Welkom pietdepiet, heeft zweetvoetje je al ingewijdt in de heilige rituelen. Bij deze wordt je toegevoegd als koorknaap, je eerdere pogingen en doorzettingsvermogen hebben daar al genoeg credits voor opgeleverd, je hoeft je zusje dus niet te offeren :-)

Dames heeft er iemand nog een schema waar wel gangbare buizen in zitten. Ik heb bij Baco en Kent gekeken maar verder dan de EF 86 en EL84 kom ik daar niet.

De bitx net van een ander LPF voorzien en nu gaat het goed. Ik meet zo'n 20-25Vpp dus dat zou goed moeten zijn volgens de adviezen van FET in een ander topic. De swr meter geeft dan op een 50 ohm dummieload 2W aan bij fluiten. Ik heb de pep-meter er nog niet aan gehad en de 20m band was redelijk stil. Ik ontving op de bitx toch nog twee stations, op de racal hoorde ik ze net nog iets beter maar dat zou ook raar zijn als dat niet zo was. Nu wachten tot de condities iets beter worden.

Fredden

[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]

JEEJ:D Ik ben koorknaap:D

Trouwens, @Zweetvoetje, Ik heb nog wat ledjes die op 1.7, Ja 1.7, mA werken, dus....

Nee ik ben nog niet ingewijd...

Of je ontwerpt zelf iets. Zeker met buizen zal dat wel lukken, bij een verigissinkje zijn ze niet meteen kapot. Neem je ene lekker sterke buis, een EL34 ofzo. En dan maar lekker bouwen :)
Waarschijnlijk kom je best wel een eindje, met de hulp van het forum.
Gefeliciteerd met het goed werken van de bitX. Ik ben benieuwd naar scoopplaatjes van modulatie met een 2toon.

@Piet: Volgens mij is het goed. De ferrietstaaf is in ieder geval goed, en de afstemcondensator kan ook wel. Al is zo'n ouderwets, groot exemplaar met vertraging wel fijner. Ook is het lastig om hier een knop goed aan vast te maken. Voor de fijnafstemming zou je een varicap kunnen gebruiken met een GOEDE KWALITEIT potmeter. Maar daarover later meer.

Je hebt daar een goede langegolfspoel en een goede middengolfspoel. De spoelen voor de kortegolf zou ik zelf wikkelen.

Ik ga eens op zoek naar het schema. Alhier foto's van hoe ik m opgebouwd heb: http://www.circuitsonline.net/forum/view/43939/2/rechtuitontvangers Maar ik raad je aan om hem meteen helemaal in te blikken (op de ferrietantenne na), dat werkt wel beter. Zorg wel dat je overal goed bij kan!
Maar ik waarschuw je van tevoren, waarschijnlijk wordt dit wel lastiger om te bouwen dan je vorige project. Aan de andere kant heb ik hier een werkende versie naast me staan, dus foutzoeken is dan misschien wat makkelijker.

Ik raad je in ieder geval aan om eerst de audio op orde te krijgen, een combinatie van deze voorversterker: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/9 met deze eindversterker:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/2
Dan heb je een lekker gevoelige versterker, ideaal om bij radio-experimenten te gebruiken. Ohja, die bedragen die erbij staan worden een flink stuk hoger als je bij Okaphone koopt. Dat je het weet.

Schema: http://www.uploadarchief.net/files/download/eenkringer.gif Niet mooi, maar het is een schema.

Over die LEDjes: Dan kan het wel, dan moet je een weerstandje van 4.7k in serie met de LED zetten.

Oké, ik vond jouwe er ook al ingewikkeld uit zien, maar hoe kom jij aan die dubbele print, voor een normale prijs?

Ik vond het er al lastig uit zien...

Ik ben ook van plan zeer binnenkort een 'grote aankoop' te doen, dan heb ik al wat spullen.

Ik weet alleen niet waar en wat dus wat hulp zou leuk zijn...

Waar kan je componenten dus wel voor de prijs die er bij staat kopen en niet die okaphone prijs.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (14%)]

Kent is altijd erg goedkoop. Maar die verkoopt geen dubbelzijdige print. Ik meen dat dat baco was ofzo, die dat wel deden, maar dat weten de anderen hier beter. Ik haal het altijd op beurzen. Dubbelzijdige print is ideaal om mooie doosjes van te solderen. Maar voor de electronica zelf zou ik voor gewone experimenteerprint gaan. Ik ben zelf ook weer overgestapt op experimenteerprint. Het maken van echte printen is me teveel moeite.

Ok, en wat moet ik dan halen, of zal ik daar een nieuw topic over maken?
En waar is experimenteerprint goedkoop te krijgen dan?

Conrad is ook niet echt goedkoop

Maargoed weer verder ontopic:

Als ik mijn inkoop heb dan meld ik me wel weer en dan ga ik bouwen...

