Mijn aankoop is er!:)

Nou zit er een paar 12V spanningsstabilisatoren tussen, dus daar ga ik mee bezig.

Er zitten ook 3 spanningsstabilisatoren bij met zo'n grote behuizing bij. Van alle drie kan ik geen info vinden.

De:
UA79GKC
F8042
(Heeft 4 pinnen)
------------------
UA78GKC
F8128
(Heeft 4 pinnen)
------------------
MC7805CK
RQ8237
(Hier vind ik wel info over, is een 5V ding, maar hij zou 3 pinnen moeten hebben, maar hij heeft er maar 2, is de behuizing zelf ook een pin?

Verder moeten de BC546 nog komen.

Kent heeft 3 gaten per eiland printplaat opgestuurd, want de 1 gat per eiland was op.
Maar 3 gaten p/e lijkt mij niet handig dus die moet(mocht ook) nog terugsturen...
Of maakt dat niet uit?
Verder alles prima geleverd! Goede, snelle winkel!

Nog een vraagje, ik heb een elco waar aan een kant allemaal +jes staan, is dat nou de minkant of de plus?

@Zweetvoetje

Ik doe de dioden van jou morgen op de post.
Die dingen zijn klein trouwens! Ik zag ze eerst niet;)

Op 11 december 2007 17:45:48 schreef Pietdepiet:
UA79GKC
F8042
(Heeft 4 pinnen)
------------------
UA78GKC
F8128
(Heeft 4 pinnen)
------------------
MC7805CK
RQ8237
(Hier vind ik wel info over, is een 5V ding, maar hij zou 3 pinnen moeten hebben, maar hij heeft er maar 2, is de behuizing zelf ook een pin?

Zoo, Rinus heeft je een paar verzamel objecten gegeven, regelbare uA78 en uA79, die waren altijd vrij prijzig en nu allang uit de productie, wees er zuinig op, komen uit 1980-1981.
http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/128965/FAIRCHILD/UA78G.h…
http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/128966/FAIRCHILD/UA79G.h…
Heb je een foto van de derde regelaar?

Kent heeft 3 gaten per eiland printplaat opgestuurd, want de 1 gat per eiland was op.
Maar 3 gaten p/e lijkt mij niet handig dus die moet(mocht ook) nog terugsturen...
Of maakt dat niet uit?

Soms handiger, soms niet, en anders onderbreek je de banen met een mesje of boortje.

Nog een vraagje, ik heb een elco waar aan een kant allemaal +jes staan, is dat nou de minkant of de plus?

Doe toch maar pluskant.

Meen je dat henry, als er allemaal plusjes staan zou het dan de pluskant zijn ? Lijkt me veel te voor de hand liggend, is vast om je op het verkeerde been te zetten.

Mij lijkt 3 eiland print ideaal. Meestal moeten er meerdere onderdelen bij elkaar komen en kun je makkelijk doorverbinden. Hoeft niet alles op dat ene eilandje.

Ik heb eindelijk een rolspoel binnen, Hij was wat duur maar de enige die ook iets stuurde en niet alleen zei dat hij het zou doen. Nu ik hem hier heb valt die prijs wel mee. De rolls onder de rolspoelen volgens mij. Het ding weegt 4 kilo, heeft een spoel van koper u-profiel op keramiek. Een gelagerd mechanisme. De meenemer is bijna 2 cm en glijdt door dat profiel en loopt mee op een zware massief messing brug van meer dan 2 cm breed en 6mm dik. Er zit een schaalverdeling op van 0 tot 180 en het geheel zit in een soort bruin pertinax achtige kooi. Het draait op een manier waar MFJ alleen maar van kan dromen. Een genot om aan te draaien. Bevestiging wordt even uitzoeken want hij moet in een gat gemonteerd worden met de flens van de spoel maar dan zit het hele tandwiel mechanisme ook buiten de kast. Er moet dus een soort montage plaat achter het front zodat alleen de knop door het front gaat en een raampje voor de schaalverdeling. Dat gaat wel lukken. Ik ben er in iedergeval heel blij mee.

Fred

Oké duidelijk.

Nog 5 vragen over C'tjes

1 Ik heb een C waarop staat:
68H
H90
81
Is dit nou 68/90/81 pF

2 ik heb er ook een waarop staat:
100K.003
is dit nou
100pF/10nF

3 Ik heb er een waarop staat: 3K
is dat 3pf

4 Ik heb er een waarop een kleurcode staat:
V.o.b.
-Wit-geelig
-Zwart
-Groen
-Bruin

5 Ik heb een elco(denk ik) waarop staat:

SPRAGUE
CREAS
SCE 21 016 102
1000 MFD-16 VDC
26/15-6843

1000 mega fahrad?? Lijkt me wat veel. Zouden ze 1Fahrad bedoelen?

