Show your projects! Part 6.

Dit topic is gesloten

Ik gebruik daar een verouderde versie van PCAD voor, van Altium.

klein is fijn

Moderator

Vanavond even de nieuwe timer voor de lichtbak in elkaar gezet.

Printje:
http://www.kleinisfijn.nl/co/timer/small_timer_pcb.jpg

SMD krijg natuurlijk voorrang bij het solderen:
http://www.kleinisfijn.nl/co/timer/small_timer_smd.jpg

Alles in elkaar en aangesloten. De gekleurde kabel is van het keypad, de grijze van de programmer:
http://www.kleinisfijn.nl/co/timer/small_timer_pcb_lcd.jpg

Totaalplaatje inclusief keypad:
http://www.kleinisfijn.nl/co/timer/small_timer_total.jpg

Alles is klikbaar.

Het leuke van deze timer is dat je ook gewoon 90 seconden kan intoetsen. Het ding zal dan gewoon 90 seconden lang aftellen. De maximale tijd is dus ruim anderhalf uur.
Het keypad heeft de standaard knoppen zoals 0 t/m 9, een startknop die alleen werkt als er werkelijk een tijd op het display staat, en een stop / reset knop.

De µC is een ATtiny2313 waarvan iedere pin gebruikt is.

Op de print missen nog een paar dingen, zoals een 20MHz kristal (ding draait nu nog even op interne oscilator), een optocoupler en een triac. Kwestie van even wachten op Voti.

Op 21 november 2007 18:32:48 schreef MagicBox:
Maar hier een stekkie gevonden :) Hier is dan de gebakken PCB :)

[afbeelding]

De grote print is het moederbord voor de amp met de ATmega64. Kleine printje onder: AVR / JTAG programmer brug. Kleine printje rechts: De elco ontlader waar ik reeds eerder een schema van heb gepost :)

Even eten en dan de bout opwarmen :)

nette print! bij wie heb je die laten maken? en welk progsel heb je hiervoor gebruikt?

@kif: mooie pcb! :) maar dat wist je al ;)

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 21 november 2007 19:37:32 schreef Fantomaz:
[...]

Hee, dat ken ik!
Is dat niet knooppunt Best-West?
Als je de Erica volgt, kom je op de Kazerne van Oirschot terecht.
Dat is me (als rasFries) nog goed bijgebleven. Toch al 13 jaar geleden :-)

Mooi projectje Stijnos!

klopt. Die weg heb ik nog wel eens gepakt in het begin als het te druk was naar eindhoven, dan via oirschot door het bos, langs de kazerne naar eindhoven, maar dat schoot ook niet op. Tegenwoordig nemen we de files maar voor lief

@EdwinNadorp
Die optie met polylines had ik ook al gezien bij de uitleg van de google maps API, maar ik heb me hierin nog niet echt verdiept. Ik heb me eerst gestort op de hardware. Om mooie lijnen te trekken heb ik iets meer punten nodig die ik log ben ik bang, anders krijg je van die hemelsbreed lijnen. OF is er ook een functie die lijnen over wegen trekt?

Ehh, goed punt. Ik denk dat de lijnen hemelsbreed zijn. Ik zal ook weer eens de api doornemen, google zelf kan namelijk wel de wegen volgen, dus die optie verwacht ik wel.

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

@klein is fijn:

keigoed, gaaf...!

kun je hiervan het schema geven?

:+

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Nou,
Ik heb belichtingstimerbak-virus ook te pakken!

Alvast een voorproefje van mijn belichtingsbak en etsbak in 1:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q3TOPRUT.jpg

De timer:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WNOVSJBI.jpg

het LCD:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6U8XXDWI.jpg

Ik zit te twijfelen of ik nu hier nog een printje van zal maken,
(een geetste print)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ziet er goed uit !

De tekst op het LCDtje komt mij bekent voor :)
(Werkt de aangepaste software versie goed ?)

Jah,
Werkt perfect!

Wat misschien nog mooier zal zijn is dat als ik nog een keer op de start knop druk dat hij dan misschien pauzeert, en dat de lampen ook uit gaan. En als ik er weer op druk dat ze de rest tijdt weer gaan branden..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Het was vandaag een heerlijke dag om te solderen en ben ook de hele dag lekker zoet geweest :)

Het moederbordje voor mijn amp project is af!