Ok, ik zou bij kent bestellen als ik jou was. Hoeveel wil je uitgeven? Dan kan ik je zo'n beetje vertellen wat handig is om te kopen.

Familie FET heeft het weer gehaald :) Gefeliciteerd!

Hoi hoi hoi hoi!
Ik kan zelf nooit kijken donderdag, maar er lag een DVD'tje in de bus vanmorgen :).

Nou, noem maar eens wat maar het hoeft echt niet heel weinig te zijn...

Als het te veel is haal ik wel wat weg. €50,- moet zeker kunnen.

Wordt ik nou ook nog 'ingewijd'?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (11%)]

Je wordt pas ingewijd als je je eerste eenkringer gebouwd heb. Tot die tijd blijf je een knoorknaap onder leiding van koorknapenleider Fred. :P
Voor het inwijdingsritueel hebben we natuurlijk ook de grote roerganger nodig, en die heeft zich al een tijd niet meer laten zien.

Ok, dan gaan we voor zo'n 50 euro. Dan heb je dus 10 euro voor printmateriaal, 10 euro voor halfgeleiders, 10 euro voor weerstanden, 10 euro voor condensatoren, en 10 euro voor ander grut.

Alles van http://www.kent-electronics.nl/

Weerstanden:
kwart watt koolweerstandassortiment: 12,50
instelpotmeters, 5maal 5k, 5 maal 100k: 0,45

Condensatoren:
2 maal 50 stuks Elko’s 1,95
100 Keramische condensatoren 1,80
100 Gemengde condensatoren 2,25
100 0,1 uF multilayer axiaal mini 1,95
3 maal keramische trimmer 10-60pF 0,95

Halfgeleiders:
3 maal 25 stuks bc546 1,00
20 PNP torren BC557B 1,80
25 1N4007 dioden (1000V/1A) 1,14
30 1N4148 dioden (75V/100mA) 0,82
3 maal bf247A FET 0,68

Printmateriaal:
3x experimenteerprint 100x160mm eiland 2,85

andere dingen:
25 Ferrietkerntjes 1,14
experimenteersnoertjes krokodillenklem 10 stuks 2,25
10 ringkernen 2,95
voordeelpakket 10 spanningsregelaars: 2,95

Reken maar eens uit hoe duur dat wordt. Koop er ook de onderdelen bij die nodig zijn voor de ontvanger die je wil maken, zoals een bf900. en misschien nog wat speciale transistoren voor de versterker.
Dit is niet een pakket waarmee je nooit meer onderdelen hoeft te kopen, maar de meest algemene zitten er wel in. Als je bijvoorbeeld in een schakeling een bc547/548/549 ziet staan, dan kan je die vervangen voor een 546.

Iemand nog tips van wat ie moet kopen?

J310 fet's ,of zijn die een stuk duurder dan de BF247.?
Desoldeerlitze is ook een aanrader.

ijzerpoeder ringkernen rood en geel zijn ook erg handig. (Txx-2 en 6). Torren: de 2n2222 is ook handig. Nu we toch bezig zijn: Ik zocht ook nog zo'n lijstje ivm buizen, hint, hint....:-)

Even nog vraagje mbt spoelen. Zou het volgende werken. Ik wil in mijn tuner eigenlijk geen rolspoel omdat dat traag gaat maar met de huidige opzet kan ik niet fijn genoeg tunen (het gaat best goed maar niet altijd op de hele band 1:1, soms niet beter dan 1.5 op 1 en NEE dat vind ik niet goed genoeg ook al gaat de set er niet van kapot) Nu had ik de volgende alternatieve rolspoel bedacht. Een grote spoel op PVC pijp. In die spoel schuif ik dan een ijzeren pijp. Dat zou het zelfde moeten werken als de spoel aftakken/kortsluiten maar zonder schakelmateriaal of contacten die kunnen inbranden. Dan kan ik in grote stappen op een slede per band verschuivenen dan door een stuk schroefdraad hem fijn afstellen door verder in of uit te draaien.
Nu gaat FET vast vertellen dat dat in een boekje ergens op die waardevolle bibliotheek die hij zolder noemt in 1926 al beschreven is want alles wat ik bedenk blijkt tot nu toe al te bestaan. Zoniet en als het werkt dan is dat dus vanaf nu de Fredden-variospoel

De grote roerganger zal genotificeerd worden van de toetreding door pietdepiet in de hoedanigheid van koorknaap. Hij is waarschijnlijk toch een beetje doorgedraaid nu dus afwisseling lijkt me welkom.

Zweetvoetje, dat koekje hielp wel de vorige keer.

Fredden

Klein vraagje: Die bc546 zijn 0.10 p/s en die Bc557 0.11 p/s dus niet wat jij zei, of is daar een voordeel pakket ofzo voor? Gevonden...