Trouwens, ik wil zo'n raaco kastje halen bij de praxis, wie weet of er net een aanbieding is geweest of dat ie er aan zit te komen?

Fotos:

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01238_%21.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01239_%21.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01240_%21.jpg

EDIT:
@Fred

Inderdaad, is twijfelachtig, meestal staat de min kant aangeduid, maar het is aangeduid met plusjes... Hmmm

Wees heel zuinig op die 78G en 79G.
In de TO3 behuizing zijn ze zeeeeeer zeldzaam.
De 7805CK is een 5V spanningsregelaar in TO3 behuizing.
Behuizing is de GND, massa.
Datasheet van een zelfde type: http://cache.national.com/ds/LM/LM140JAN.pdf

5. Antieke elko. plusjes is de plus aansluiting.

4. lezen van boven naar benenden
bruin - groen - zwart ==> 15pF
Het wit-gelige is de behuizing zelf.

3. 3K = 3pF. De K is de tolerantie +/- 10%

2. 100K.003 ==> 100nF = 0,1µF. De K is hier x 1.000

1. 68H ==> 68pF De H is de tolerantie +/- 3%

Nou mag iemand mij uitleggen wanneer een K staat voor K van Kilo, en wanneer voor de tolerantie...

En wat is nou de Capaciteit van die elco

Trouwens, die elco op de foto waarvan ik de Capaciteit wil weten, is een andere als die met de plusjes. Die op de foto heeft een grijze en een rode aansluiting, ik neem aan dat rood + is...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (55%)]

Rood is de plus.
De capaciteit is 1000µF (1000 MFD = 1000 microfarad) bij 16V max werkspanning.

Er zijn standaarden in waarde aanduiding op C's maar even zoveel fabrikanten doen het toch weer anders.
Ervaring en het type condensator geeft je een indicatie van de mogelijke waarde.

Anders een capaciteitsmeterje bouwen. Ook een leuk project waar je voor de toekomst nog veel aan kan hebben.

Ja, maar eerst de stabalisator/versterker/radio....

oeh, ik heb ook een aantal spanningsregelaars in TO-3 :)

@Frithjof: Ik ben benieuwd hoe die frequentieschaar nou precies werkte. Want ik ben er tot nu toe niet achter hoe die frequentieschaar precies werkt. Tot nu toe heb ik nog niets kunnen bedenken dat werkt, ik kwam niet verder dan iets dat wel in staat is om frequenties te knippen, maar dat na omlaagmixen geen audio meer geeft.
Alhoewel, ik heb nu alweer een idee hoe ie wel knipt EN audio geeft.
Mijn idee nu is om een licht gefilter signaal omlaag te mixen, totdat het op audiobereik zit. Rond 0Hz 'klapt het om', en van dat omklappen maak je dan gebruik. Je mixt het dan omhoog via de fase-methode voor SSB, en telt dat op bij het originele signaal. Als het goed is heb je dan alles boven, of juist onder de mixfrequentie weggehaald. Maar ik heb het nog niet deftig doorgerekend.
Wat was de methode van PA0CX?

Ik ben al even met de filters bezig gegaan. De Q-factor van de kringen klopt echt voor geen meter, die is iedere keer veel te laag. Maar ik merk wel dat met met een 2-krings bandfilter per band wel genoeg filtering is. Dit is slechts filtering zodat ik in de eindtrap niet al te veel tegelijk versterk. Het goede signaal is heel veel sterker dan de foute signalen. Nouja, bij een MF van 9MHz zou het ook geen probleem moeten zijn natuurlijk. Ik heb momenteel kringen met bandbreedte van 150kHz voor de 160m band, en 500kHz voor 80m band. (-3dB punten). Alle andere filters moet ik nog maken. Op de hogere frequenties wordt het natuurlijk wat lastiger, maar desnoods doe ik daar gewoon geen dempingsweerstanden in, en 2 bereiken voor 1 band.
Als uitgangsfilter neem ik iets dat wel afstembaar is. Maar het zal allemaal niet zo'n groot probleem zijn. Spiegelfrequenties zullen het probleem niet zijn: Loop filtert veel meer dan 30dB, filters doen ook makkelijk 20dB in deze opzet, en deze dubbelgebalanceerde mixer doet ook wel zo'n 30dB(de dubbelgabalanceerde variant is een stuk lastiger te balanceren als de enkelgebalanceerde), dus dan zit je op 80dB, en dan heb ik het uitgangsfilter nog overgeslagen. Zonder loopantenne wordt het natuurlijk weer een ander verhaal, maar daarvoor komt dat uitgangsfilter er nog eens bij.

