Op 12 december 2007 20:33:38 schreef Pietdepiet:
Sorry, echt de laatste vraar erover, maar ik heb een zwart rond condensatortje. Is geen elco, er is ook geen polariteit aangeduid.er staat op:
Painton
England
200
509
Zou je daar ook een foto van kunnen maken, Rinus gooit dan wel van alles bij elkaar, er zitten juweeltjes tussen.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ja hier:
Foto:
Zoals allemaal, klikbaar.
Je ziet staan: 200, dat wat eronder staat is 509...
Wat ik vergeten was, is dat daar onder weer staat:
'4.V.J'
De punten zijn eigenlijk hoge punten, maar die kan ik hier niet neerzetten...
@(Z)
Ja hoor, !€1.60! voor een 2200uF elco!
EDIT: Bestaan er ook 0.005uF elco's? of zal dit een gewone zijn...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zeg niks, behalve dat ik blij ben dat ik een generator heb en minder blij dat ik die waarschijnlijk nog het hele weekend nodig heb.
Fred
@Piet: naar aanleiding van je vraag of er ook 0.005µF elco's zijn:
het elco-type maakt het mogelijk GROTE waarden in condensatoren te maken. Condensatoren zijn in principe twee plaatjes, gescheiden door een niet-geleidend materiaal.
Dat niet-geleidend materiaal kan een soort porselein zijn, dan heb je keramische C's. De plaatjes zijn dan een laagje opgedampt metaal. De kleinste waarde daarvan die ik in mijn voorraad vind is 1 pF, de grootste waarde die ik heb liggen is 0,1µF - dat is dus 100.000 pF.
Je kunt ook mica als niet-geleidend materiaal hebben, ik heb daarvan als kleinste waarde 5 pF en als grootste 0.01µF, dus 10.000 pF. De plaatjes kunnen dan weer opgedampt metaal zijn.
Een andere isolator is plastic, de plaatjes zijn strips zilverpapier met een strip plastic ertussen en dan opgerold. Ik heb die in waarden van 50 pF tot 1µF, dus 1.000.000 pF. Doordat je voor die hoge waarden lange strippen zilverpapier en plastic nodig hebt worden het dan wel hele dikke "toffees"!
Voor grotere waarden zijn er daarom elco's, weer strippen zilverpapier maar nu met een laagje chemische prut ertussen die als isolator dient. De laagste waarde die ik heb is 1µF (dus 1.000.000 pF) en de hoogste waarde in mijn voorraad is 4700µF, dus 4.700.000.000 pF, maar er zijn nog grotere.
Nog even de eenheden samenvatten:
1 pF (picofarad)
1000 pF = 1 nF (nanofarad)
1000 nF = 1 µF (microfarad)
Die "Farad" is een belachelijk grote eenheid, het zal je niet meevallen om ooit een Farad aan C'tjes bijelkaar te krijgen, je zou duizend stuks van 1000µf parallel moeten schakelen. 1 pF is daarentegen bijna niks, dat is de capaciteit die twee vlooien in een jampotje ten opzichte van elkaar hebben of zo...
De eenheid van weerstand "Ohm" is daarentegen klein. 1 Ohm is de laagste courante waarde, 10 MOhm (mega-Ohm) is zo'n beetje het maximum dat je normaal ziet.
De eenheid van spanning "Volt" is ook weer aan de kleine kant, 1V is niet indrukwekkend. Voor gelijkspanning liggen de gebruikelijke waarden die je in de electronica tegenkomt zo tussen 0.1V en 30V (voor halfgeleiders) of 300V (voor buizen) en 10.000V voor dingen als beeldbuizen. Voor wisselspanningen liggen de waarden in een enorm bereik: voor kleine hoogfrequent signalen spreek je al gauw over µV, voor audio over mV, voor voeding uit het lichtnet dus 230V.
De eenheid van stroom is weer nogal groot, 1A is al een flinke stroom. Wat je normaal tegenkomt meet je in milli-Ampères.