Zie hier het boven-aanzicht:
http://img215.imageshack.us/img215/6406/mobotopsq3.th.jpg

En een schuin/voor aanzicht:

http://img111.imageshack.us/img111/602/mobovoorgt4.th.jpg

De WM8816 digitale volumecontroller, voorversterker zit er op, ATmega64 die het hele zaakje aanstuurt, een digitale peak-program/VU meter, DS1307 real-time clock (moet toch wat met een grafisch display ;) ) en verder diverse interfaces, naar het frontpaneel met LCD en knoppen/volume knop en de voedings/relais controller en de programmer brug die de programmer communicatie naar je juiste ICs stuurt: mega64, mega8, xilinx XC95108, xc3064 op voedingscontroller print.

Nu flatcables op maat maken, voedingskabeltjes maken en morgen de hele zwik aan elkaar koppelen ^^. Binnenkort foto's als het hele spul goed werkt :)

WAAROM twee uC's en twee CPLD's !??!?!?

IF you can't convince them, then confuse them!

omdat 1 uC z'n handen meer dan vol heeft aan de taak die 'ie moet doen (de mega8). De 64 doet het rustige werk. Die ATmega8 doet de digitale PP meter (in het verleden als eens over gepost), kun je gewoon als een chipje zien die dat doet.

2 CPLDs.. tja, kip & ei en veiligheids systeem. De kleine is wat ik heb proberen uit te leggen.. een programmer brug. Met 1 programmer meerdere interne chips kunnen selecteren. Als die werkt, dan kan daar geen fout meer mee ontstaan. Hij is ook verantwoordelijk voor de veiligheid, versterker kan niet inschakelen als 'ie in programmeer modus staat. En omgekeerd, als de versterker nog aanstaat, kan er niets worden geprogrammeerd. Stel je voor dat er iets fout gaat en om wat voor reden hij het volume vol opengooit ;) Tevens worden de reset signalen door dat CPLDtje beheerd. De grote CPLD voorziet in adres selectie, HW matige aansturing WM8816, inlezen schakelaars, digitale ontdendering en veel meer hardware foefjes.

Dus meerdere redenen: veiligheid en 'load spreading'.

Wat die programmer brug aangaat: De versterker heeft een 'firmware' connector. ZOdat ik niet dat ding open hoef te maken om ISP kabeltjes op diverse headers te prikken. Ziet er zo uit:

code:


              +----+         |             +---+
AVR1 ---------|    | intern  |  extern     |   |--- AVR
AVR2 ---------|    |         |             |   |--- JTAG
AVRspare -----|    |         |             |   |
              |    |---firmware bus (8)----|   |
JTAG ---------|    |         |             |   |--- Button
JTAG spare ---|    |         |             |   |--- 7Seg 
              +----+         |             +---+

AVR1, 2 en spare zijn elk 4 lijnen, en in progmode worden alle resets laag gehouden zodat er niets fout kan gaan tijdens programmeren. Op de interne JTAG chain zitten twee CPLDs. De grote op het mobo en een kleinere op de voedingscontroller.

Met het externe printje kies ik wat ik wil programmeren, zit een button op waarmee ik door de 5 mogelijkheden kan scrollen. Verder zit er 1 jtag header op en 1 AVR ISP header. Begrijp je dit?

Dit is zo vet... zit met regelmaat vreugdekreten te slaan :P

Afgezien van het flatcable probleem kon ik wel andere zaken testen. Voedingskabeltjes ging prima. Het ding aansluiten aan de voedingscontroller. Toen bedieningspaneel aangesloten, en nog het firmware IO printje.

De externe programmer brug op de firmware connector aangesloten.

Toen het moment van de waarheid: Stroom inschakelen. Dat gedaan.. en tot groot geluk geen rookpluimen (had natuurlijk van te voren eerst met multimeter gekeken of er geen kortsluiting o.i.d. op de voedingslijnen zat).

Toen de programmer aangezet (heeft een enable knop en select knop). En ja hoor, 7seg display stont netjes op 1. Programmer gevoed door de schakeling. Verder kon ik netjes door de mogelijkheden heenlopen. Nu moet ik alleen nog wel de interne CPLD proggen voor de brug. Als het goed is moet ik dan de AVRs kunnen zien. Dan kan de pret echt beginnen ;)

Maar.. so far so good! Echt kicken :)

Op 24 november 2007 21:43:29 schreef MagicBox:.....
Begrijp je dit?

ja, helemaal duidelijk. super oplossing dit :)

IF you can't convince them, then confuse them!

^^. Verdere testen gedaan. Inmiddels de interne brug geprogt. Ik kan nu inderdaad beide ATmega's zien!! *vreugdedans* lol. Selectie 3 is de mega64 en 4 is de mega8.

De selecties zijn:
1: JTAG main
2: JTAG spare (als ik ooit eens wil uitbreiden)
3: ATmega 64
4: ATmega 8
5: ATmega spare (idem voor uitbreiding intern)

Is gewoon een up countertje die na 5 weer bij 1 begint.

