(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Je kan hem inderdaad weglaten.
Maar mocht het dan nog steeds instabiel zijn, dan zou ik m terugzetten, en 100 Ohm in de voedingsdraad naar de voorversterker zetten. Die 100 Ohm blokkeert dan samen met de 47uF elco het grootste deel van de rotzooi op de voedingsspanning.
Uit vraag 2 blijkt dat het je het begint te snappen. Waarschijnlijk is gewoon een normaal draadje onderlangs de print genoeg. De voorversterker trekt niet zoveel stroom dat het daar fout kan gaan. En het IC moet een beetje terugkoppeling via de voeding wel kunnen hebben. Zolang het draadje maar niet al te lang is.
Overigens is het slim om nog 22nF parallel aan de 220uF elco te zetten. Veel elco's werken maar tot een bepaalde frequentie, en voor te hoge frequenties doen ze amper meer iets. Daarvoor moet je dan een kleiner condensatortje ernaast zetten.
edit: vraag 2 ook beantwoord...
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
En de 2de vraag?
Oké dus gewoon de minnen ook onderlangs aansluiten.
en een 22nF parallel.
Dan ga ik dat straks doen, eerst even lunchen! Als het af is meld ik het wel en post ik een foto.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (85%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Nou hij is af, althans het elektronica-gedeelte. EN HET WERKT GOED!:D
Nu moet ik maar een kastje van hout gaan maken, want gewone kastjes zijn onbetaalbaar, en er gaat hier in huis veel te weinig stuk...
Klikbaar.
[Offtopic]
2 Kleine vraagjes waarvoor ik geen nieuw topic wil openen:
-Mag je een batterij ook oplanden met een laadstroom die minder is dan 1/10 van de batterij capaciteit. Ik snap dat als het kan dat het dan langer duurt. Het zijn 2650mAh batterijen op een 165mA lader, dat duurt dus als het kan 22.5 Uur.
-Kan je nog iets met vertinde desoldeerlitze, of mag dat direct de afvalbak in?
Dat ziet er al stukken beter uit,je ziet dat het soldeer glanst,zag er bij de eerste foto heel anders uit. 
Je mag je accu's met iedere stroom laden die je wilt, als het maar niet te veel is. Laden met 1/15 van de capaciteit is heel erg prima 
Zelf gooi ik verbruikte desoldeerlitze weg. Alleen één keertje heb ik er een printspoor mee gerepareerd (= overbrugd), omdat ik geen draad bij me had. Het ging best goed.
(Z)weetvoetje
Dit ziet er netjes uit!
Kastje eromheen bouwen, en klaar is kees. Als het moet kan je altijd nog een broodtrommel o.i.d. misbruiken. Niet mooi, maar effectief. Voor behuizingen betaal je in de winkel meestal ERG veel.
Je ging nog een voeding maken toch? Want dan moet je alvast even bedenken hoe je dit met de voeding kan voeden..
Het kan misschien handig zijn om beiden in hetzelfde kastje te bouwen. Je zult ze toch bijna altijd tegelijk gebruiken.
Of ga je die 2650mA accu alleen gebruiken? Da's ook genoeg capaciteit om het best een tijdje op te kunnen redden.
Pietdepiet
Ik ga inderdaad nog een voeding maken...
Deze voed ik met een trafo van 9Volt, die batterijen hebben er helemaal niks mee te maken...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
In dit jongens-AF versterkers topic heb ik ook nog een dom vraagje. De ECL86 heeft een datasheet met pinbezetting. Ik neem aan dat dat de buis is vanaf de onderkant gezien.
Ik heb een elco waar 8uF op staat. Zo'n mooie blikken pijp een metalen montage voet. Het ding heeft twee aansluitingen. Bij mijn voedingselco staat daar 2x50uF op, verder lijken ze op elkaar. Maar hier staat alleen 8uF op. Is dat nu 2x8 of 2x4 of gewoon een elco van 8uF. In het laatste geval heb ik geen idee wat dan de plus of min poot is.
Ik had een schema bedacht/berekend voor deze buis. Ik kreeg echter van Fritjoff ook een schema en dat is bijna gelijk aan de mijne. Dat is een goed teken. Ik hou voor de zekerheid toch maar het schema van frithjoff aan 
Wordt best mooi, de eerste rookontwikkeling hebben we gehad, de in bladel gekochte trafo voor 5 euro fikte door, hij deed het maar stond op 220V, toen ik de caraussel verzetten op 240V kwam er rook uit
. Nu heb ik die van de 0V1 gebruikt dat is een hele dikke.
Ik heb nu zwaardere diodes gebruikt, zwaardere weerstanden en komen er extra bussen op voor gloeispanning en anodespanning.
