Vergeet niet dat in een schakeling met transistor die voor een constante stroom zou zorgen (als die er al zou zijn), er zo'n 240 volt over de transistor te staan bij 20mA, dus 4,8 Watt, koelen dus!!

Dan maar een weerstand die 1 Watt dissipeert zou ik zeggen...

Nee, verzin dan iets om de inschakelpiek te dimmen. Zie een andere thread:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/48944/1
Frederick E. Terman suggereert gebruik van back-to-back zeners en/of een spoel. Zou goed zijn om eens te proberen.

Het ledlampje wat ik heb zit zo in elkaar:
http://www.debit.nl/co/ledpeer.gif
Dan op de +/- 30 witte leds parallel.

Als je de elko een stuk groter neemt kan R1 nog een stuk kleiner, dan heb je minder verliezen. De elko sluit de inschakelpiek grotendeels kort.
In mijn ledlamp heb ik een 470 uF elko over de 24 leds zitten. Als je hem uitzet blijft ie nog een 10 seconden 'nagloeien' >:)

Dit is een standaard ledlamp te koop in de winkel, heb hem vanavond uit elkaar gehaald..
Heb zelf niets gebouwd op dit gebied..

//EDIT: Was volgens mij een huismerk formido lamp, maar dat weet ik niet zeker meer.. was in ieder geval wel een huismerk van een bouwmarkt.

//EDIT2:
Opvallend is dat de 4u7F condensator in deze lamp een 160V versie is ipv de 400V die je zou verwachten.
De 330n is wel een 400V.

Schakeling van BernardV lijkt veel op die van K-Ray. Opmerkelijk is het verschil in de stroombeperkende condensator (330nF of 470nF) in de 2 schakelingetjes, dit moet een duidelijk verschil opleveren in de stroomsterkte door de LEDs. Heeft misschien te maken met het type LEDs dat werd toegepast.

Verder: de weerstand om de inschakelpiek te dimmen is ook verschillend (510 of 94 (!) ohm) De waarden lijken wat laag, maar de 4u7F condensator zal dit na de gelijkrichting waarschijnlijk kunnen opvangen. Met de weerstand van 94 ohm kan de inschakelpiek heel kortstondig 250/94 = 2.5 ampere zijn! Maar zoals gezegd, zal de 4u7F dit wellicht opvangen. Maar moet die dan niet steeds goed ontladen zijn als de LED-lamp in en uitgeschakeld wordt?

// EDIT

Meten met een stroomverbruikmeter? Momenteel bij de Gamma voor 10 euro.

Op 9 januari 2008 18:51:05 schreef GdV:
Vergeet niet dat in een schakeling met transistor die voor een constante stroom zou zorgen (als die er al zou zijn), er zo'n 240 volt over de transistor te staan bij 20mA, dus 4,8 Watt, koelen dus!!

Dan maar een weerstand die 1 Watt dissipeert zou ik zeggen...

Nee, verzin dan iets om de inschakelpiek te dimmen. Zie een andere thread:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/48944/1
Frederick E. Terman suggereert gebruik van back-to-back zeners en/of een spoel. Zou goed zijn om eens te proberen.

Als je bij dat systeem wederom zo stom bent om maar een LED op 230V te zetten wel ja, als je de post leest zie je dat ik een spanningsval van 25V over de transistor (PIEK!) heb aangenomen

Op 9 januari 2008 21:14:37 schreef GdV:
Schakeling van BernardV lijkt veel op die van K-Ray. Opmerkelijk is het verschil in de stroombeperkende condensator (330nF of 470nF) in de 2 schakelingetjes, dit moet een duidelijk verschil opleveren in de stroomsterkte door de LEDs. Heeft misschien te maken met het type LEDs dat werd toegepast.

Verder: de weerstand om de inschakelpiek te dimmen is ook verschillend (510 of 94 (!) ohm) De waarden lijken wat laag, maar de 4u7F condensator zal dit na de gelijkrichting waarschijnlijk kunnen opvangen. Met de weerstand van 94 ohm kan de inschakelpiek heel kortstondig 250/94 = 2.5 ampere zijn! Maar zoals gezegd, zal de 4u7F dit wellicht opvangen. Maar moet die dan niet steeds goed ontladen zijn als de LED-lamp in en uitgeschakeld wordt?