@Fred: Ik ben benieuwd naar de tuner die eruit voort gaat komen. Zou het lukken om een breinaald 1:1 te krijgen op 160m? En dan daarna lekker gaan opscheppen over de transatlantische verbindingen die je maakt met deze antenne-opstelling (al is stiekum natuurlijk de tuner nu de (magloop) antenne geworden, maar dat moet je er niet bijzeggen)

@Piet: Heel veel succes en plezier. Ohja, en natuurlijk bedankt voor de varicaps.

@(Z): ik ga dat verhaal van PA0CX opzoeken voor je en stuur je per post gewoon een fotokopie, dan heb je lekker wat te snuffelen!
Oh, die filtersituatie bij je is niet zo complex, daar kom je met een bandfilter wel uit denk ik zo, da's véél simpeler dan je in een preselector voor je ontvanger wilt.
@Piet: ik zou beslist 3-gats eilandjes nemen, je wilt toch altijd méér dan één piefje aan elkaar solderen.

@zweetvoetje:
door jouw opmerking kreeg ik een superidee, niks geen zware weerstanden meer nodig. Dit wordt de eerste regelbare dummyload :-)

Ik twijfel nog steeds tussen de S-match en de High-pass dubbel-L.
Voor de S-match heb ik zeker de goede delen en weet dat hij goed werkt op mijn antenne. Het rendement van de ander schijnt beter te zijn maar ik moet kunstgrepen uithalen voor 80m.(een 300uH spoel in serie met de rolspoel). Denk dat ik toch maar voor de S-match ga. De dubbel L heeft 5dB verlies op 160m, 1,29 op 80m, 0,39 op 40 en 0,17 op 20m (verlies in gehele configuratie incl voeding en antenne) Van de S-match weet ik het niet. TWL van de ARRL doet het bij mij niet, ik kan de cd niet lezen

Fred

De frequentieschaar was een PLL die inlockte op de MF uitgang van je ontvanger. De uitgang van de fasevergelijker is dan nominaal nul; wat er nog op staat is de fasemodulatie van het signaal.
De VCO werd ook 90 graden gedraaid, en in een tweede fasevergelijker gestopt, weer samen met het ingangssignaal. De uitgang van die fasevergelijker is dan dus maximaal; wat er verder op staat is de amplitudemodulatie van het signaal.
Op een scoopbuiseje werd de PM component nu op de X-platen gezet, en de AM component op de Y platen.
Een ongemoduleerde draaggolf leverde een stip op, een eindje boven het midden.
AM modulatie deed die stip op en neer gaan. Je kreeg dus een vertikaal lijntje bij het moduleren.
PM (en dus ook FM) modulatie deed de steep heen en weer gaan. Je kreeg dus een "horizontaal" boogje.

AM met selectieve fading ging op en neer èn heen en weer. Zoals iedere AM luisteraar weet, heb je momenten met gruwelijke vervorming. Op dat moment zag je op de scoop dat er dan hoofdzakelijk PM was; of de draaggolf was gewoon even bijna weg - het lijntje zat dan bijna door het midden van de display.

Met de bekende 90 graden audiofilters (twee takken, waarvan de uitgangen "voor iedere frequentie 90 graden uit elkaar liggen" (zo goed mogelijk, dan) werd ook onderscheid gemaakt tussen LSB en USB. Dat was dus een latere toevoeging. Heel grappig als je links LSB en rechts USB beluistert van een AM station.

Ander onderwerp: de nu nog werkende AM stereo stations gebruiken niet LSB voor links en USB voor rechts (of andersom) - dat was het systeem Kahn; ze gebruiken allemaal het Motorolasysteem, waarbij de AM gewoon L+R is, en de L-R in fase wordt gemoduleerd. Er is ook een correctiecomponent om de vervorming in de mono L+R die dat oplevert in een gewone AM ontvanger op te heffen. En er is een loodstoon (pilot tone in het Nederlands :)) ergens diep in het laag..