Ik zit alleen nog met de luidspeaker, ik heb er een tulpstekker en jackchassisdeel op gezet om geluid af te nemen maar ik begreep van Eat dat je een buizen eindtrap kunt mollen zonder speaker. Hoe beveilig je die het beste. Een C over de primaire trafo kant of een R over de secundaire ?
fred
Fred
Hoi Fred,
Waarom integreer je de speaker niet gewoon in je versterker? Hoef je hem ook niet los te halen!
@Frithjof,
Die mooie spiritusbranders zijn zeker tot begin jaren tachtig, gewoon verkocht door mijn Drogist in Amsterdam, het was natuurlijk nog wel een *echte* Drogisterij zoals je die tegenwoordig niet meer ziet helaas.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (52%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
@piet
Over oplaadbare cellen: Die heb je in diverse soorten. Ze moeten ideaal een laadstroom hebben van 1/10 van de capaciteit. Dan duurt het iets van 12-14 uur voor ze vol zijn. Als je vol raken gaan ze de energie in warmte omzetten en gas produceren. Daar zijn ze redelijk tegen beveiligd vandaar dat ze die snelladers vaak overleven maar goed is het niet. Je hebt grofweg 3 laders:
De vaste tijdlader, alleen maar een timer die er bv 2 uur lang 1 ampere in pompt
De temperattur gestuurde, deze meet de waarde van een Cel en als die te warm wordt stopt hij.
De lader die de spanning meet en daardoor ziet dat de cel vol is en dan stopt of gaat druppelladen. Dat heet meen ik minus delta V. Dat is het beste.
Meestal staat er een veel mooier verhaal op het doosje als wat het is. Irene kocht bij de H@#% een intelligente lader voor 10 euro, die zou volgens de consumenten gids ook goed zijn. Ik heb er een digitale temperatuur meter op gezet en de cellen waren al over de 45 graden na 1 uur en nog vond het ding ze niet vol. Mijn schoonmmoeder kocht er een bij haar camera, die was erg veilig volgens de verkoper. Voor een dagje direntuin duwt ze voor de zekerheid de cellen er nog in, hij stopte toch vanzelf. Dat klopte ook, dat deed hij keurig zoals altijd na twee uur alleen zat het ding toen onder de vieze kledder van de overgekookte cellen. Bleek een timer ic te zijn wat via een stroomregeling permanent 1A laadstroom gaf.
Cellen kunnen het best niet in serie worden geladen. Dat is niet goed omdat ze nooit allemaal even leeg zijn.
Nicads moet je eerst leeg trekken maar niet onder de 1 Volt. Snelladen is slecht omdat daardoor de kristal opbouw te snel gaat, en niet leeg maken maar steeds bijladen zorgt ervoor dat de oude kristallaag als het ware verouderd en niet meer wil omzetten (technisch niet correct maar dat is het idee dacht ik) Dat heet het memoryeffect. Heeft niks met geheugen te maken maar is ooit bedacht door de NASA bij de eerste ruimte vluchten en sindsdien heet het zo. Het gevaar van die grote kristallen is dat ze de tussenlagen kunnen doorboren en dan is het over.
Een nicad kan soms nog "gered" worden als hij steeds te snel leeg is door hem te flashen. Ik heb dat bv twee jaar geleden met de kruimeldief gedaan en die doet het nog steeds, heel soms lukt het niet meestal gaat het hier goed. Je hebt daar alleen wel wat spul voor nodig. Een mega elco, een stevige voeding van iets van 50V , dikke weerstand en wat schakelaars. Je laad de elco via de weerstand langzaam op en via een drukknop ontlaad je hem in een keer in de cel. Daarmee brandt je de dikke en oude kristallen weer weg. Je moet dat per cel doen.
Fred
Op 29 december 2007 16:17:04 schreef Pietdepiet:
[Offtopic]
2 Kleine vraagjes waarvoor ik geen nieuw topic wil openen:-Mag je een batterij ook oplanden met een laadstroom die minder is dan 1/10 van de batterij capaciteit. Ik snap dat als het kan dat het dan langer duurt. Het zijn 2650mAh batterijen op een 165mA lader, dat duurt dus als het kan 22.5 Uur.
Ik verzoek je om eerst de zoekfunctie te gebruiken voordat je een dergelijke offtopic vraag stelt, anders wordt dit topic een forum binnen het forum en dat is niet de bedoeling.
fred101
Golden Member
Oeps, sorry Henry, is dit niet eigelijk al een forum binnen een forum, ons jongens radio dameskransje. Als je alle tig pagina's terugleest is het al een vrij vast clubje wat eigenlijk over van alles gaat. Van faseverschuivingfilters tot koekjes 
Maar altijd gezellig.
Eat: ga ik proberen als er nog plek overblijft is dat helemaal super maar dan heb ik geen klankast en dus geen supersound 
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (19%)]
Pietdepiet
Op 29 december 2007 19:44:07 schreef fred101:
Oeps, sorry Henry, is dit niet eigelijk al een forum binnen een forum, ons jongens radio dameskransje. Als je alle tig pagina's terugleest is het al een vrij vast clubje wat eigenlijk over van alles gaat. Van faseverschuivingfilters tot koekjes
Maar altijd gezellig.
