Solid state relais kastje

Ik ben bezig een eigen reflow oven te maken en heb voor het aan- en uitschakelen van de oven een stevig solid state relais. De oven is niet zo'n hele zware verbruiker voor een oven (het is een kleine), 660W in totaal.

Omdat ik meestal niet boven de 3,3V a 5V uitkom in m'n projecten leek het me handig voor de 230V schakeling jullie advies te vragen. Het zullen wel niet zulke moeilijke vragen zijn maar ik wil het gewoon zeker veilig hebben en heb mis daar wat kennis voor.

Mijn idee was het relais los in een kastje te stoppen met een DIN stekker voor het stuursignaal. De rest van de elektronica komt in een ander kastje waar alleen laagspanning op staat.

Ik heb al een aantal onderdelen. Het relais:
http://img47.imageshack.us/img47/7803/reflowparts4ad9.jpg
Er zit een stuk metaal aan de onderkant om de warmte langs af te voeren. Bij de ~3A die er loopt hoeft er niet echt een zwaar koelblok op dacht ik, ik hoop dat het genoeg is het ding op een aluminium plaat te zetten.

De behuizing en een aluminium plaat (binnenmaat behuizing is iets van 12x7,5cm).
http://img216.imageshack.us/img216/3271/reflowparts3bj9.jpg

Stekkers en draad van de bouwmarkt. De oven komt gewoon met z'n stekker hierin zodat ie niet helemaal uit elkaar hoeft. Er zit verder geen elektronica in de oven dus dat kan prima.
http://img47.imageshack.us/img47/7299/reflowparts2ff3.jpg

Kroonsteentje, DIN connector voor het stuursignaal en twee trekonlastingen voor de voedingskabels (mooie stekkers zijn dat trouwens, Skintop Click-R)
http://img47.imageshack.us/img47/5271/reflowparts1nk9.jpg

Zo heb ik het ongeveer in m'n hoofd:
http://img219.imageshack.us/img219/2448/schakelmoduleou9.png

Aluminium plaat als ondergrond, aan de ene kant de voedingskabels met een van de draden langs het relais (bruin), eentje via een kroonsteen gewoon terug (blauw) en de aardedraad (groen) zowel terug als vast aan de aluminium plaat.

Wat ik me nog afvraag:

1. Is het verstandig de aluminium plaat onder het gehele ding door te trekken? Het is natuurlijk wel een mogelijk pad tussen 230V en het stuursignaal. Maar misschien met aarde eraan juist veiliger?

2. Het draad wat ik nu heb is soepel draad (geen massieve kern maar losse koperdraden). Dit leek me handig voor de draden naar de stekkers zodat het draad niet scheurt als het vaak bewogen wordt, maar die losse draadjes zijn natuurlijk minder handig in het kroonsteentje. Mag dit sowieso wel? Wat is een goede manier om het veilig te verbinden? Vertinnen is ook geen goede optie las ik ergens, heb ook nog iets van aderhulzen gezien maar ik weet niet of die in een kroonsteen kunnen. En daar heb je geloof ik een goede tang voor nodig, wat ook weer wat zonde is voor dit waarschijnlijk eenmalige doel.

3. Mag je twee aardedraden aan een kant in een kroonsteentje stoppen of moet dat op een andere manier vast? En wat is een goede manier om het op het aluminium vast te zetten? Ik dacht gewoon een schroef erdoor en het daaronder klemmen (met een ringetje erbij), misschien mooier nog zo'n aardekabel die je in PC voedingen tegen komt maar weet niet of ik zo'n ding nog heb.

4. Andere goede tips of ideeën ook altijd welkom natuurlijk.

Lijkt me allemaal nix mis mee.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Sine

Moderator

Bij 3A zal het ding ongeveer 3W verstoken ( 1V drop ), die koelplaats is dus eigenlijk niet eens nodig.

Wel een heftig relais voor 3A trouwens, tot een A of 10 heb je ze in SIL bouwvorm.

Ik soldeer bedrading meestal aan elkaar, krimpkousje er over en klaar.

Ik weet niet wat voor een klemmen aan jouw relais zitten, maar de opto22's die ik meestal gebruik hebben gewoon een schroef met een u vormig plaatje over de pool, daar zet ik meestal een persoog aan. Jouw klem ziet er wat spannender uit, hier zou misschien zelfs direct de draad in kunnen.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 4 december 2007 21:16:10 (49%)

GJ_

Moderator

Op 4 december 2007 21:07:04 schreef madwizard:.ik hoop dat het genoeg is het ding op een aluminium plaat te zetten.

Dat is de normale manier

1. Is het verstandig de aluminium plaat onder het gehele ding door te trekken? Het is natuurlijk wel een mogelijk pad tussen 230V en het stuursignaal. Maar misschien met aarde eraan juist veiliger?

Idd, gewoon aarden. In een normale schakelkast zit het exact zo gemonteerd

Mag dit sowieso wel? Wat is een goede manier om het veilig te verbinden? Vertinnen is ook geen goede optie las ik ergens, heb ook nog iets van aderhulzen gezien maar ik weet niet of die in een kroonsteen kunnen. En daar heb je geloof ik een goede tang voor nodig, wat ook weer wat zonde is voor dit waarschijnlijk eenmalige doel.

Adereindhulsjes werken alleen met de juiste tang. Er zijn voor als je maar een enkele keer iets te persen hebt ook goede tangen voor 25 euro te koop. En anders neem je van die stiftjes voor in een AMP tang.

Nog een tip: Tap alle bevestiginsgaten netjes en gebruik geen moeren onder je montageplaat.
Voor de aarde zou ik een uitzondering maken: wel tappen en een bout van onderuit omhoog laten steken. Borgen met een moer en daarboven de aarde vastschroeven. (AMP ringetjes gebruiken)

Op 4 december 2007 21:12:23 schreef Sine:Wel een heftig relais voor 3A trouwens, tot een A of 10 heb je ze in SIL bouwvorm.