Nu eens eentje proggen om te kijken of leds, schakelaars e.d. goed aangesloten zitten..

[Bericht gewijzigd door MagicBox op zondag 25 november 2007 19:16:41 (30%)

@Magicbox: Een volumeknop en een VU-meter zijn toch goedkoper >:)

Verder best mooi. Maar ik hoop dat je er dan ook wel een erg goede amp in hebt zitten.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Potmeter ruis, geen automatic gain control, geen kinderslot, geen voorkeur volume bij opstarten, geen limiter.. da's allemaal mogelijk met deze digitale speeltjes :)

eeeh een uC en een digitale potmeter van dalles werkt ook goed hoor;)
ben ik ook mee bezig maar wel mooi.
en idd wat voor versterker zit erachter?

euh dat zit er ook op een uC en een digitale pot in de vorm van een WM8816. Het lijkt alsof er veel op zit maar dat valt best mee. Wat je nog niet ziet is de power controller welke via een flatcable wordt aangestuurd, idem voor het bedieningspaneel. En zoals reeds uitgelegd, voorzieningen om het spul te programmeren zonder 'm open te moeten maken, en toch alle programmable devices kunnen bereiken om software updates te doen. Verder nog een real-time klokje er in voor leuke dingetjes als een wel.. klok, en op gezette tijden in/uit kunnen schakelen of bij afwezigheid geluid voor een bepaalde tijd uitschakelen. D'r zit ook een voorversterker op en een digitale PeakProgram/VU meter die dB waarden via I2C teruggeeft (mega8). Heeft een gevoeligheid van -48dB ~ +12dB in stappen van 0.5dB. Het ding reeds gekalibreerd (10-bit ADC leest 0 in bij afwezigheid signaal, er wordt digitaal gelijkgericht).

Ook de JTAG chain werkt en loopt via de programmeer bridge. Had tijdelijk een jumpertje gezet om de chain te sluiten omdat de powercontroller niet aangesloten was door een mislukte flatcable :P Ook de grote CPLD wordt netjes gezien :)

Binnenkort wordt 't gemonteerd, de voedingscontroller komt boven op het moederbordje op staanders. Ook dat past perfect. Eerst gauw een nieuw flatcable headertje bestellen ;)

Ow.. versterker? 2x500W RMS MOSFET Bak, gebaseerd op het Electuur ontwerp "Kilowatter". Alleen nu met geupgrade FETS (ECX10N20, ECX10P20) en voeding. Bijzonder elegant ontwerp :)

Freaking magisch MagicBox! Laat ze maar lullen met hun potmetertjes, dit is hobby van de bovenste plank man! :D

If you want to succeed, double your failure rate.

heb je ook foto's van die versterker.
wordt wel erg mooi hoor:D

Ik heb hier wat dingetjes (sfeerverlichting e.d.) die door een mechanische tijdschakelaar in- en uitgeschakeld worden. Omdat ik het beu was die dingen 2 maal per jaar gelijk te zetten, heb ik maar een sturing via het lichtnet gebouwd.
En kijk, met een beetje wringen en passen past een ontvangertje precies in de originele behuizing v/d tijdschakelaar:
http://home.scarlet.be/prosje/NetAfstBediening.jpg
D'r komt nog een plaatje voor om het gat af te dekken, en klaar is kees.

Wat tijd betreft: ik schrok me vanmorgen een hoedje, toen bleek dat m'n PC een uur achterliep op een (niet zelf gebouwd) klokje met DCF-77 ontvanger. De PC wordt immers gelijkgezet met een (wel zelf gebouwde) DCF-77 ontvanger.
Een bug, of weetikveel? Dat wordt weer foutzoeken...
Tot ik een bezoek bracht aan de badkamer, en tot de ontdekking kwam dat het klokje daar wél overeenkwam met de PC-tijd. Kortom: zelfbouw blijkt in dit geval beter dan een commercieel product!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

mooi pros.
waar heb je je sturing zitten? een bewerkte router?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

De driver (Nidhogg) zit in de kelder, maar wordt op zijn beurt bestuurd door iets dat je een domotica-systeem zou kunnen noemen. In de kelder, omdat van daar uit het sterkste signaal over gans het lichtnet kan verspreid worden. Met wat C's, een paar L's en een koppel Schottky-dioden haal ik --zonder versterking-- een gelijkgericht signaal van 3V. Meer dan voldoende voor een berdijfszekere werking.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

He pros,
Ik ben zeer benieuwd hoe de tijd op je PC gelijk wordt gezet, hoe heb je dit gedaan.

Regards
Chico

Dit topic is gesloten