Ik was trouwens ook van plan nog wat audio pluggen en 9V clipjes{Hebben ze niet}9V clipjes{Hebben ze toch} ed. te kopen

Oja zijn wat 555'jes niet ook handig?

@Hubie: Is een J310 zo erg anders dan een BF247? Volgens mij scheelt dat niet zoveel. bf247a was wel goedkoper.
Desoldeerlitze zou kunnen. Ik gebruik het spul nooit. Maar als het handig is...

@Fred: er zit al een voordeelpakje met 10 ringkernen bij. Dan komt je al wel een eindje. En hij kan ook altijd nog luchtspoelen maken. Daarvan valt tenminste goed uit te rekenen wat de zelfinductie is.

Wat de tunerspoel betreft:
Er zijn verschillende methoden. Wat jij zeg zal wel kunnen. Probeer het gewoon eens. Ik weet alleen niet wat het invloed op de Q is van zo'n stuk ijzer. Het zou kunnen dat de Q er wel flink onder lijdt.
Je hebt ook een keer zo'n stroomsensortje gemaakt een kern door te knippen. Hang dat gewoon eens aan de spoelemeter. Kijk eens hoeveel zelfinductieverschil dat oplevert.
Wat ook werkt zijn 2 luchtspoelen in elkaar, waarvan je er eentje 180 graden kan draaien IN de ander. Dat werkt geloof ik ook wel mooi, al is de Q wat lager dan bij een rolspoel.

http://www.conk.nl/nieuwsflits/img/hartekoek-kruimels.jpg
Kom snel Frithjof, voor ik m helemaal opeet!
edit Ah, de hellehond is langsgeweest

@piet: audiopluggen e.d. is zeker een goed idee! Qua IC's hoef je niets te kopen. Die gebruik je meestal alleen voor specifieke dingen, en dan kan je ze wel bij Okaphone halen. Je weet nu toch nog niet wat je allemaal nodig hebt.

Ok dan kom ik op zo'n 60 euro uit.
Lijkt me redelijk...

Maar wat heb je dan aan desoldeerlitze? Ik douw die dingen er nu gewoon uit... alleen ic's zijn wat aan de lastige kant...

Is een lage Q niet prettig voor een tuner, dan wordt de bandbreedte toch groter. Daarnaast sluit je de spoel beter kort als met een rolspoel denk ik. Stralen zal het ook niet meer doen.

Fred

Desoldeerlitze vind ik zelf wel handig als je er een onderdeel weer uit moet solderen.
Een flinke mep (als het soldeer nog vloeibaar is)op tafel met de print is ook een methode.
Heb dat vroeger een keer gedaan,waar de klant bijstond,die keek me aan oftie water zag branden. ;)

Met de gasbrander de achterkant gaar stoken en ze vallen er ook zo uit.... Heel simpel.

Fred

Jah, das onze Fred! Alleen van die dampen al raak je chemisch gecastreerd ...

;)

@Fred: De bandbreedte wordt wel groter, maar de verliezen ook. En omdat je per se een SWR van 1:1 wil, vind ik het een beetje vreemd om dan wel flinke verliezen in de spoel toe te laten.
Maar vooral als je straks je 1kW buizentrap hebt, dan lijkt het me vrij onhandig als je veel verlies in de spoel hebt, dan wordt ie erg heet.

Maar probeer het vooral een keer uit.

De methode van Fred is inderdaad zeer effectief heb ik laatst gezien.

Op 23 november 2007 17:15:28 schreef (Z)weetvoetje:
Je wordt pas ingewijd als je je eerste eenkringer gebouwd heb....

Correctie: Voor het inwijdingsritueel hebben we natuurlijk ook de grote roerganger De Grote Hellehond Zelve nodig.
Als je wilt dat hij langskomt moet je wel de juiste naam gebruiken ;) maar Fritjof is waarschijnlijk nog steeds bezig met de juffrouw van de bibliotheek i.v.m. de detectiepoortjes.

@pietdepiet: Welkom in het genootschap, hoe meer vriendinnen, hoe meer vreugd.

@zweetvoetje: Dat zat ik me inderdaad ook net te bedenken, niet zo'n goed idee dus.
Dan is het alternatief een spoel welke van platte strip wordt gemaakt waarbij ik een opnemer er als een schuifpotmeter langs kan halen. Door de spoel een keer rond te draaien kan je dan fijnafstemmen.

Waar ik ook aan dacht is om niet de spoel kort te sluiten maar om het signaal uit te koppelen. Dat zou kunnen door een spoel welke om/langs de hoofdspoel zit en op en neer kan schuiven. Dat levert een galvanische scheiding op en de optie om een impedantietransformatie in een te doen zonder schakelaars en inbrandingen.

Goh, je wordt wel inventief van dat losbranden.

Fredden