Voor vermogens is dit (hockeypuck) de gebruikelijke bouwvorm in de industrie, naast de modernere railmontage solid states. De SIL modules (bekend van OPTO22) worden eigenlijk vrijwel nooit gebruikt voor verwarmingselementen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 4 december 2007 21:21:05 (13%)

Lijkt me redelijk hufter-proof. Let wel even op dat dat relais niet een van de twee schakeldraden aan z'n koelvlak knoopt.

Voor dat soepel in kroonsteen: zeker adereindhulsjes gebruiken. Ook voor de stekker en contra stekker. Zeker niet vertinnen.

En eh... Ik vind je wel erg voorzichtig :). Ik zou het in 1 housing frutten met een stukje afscherming (kunststof wel te verstaan) ertussen.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Let wel even op dat dat relais niet een van de twee schakeldraden aan z'n koelvlak knoopt.

Doet ie niet. Ik heb er hier 40 diverse modellen liggen, en bij geen van allen is dit het geval.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Als je het echt veilig wilt maken dan dient er ook nog een Maximaal thermostaat gebruikt te worden.
Met deze max. thermostaat een relais schakelen die ook het verwarmings element uitschakeld als de temperatuur te hoog wordt.

Dit omdat de temperatuur regeling defect zo kunnen gaan, maar ook omdat het grote nadeel van een solidstate relais is dat deze doorslaat als deze defect raakt.

Dus bij een defect solidstate relais blijft de verwarming ingeschakeld !

Sine

Moderator

De oven blijft intact, dus dat lijkt me niet zo'n probleem.

Zelf zou ik denk ik het relais in de oven er bij bakken, die zal toch uit elkaar moeten voor een temp probe.

Jullie zijn snel, zeker spitsuur hier op CO :)

Op 4 december 2007 21:12:23 schreef Sine:
Bij 3A zal het ding ongeveer 3W verstoken ( 1V drop ), die koelplaats is dus eigenlijk niet eens nodig.

Klopt wel geloof ik, ik zal de datasheet nog eens opzoeken. Als ik het me goed herinner was bij 25 graden tot 2,5A geen koelblok nodig, daarboven begon het met een voorzichtig koelblokje van flink wat thermische weerstand. Dus de plaat zal vast wel genoeg zijn.

Wel een heftig relais voor 3A trouwens, tot een A of 10 heb je ze in SIL bouwvorm.

Tja, deze hadden ze toevallig op ebay :) Ik had het relais ook al voor de oven trouwens.

Ik weet niet wat voor een klemmen aan jouw relais zitten, maar de opto22's die ik meestal gebruik hebben gewoon een schroef met een u vormig plaatje over de pool, daar zet ik meestal een persoog aan. Jouw klem ziet er wat spannender uit, hier zou misschien zelfs direct de draad in kunnen.

Dit zijn ook schroeven met zo'n plaatje. Er zit alleen nog een extra plastic 'deksel' bovenop het relais, dat grijze ding dus

Op 4 december 2007 21:14:56 schreef GJ_:Idd, gewoon aarden. In een normale schakelkast zit het exact zo gemonteerd

Goed om te weten.

Adereindhulsjes werken alleen met de juiste tang. Er zijn voor als je maar een enkele keer iets te persen hebt ook goede tangen voor 25 euro te koop. En anders neem je van die stiftjes voor in een AMP tang.

Deze van 18 euro misschien wat? Ze hebben nog duurdere ook op die site, en een assortiment voor 30 euro met tang. Hebben ze zoiets ook bij de bouwmarkt? Scheelt weer verzendkosten.

Nog een tip: Tap alle bevestiginsgaten netjes en gebruik geen moeren onder je montageplaat.
Voor de aarde zou ik een uitzondering maken: wel tappen en een bout van onderuit omhoog laten steken. Borgen met een moer en daarboven de aarde vastschroeven. (AMP ringetjes gebruiken)

Goede tip, zal kijken of ik nog zo'n ringetje heb liggen.

Op 4 december 2007 21:15:16 schreef Marco69:
Lijkt me redelijk hufter-proof. Let wel even op dat dat relais niet een van de twee schakeldraden aan z'n koelvlak knoopt.

Dat had ik al getest, is gelukkig gescheiden/

En eh... Ik vind je wel erg voorzichtig :). Ik zou het in 1 housing frutten met een stukje afscherming (kunststof wel te verstaan) ertussen.

Hehe ja misschien is het allemaal overkill, maar goed ik werk nooit met 230V dus ik houdt het het liefst zo simpel en gescheiden mogelijk.

Op 4 december 2007 21:18:17 schreef ~Galaxy:
Als je het echt veilig wilt maken dan dient er ook nog een Maximaal thermostaat gebruikt te worden.
[...]
Dus bij een defect solidstate relais blijft de verwarming ingeschakeld !

De oven zelf heeft ook geen regeling, er zit een timer op en een knop om boven/onder aan en uit te zetten en verder niets. Voor een reflow oven zal het gebruik toch steeds kort zijn en je blijft erbij dus je kunt het in de gaten houden.

Op 4 december 2007 21:21:27 schreef Sine:
Zelf zou ik denk ik het relais in de oven er bij bakken, die zal toch uit elkaar moeten voor een temp probe.

Ik heb de temperatuurprobe er al in gehangen, daarvoor is ie ook al open geweest. Maar veel ruimte is er niet echt om dingen in te bouwen (zeker als het veilig moet ook nog), het is maar een klein toaster oventje. Het leek me handiger het los te doen zonder te gaan zitten klooien met de oven.