ze dat doen zonder dat ze overmatig gedetailleerd of vervelend klinken. Dat zijn dingen die je 'gewoon' kunt opmerken door een beetje te luisteren, zonder daar een speciale hersenspoeling voor te hoeven ondergaan.

BTW, als je meer capaciteit in je voeding zet, dan zorgt dat vaak voor een betere laagweergave, en minder vervorming/dichtslibben bij dynamiekrijke stukken, is mijn ervaring.

Dat is ook mijn ervaring :)

@Knutsel: Met deze layout verdwijnt het voordeel dat LM317 en co hebben tov 78xx en co.

Ach, 't is aan de andere kant wel weer een mooi geval van 'shit, dat maakt wel uit en ik kan het ook horen'.

Op 14 november 2007 00:08:39 schreef alex278:

BTW, als je meer capaciteit in je voeding zet, dan zorgt dat vaak voor een betere laagweergave, en minder vervorming/dichtslibben bij dynamiekrijke stukken, is mijn ervaring.

Er zit 2 x 1000 uF voor de regelaars en 2 x 100 uF na de regelaars, dat lijkt mij toch wel genoeg ?

Een goede voeding is zonder meer belangrijk, maar overal zitten grenzen aan. En men moet ook geen dingen door elkaar halen; Meer elco's zorgen voor een betere laagweergave, maar dat geldt in de allereerste plaats voor een ongeregelde voeding met alleen gelijkrichting en elco's. Wordt een gestabiliseerde voeding gebruikt, dan wordt het verhaal al heel anders. Daar moet zeker niet per sé veel capaciteit na de regelaar, want anders draai je het functioneren van de regelaar de nek om. Je wilt dan juist dat stroompieken door de regelaar worden gegeven en niet uit de elco komen.
De capaciteit na de regelaar is in de eerste plaats voor stabiliteit en in de tweede plaats voor filterering.
Voor de regelaar natuurlijk wel voldoende capaciteit voor gelijkrichting. Maar dit heeft veel minder invloed (en dat is met een regelaar ook de bedoeling) op de schakeling die gevoed wordt.

En om nou gelijk te zeggen dat met deze layout je de hele versterker wel kan vervangen door een NE5534, dat lijkt me een boude bewering. Waarom dan precies? Waarom is deze layout/schakeling zonde van het signaal?

Wat aarding betreft heeft Henry S. wel een punt, by the way. Wel verstandig om dat wat laagohmiger te maken.
En het geheel straks aarden bij de ingang.

Op 14 november 2007 08:27:21 schreef Churchyardd:

Maar dit heeft veel minder invloed (en dat is met een regelaar ook de bedoeling) op de schakeling die gevoed wordt.

Iedereen kan zo maar wat roepen. Ik ben wel benieuwd of je dat ook kunt onderbouwen met wat metinkjes. Je zou kunnen beginnnen met de harmonische vervorming/spectrale zuiverheid van een periodiek 3KHz signaal wat bovenop een 40Hz-impuls zit. Dan praten we verder.

Iedereen kan inderdaad wat roepen.

Waarom per sé de spectrale inhoud meten van een 3 kHz sinus (of een ander periodiek signaal) dat bovenop een 40Hz impuls zit (je bedoelt wellicht een 40Hz impuls op een 3kHz periodiek?) Wat levert die kennis op?

Wat ik bedoel is dat de rimpel die na gelijkrichting over blijft op, laten we zeggen, 1000uF, door de regelaar verder onderdrukt wordt. De onderdrukking van de regelaar is van grotere invloed dan dat je van die 1000uF, 2000uF maakt.
Daar heb je die regelaar toch voor?

Het gaat niet om statische rimpel. Het gaat erom hoe goed zo'n voeding ín staat is om die +/- 15 V ook zo te houden, bij snel varierende belastingen. Een gereguleerde voeding is geen wondermiddel. Daarnaast heb je stelregels als 'zoveel uF voor zoveel mA belasting (bij zoveel fluctuatie in je voedingsspanning', maar dat zijn richtlijnen. Kwaliteitsaudio is anders.

