Dat zou wel netjes zijn.
Zo, de polyvaricon op een stukje ongeetst dubbelzijdig printplaat geplaatst, de rest volgt.
Zo plaatjes hersteld, was (is) een leuk topic ...
Mijn eerste superreg ontving het geluid van Nederland I op kanaal 4 meen ik, het geluid was ondanks de flankdetectie subliem. Twee buren hebben het ding nagebouwd en in hun radio ingebouwd om nieuws en actualiteiten te kunnen volgen.
Het ding had een nadeel, de antenne van de Centrale Antenne Inrichting stond 20m verder op het dak en ontving de drie met 30 kHz gemoduleerde zendertjes uitstekend, gevolg was dat het beeld van Nederland I bij de overige buren niet om aan te zien was. Maar je kan niet alles hebben toch?
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Hier staat de link ook:
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2007/september/fm-ontvanger-me…
Ik snap niet dat dat ding nog werkt met die lange draden.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ja, klopt. Da's dus al een probleem aan flankdetectie. De versterking van zo'n superreg-trapje is enorm, maar op de meeste andere vlakken lijkt ene audion me beter.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Nou zeg ... Het ding moet *toch* gillen/piepen/krijsen en zelf (bij voorkeur) op twee frequenties (een beetje meer mag ook ...)
Een beetje lange draadjes helpen dan goed. 
Hmmm, m'n LF trap versterkt goed maar ik hoor amper wat ruis/gepiep/gekrijs... En toch stoort het ding op een ontvanger 
En een vlaagje muziek, maar zeer zwak, ik moest in de 400Ω speaker kruipen... Met dopjes op hoor ik net iets meer maar veel is het niet.
(Z)weetvoetje
Het is bij zo'n ding ook erg belangrijk om de terugkoppeling een beetje te regelen. Want bij teveel terugkoppeling wordt het ding behoorlijk doof, je krijgt er alleen ruis uit. Bij te weinig terugkoppeling dan oscilleert ie niet meer. Da's dus een balans die je moet zoeken.
Het lijkt nogal op een audion wat dat betreft.
Hang er PC-boxkes aan, geluid genoeg 
Ben beetje bezig met de instelling van de HF tor, dat scheelt al een stuk, morgen eens tweaken naar die van de EE2003.
Over m'n emitterspoel (20*0,2 op 10k weerstand) heb ik ook nog m'n twijfels... (0.6uH).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Vanavond clubavond gehad en ben nu de eigenaar van een rolspoel, een 500pF varco (ontvanger) en twee schattige kleine keramische buisjes (4cx350A). Lijken me leuk om daar eens een eindtrapje mee te maken.
Het FM ding licht weer uit elkaar, ik geloof het verder wel en vind het feitelijk een saai ding.
Fred
Altijd leuk zo'n 4cx350. Heb je ook de buisvoeten en schoorstenen erbij? Zonder die onderdelen wordt de koeling wat moeilijk.
Wat toepassingen http://i5uxj-2.cln.it/amp/schemi/schemi.html
Zelf vorige week twee stuks QB3/300 kado gekregen. NOS in orignele doos.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nee, alleen 2 buisjes. Ik heb geen idee wat de schoorsteen is. Het is een keramisch pijpje met een soort metalen mantel erom met daar lamellen in. Is dat de schoorsteen ? Buisvoetjes en trafo moet ik bladel naar op zoek.
Fred
(Z)weetvoetje
@Frithjof: Het artikel is binnen
Hartstikke bedankt.
Ik ga het nu meteen lezen...
@Henry: Die emitterspoel hoeft niet al te te zijn. het mag ook een weerstand zijn waarschijnlijk. Maar een spoel dempt wat beter. Als je een te grote spoel neemt, dan kan de parasitaire capaciteit weer een probleem zijn.
fred101
Golden Member
Ik zat vanavond te zoeken op supergens, homodyne en synchrodyne ontvangers toen ik daar een topic van een jong zweetvoetje en een snijboon in de orde van rondstralers tegen kwam. Daar stond een leuk audion ontwerp met 2 ecc buisjes in die Eat (toen nog R2D2) op 24V liet werken. Hoe is dat ontwerp afgelopen want dat zijn werkbare spanningen en die buisjes heb ik dus ik zag al gelijk een mooi experiment. Na dat waardeloze electuurding (ligt vast aan mij en niet het ontwerp) had ik de smaak weer te pakken om weer eens een leuk buizenontvangertje te maken en 24V ipv 200V maakt het een stuk makkelijker. (ik kan tot iets van 80V gelijkspanning gaan of 240V maar dat betekent weer moeilijke onderdelen.) Ik heb een mooie zware 24V trafo.
Fredden
(Z)weetvoetje
CQ CQ CQ DX, Papa hotel one november echo PH1NE, CQ DX on circuitsonline.
Ofwel, ik heb me vergunning binnen 
Nou de zender nog
Net bij radio centrum een paar 18p condensatoren gehaald. 0.25 per stuk
:(
Leuk artikel, frithjof. Zeker wel wat inspiratie uit gehaald. Jammer dat ze toen nog geen varicaps of dual-gate mosfets hadden. ze hebben het over maar 25dB demping van ongewenste signalen. Dat kan nu stukken beter. Maar als ik het ga bouwen, dan ga ik voor een continu-afstembare bandbreedte-regeling volgens deze methode. Werkt denk ik toch wat sneller dan 3 audions tegelijk instellen 
Het idee om de fase en amplitude zo tegen elkaar uit te zetten, met een fasevergelijkier erbij was ik nog niet op gekomen. Ik vraag me alleen af waarom ze de automatische frequentieregeling ook voor SSB aanzetten. Want dan heb je het helemaal niet nodig. Of is het ding eigenlijk alleen voor AM gemaakt? (nouja, toen was AM natuurlijk nog wel het belangrijkst)
CQ CQ CQ DX, Papa hotel one november echo PH1NE, CQ DX on circuitsonline.