Zo krijg je een beetje "gevoel" voor de verhoudingen. Een "gewone" lengtemaat voor een mens is een meter, voor een electronica-knutselaar "voelt" een meter ongeveer als
0.01µF voor C's of 10 kOhm voor R's...
@Fred: ja, jong, ik heb aan je gedacht. Wat een geluk dat het geen Zondag is, anders moesten er in de hele Bommelerwaard orgeltrappers geronseld worden!!
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
@Frithjof
Ja, ik vond het ook al vreemd, vandaar de vraag, maar er is toch echt een pootje rood en eentje zwart gekleurd, vandaar dacht ik dat het misschien toch een elco kon zijn...
Op 13 december 2007 16:17:40 schreef Frithjof Sterrenburg:
Die "Farad" is een belachelijk grote eenheid, het zal je niet meevallen om ooit een Farad aan C'tjes bijelkaar te krijgen, je zou duizend stuks van 1000µf parallel moeten schakelen. 1 pF is daarentegen bijna niks, dat is de capaciteit die twee vlooien in een jampotje ten opzichte van elkaar hebben of zo...
[...]
Voor wisselspanningen liggen de waarden in een enorm bereik: voor kleine hoogfrequent signalen spreek je al gauw over µV, voor audio over mV, voor voeding uit het lichtnet dus 230V.
Wellicht word het tijd voor zoiets als dBpF, overeenkomstig eenheden als dBuV of dBmW 
Pietdepiet
Omdat Fred er de hele tijd met zijn gevechtshelicopters tegenaan vliegt - tegen de leidingen, dan, die dan breken. Slap spul tegenwoordig...
Daarom is-tie blij dat-ie een noodgenerator heeft. 
Pietdepiet
Op 13 december 2007 13:26:42 schreef Pietdepiet:
Je ziet staan: 200, dat wat eronder staat is 509...
Ik denk 200pF maar meten is in dit geval weten.
Ja hoor, !€1.60! voor een 2200uF elco!
Je zal er achterkomen dat dat niet te duur is...
De kleinste elco die ik heb is 0,1uF.
Zooo Fred, dat heb je goed gedaan
, Hier in het 'Hooge Noorden' niks gemerkt.
Pietdepiet
Ja, is zo'n C-meter lastig te maken?
Ik heb ook in het 'Hooge' noorden niks gemerkt.
Sorry, kon het niet laten[/sub][/sub]
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
nou ik heb de goede condensatoren.
vanaaf alles is even in elkaar solderen. moet alleen nog is iets verzinnen voor die 2k koptelefoon maar zal eerst wel met 2k weerstand + 100nf aan een 1watt versterkertje hangen
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zodra ik weer stroom heb kan ik aan de reparatie van mijn apache beginnen. Die generator staat nu in de garage met 40m kabel er tussen (ahhh stilte en weg stank) maar de voedingspanning is nog maar 201V. Kan nu om het half uur de kachel resetten. Heb het kooktoestelletje uit camper gesloopt, kunnen we tenminste weer warm eten.
De buren bleken alleen kaarsjes te hebben, die vrouw stond te klappertanden dus die heeft nu mijn benzinekacheltje te leen. Ze gaan straks naar familie buiten het "ramp" gebied.
Fred
Pietdepiet
Op 13 december 2007 17:34:26 schreef Pietdepiet:
Ja, is zo'n C-meter lastig te maken?
Redelijk eenvoudig: http://www.pi4zlb.nl/Zelfbouw/LC-meter.html
En er zijn tig versies van. http://my.integritynet.com.au/purdic/lc-meter-project.htm
Op 13 december 2007 18:00:40 schreef Pietdepiet:
@henryWat kon je niet laten??
Wat is er veranderd?
Editten ipv quoten...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]
Pietdepiet
Oja, maar dan moet ik wel etsen, want om dát nou op gaatjesprint te doen....
