Show your projects! Part 6.

Dit topic is gesloten

Je kan een dcf77 ontvanger op de parralle poort aansluiten. En dan een beetje programmeer werk :),Kun je je klok juist zetten en over het netwerk gooien voor andere pc's ;)

Sine

Moderator

Sterker nog, de grote C verkocht die dingen ooit kant en klaar.

Het signaal van een DCF77-module wordt ontraadseld door een ATmega32. Die is via een RS232-lijn verbonden met de PC. Een daemon op de PC vraagt 2 maal daags de tijd op, en stelt de PC-tijd daarmee gelijk.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ben bezig met nieuw projecte 24 kanalen die op bepaalde tijden hoog en laag moeten worden pcb tot dusver is zover gekomen moet nog voeding bij en start/stop knop maar dat komt morgen wel denk ik. Gebruik ExpressPCB.

Pcb is behoorlijk groot dus moet nog even zien hoe ik dat ga/kan laten etsen op school past het in ieder geval niet :( Mischien dat ik het opdeel in 3 modules en dan flat kabeltje ertussen.

http://img516.imageshack.us/img516/3272/33831753fq9.th.gif

Als jullie op/aanmerkingen hebben hoor ik het graag :)

[Bericht gewijzigd door Gerwinh op maandag 26 november 2007 23:02:29 (19%)

fzwart

Golden Member

Op 26 november 2007 21:33:46 schreef pros:
Het signaal van een DCF77-module wordt ontraadseld door een ATmega32. Die is via een RS232-lijn verbonden met de PC. Een daemon op de PC vraagt 2 maal daags de tijd op, en stelt de PC-tijd daarmee gelijk.

Is het niet handiger om de tijd gewoon van een NTP server op te vragen? Daar is geen extra hardware voor nodig en loopt net zo goed op atoomtijd.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op mijn werk hebben we een centrale klok systeem (DCF) en een aparte inklok systeem, nou is vaak het probleem dat het inklok systeem (via PC) niet gelijk loopt met het centrale klok.
Het is natuurlijk veel handiger om de PC ook via DCF te laten lopen.
Heeft er iemand mischien een schema met eventueel software?
Mail mij anders.

Op 26 november 2007 23:02:47 schreef Mathieuke:
Kloppen je foot prints allemaal ?

Tot dusver nog wel :) die voor led's heb ik zelf gemaakt staan niet in de libary :( Antans kon ze niet 1/2/3 vinden

Op 26 november 2007 22:58:59 schreef Gerwinh:

Als jullie op/aanmerkingen hebben hoor ik het graag :)

Waarom een tip122 om een led te schakelen?

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Op het punt waar aansluiting staat komt een header voor een externe output. Die led zit erin zodat ik kan zien dat het goed is aangesloten.

@Gerwinh

Als je die aansluitingen gebruikt om iets aan te sturen is het misschien een idee om er ook een gnd naast te plaatsen?
Of los je dat extern op?

Los ik extern op. Ik schakel de - en de +12V komt bij de aansluitingen klemmen langs

Op 26 november 2007 23:06:15 schreef fzwart:
[...]
Is het niet handiger om de tijd gewoon van een NTP server op te vragen? Daar is geen extra hardware voor nodig en loopt net zo goed op atoomtijd.

En ik dacht: laat ik dat nou maar niet zeggen, daar heeft die arme pros misschien wel weken aan zitten werken :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Daar is niks mis mee. De betreffende PC fungeert uiteraard als NTP-server voor m'n andere PC's. :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Toch besloten het optedelen in meerdere modules heb de Tip122 module al klaar en heb ook de Led symbool gevonden :)

http://img514.imageshack.us/img514/5462/moduleje8.th.png

Op en aanmerkingen zijn weer welkom :)

Waar zijn die diodes(?) voor in serie met de basisweerstandjes?

@gerwinh:
Volgens mij klopt iets niet met de voeding. Je hebt de collector en de emitor van de torren aan dezelfde voedingslijn liggen. Ik zie trouwens ok maar 1 voedingslijn.

paar berichten terug staatd dat zonnepaneeltje! Dit wordt bestuurd door een PIC16f877A daarvoor zijn dus die weerstanden (1K) en die diodes (1N4007) die zorgen voor wat meer veiligheid. En daarom zie je ook aleen een - want alleen de - is samen de +12V zit op de aansluitingen zelf want een pic zal 12V niet lekker vinden.

De pic16F877(A) komt op een apparte pcb anders werd deze tegroot.

Heb een tekening als voorbeeld gemaakt. hoe het moet gaan werken

http://img518.imageshack.us/img518/7818/naamloostf9.png
Je moet bij de TIP122 nog even een - lijn erbij denken die op de emitter zit en de weerstand bij de led anders is die direct stuk.

Gerwin,

Wat je hebt ontworpen gaat niet werken. In elk geval niet zoals je bedoelt. Ten eerste, je hoeft niet bang te zijn dat er op de PIC 12V komt te staan. Het is een NPN tor, die zit met zijn emitter aan de massa (-). Je gebruikt 'em als schakelaar. Je schakelt op de basis. De spanning op de collector komt nooit op de basis.

Afgaande op je verhaal komt er +12V op een lamp, die dan gaat naar de collector, en vandaar altijd door je LED/weerstand. Dus zoals je zelf zegt, de led gaat aan als je een belasting aansluit. In dat geval zal er nog wel steeds een kleine stroom door je belasting gaan, immers, je wil die LED laten branden.

Als je nu de tor openschakelt, gaat de LED uit en krijgt de belasting de volle 12V.

Als ik het fout heb, post dan een duidelijk schema met de juiste (transistor) symbolen. Op je paint tekeningetje is totaal niet te zien hoe die tor is aangesloten. Een tor met 1 pootje? O.o

Zal wel schema maken hier werkt het hoor :)

En ja de led gaat uit als ik contact maak maar dat is max 1 sec dus geen probleem :)

http://img260.imageshack.us/img260/7476/uitlegph5.png

Zo wel duidelijk ? Bij die die aansluiting van de lamp enzo komt dus die +12V naar binnen.

Zoals je het nu getekend hebt, gaat het nooit werken.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

ipv alleen te zeggen dat het niet gaat werken kun je ook zeggen wat er verkeerd is aangezien ik nooit schema's teken want het zit allemaal in mijn hoofd en al die symbolen niet.

Het werkt hier wel (staat nu voor mijn neus)

[Bericht gewijzigd door Gerwinh op dinsdag 27 november 2007 18:14:59 (13%)

Op de print zit de TIP122 wel goed aangesloten, maar in het schema zitten alle 3 de aansluitingen verkeerd.
En de connector staat kortgesloten.

Die connector klopt das gewoon 1 ingang maar kon niet 1 met 1 pinnetje vinden

en die 1n4007 zit wel goed hoor heb hem ook zo in mijn schakeling zitten.

[Bericht gewijzigd door Gerwinh op dinsdag 27 november 2007 18:29:04 (33%)

Dit topic is gesloten