Ofwel, ik heb me vergunning binnen
Nu officieel dus, wel gefeliciteerd (Z)weetvoetje!
Welkom op de banden en veel experimenteer plezier gewenst!
73
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Vandaag even de versterker zelf, dus niet de voor versterker, inelkaar gesoldeerd.
Hij werkt wel, maar het geluid is echt extreem vervormd, en krakerig!
Alles al doorgesoldeerd, iemand enig idee hoe dit komt?
Het vreemde is, dat als ik de mp3-speler aanzet, en dan de batterij aan de versterker hang, dat hij dan 1sec goed klinkt en dan zegmaar uitfade, naar k*tkwaliteit!
Heel vreemd.
Het is de schakeling die in de datasheet van het ic staat
TA7232P
Klik
PDF-pagina 3 eerste plaatje: Dual mode
Toen hij op het breadboard stond had hij hier geen last van...
(Z)weetvoetje
Dus je heb 1s goed geluid, en daarna wordt het slecht?
Ruist ie erg?
Dat klinkt alsof de voedingsspanning inzakt, of dat er ergens iets staat te oscilleren.
Meet de spanning uit de voeding, als die inzakt met de versterker erop, dan kan het zijn dat de voeding te zwak is. Of had je deze voeding ook al in gebruik toen je het op breadboard had staan?
Meet eens hoeveel stroom het ding opneemt. Normaal zou het ding zonder signaal zo'n 40mA moeten opnemen. Als het 60mA is, dan is het nog niet vreemd, maar als het veel meer is, dan oscilleert het ding waarschijnlijk.
Als ie oscilleert:
Je hebt waarschijnlijk ergens een elco zitten over de voedingsspanning. Ik weet niet waar in de schakeling, maar die zal er wel zitten. Volgens mij is ie in de datasheet 1000uF. Je moet iedere transistortrap met een aparte leiding naar die elco voeden. Er mag bijvoorbeeld geen draad van de elco naar het versterker-IC lopen, en vanaf het IC verder naar de voorversterker. Zeker met van die IC'tjes kan dit vaak dit soort problemen opleveren.
100nF oid parallel aan de elco kan ook helpen.
Het zou eventueel ook een lekkende/verkeerd om aangesloten condensator kunnen zijn.
fred101
Golden Member
@eat: heb jij bovenstaande vraag nog gezien over de hydrodyne, ik heb nu namelijk een junk-box.
Heb in bladel een doos met 65 buizen en iets van 100 buisvoeten mee genomen. Natuurlijk net niet de goede voor die 80m AM zender (net allemaal een nummertje hoger of lager maar misschien lukt het toch, eerst in de datasheets duiken.)
Ik heb nu ook diverse trafo's (250V en twee identieke van 380V). Ik kan nu dus eindelijk aan het bouwen slaan. Eerst de voeding en audiotrap.
Fred
(Z)weetvoetje
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Oké,
Ja, eerst goed geluid 0.5 a 1 sec...
Daarna wordt het steeds slechter.
Hij ruist helemaal niet!
Ik gebruik een batterij dus dat eerste verhaal kan het niet zijn...
Ik heb hem hélemaal losgekoppeld van de voorversterker, er loopt geen enkel draad meer van de een naar de ander, dus dat kan het niet zijn...
Even gemeten:
Als ik hem aansluit op de batt, dan heb je eerst, als het geluid nog goed is, +/-40mA
daarna, zakt het gelijk met de geluidskwaliteit naar 10mA, maar dan is het geluid ook nog amper muziek!
Dat hele 2de verhaal snap ik niet zoveel van en dat zou ik zo kunnen doen als dit straks werkt en ik moet de VV er op aansluiten...
EDIT: Als elco over de voeding had ik 220uF genomen, dat leek mij wel kunnen met batterij...
Oja, als RL heb ik al verschillende waarden en zelfs niks gedaan maar dat maakt niet uit...
Alle elco's zitten goed om...
Fred, sorry, had je vraag niet gezien!
Ja die Hydrodyne deed er erg goed, eigenlijk beter dan Tuppie en The Howler.
Maar ik had een dikke (eigenlijk lange ...) ferrietstaaf met Litze draad erom heen, als antenne. (+15m draad, losjes op de staaf ingekoppeld.)
(Dit weekend bezig, met o.a. Tjalling aan het SSTV-en, geinig, is zo'n PC nog ergens goed voor)
@Piet de Piet,
Batterij leeg?
Op 21 december 2007 00:11:48 schreef fred101:
Nee, alleen 2 buisjes. Ik heb geen idee wat de schoorsteen is. Het is een keramisch pijpje met een soort metalen mantel erom met daar lamellen in. Is dat de schoorsteen ?
De chimney is een aparte teflon/keramische ring tussen voet en buis.
Op 23 december 2007 19:43:31 schreef fred101:
Ik heb nu ook diverse trafo's (250V en twee identieke van 380V). Ik kan nu dus eindelijk aan het bouwen slaan. Eerst de voeding en audiotrap.
Idem, ik heb nog een trafo uit een Philips EL6415 op de plank. En eindelijk wat tijd over.
Pietdepiet
Op 23 december 2007 20:00:33 schreef Rd12tf:
@Piet de Piet,
Batterij leeg?
/me schaamt zich nu toch wel heel erg!*:o
Ja, hij was leeg. AARRGGH
@(Z)
Maar wat moet ik straks, als ik de VV er aan hang nou niet doen?