@Frithjoff: Dat klopt. Het lukt dan ook best zo. Alvast bedankt voor de post :D Zeer blij mee!
Maar heb je mijn adres wel? Nouja, dat komt later wel.

Het verbaast me wel dat zo'n fasevergelijker al werkt op zoiets zwaks als een middenfrequentsignaal.
Maar ik snap nu nog steeds niet hoe het knippen in zn werk gaat. Gebeurd dat nu simpelweg op de fasevergelijker-signalen? Of gebeurd het ergens anders? Er moet naar mijn mening toch ergens een niet-lineaire bewerking gedaan worden op het signaal anders dan mixen. Die fasevergelijkers doen dat dan waarschijnlijk.
En de uitgangen van de fasevergelijkers draai je dan in fase, en tel je bij elkaar op of trek je af voor LSB of USB?

Het grote probleem lijken mij de fasevergelijkers die slecht met kleine signalen overweg kunnen. Of valt dat mee?

Overigens was mijn plan voor frequentieschaar veel snoder. Dan kan je EN boven, EN onder knippen. Gewoon een superscherp MF-filter, zonder echte filters. Maar eerst maar eens uitrekenen of het echt gaat werken, en het bouwen ervan is ook erg lastig, dat weet ik nou al. Ik moet een heel nieuw type gebalanceerde 'mixer' gaan verzinnen.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (17%)]

Oké, nog een laaste paar vragen over C'tjes

Zie foto:

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01243_%21%21.jpg

Die witte en die gele zijn dat een elco's of gewone?
en de waardes die erop staan
0,015 en
1,147

is dat in uF?

en die 121K is dat 121nF of 121pF?

En uiteraard zit er geen een elco van meer dan 1000uF bij, dus die van 2200uF moet ik als nog kopen!

Wel zit er een t*ring hoeveelheid elco's van 220uF bij!

EDIT: Staat niet op de foto, maar als er 120 staat, of iets anders wat op 0 eindigt, is dat dan 120/12pF?

en '.005M'

Is dat 0.005pf??

en '.05Z'

0.05pF?

Dat is zo weinig beide...

Het is idd 0.015uF en 0.047 uF

120 is idd 120pF. Het is enigszins verwarrend, maar die achtervoegsels worden alleen boven de 100pF gebruikt.
Je weet hoe dat werkt? 472=4700pF bijvoorbeeld?

Ga er vanuit dat capaciteiten altijd 1pF of meer zijn, en dat de aanduidingen slaan op uF of pF. Dus 0.005M is dan 0.005uF=5000pF=5nF. enzo. Alleen als er n bij staat, dan gaat het om nanoFarads. bvb: 4n7=4.7nF=4700pF.

Je kunt trouwens elco's parallel zetten om de dubbele capaciteit te krijgen.

Bij condensators worden er wat systemen door elkaar gehanteerd. Op die bruine schijfjes staat altijd de waarde in pF. Maar dat laatste cijfer bepaald het aantal nullen. 102 is dus 10x zo klein als 103. 101 is 100pF, 102 is 1nF, 103 is 10nF , 473 is dan 47nF. 121 is dus 120pF.

Die gouden en witte is in uF. Je kunt 2 elco's van 1000 parallel zetten.

Fred

Ja ik weet hoe het werkt...

Maar om nou 10 elco's parallel te zetten, nee...

Maar je kan toch ook gewone condensators parallel zetten?

@Fred, ik heb er maar 1 gekregen...
En twee ENORME die maar 16V zijn...
EDIT: Die ene is ook maar 16V

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (12%)]

Dan moet kan je het ook gewoon met 1000uF proberen. En als je weer eens bij okaphone bent kan je een 2200uF kopen, en het vervangen. Het maakt niet zo veel uit, zolang je het maar niet al te hard zet.

Het is voor de voedingsstabalisator... niet voor de versterker....

En hij is dus maar 16V

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (18%)]

Op 12 december 2007 12:39:06 schreef (Z)weetvoetje:
Het verbaast me wel dat zo'n fasevergelijker al werkt op zoiets zwaks als een middenfrequentsignaal.

Dat valt wel mee hoor, zo'n MF signaal was al een paar Volt. Anders zou de AM detector ook teveel vervorming geven.
Lees trouwens voor fasevergelijkers anders gewoon "balansmixers", of "productdetectors". Het komt allemaal op hetzelfde neer.

Maar ik snap nu nog steeds niet hoe het knippen in zn werk gaat. (...) Die fasevergelijkers doen dat dan waarschijnlijk.
En de uitgangen van de fasevergelijkers draai je dan in fase, en tel je bij elkaar op of trek je af voor LSB of USB?