Overigens, als je niet begrijpt wat ik bedoel met dat 40Hz/3KHz verhaal, dan heeft 't wat mij betreft geen zin meer om d'r veel woorden aan vuil te maken. Het is een bekend verschijnsel dat 'details' als een hi-hat of een stem iets vervormen en versmeren op het moment dat er een stevige basdrum wordt afspeeld. Wat ik voorstelde was een manier om zoiets te meten.
Als je niet bekend bent met dat verschijnsel: OK.
Als je dat verschijnsel niet gelooft, of je wilt een religeuze discussie aangaan of dat wel of niet zo is: nope. Je hebt in audioland 3 kampen: techneuten, golden ears, en mensen die daar tusseninzitten. Het is onbegonnen werk om een techneut of een 'golden ear' ergens van te overtuigen.

Ah, op die fiets. Je bedoelt modulatie van een periodiek signaal door een impuls. OK. Dat is inderdaad een zinvol aspect.

Toch blijf ik het idee houden dat er aspecten door elkaar lopen.

De vuistregel zoveel uF per (m)A is een vuistregel die belangrijk is voor ongestabiliseerde voedingen. Daar wordt de stroom uit elco's getrokken. Daar is volgens mij ook het aspect op van toepassing dat andere signalen dichtsmeren bij een sterke stroomafname; de hele voedingsspanning kakt in en de versterker stelt zich anders in en hij clipt. Dat gebeurt in meer of mindere mate bij elke versterker die alleen met elco's wordt gevoed. 10% voedingsspanning fluctuatie bij 2*20.000uF heb ik al gemeten. Maar dat was bij een eidnversterker.

Dit is bij een goede gestabiliseerde voeding dus niet zo en daar zit natuurlijk de crux; wanneer is een gestabiliseerde voeding goed genoeg.
Voor de regelaar moet natuurlijk genoeg energie zijn om de regelaar goed te laten werken.
Voor een goede gestabiliseerde voeding geldt dat ie fluctuaties (of het nou rimpel is aan de voorkant of belastingvariaties aan de achterkant) wegregelt.

En het ging in dit geval om slechts een 25mA voeding.

Jongens jongens toch, wat een discussie over zo'n simpel voedingkje. ik ga mij niet er inhoudelijk mee bemoeien, daarvoor heb ik gewoon te weinig kennis van de theorie.

het enigste wat ik wilde is gewoon een redelijke nette, schone en stille symmetrische voeding voor de voorversterker. naar mijn bescheiden mening ben ik daar goed in geslaagd. een mooie ingegoten blok trafo, schottky diodes voor de gelijkrichting, ratel condensatoren, laagohmige weerstanden in de voedingslijnen,ruime afvlak capiciteit, soft start om de spanning langzaam op te laten komen. voor mij werkt het goed.

en om nog eens wat olie op het vuur te gooien: wat vinden jullie van een schakelende voeding (SMPS) in een Phono voorversterker ?

Ga door,ga door, ik wil meer weten !

Sja, het zal je niet verbazen als ik zeg dat ik denk dat theoretisch gezien een SMPS best kan (alhoewel audio onder andere natuurwetten schijnt te vallen).
Maar om alleen een vaste spanning te krijgen haal je jezelf wel een hoop gedoe op de hals.

Een regelaar is 1 deel van het verhaal. Het meest belangrijke naast de regelaar (en bij een voorversterker prima te doen) is alle opamps en transistor ketens van lokale ontkoppeling te voorzien. Als je dit echt goed wil doen: Elko voor laagfrequent (10uF), Film condensator voor midden (100nF) en voor hoge frequentie (de onhoorbare regellus frequentie van de gesloten versterker loops) nog een 1nF keramisch. Dan ontkoppel je ook de freqenties waarin de regellussen werken.

Voor recht toe recht aan opamp schakelingen, high-end of niet, is een setje 10uF/100nF per opamp meer dan afdoende :)

Ik kwam namelijk dit tegen :
http://img258.imageshack.us/img258/1295/phmkiiblinnenmediumfh0.jpg

Het is de aqvox phono 2 CI, met een prijs van 940 euro en een SMPS...

zie : http://www.aqvox.de/phono.html voor meer info.

en wat is dan julie mening hierover als je dit zo ziet ?