Ja maar nu iets te gezellig, als alle basisvragen ook nog in dit topic gesteld worden dan kunnen we de rest van het forum wel afschaffen. 
Dus hou het aub wel een beetje "Jongensradio anno 2007".
Pietdepiet
Ja, ik weet het, ik heb dit topic lichtelijk verziekt met mijn versterker/voeding/condensator vragen. Nu ben ik echter hier klaar mee, ik post nog wel een fototje als de versterker helemaal af is, dus kan ik met radio dingen beginnen. Dus vanaf nu zal het meer ontopic zijn.
@Fred101
Geen klankkast? Maak er een ruime houten kast omheen en je zal supersound ervaren!
Gisteren avond nog met PA0RDA over gehad, hout dempt van nature en voorkomt knerpende/zingende schroeven en metaalklank. Jij zat toen geloof ik aan de telefoon.
Hout kan je mooi verfen, technisch marine grijs, strak wit of stemmig zwart of wat dacht je van zacht groen met Lieveheersbeestjes motiefjes, de dames zullen jalours zijn ...
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (27%)]
Op 29 december 2007 19:54:50 schreef Pietdepiet:
Ja, ik weet het, ik heb dit topic lichtelijk verziekt met mijn versterker/voeding/condensator vragen.
Dat weer niet hoor, had je het allang gehoord. 
Jongensradio is op zich breed, en wat is een radio zonder audio en voeding?
Ik post bijv de vorderingen van m'n hoogspanningschassis tbv radioprojekten, zou ik vragen hebben (misschien, m'n triode doet raar), dan zou ik die vraag in een ander (misschien nieuw) topic plaatsen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
fred101
Golden Member
Goed idee, MDF blijkt nog beter. Het is nu een kastje/frame (onder en opzij open) van printplaat. Dat kan er dan mooi inzakken waarbij er ruimte voor een speaker is. Maar eerst eens het electrisch deel afmaken.
Die lieveheersbeestjes is wel te doen, ik heb een airbrush maar ik hou het wat klassieker.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]
Op 29 december 2007 19:20:50 schreef fred101:
In dit jongens-AF versterkers topic heb ik ook nog een dom vraagje. De ECL86 heeft een datasheet met pinbezetting. Ik neem aan dat dat de buis is vanaf de onderkant gezien.
Als het goed is wel. Controle: als je de buis met de pennen omhoog houdt en erop kijkt, met de grote tussenruimte tussen de pennen naar je toe, dan heb je links pen 1, en dan zo rechtsom tot rechts pen 9.
Ik heb een elco waar 8uF op staat. Zo'n mooie blikken pijp een metalen montage voet. Het ding heeft twee aansluitingen. Bij mijn voedingselco staat daar 2x50uF op, verder lijken ze op elkaar. Maar hier staat alleen 8uF op. Is dat nu 2x8 of 2x4 of gewoon een elco van 8uF. In het laatste geval heb ik geen idee wat dan de plus of min poot is.
Misschien heeft de plus twee aansluitingen. Meet eens of er nul ohm tussen zit?
@Fred:
die 8 uF elco's die je van me had gekregen zijn gewoon 8 uF per stuk. Ze hebben TWEE APART UITGEVOERDE pootjes, de min ligt dus NIET aan het huis. Ik had op een papiertje geschreven dat de BLANKE draadrest aan het pootje de min was, het stukje draad met isolatie is de plus. Je andere vraagjes gaan apart per e-mail!
fred101
Golden Member
Ben ik even blij dat ik die draadjes nog niet verwijderd heb, dat was ik namelijk van plan voor de montage maar ben ik vergeten
. Moet ik er twee parallel zetten want jij tekent in je schema 16 uF ? Ik neem aan dat hij alleen voor extra ontkoppeling is zoals die 1, 10 of 100 nFjes die je in HF schakelingen gebruikt.
Fred
fred101
Golden Member
Jullie geloven het nooit. De AF versterker werkt en bijna in een keer en het klinkt als een klok. Zit een behoorlijke power achter. Er zit een schakelaar op om de versterker af te zetten maar de voeding blijft dan op spanning. Er zitten 4 bussen op waar dan een ander bouwsel mee gevoed kan worden.
Het enige wat mis ging was het neon lampje wat ik direct op de trafo had aangesloten ipv op een van de polen en de middenaftakking. Dat was iets te veel voor het beestje.
Hij is ook harstikke stil, zet ik het volume dicht (dat regelt alleen de sterkte van de input dan hoor je kompleet geen ruis. Ik dacht de eerste keer bij aanzetten dan ook dat hij het niet deed.
Happy days are here again
fred101
Golden Member