Ja, het was een heel gewone SSB-ontvanger-volgens-de-fazemethode. Met een schakelaar kon je kiezen tussen 1. output a, 2. output a+b, 3. output a-b, of 4. output b. Dat leverde dus resp. op: AM, LSB, USB, of PM (FM). In de gevallen 1 en 4 was dat stuk audio fasedraaier natuurlijk niet nodig, maar last had je er ook niet van. Je kon de schakelaarcontacten voor de gevallen 1 en 4 ook vóór de fasedraaier aansluiten natuurlijk.

Het grote probleem lijken mij de fasevergelijkers die slecht met kleine signalen overweg kunnen. Of valt dat mee?

Het waren dus gewoon mixers he, geen digitale dingen met drempelspanningen. Het "locken" had je natuurlijk alleen nodig voor AM en PM(FM). Voor SSB werd de lock juist buiten werking gesteld.

(...) Gewoon een superscherp MF-filter, zonder echte filters. Maar eerst maar eens uitrekenen of het echt gaat werken, en het bouwen ervan is ook erg lastig, dat weet ik nou al. Ik moet een heel nieuw type gebalanceerde 'mixer' gaan verzinnen.

Je kunt altijd RF filtering vervangen door AF filtering, in ieder geval voor de selectiviteit. Maar een ander principe is er niet.. 't is of hoogfrequent, of laagfrequent filteren (of beide).
Wat bedoel je met een ander type mixer? Met f1 en f2 als ingangen, wat wil je dan aan de uitgang krijgen, anders dan (f1-f2) en (f1+f2)?

Ochja, helemaal vergeten hoe die SSB-ontvanger volgens de fasemethode werkte. En dat terwijl ik het ooit eens helemaal had bedacht, en digitaal wilde gaan implementeren |:( Wat een vergiet ben ik toch ook.
Ja, da's inderdaad een methode om te knippen.

Ik wou zelf eens gaan experimenteren met gebalanceerde PM-modulatoren. Dat zou hele interressante effecten moeten geven in combinatie met gebalanceerde mixers.

@Piet: dan maar even bij de okaphone langs. Tja, je weet nou eenmaal nooit wat je krijgt bij zo'n pakketje he. Maarja, waarschijnlijk ben je bij Okaphone straks evenveel geld kwijt voor die ene condensator als bij kent voor een pakketje.

Op 12 december 2007 13:47:27 schreef Pietdepiet:
Die witte en die gele zijn dat een elco's of gewone?
en de waardes die erop staan
0,015 en
1,147

is dat in uF?

Beide zijn gewone polyester condensators 0,015uF en 0,047uF

en die 121K is dat 121nF of 121pF?

120pF

EDIT: Staat niet op de foto, maar als er 120 staat, of iets anders wat op 0 eindigt, is dat dan 120/12pF?

120pF

en '.005M'

Is dat 0.005pf??

0,005uF = 5nF = 5000pF

en '.05Z'

0.05pF?

0,05uF = 50nF = 50000pF

Die beiden kan je gebruiken ipv 4,7nF en 47nF, de fabrikant heeft afgerond.

Sorry, echt de laatste vraar erover, maar ik heb een zwart rond condensatortje. Is geen elco, er is ook geen polariteit aangeduid.

er staat op:

Painton
England
200
509

is dit nou

A)200pF
B)50*0.1 = 5pF
C)50*0.1 = 1uF

Wat is het?

@(Z)

Ja dat denk ik ook...
Maar is het nou gewoon zo dat Rinus gewoon wat uit zijn 'bakjes' graait en bij elkaar gooit? Het is ook allemaal wat te veel:D
Dat is het enige nadeel, veel dezelfde (Lage) waarden condensators...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (32%)]

Op 12 december 2007 09:51:54 schreef Frederick E. Terman:
Op een scoopbuiseje werd de PM component nu op de X-platen gezet, en de AM component op de Y platen.
[...]
AM met selectieve fading ging op en neer èn heen en weer. Zoals iedere AM luisteraar weet, heb je momenten met gruwelijke vervorming. Op dat moment zag je op de scoop dat er dan hoofdzakelijk PM was;

http://www.uploadarchief.net/files/download/vector2.gif

Niet echt fading, maar een AM signaal met behoooooorlijk wat FM/PM...
(excuses voor de beroerde foto)

Echte Jongensradio uit een 'barre' verleden. :-)