En een pic-programmer maken...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (19%)]
Gerwin
het bromt?
volgens mij is mijn ecc88 dood 
dus ik heb een ecc186 er in gestopt en de gloeidraden omgebouwd maar ik hou brom. iemand ideeen waar te beginnen met fout zoeken?
en in februarie spelen met een QQE 06/40
[Bericht gewijzigd door Gerwin op (11%)]
@gerwin: Als je brom hebt dan is de kans groot dat deze onstaat doordat je waarschijnlijk een aardlus hebt. Probeer alle massa's (in iedergeval van signaalvoerende leidingen) op één punt te aarden. Het liefst direct bij de ingang.
@Fred: Sterkte in de donkere dagen voor kerstmis. Pas ook op je maagden, waarschijnlijk over 9 maanden een geboortegolf(je) in de Bommelerwaard 
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Fred, je moet niet klagen. Bij mij thuis is er helemaal geen elektriciteit...
Maar ik zit nu weer lekker op me kamer in Utrecht, net terug uit het crisisgebied.
Wat een schade zeg. Tja, ik heb altijd al de mening gehad dat het leger meer kapot maakt dan dat het opbouwt... En zo krijg je dan toch weer gelijk, al is het om onverwachte reden.
@Fred: Mijn moeder wilde weten of de coop in Waardenburg nog open is.
Zo niet, dan mag ze lekker bruine bonen uit blik eten 
@Gerwin: Een lichte brom kan ook ontstaan bij te weinig afscherming. Maar dan zou je al wel zenders moeten kunnen ontvangen.
Is de voeding in orde?
@Piet: Een C-meter kan op vele manieren. De simpelste methode is het bouwen van een meetbrug. Dat lukt je met de onderdelen die je hebt. Maar een kristal-oortelefoontje zou fijn zijn om erbij te gebruiken, al kan het ook met voltmeter en dioden. Ik heb zelf ook zoiets gebouwd, en het werkt heel aardig.
Maar eigenlijk is een C-meter niet heel belangrijk. Als ik zoiets zou bouwen, dan zou ik voor een grid-dipper gaan. Da's een erg handig meetinstrument, en het is ook niet zo heel ingewikkeld om te bouwen.
De codering van condensatoren leer je zo uit je hoofd.
Gerwin
ik gebruik een 6 volt ni-cd pack dus dat lijkt me in orde. alle aarde punten zitten aan elkaar en het brommen wordt minder als ik de jack vast pack. hij hangt btw aan de line in van mijn pc
ik heb volgens mij nog wel ergens een 1 watt versterker liggen ala lm386 ofzo die zal ik ook wel is proberen maar verder een hoop brom.
maakt het verder uit dat er een ecc186 inzit? of moet ik nu de spanning verhogen?
[Bericht gewijzigd door Gerwin op (37%)]
fred101
Golden Member
@(Z)Coop is open, hier is nog steeds geen stroom.
Fred (mijn humeur is ongeveer gelijk aan de buitentemperatuur)
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Dan heb je vast een goed humeur. Het was prima te doen zonder jas buiten...
OK, ik zal doorgeven dat de coop het nog doet.
@Gerwin: De voedingsspanning lijkt me toch wel vrij laag. Nouja, misschien dat het op 6V al wel werkt, maar in principe hebben buizen toch wel graag een flinke spanning. Ze zijn er niet voor bedoeld om op zulke spanningen te werken, al kan het misschien soms wel. Je zou de anodestroom misschien eens moeten meten.
Nou ben ik geen buizenkenner, dus ik weet het ook niet allemaal zo precies.
fred101
Golden Member
Ik ben nu weer een stuk blijer, een bevriend zendamateur met connecties heeft vanmiddag een aanhanger in de tuin achter gelaten. Hier stond een 2000 kilo wegende generator op. Er werd wel bij gezegd dat ik niet meer dan 35A per stopcontact kon afnemen
Er staat nu een zwerfkast bij mij binnen, en bij de buren links en rechts ook.
Fred