Meten met een stroomverbruikmeter? Momenteel bij de Gamma voor 10 euro.

Vergeet in al je berekeningen niet mee te nemen dat er Witte LEDs bestaan op de normale markt die bij 20mA 3,1V nodig hebben en dat er ook witte LEDs zijn die pas bij 4,2V 20mA geleiden, zonder alle kennis over alle onderdelen in beide schakelingen akn je weinig nuttigs zeggen over stromen.

Wat betreft de condensator, dat komt vaker voor, en aangezien de dissiperende onderdelen voor de afvlakking zitten is de RMS waarde van de spanning op de condensator mogelijk ook maar 150V.

De inschakelpiek komt juist door de ontladen condensatoren, die gaan op dat gebied dus weinig opvangen. De weerstand zal het wel gewoon kunnen dissiperen, no problem.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]

Op 9 januari 2008 21:14:37 schreef GdV:Meten met een stroomverbruikmeter? Momenteel bij de Gamma voor 10 euro.

Heb even gemeten:
15.71mA op 230V met 30 witte leds (geen stroomverbruiker, maar multimeter)
Dus ongeveer 3.6W.
De schakeling van K-Ray geeft aan 80 leds, dus ik vermoed dat deze meer zal verbruiken..

//EDIT:
Als iemand me een goede manier geeft om uit te rekenen wat voor leds het zijn (post hierboven) dan soldeer ik er een (paar) los en ga het bekijken.

Op 9 januari 2008 21:26:17 schreef Asmyldof:
Wat betreft de condensator, dat komt vaker voor, en aangezien de dissiperende onderdelen voor de afvlakking zitten is de RMS waarde van de spanning op de condensator mogelijk ook maar 150V.

Dank je! Zo had ik het nog niet bekeken!

[Bericht gewijzigd door BernardV op (24%)]

Op 9 januari 2008 21:27:40 schreef BernardV:
[...]
De schakeling van K-Ray geeft aan 80 leds, dus ik vermoed dat deze meer zal verbruiken..

Waarschijnlijk niet: de stroom door de LEDs moet ongeveer gelijk zijn. Er wordt minder verstookt in de voorschakelweerstanden (2 x 47)

Op 9 januari 2008 21:27:40 schreef BernardV:
[...]
Heb even gemeten:
15.71mA op 230V met 30 witte leds (geen stroomverbruiker, maar multimeter)
Dus ongeveer 3.6W.

//EDIT:
Als iemand me een goede manier geeft om uit te rekenen wat voor leds het zijn (post hierboven) dan soldeer ik er een (paar) los en ga het bekijken.

Daar zit hem nou net de truuc, door die condensator die zich als variabele weerstand gedraagt (lagere spanningsval, lagere effectieve frequentie, hogere weerstand, zelf regelend geheel, brilliant spul!) en het mogelijke verschil in conductantie van de LEDs kan het prima zijn dat die 80 LEDs ook netjes op 15mA uit komen. Als er al een verschil is zou zijn stroom juist lager moeten zijn bij een hogere spanning over de afvlak condensator (door uitmiddeling van karateristieken)

Je kan een LED op een stroombron aansluiten die 19 tot 21 mA levert en dan de forward spanning meten, das ongeveer het enige wat je kan doen, exacte karakteristieken bepalen en curve fitting op bestaande types is een hels karwei. Alleen al omdat een enkele producent al gemiddeld 25 vershcillende soorten LEDs maakt in het witte markt segment.

Edit gebruiken aub

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]

Ik leer :D Ga door ;)

//EDIT:

Op 9 januari 2008 21:34:12 schreef Asmyldof:
Je kan een LED op een stroombron aansluiten die 19 tot 21 mA levert en dan de forward spanning meten.....

Ok, dat ga ik proberen. Hier kom ik op terug.

[Bericht gewijzigd door BernardV op (86%)]